Asus WL320gE lijkt kuren te vertonen?

Pagina: 1
Acties:

• Bas C
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-10-2025
Heb sinds een jaar of vijf (?) het toentertijd bij de meest krachtige accesspoints horende Asus WL320 gE op zolder staan (2 gewapend betonvloeren). Het is nog een 802.11g AP.
Boven op zolder lag ook ADSL-modem.

In de eerste jaren deed hij het best behoorlijk.
Het laatste half jaar lijkt 'ie ernstig aan het aftakelen te zijn.
Hoewel hij boven aan het trapgat staat en er onder aan het trapgat getelewerkt wordt, valt de snelheid vaak terug naar 1 Mbps, hij verliest regelmatig de verbinding. Het komt geregeld voor dat ik 'm opnieuw moet opstarten (althans, stekker eruit en na 10-20 sec. er weer in).

Tijdje terug heb ik uit arren moede ADSL-modem weer in de meterkast beneden opgehangen en een extra 802.11n wireless router/ap gekocht, evenals een homeplugsetje om het bovenstaande AP ook van internet te voorzien, zodat ik door het hele huis wifi-dekking zou hebben.
De Asus heb ik toen met de laatst bekende firmware geflashd. Die firmware had ik een paar jaar terug al eens geflashd, dus echt iets anders kwam er niet op. Maar onder het motto "alles weer vers maken" hoopte ik dat het probleem opgelost zou zijn.

Probleem blijft echter bestaan; zelfs op 6 meter afstand (met alleen 2 houten deuren ertussen) dropt snelheid naar 1 Mbps, terwijl de indicator aangeeft dat signaal wel sterk is (4-5 streepjes).
Wat kan hier aan de hand zijn?

• Broken
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 14:08
Niet om heel vervelend te zijn, maar mijn ervaring met routers is dat deze over het algemeen een levensduur hebben van 3 tot 5 jaar. Het zou mij niet verbazen dat deze langzaam de geest geeft.

Een keer een harde reset of nieuwe firmware wil nog weleens het euvel verhelpen.

01101000 01100101 01101100 01110000