Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over een kwestie op mijn werk (bijbaan).

Ik werk al 4.5 jaar bij een bekende supermarkt. Hiervan werk ik toch al zeker 2-3 jaar vast op
de woensdag. Zou zelfs kunnen dat dat al sinds het begin is maar dat weet ik helaas niet helemaal zeker.
Ik heb een vast contract voor minimaal 2 uur in de week. Maar ik werk al zeker 2 jaar vast qua rooster.

Nu is mijn directe baas op vakantie en zijn assistente is wat ijverig geweest met het aanpassen van de planning. Voor mij houdt dit in dat ik niet meer ingepland sta voor de woensdag. Best stom ook, want er werken nu nog maar 4 man op de woensdag en dat is gewoon te weinig.

Mijn vraag is: mogen ze dit zomaar doen? Ik meen ooit eens te horen te hebben gekregen dat als je een lange periode op vaste tijden werkt dat ze dit niet zomaar zonder overleg kunnen aanpassen. Maar ik twijfel omdat ik oorspronkelijk maar een contract voor 2 uur heb. Ook al heb ik altijd veel meer gewerkt.

Ik wil hier zowieso zo snel mogelijk over gaan praten op mijn werk maar ik weet uit ervaring dat je beter voorbereid kan zijn want anders praten ze je zo omver.

Ik val trouwens onder de cao voor de detailhandel supermarkten.

Alvast bedankt voor de reacties!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De CAO staat online, en daarin staat ook dat je als je twaalf weken aaneengesloten een bepaalde dag dezelfde tijden werkt, die tijd jou niet zomaar meer ontnomen mag worden. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee.

Edit: vier weken zelfs. Maar er staat niet dat je dan niet anders ingeroosterd mag worden, maar dat je contract moet worden aangepast naar het aantal uren dat je doorgaans werkt:
12. Indien een werknemer gedurende drie achtereenvolgende loonperioden van vier weken / één
maand, inclusief eventuele roostervrije uren, meer uren heeft gewerkt dan in de
arbeidsovereenkomst is bepaald zal de werkgever de arbeidsovereenkomst aanpassen aan het
gemiddeld aantal uren dat de werknemer in voornoemde periode heeft gewerkt, tenzij er sprake
is van tijdelijke incidentele situaties, zoals:
– vervanging wegens arbeidsongeschiktheid;
– vervanging wegens zwangerschap;
– vervanging tijdens verlof;
– extra uren in vakantieperiode (juli/augustus) en in verband met feestdagen.
Bij kortdurende incidentele situaties wordt de meetperiode verlengd met de duur daarvan.
Aanpassing van de arbeidsovereenkomst vindt niet plaats indien de werknemer dit niet wenst.
Wel staat er, zoals remco_k al aangeeft:
Bij het opstellen van roosters wordt rekening gehouden met de (structurele) afspraken die met
de werknemer zijn gemaakt over zijn arbeidstijden. Wijziging van deze afspraken vindt plaats in
overleg met de betrokken werknemer. Een verzoek van de werknemer tot wijziging wordt
gehonoreerd indien dit redelijkerwijs mogelijk is.
Dus daar eerst maar eens over babbelen, en daarna vragen of je contract kan worden aangepast. Dat zullen ze wel niet willen, want dan moeten ze je waarschijnlijk meer gaan betalen.

[ Voor 87% gewijzigd door CodeCaster op 24-08-2011 23:34 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:26:
De CAO staat online, en daarin staat ook dat je als je twaalf weken aaneengesloten een bepaalde dag dezelfde tijden werkt, die tijd jou niet zomaar meer ontnomen mag worden. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee.
Met andere woorden: eerst maar eens gewoon en vriendelijk on-officieel vragen of je op je oude werktijden terugmag, voordat je officieel dingen gaat doen. :)

Alles kan stuk.

• VulcanRaven
  • Nu online
Bedankt voor de tips! Degene die de uren heeft aangepast heeft niet zo'n hoge functie bij ons. Ze volgt een opleiding bij de supermarkt en werkt daarom als assistent. Ik hoop haar dus gewoon te kunnen overrompelen hiermee en dat ze de uren terugzet. Mijn directe baas is helaas geen fijn persoon en zal nooit zijn ongelijk durven toe te geven en zal haar dus ook altijd dekken. Gelukkig is deze op vakantie en hoop ik het morgen met haar te kunnen oplossen. Lukt het niet tja dan is het pech maar proberen kan geen kwaad!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
VulcanRaven schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:34:
Bedankt voor de tips! Degene die de uren heeft aangepast heeft niet zo'n hoge functie bij ons. Ze volgt een opleiding bij de supermarkt en werkt daarom als assistent. Ik hoop haar dus gewoon te kunnen overrompelen hiermee en dat ze de uren terugzet. Mijn directe baas is helaas geen fijn persoon en zal nooit zijn ongelijk durven toe te geven en zal haar dus ook altijd dekken. Gelukkig is deze op vakantie en hoop ik het morgen met haar te kunnen oplossen. Lukt het niet tja dan is het pech maar proberen kan geen kwaad!
Heb je haar überhaupt gevraagd waarom ze je niet op een woensdag heeft ingepland? Dat lees ik nergens terug, wellicht maak je nu van een mug gewoon een olifant ;).

• VulcanRaven
  • Nu online
JBrennan schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 08:03:
[...]

Heb je haar überhaupt gevraagd waarom ze je niet op een woensdag heeft ingepland? Dat lees ik nergens terug, wellicht maak je nu van een mug gewoon een olifant ;).
Nee, ik kwam er gisteravond na de avondploeg pas achter dat de uren veranderd waren. Ik ga zometeen even bellen en navraag doen maar ik wilde graag voorbereid zijn. Ik weet helaas uit ervaring dat er nog wel eens moeilijk gedaan wordt bij ons. Iets in de trant van ik ben baas en jij doet maar wat ik wil.
Pagina: 1