• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01-2025
Hoi,
Sinds gisterochtend word mijn cpu te warm.
Ik heb mij op een ander forum laten informeren dat ik mijn Koelpasta moest vervangen.
klaar ik dat gedaan.
CPU blijft volgens HWmonitor En PC Wizard nog steeds 65 graden..
Als ik er dan voor ga zitten en ga internetten word hij 70 en knalt de beveiliging hem eruit.
In de bios geeft hij de temparaturen 10 graden lager aan...
Dus volgens de bios is de CPU 54-55 graden..
Hiervoor heeft de PC ongeveer een jaar goed gedraait...
sinds 2 weken geleden een XFX 5850 erin gepropt..
Toen heeft hij nog gewoon 2 weken gedraaid zonder problemen.
Ook heb ik al geprobeert een andere voeding, maar daar werd hij niet koeler van.
Doe koeler draait gewoon rond de 3500-4000 RPM..
Zo, Help?

Mvg,

Drowzz

[ Voor 4% gewijzigd door Drowzz op 25-08-2011 09:43 ]

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Melkaz

Melkazar

Je zou de beveiliging grens in de BIOS kunnen verhogen. Ik had vergelijkbare problemen met mijn Northbridge, deze werd 70+ graden bij activity, hiervoor is moederbord al teruggeweest naar leverancier, die stuurde hem terug als "gefixed" , eenmaal aangesloten 70+ graden ! Daarna zelf zitten kloten(aandraaien bolts, betere ventilatoren) maar hij wordt nog steeds erg warm. Uiteindelijk besloten in bios de threshold op 95 graden te zetten. Nu twee jaar later draait het systeem nog steeds stabiel ^^ Op lange termijn zal het hoogst waarschijnlijk niet goed zijn maar om de 2/3 jaar vervang ik toch mijn systemen.

Als je echt een oplossing wilt, zou je kunnen denken aan een andere CPU cooler. Welke CPU heb je nu en zit hier nog de stock cooler op?

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

• Drowzz
Hmmm ik heb een AMD Phenom x4 @ 2.6 GHZ
Met ik denk de stock cooler, ik heb hem overgenomen van een vriend van mij... ik heb de cooler nooit veranderd..
volgens mij stock cooler ja, er zitten heatsinks aan de zijkant van de cooler.... en als ik die aanraak met me vinger begint het te branden na een paar seconden.. klopt dit wel?
Mvg,

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat de koeler heet aanvoelt is op zich goed, als dat niet zo is zou dat betekenen dat hij niet goed gemonteerd zit en daardoor de warmte niet goed van de CPU overneemt (of dat de CPU gewoon erg koel blijft, maar dat is niet zo).

Een phenom x4 @2,6GHz is een 9950, die produceren erg veel warmte, wat dat betreft lijkt een andere koeler me een goede investering. Hoeft geen ding van 50+ euro te zijn, maar het is al snel een stuk beter dan de stockkoeler.

Heb je een kast met een beetje airflow? Kan ook wel uitmaken.

@Melkaz: je kan ook chipset-koelers kopen hé. :) maar goed, een losse northbridge kan je wel iets warmer laten worden dan een CPU.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Drowzz
Ik heb een CM 690 Met 4 Cooling Fans erin... Dus opzich wel, Heb je misschien een hint voor goeie AM2 Cooler dan?

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Scythe Mugen 2 rev B erop en het wordt vanzelf weer koel.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 14:49

ResuCigam

BOFH

Zit er misschien veel stof tussen de koelvinnen? Even schoonblazen met een busje perslucht kan een heleboel graden schelen.

We do what we must because we can.

• Drowzz
pfft hoe kom ik nou weer aan een busje perslucht?:$

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Bij de betere pcwinkel

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
of je pakt gewoon een kwastje om de koeler even stofvrij te maken :+

• Drowzz
maar wat is een normale temparatuur voor zo'n x4 @ 2.6 ghz,, hoe warm is die meestal?

Verwijderd

Dixons heeft ook perslucht (als je geluk hebt dat het in huis is) en denk de boekwinkel misschien ook wel.

ik denk dat het gemiddelde voor elke processor ongeveer gelijk moet zijn en dat is tussen de 35/45 graden in idle mode. en max 55/65 onder load en in dit warme weer. Daarom vervangen veel mensen ook hun stock koelertje voor iets wat beter presteerd en tevens ook stiller is. staat de kast niet te dicht tegen de muur in een hoeke want hoe minder lucht hij aan de achterkan kan wegblaen hoe minder warme je PC kan afvoeren ;)

• Drowzz
Huh? Waarom zou een boekwinkel Perslucht moeten hebben dan? haha
Btw ik ga wel even opzoek naar perslucht denk ik,, helpt dit niet de temparatuur te verlagen, ga ik opzoek naar nieuwe cooler :)

[ Voor 50% gewijzigd door Drowzz op 25-08-2011 11:05 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Er is mij ooit verteld om juist geen perlucht te gebruiken omdat je dan het stof overal tussen kan blazen.
Wat ik altijd doe is met een kwastje het stof los maken en dan met een stofzuiger voorzichtig al het stof opzuigen.

Wat betreft de warmte van de CPU, inderdaad een nieuwe CPU koeler :)
Hoeft niet duur te zijn en kan nooit kwaad om te vervangen.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
jasiccama schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:47:
Er is mij ooit verteld om juist geen perlucht te gebruiken omdat je dan het stof overal tussen kan blazen.
Wat ik altijd doe is met een kwastje het stof los maken en dan met een stofzuiger voorzichtig al het stof opzuigen.

Wat betreft de warmte van de CPU, inderdaad een nieuwe CPU koeler :)
Hoeft niet duur te zijn en kan nooit kwaad om te vervangen.
Welnee. Gewoon kast open buiten neerzetten en lekker lucht doorheen spuiten.
Het stof waait dan vanzelf weg. Hoef je ook niet te klooien met een stofzuiger.
(disclaimer: niet als het regent natuurlijk he :) )

Computer says no

• Drowzz
dus als ik Scythe Mugen 2 rev B erop plaats zou de temparatuur weer moeten dalen?:$

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-02 19:28
dat zeker, maar ik denk bij een minder grote koeler ook wel :P

• Drowzz
Heb je een 'Hint"? Cooler Master Hyper 212 Plus die ofzo? Of iets anders?;$

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 10:51
Drowzz, tijd geleden jongen... :p
Koop gewoon een goede koeler zoals een pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B of voor minder, een kleinere pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus. Heb je geen zin in een flinke koeler op je CPU, en wil je makkelijker (Maar meer te besteden) neem dan een pricewatch: Corsair Hydro Series H60

EDIT: Doe voortaan zelf ook wat onderzoek, wij zijn hier niet om alles voor jóu uit te pluizen.

[ Voor 8% gewijzigd door BeefHazard op 25-08-2011 12:05 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Drowzz
Wutt beefhazard.. leef jij ook knog xD Iig, de CM Hyper 212 Plus, zou dat mooi functioneren?

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 10:51
Dat is idd een prima koeler voor zijn prijs. Toch nog een best fors ding, maar kost een prikkie.

Edit: psst, van mij kun je nog een mugen 2 kopen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BeefHazard op 25-08-2011 12:08 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• niruana
  • Laatst online: 03-01-2025
hallo, ik heb een jaar geleden een Corsair Hydro Series H60 gekocht maar mijn mobo heeft het recent begeven waardoor ik verplicht ben nieuw mobo en cpu etc te kopen...
http://www.corsair.com/hydro-series-h60-cpu-cooler.html

Ik lees dat de Corsair Hydro Series H60 "niet past" op een Intel Socket 1150 maar is er echt geen mogelijkheid om die Corsair H60 om te bouwen zodat die wel past? Is het niet zo dat iedere socket maar met x% verandering heeft? Zijn toch maar 4 gaatjes die veranderd zijn of?

Verwijderd

Socket 1156, 1155 en 1150 hebben dezelfde afstanden tussen de gaten voor de koelers, met andere woorden, gaat wel passen.

• niruana
  • Laatst online: 03-01-2025
Super nieuws! Heb ik al wat meer configuratievrijheid en ligt die pas nieuwe waterkoeling niet in de kast rond te slingeren.
Pagina: 1