Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Online modem (Huawei) met DHCP uit i.c.m. Time Capsule

Pagina: 1
Acties:

• Vocte
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07-2021
Sinds vandaag hebben we VDSL via Online. Alles werkt prima en lekker snel. Tot zover dus goed.

Met het vorige modem was het niet mogelijk om DHCP uit te schakelen en je eigen router, in mijn geval een Apple Time Capsule, dat te laten doen. Bij de nieuwe VDSL modems kan dit dus wel. Het type is Huawei HG655d.

Ik wil dit graag instellen, omdat ik dan ook de "Guest Network" functie van mijn Time Capsule kan gebruiken.

Nu heb ik het volgende gedaan, maar krijg het niet aan de praat:

1. Kabels
- Van LAN1 op het modem naar de WAN-poort van de Time Capsule

2. Online modem
- DHCP uit

3. Time Capsule
- IP, Subnet, Gateway, DNS1 en DNS2 ingesteld (overgeschreven vanuit het beheergedeelte van het modem)
- DHCP aan

Probleem: De Time Capsule deelt netjes IP-adressen uit, maar er is geen toegang tot internet.

Heeft iemand een idee? Zie ik iets over het hoofd?

P.S. Heb het ook met een Sweex routertje geprobeerd maar zelfde probleem. Ik vrees dus dat ik iets vergeten ben ik het modem zelf.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-11 21:01

BHQ

Wat voor IP heb je ingesteld, begint dat toevallig met 10, 127.16-31 of 192.168? Moet de ISP niet een IP uitdelen aan je Time Capsule? dus dat apparaat DHCP client laten zijn.

• Vocte
Als ik de Time Capsule via DHCP de instellingen van het modem/gateway laat ontvangen, heb ik ook geen internet en geeft de Time Capsule de volgende fout:

Afbeeldingslocatie: http://www.nielsvos.nl/files/public/tc.jpg

Deze adressen en ook het subnetmasker kloppen niet.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17
Branden de lampjes van de poort naar de Time Capsule dan wel op je modem? Lijkt dat er iets mis is met de kabel tussen je modem en de Time Capsule.

• Vocte
Ja, dat werkt.

Als DHCP ingeschakeld is in het modem en ik de TC in "Bridge Mode" zet, heb ik gewoon internet.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Vocte schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:28:
Heeft iemand een idee? Zie ik iets over het hoofd?

P.S. Heb het ook met een Sweex routertje geprobeerd maar zelfde probleem. Ik vrees dus dat ik iets vergeten ben ik het modem zelf.
Zet de HG655d in bridge mode, je doet nu twee keer aan NAT.

• Vocte
Ik heb geprobeerd het modem in bridge modus te zetten, maar helaas zonder resultaat.

Als ik het statische IP (met sub, gate en dns) instel op de TC (of zelfs laptop) lijkt het goed te gaan. Ze geven dan allebei aan dat ze verbonden zijn. Alleen heb ik geen internet.

Tot slot heb ik ook met Online gebeld. Zij zeggen dat DHCP uitzetten voldoende moet zijn. Daar geloof ik echter weinig van. Ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen.

[ Voor 47% gewijzigd door Vocte op 26-08-2011 14:07 . Reden: Screenshots verwijderd (bandbreedte). Screenshots van juiste instellingen toegevoegd aan laatste post ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:44
Je zit de ADSL WAN instellingen aan te passen.
Je bent echter via VDSL verboden. Dan moet je ook die aanpassen.
Dus ADSL deactiveren.

• Vocte
Thanks! That did the trick!

Aangezien Online volop bezig is met het uitrollen van VDSL èn het nu mogelijk is om DHCP uit te schakelen op het nieuwe modem (was een veel gevraagde wens bij vorige modems), plaats ik hier nog even een paar screenshots met de juiste instellingen.

Afbeeldingslocatie: http://nielsvos.nl/files/public/wan_final.png
WAN Instellingen: ADSL uit, VDSL in bridge, LAN1 met port-binding, DHCP transparantie aan

Afbeeldingslocatie: http://nielsvos.nl/files/public/dhcp_final.png
LAN Instellingen: DHCP uit

En! je eigen router via DHCP de instellingen van het modem laten ontvangen

• cornfed99111
Mooi zo!

En ook fijn dat je dit duidelijk uitlegt aan toekomstige Tweakers die met hetzelfde gaan worstelen!

P.S.

Zet je bovenstaande bericht ook even in het Online verzameltopic, dan valt dat meer op.

[ Voor 30% gewijzigd door cornfed99111 op 26-08-2011 14:41 ]

• Dr D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:44
Weet iemand ook hoe je bij dit modem een fixed ip kunt toewijzen aan een mac adres? Ik kan he tzo gauw niet vinden.

P6T Deluxe, i7 920, 6GB RAM, HD6970

• cornfed99111
Dat is niet mogelijk met de Huawei.

Verwijderd

Ik heb een Linksys Router (wrt610N) en heb de instellingen gemaakt zoals in de screenshots van Vocte.
Ik heb een ADSL2+ verbinding en daarbij de instelling gemaakt: ADSL in bridge, LAN1 met port-binding en DHCP transparantie aan.
En bij LAN instellingen DHCP uitgezet.
In de Linksys DHCP aangezet.
Ik heb een kabel van LAN1 vanuit de Huawei naar de WAN van de Linksys Router aangesloten.
Alles werkt, ik kan op internet, MAAR ik kan nu niet meer bellen. Het indicatielampje op de Huawei is nu rood.
In de standaard fabrieksinstelling werkt telefonie wel.
Online helpdesk geeft geen support.
Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 23:30 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:29:
Ik heb een Linksys Router (wrt610N) en heb de instellingen gemaakt zoals in de screenshots van Vocte.
Ik heb een ADSL2+ verbinding en daarbij de instelling gemaakt: ADSL in bridge, LAN1 met port-binding en DHCP transparantie aan.
En bij LAN instellingen DHCP uitgezet.
In de Linksys DHCP aangezet.
Ik heb een kabel van LAN1 vanuit de Huawei naar de WAN van de Linksys Router aangesloten.
Alles werkt, ik kan op internet, MAAR ik kan nu niet meer bellen. Het indicatielampje op de Huawei is nu rood.
In de standaard fabrieksinstelling werkt telefonie wel.
Online helpdesk geeft geen support.
Iemand een idee?
Wat je wilt kan niet. In bridgemode is de Huawei alleen een modem en geeft deze alleen het internet door. Telefonie werkt alleen als je het modem ook als router laat fungeren.

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 12:36
Ik ook een vraagje over de Huawei hg655d modem van online. Ik heb er thuis nu twee liggen en vroeg me af of het mogelijk is om ze te koppelen zodat ze beiden als access point voor hetzelfde draadloze netwerk fungeren. Het idee was om er één in de woonkamer (aangesloten op internet) en één op zolder (kabel naar modem in woonkamer) te zetten om zo het bereik te vergroten.

Aangezien ik niet erg veel kaas heb gegeten van netwerken aanleggen, vroeg ik me af of het uberhaubt mogelijk is met twee modems en zo ja, hoe ik dit dan aan zou moeten pakken... een korte zoektocht op google heeft me nog niet echt duidelijk verder geholpen.

• cornfed99111
Dat is op zich mogelijk. Zolang er maar een netwerkkabel tussen beide Huawei's zit, net zoals bij jou.

Je moet bij de Huawei die op zolder moet komen de DHCP server UIT zetten.
En je moet het ip adres van die Huawei veranderen naar bv. 192.186.1.2.
Want anders heb je twee apparaten met hetzelfde ip adres (192.168.1.1).
Netwerkkabel komt gewoon in een van de LAN poorten te zitten (beide Huawei's).

Je WIFI moet je dan aanpassen, zodat het één groot WIFI netwerk wordt.
Stel dan op beide Huawei's alle WIFI instellingen gelijk in. (SSID, encryptie en dergelijk).
Alleen bij de kanaal keuze moet je afwijken.
De een bijvoorbeeld op kanaal 1 en de ander op kanaal 6. Welke precies wat doet maakt niet uit.
Als er maar een verschil in zit van minimaal 3 kanalen.

En dat was het ook.
Je hebt nu een groot intern LAN netwerk en een groot WIFI netwerk.
WIFI apparatuur pakken zelfstandig het sterkste signaal wat beschikbaar is.

Give it a shot.

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 12:36
Bedankt voor de snelle reactie! Ga het zsm proberen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Mag ik dit topic een schopje geven?

Ik heb zelf ook de hg655d van Online en er een DD-WRT (D-Link) router achter. Nu heb ik de DD-WRT als Gateway (192.168.1.2) ingesteld, omdat ik als "router" geen internet heb. Volgens mij geen probleem?
Maar nu kan ik de web interface van de Huawei (192.168.1.1) niet meer benaderen.

Instellingen Huawei
DHCP/WLAN uit;
LAN1 gebridged naar WAN van de DD-WRT
DMZ naar 192.168.1.2

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
timovd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 08:40:
Mag ik dit topic een schopje geven?

Ik heb zelf ook de hg655d van Online en er een DD-WRT (D-Link) router achter. Nu heb ik de DD-WRT als Gateway (192.168.1.2) ingesteld, omdat ik als "router" geen internet heb. Volgens mij geen probleem?
Maar nu kan ik de web interface van de Huawei (192.168.1.1) niet meer benaderen.

Instellingen Huawei
DHCP/WLAN uit;
LAN1 gebridged naar WAN van de DD-WRT
DMZ naar 192.168.1.2
Even een grote kick, ik heb hetzelfde probleem, heb net mijn modem in bridge gezet maar nu kan ik de modem niet meer benaderen.

Zou het publieke IP nu de modem pagina zijn? Hier heb ik iets achter draaien dus de server erachter krijg ik nu.

• cornfed99111
Dat is normaal gedrag voor een router in bridge modus.
Als je weer iets met de Huawei wilt aanstellen, moet je hem resetten naar fabrieksinstellingen.

Verwijderd

Ik realiseer me dat dit een zeer oud topic is, maar ik zit met hetzelfde probleem dus dit lijkt me beter dan nieuw topic.

Ik heb internet via Online.nl en heb problemen met Netflix - na een minuut of 30 valt mijn complete internetverbinding uit, en komt na een minuut weer terug. Ik verdenk de router van online.nl en heb daarom een andere router erachter gezet (D-Link DIR 636L). De aanwijzingen van Vocte voor het instellen van de modem zijn erg duidelijk, maar gaan niet in op de nodige instellingen op de router, hij zegt "En! je eigen router via DHCP de instellingen van het modem laten ontvangen"

Ik krijg dit niet voor elkaar (Ik kan wel op het draadloze netwerk van de Dlink, maar vanaf daar heb ik geen verbinding met het internet). Heeft iemand dit werkend, en kan iemand me vertellen wat ik moet instellen bij de volgende schermen in de D-link router, nadat ik de Huawei modem in bridge-mode heb gezet? Of is er nog iets anders wat ik op de Dlink moet instellen?

Afbeeldingslocatie: http://www.artsthebeatdoctor.com/images/dlink1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.artsthebeatdoctor.com/images/dlink2.png
Vocte schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:06:
Thanks! That did the trick!

Aangezien Online volop bezig is met het uitrollen van VDSL èn het nu mogelijk is om DHCP uit te schakelen op het nieuwe modem (was een veel gevraagde wens bij vorige modems), plaats ik hier nog even een paar screenshots met de juiste instellingen.

[afbeelding]
WAN Instellingen: ADSL uit, VDSL in bridge, LAN1 met port-binding, DHCP transparantie aan

[afbeelding]
LAN Instellingen: DHCP uit

En! je eigen router via DHCP de instellingen van het modem laten ontvangen

• Vocte
Je schrijft het zelf al:
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:41:
"En! je eigen router via DHCP de instellingen van het modem laten ontvangen"

[...]
Maar je in screenshots heb je een statisch IP geselecteerd. Dit moet dus optie 1 zijn: "DHCP"

Verwijderd

Alright, dat ga ik even proberen dan. Ik geloof dat ik met die instelling begon - maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.
Behalve in dat menuutje DHCP aanvinken hoef je dus geen instellingen te maken op de router verder? Bedankt!

Verwijderd

OK ik heb het even geprobeerd. Ik moet na DHCP nog 2 dingen ingeven, zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.artsthebeatdoctor.com/images/dlink3.png

Ik heb daar maar mn huidige laptop's MAC address gekopieerd (was niet de computer waar ik origineel de verbinding mee heb gemaakt, maar die heb ik hier even niet). Host name heb ik geen idee dus ik heb maar laten staan wat er stond (DIR 636L).

Wellicht moet dat wat anders zijn. Want daarna geeft de router in lampjes aan dat ie een internet verbinding heeft, maar hij laat me naar geen enkele website gaan, met de foutmelding dat de verbinding niet veilig is. Zie screenshot. Toch verkeerde Hostname of mac address dus?

Afbeeldingslocatie: http://www.artsthebeatdoctor.com/images/dlink4.png
Pagina: 1