• WarKel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 16:39
Hallo Mede tweakers,

Ik heb een korte vraag waar ik hopelijk een snel antwoord op kan krijgen!

Ik heb sinds kort mijn server ge-upgrade naar een nieuw mobo/cpu/mem omdat het oude moederbord kuren begon te vertonen. Hierdoor kan ik jammer genoeg mijn oude raid kaartje van XFX niet meer aan het werken krijgen! Nu ben ik dus met spoed op zoek naar een nieuw kaartje om 2/4 S-ata HDD's aan te kunnen sluiten. Maar na enig speurwerk kom ik er niet uit!
De kaartjes die mij ideaal leken komen goed uit de grote reviews maar slecht uit de gebruikersreviews. Dus is mijn vraag of er iemand meer inzicht heeft hierop en mij een aankoop advies kan geven. Ik zou namelijk vandaag nog een nieuw kaartje willen bestellen.

Wat mij beviel qua specs was hetvolgende kaartje: Link
Hierbij ligt de prijsklasse voor mij dan ook tot +/- €150

Wat ik ermee wil:
2-4 Sata hdd's aansturen in JBOD
Dit worden uiteindelijk Hitachi Deskstar 3TB 7200rpm S-ata 6 schijven.
De doorvoer snelheid van het kaartje moet goed zijn i.v.m. sharen op LAN party's(fulldc)
Het kaartje moet compatibel zijn met Windows 7
En met een Asus P8Z68-V Pro moederboard

Bij voorbaat al dank voor het lezen en de reacties!

Kellan

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JBOD? Dan kan je ook/net zo goed software 'RAID' draaien direct via het moederbord. Heb je een softraid controller op je mobo?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• WarKel
Ik moet een uitbreiding hebben om meer HDD's aan te kunnen sluiten, ik heb momenteel 10 HDD's, en maar 8 Poorten op mijn mobo. Dus ik zoek naar de beste uitbreiding.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:51
Weet niet wat je nu aan schijven in je systeem hebt zitten, maar als je JBOD gebruikt zou ik die schijfjes gewoon aan de interne SATA controller plakken. Je hebt 2 SATA600 poorten en 4 SATA300 poorten op dat bord zitten, daarnaast heb je nog een Marvell controller met 2 poorten.
Voor harddisks heb je verder helemaal geen SATA600 nodig, tot nu toe zijn SSDs de enige disks die het voorelkaar krijgen om door de 300MB/s limiet van SATA300 te slaan.

• WarKel
Ik run momenteel
1* vertex 2 SSD 30gb
5* Hitachi Deskstar 2TB
3* Samsung 1TB
1* Hitachi Deskstar 3TB

Vandaar de uitbreiding

Was deze info vergeten toe te voegen aan het originele bericht. Sorry!

Ben nu aan het kijken voor de Highpoint Rocketraid 2310, dit is me door een vriend aangeraden momenteel.
Wat vinden jullie?

[ Voor 23% gewijzigd door WarKel op 25-08-2011 16:08 ]

• polli_
  • Laatst online: 13:28
WarKel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:27:
Ik run momenteel
1* vertex 2 SSD 30gb
5* Hitachi Deskstar 2TB
3* Samsung 1TB
1* Hitachi Deskstar 3TB

Vandaar de uitbreiding

Was deze info vergeten toe te voegen aan het originele bericht. Sorry!

Ben nu aan het kijken voor de Highpoint Rocketraid 2310, dit is me door een vriend aangeraden momenteel.
Wat vinden jullie?
Highpoint Rocketraid 2310 zeker een aanrader.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Elke PCI(-e) kaart zal voldoen aan de eisen. Elke kaart en elke moderne schijf kan 100MB/s sequentieel aan. Zelfs PCI kaarten, hoewel dat misschien gezien de toekomst niet zo'n beste optie zal zijn.

-_-

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan natuurlijk ook gewoon een sata/sas expander kopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WarKel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:27:
Wat vinden jullie?
Doe het dan gelijk goed en koop deze controller :

V&A aangeboden: HighPoint RocketRaid 2320

Deze kaart heeft 8 poorten en dan ben je wat meer "future-proof".
Voor de kosten hoef je het niet te laten, een nieuwe 2310 is bijna net zo duur als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
hmmm dank voor de reacties!
Ik heb besloten voor de rocketraid 2310 te gaan. Aangezien ik mijn 1 tb schijven toch wil vervangen door 3 tb schijven in het komende jaar. Dus zal ik de extra slots niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom trouwens geen raid-0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
Ik vind het altijd maar fascinerend waarom mensen Raid 0 adviseren bij dit soort builds. Ik zou echt nooit maar dan ook nooit raid 0 instellen op bijv. 2 schijven, een erg leuke snelheidswinst maar daar houd het ook mee op. over data veiligheid nog niet eens gesproken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Birdie_NL op 27-08-2011 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
Ik heb tot nog toe geen behoefte gehad aan RAID opstellingen. Voor mij heft Jbod altijd voldoende snelheid etc gebracht. En de schijven zijn onderhand groot genoeg om zo een mooi sorteer systeem van mijn files te maken per schijf.

Verder inderdaad de data veiligheid met RAID 0 is volgens mij minder? Heb ook niet veel verstand ervan. En bij andere RAID configuraties moet je al extra HDD's aanschaffen om het veilig te maken. Nu is hier naatuulijk het probleem dat een extra 2/3 tb schijf voor de "veiligheid" erg duur word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zweer ik bij Raid en draai 2 Raid 0 setjes voor tijdelijke bestanden (uitzoekwerk) en 2 Raid 5 setjes. Voordeel van Raid 5 is, dat er een schijf uit kan vallen, zonder dat je gelijk al je data kwijt bent. Raid 0 is inderdaad vrij onveilig, als 1 van de 2 schijven het opgeeft, dan ben je al je data kwijt. Belangrijke data zet je dus nooit op een Raid 0, tenzij je hier tegenover een Raid 0 als back-up gebruikt. De kosten om een Raid 5 "veilig" te maken vallen best mee naar mijn mening, het kost je 1 schijf meer en met de prijzen van tegenwoordig is dat niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
WarKel schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:51:
Nu is hier naatuulijk het probleem dat een extra 2/3 tb schijf voor de "veiligheid" erg duur word.
Persoonlijk vindt ik dit echt een beetje onzin (eigenlijk zelfs een beetje heel veel onzin) :-(

Tuurlijk ben je een disk 'kwijt' maar aan de andere kant krijg je er ook een hoop voor terug. Dat die ene disk geld kost zal je me niet horen ontkennen maar tov het 'totaal' valt het wel mee.

Neem als voorbeeld een (vrij populaire) 8-disk raid5. Je hebt 7 disks effectief, je moet er alleen 8 kopen. Netto heb je dus 87,5% ruimte, of andersom, 12,5% 'verlies'. Daar krijg je dan voor terug dat je iets meer zekerheid krijgt mbt dataverlies door welke reden dan ook (letop: raid = geen backup).

Anders gezegd, voor 150 euro kan je 21TB data redundant maken... dat is toch geen geld... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Als je maar twee poorten zoekt kan ik ook de pricewatch: Belkin SATA II 2-port PCI Express Card aanraden. Een goede kaart voor rond de 50 euro. Drivers zijn goed te noemen en snelheid is ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
dvl-2 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:17:
[...]

Anders gezegd, voor 150 euro kan je 21TB data redundant maken... dat is toch geen geld... 8)
wtf? 21TB voor €150
Hoe doe je dat dan? een 3TB schijf kost 140 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

WarKel schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:27:
[...]

wtf? 21TB voor €150
Hoe doe je dat dan? een 3TB schijf kost 140 euro
je leest over het kerndeel "redundant maken" heen.
Anders gezegt voor 150 euro extra kan je 21TB data redundant maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
SpamLame schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:48:
[...]

Goed gelezen idd...
Begrijp me trouwens niet verkeerd, maar ongeacht de hoeveelheid disks ben ik altijd voorstander van raid (naast de gewone backup). Data kan bij mij in 3 klasses gekwalificeerd zijn, 1: essentiele data (administratie, persoonlijke documenten etc, 2: data waar je flink van zal balen als het weg is, 3: 'nutteloze' data.

Groep 1 is vaak maar paar GB en prima te backuppen maar bij groep 2 wordt dit toch al snel lastig (gaat al snel om enkele 100 GB's) en Groep 3 boeit niet.

Afhankelijk van waar je je data in plaatst is Raid wel/niet geschikt voor je. Ik heb een klein deel in groep 1 zitten (ca 5GB) en de rest van al mn data in groep 2, voor groep 3 is namelijk de delete-knop uitgevonden :+

Daarmee is mijn 'groep 2' data dusdanig veel dat ik dat niet makkelijk kan backuppen, dan is raid een uitkomst. Is die hoeveelheid data weinig veranderd + minder dan pakweg 1tb dan zou ik geen raid nemen en lekker op een externe disk backupjes draaien.

Afhankelijk van hoeveel de data je echt waard is moet je kijken of dat je de meerprijs van raid5/6 ervoor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:28
Wat mij alleen verbaast is dat TS welgeteld 16TB aan data momenteel aan zijn systeem heeft hangen, en zich geen zorgen maakt over uitval van 1 schijf. Ik weet natuurlijk niet om wat voor data het gaat, maar met deze hoeveelheid, zou ik zelf toch iets van zekerheid willen hebben dat ik niet gelijk alles kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

WarKel schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:51:
...Voor mij heft Jbod altijd voldoende snelheid etc gebracht....
Verder inderdaad de data veiligheid met RAID 0 is volgens mij minder?
Weet niet of het daar op sloeg, maar jbod is in princiepe net zo onveilig als raid0. Een schijf defect en 'alle' data is weg. Het is echter wel zo dat data niet gestriped is over een raid array, daardoor kan recovery software vaak nog data terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
Op dit moment heb ik inderdaad Groep 1 250GB(maar deze staat: 1* op de game pc 2e disk 1* op de server & 1* op een losse schijf die niet in een pc zit) Daar heb ik gelukkig backups genoeg van.

Groep 2 is geschat 12-14TB en groeiend (anime/films/series/muziek het gewoonlijke). Als ik dan hiervoor een RAID wil maken moeten dit al meerdere worden neem ik aan. Aangezien ik 3 verschillende groottes schijven heb.(2 merken) En dan ook nog geen RAID controller die al deze schijven in 1 keer kan voorzien. Zie het moederboard onder andere(Asus P8Z68-V Pro) Dit geeft mij 4 poorten als RAID en 2* 2 poorten als RAID(waarvan er 2 niet gebruikt kunnen worden aangezien er een SSD voor de C schijf opzit)
En de Raid Controller zijn er nogmaals 4.

Dit zou er dus op neerkomen dat ik:
1* een RAID van 2* 1TB kan maken
1* een RAID van 4* 2TB
1* losse 1TB
1* losse 2TB
1* losse 3TB

Dus dan zou ik EIGENLIJK als mijn kleinere schijven moeten verkopen en de overstap maken naar alles 3TB om een universele schijf te hebben, zodat ik een RAID kan maken.
SpamLame schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:48:
[...]

Sorry leesVout! Ik snap het inderdaad. Op 21TB zal het niet veel zijn maar het blijft €150, voor een arme student ;p.

Oja en momenteel heb ik in mijn JBOD's wel veel vertrouwen, ik ben al jaren deze server aan het draaien en aangezien mijn schijven om de pakweg 2/3 jaar vervangen worden door grotere schijven.
Begonnen met 12*250GB(samsung) overgestapt naar 12*500GB(samsung) en toen begon het te mixen tot deze schijven.
Daardoor blijven ze makkelijk deze tijd in leven. En ook door ervaring heb ik de merken eruit gefilterd die me niet bevallen. Ik ben momenteel nog op Samsung en Hitachi(na slechte ervaringen met Maxtor/WD) schijven aan het draaien. Maar dit word uiteindelijk allemaal Hitachi hopelijk.

Ben overigens al sinds donderdag aan het wachten op mijn RAID kaartje ondanks dat er leverbaar binnen 24 uur op de site van alternate stond!
*EDIT*
Als je nu via tweakers zoekt naar de Highpoint Rocketraid 2310 staat alternate niet meer tussen de winkels die deze kaart leveren, wat wil dit zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door WarKel op 01-09-2011 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:51
DukeBox schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:30:
[...]

Weet niet of het daar op sloeg, maar jbod is in princiepe net zo onveilig als raid0. Een schijf defect en 'alle' data is weg. Het is echter wel zo dat data niet gestriped is over een raid array, daardoor kan recovery software vaak nog data terug halen.
Bij RAID0 ben je bij uitval van 1 disk alles kwijt. Bij JBOD ben je bij uitval van 1 disk alleen wat op die disk stond kwijt. Is nogal een groot verschil.

• dvl-2
WarKel schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:43:

Dus dan zou ik EIGENLIJK als mijn kleinere schijven moeten verkopen en de overstap maken naar alles 3TB om een universele schijf te hebben, zodat ik een RAID kan maken.
Of gewoon een array aanmaken met 8x2tb (je hebt al 5 disks) en die 3tb ernaast houden + die 1tb's verkopen.
WarKel schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:43:

Sorry leesVout! Ik snap het inderdaad. Op 21TB zal het niet veel zijn maar het blijft €150, voor een arme student ;p.
Sorry maar als je als student dusdanig bij kas zit dat je 21TB kan kopen heb ik geen medelijden en is die €150 peanuts... 8)

• WarKel
dvl-2 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:01:
[...]
Sorry maar als je als student dusdanig bij kas zit dat je 21TB kan kopen heb ik geen medelijden en is die €150 peanuts... 8)
Ik heb nog altijd geen 21 TB :P En ik heb deze 16TB gespaard over de afgelopen jaren ;p.

Maar een RAID maken van 2TB schijven kan altijd nog.

De enige vraag die dan blijft is het niet beter om te upgraden naar de nieuwe 3tb sata 6 schijven. En de 2tb's verkopen.(hier is namelijk maar 1 sata 6 van)

[ Voor 16% gewijzigd door WarKel op 01-09-2011 13:18 ]

• dvl-2
Afhankelijk van hoeveel geld je eraan uit wil geven en hoeveel ruimte je op dit moment nodig hebt moet je kiezen voor de 2tb's of 3 tb's.

Als je een controller koopt zou ik, zeker in jouw geval, iets kopen waar je poorten zat hebt. Dan loop je minder snel tegen een limiet van aantal disks aan. Zelf heb ik bijv. een 24-poorts areca, die nu na 3j pas vol zit. Een 8 poorts controller is relatief erg duur tov een groter broertje (bijv. 16 prts) (het blijft veel geld). Voordeel is dan wel dat je nu dan lekker 8x2tb kan maken en als je dan weer ruimtetekort hebt er lekker een array naast kan hangen van 3tb disks. Je hoeft dan niet te 'investeren' in nieuwe disks ter vervanging van de oude (die nog goed zijn).

Zo komt het dat ik nu 18x1tb nog heb draaien, naast 6x3tb. Als ik een kleinere controller had gehad had ik die 18 disks moeten vervangen voor minimaal 6x3tb disks. Die kosten zijn 900 euro, die 18 disks leveren geen cent meer op, het kost dus echt 900 euro, dat over 2j ook niets meer waard is. Tenzij je echt geld genoeg hebt kijk ik ook naar de 'afschrijving' van de zooi.

Als ik dan naar jouw situatie kijk heb je al 5x2tb (10tb). Die verkopen levert niet veel meer op, mss 150 euro (30 per disk). Een controller kopen moet je toch dus hoef ik geen rekening mee te houden.

Voor 175 euro heb je 3x2tb erbij, kan je een mooie array maken van 14tb en hou je 3tb los over. Over 2j zijn die 2tb's niets meer waard en levert die 3tb mss nog 30 euro op. Netto kost het je dus 150 (afschrijving 2tb's) + 175 (investering 2tb's) + 120 (afschrijving 3tb) = 445 euro.

Om 14tb raid5 te maken heb je 6x3tb nodig en voor de vergelijking dan nog 2tb ernaast houden. Je moet dan dus 750 euro investeren (5x150 voor 3tbs) maar verkoopt 4 2tb's voor pakweg 120 euro. Netto kost het je dus 630 euro. Over 2j zijn die 2tb's niets waard en die 3tb's 30 euro. Je hebt dan nog 180 euro aan disks in je kast. 630 - 180 = 450 euro.

Een andere optie kan zijn al je 2tb's te houden = 8tb raid5 en voor de vergelijking moet je dan ook nog een 4-disk raid5 van 3tb's ernaast hebben. Dan zouden de kosten over 2j uitkomen op 630 euro over 2j dus die valt op voorhand al af.

In jouw geval zijn beide opties dus even duur. Het is aan jou welke je kiest. Persoonlijk zou ik dus de hele boel verkopen en overgaan op 3tb's en daar dan bij blijven voorlopig. (dus de 4tb generatie disks overslaan ed). Betekent alleen wel dat als je nu al 16tb effectief aan data hebt je wel een controller moet nemen met meer dan 8 poorten omdat je anders dus al vrij ver aan je limiet zit van 21tb (= geformateerd iets meer dan 19tb).

• WarKel
Goed punt!

Ik ga het nu es even overwegen met de 8*2tb(maakt het trouwens iets uit als de 2tb schijven niet exact hetzelfde zijn? Aangezien ik 1 nieuwere heb die S-ata 6 is.

Ik heb mail terug van Alternate en die zeggen dat de controller pas begin volgende week geleverd kan worden! (ondanks de binnen 24u status die hij afgelopen donderdag had).

Nu is mijn vraag aan jullie. Zal ik deze annuleren en gaan voor de 2e hands optie van Sleepie

IPV de Rocketraid 2310 dus de 2320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou annuleren en de kaart van Sleepie overnemen. Heb je al eerder gemeld dat daar voordelen aan zitten. Ik heb zelf onder andere de RocketRaid 1740, 1820 en de 2220 in gebruik gehad en was er altijd tevreden over. Mocht het je goed bevallen, dan kan je altijd nog eens kijken voor een hardwarematige controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 01:12:
Ik zou annuleren en de kaart van Sleepie overnemen. Heb je al eerder gemeld dat daar voordelen aan zitten. Ik heb zelf onder andere de RocketRaid 1740, 1820 en de 2220 in gebruik gehad en was er altijd tevreden over. Mocht het je goed bevallen, dan kan je altijd nog eens kijken voor een hardwarematige controller.
Ik heb de kaart gecanceled bij Alternate, de levertijd is me toch te lang en als ik dan toch de kans heb een grotere kaart te krijgen voor hetzelfde geld!

Dank voor al jullie support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het je alleen om een 'grotere' kaart gaat heb ik ook nog wel wat liggen voor een stuk minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
DukeBox schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:57:
Als het je alleen om een 'grotere' kaart gaat heb ik ook nog wel wat liggen voor een stuk minder ;)
Wat heb je dan nog liggen :P?
Pagina: 1