Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC problemen, HDD?

Pagina: 1
Acties:

• Wkrooshof
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-11 12:20
Hallo,

Mijn PC heeft kuren, de laatste tijd gebeuren er de volgende dingen:
- Loopt regelmatig vast, reboot zichzelf na een tijd
- Vaak corrupte bestanden tijdens booten (repair disk) verschillende bestanden, beetje random.
- PC reageert soms niet meer, alles doet het maar functioneert gewoon even niet; na een verloo pvan tijd (rond 3-5 minuten) doet alles het opeens weer.

Waar ligt dit aan?

Ik gok op een kapotte HDD, maar weet niets zeker.

Ik heb de Samsung ESTool gebruikt om mijn HDD te testen, maar deze vind mijn HDD niet eens.

Als ik de HDD aansluit op SATA1 boot de PC niet eens.

[ Voor 14% gewijzigd door Wkrooshof op 25-08-2011 12:01 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Dan zou ik op de site van de fabrikant van je disk eens op zoek gaan naar een tool om dat te testen. Of zoek even via google naar tools om HDD's te testen. Eventueel staan er volgens mij ook diverse tools op de Ultimate Boot CD.

De problemen die je omschrijft kunnen overigens zowel hardware als software gerelateerd zijn. Persoonlijk zou ik eerst eens kijken of je er ook nog last van hebt als je je OS opnieuw installeert.

Desktop | Server | Laptop

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de volledige specs van je systeem? Er waren in het verleden nog wel eens combinaties van hardware mogelijk waarbij je snel datacorruptie had (Samsungs op een ICHr, of bepaalde Nvidia netwerkcontrollers).

• Wkrooshof
Terw_Dan schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 08:17:
Wat zijn de volledige specs van je systeem? Er waren in het verleden nog wel eens combinaties van hardware mogelijk waarbij je snel datacorruptie had (Samsungs op een ICHr, of bepaalde Nvidia netwerkcontrollers).
Ik heb het systeem ondertussen al meer dan 3 jaar, dus dat zou het probleem niet zijn denk ik zo?
OS heb ik toevallig opnieuw geïnstalleerd om de problemen te verhelpen, dat was niet de oplossing, het is dus wel hardware gerelateerd.

Lang geleden, moet ik even nadenken maar volgens mij zijn dit de specs:

Intel Dual core E8400
Ati Radeon HD4850
Samsung Spinpoint 500GB HDD
4GB RAM (zou niet weten welk merk)
MSI P35 Neo-F

Ik heb de Samsung ESTool gebruikt om mijn HDD te testen, maar deze vind mijn HDD niet eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Wkrooshof op 25-08-2011 11:24 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
En een programma als HD tune? Vind die de schijf wel?

Desktop | Server | Laptop

• Wkrooshof
Ja die vind hem wel, ik ben nu de Error Scan aan het doen, tot nu toe geen problemen.

Alleen geeft hij bij Ultra DMA CRC Error Count 1 aan. met status Warning.

Heb ook een RAM test gedaan, geen problemen gevonden.

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
ik had een dergelijke situatie en die is toen verholpen met een nieuwe voeding en een UPS (ik woon in een oude woning waarbij blijkbaar het Elektriciteitsnet niet meer zo stabiel is)...
Ook heb ik bij een kennis meegemaakt dat het zijn kast was, die was neit geaard / maakte kortsluiting.. Dat was er ook zomaar opeens :(

• Wkrooshof
Wat een rare verhalen allemaal.. heb toch stiekem hoop dat de error scan problemen vind dan weet ik tenminste wat de oorzaak is ;).

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 06:46
Het lijkt me dat dit best een probleem van je SATA controller op het moederbord kan zijn, met name dat hij op SATA 1 niet opstart, maar op andere SATA poorten wel, duid op problemen van het moederbord, het meest waarschijnlijk van de SATA controller. Mij lijkt dat dit niet op te lossen is met een nieuwe voeding of UPS, in een bepaalde situatie doet hij het namelijk altijd niet, bij een instabiele power supply zou hij het soms wel en soms niet doen.

Als je ergens nog een SATA controller hebt liggen, of een andere PC, zou ik je schijf daar even in testen. Je kan ook je PC met een andere schijf testen, als je die hebt.

• Wkrooshof
Ja ik was al bezig met de schijf uit een andere pc halen, maar ja dat is z'n pc waar alles dicht op elkaar gebouwd zit en de schijf er met geen mogelijkheid uit gaat..

Ik zal eerst eens kijken wat de test oplevert

UPDATE:

Ram test: Geen problemen
HDD test: Geen problemen

[ Voor 13% gewijzigd door Wkrooshof op 25-08-2011 14:43 ]

Pagina: 1