AP Telenet fibernet

Pagina: 1
Acties:

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Vandaag is Telenet ( België ) langsgeweest om Fibernet te installeren en alles is goed verlopen. Enkel hebben we problemen met het draadloos signaal. Met kabel( in heel het huis ) en vlak naast de telenet modem ( in de garage ) halen we snelheden van 45Mbps. Nu op de eerste verdieping wordt deze snelheid gerudeceert naar slechts 21Mbps en op de bovenverdieping slechts 1Mbps.

Het idee is om boven een switch + Wireless access point te plaatsen ( kabel is boven aanwezig ) om de bovenverdieping te voorzien van een goed wireless signaal, liefst ook 45Mbps. Ik veronderstel dat ik hiervoor een 802.11n AC nodig heb, iemand die mij eentje kan aanraden die niet te duur is maar toch kwaliteit is. Er moeten min 3 ethernet poorten aanzitten.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Een Access Point waar minimum 3 ethernet aansluiting op zitten? Dan ben je beter af met een draadloze router die je instelt als Access Point m.b.v. deze howto: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Wat betreft de keuze van de hardware kan je best eens kijken naar WLAN routers in de Pricewatch. Ik kan zelf de TP-Link WR1043ND aanbevelen (mogelijkheid tot custom firmware, goede performance en lekker goedkoop).

[ Voor 20% gewijzigd door Petervanakelyen op 25-08-2011 00:00 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Droned
Ok bedankt, maar waar moet ik dan vooral op letten. Als ik bijvoorbeeld kijk naar :

pricewatch: Linksys E1000 Wireless-N router
en
pricewatch: D-Link DIR-600 Wireless-N Home Router

Is het aangeraden om bij ethernet naar 1gbps te gaan?

• Petervanakelyen
Als je een gigabit verbinding belangrijk vind tussen je clients (bedrade clients welteverstaan), is dat een aspect waar je naar moet kijken. Er zijn bijzonder weinig routers/access points die draadloos boven de 100Mbit gaan, dus daarvoor is het minder belangrijk.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Droned schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:08:
Ok bedankt, maar waar moet ik dan vooral op letten. Als ik bijvoorbeeld kijk naar :

pricewatch: Linksys E1000 Wireless-N router
Geen gigabit... .
Geen gigabit, 150N :/ het misbaksel van de 802.11n standaard.
Is het aangeraden om bij ethernet naar 1gbps te gaan?
Die vraag moet je zelf beantwoorden, 100Mbps is maar 12,5MBps en in praktijk nog minder, binnen een thuisnetwerk haal je deze snelheid tegenwoordig zonder al te veel problemen (met bekabelde apparaatjes). Met 1Gbps zit je wat ruimer en de bijkomende kosten zijn vrij gering.
Telenet modem/router/geval heeft ook Gbps poorten?

• Droned
Ik zou eventueel wel voor de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND willen gaan enkel en alleen weet ik niet of gigabit echt nuttig is in mijn situatie, ik heb een router beneden die enkel 10/100 ethernet poorten heeft en deze eventuele nieuwe router zou hierop aangesloten worden. Is dit dan nuttig?

• Petervanakelyen
Als ik even mag verwijzen naar het schema in je andere thread heb je boven een NAS en 2 computers. Om onderling bestanden uit te wisselen tussen de computers boven is gigabit dus zeker nuttig. Bovendien is het ook voor in de toekomst handig nu ineens de stap naar gigabit te maken :)

Pagina: 1