Goedkoopste mooiste sterktste hout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Hallo, voor een toekomstig project zoek ik mooi sterk en natuurlijk goedkoop hout, ik heb zelf MDF gekozen omdat ik dat makkelijker kan verven, toch zou ik graag jullie reacties willen weten welk hout het beste is voor een Deskmod.
Hier een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss333/TheMusicMaker001/DDesk3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss333/TheMusicMaker001/DDesk2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss333/TheMusicMaker001/DDesk1.jpg

Ik heb wel gehoord dat MDF makkelijk kan kapotgaan, dus ik kan als vervanging geperst hout met een fineerlaag kiezen.
Alvast bedankt voor jullie reacties ;)
Toch zou aluminium beter zijn om mee te werken, maar hout ligt meer in mijn budget van €90 - €140.

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
MDF is geperst (en gelijmd) hout.
Je moet gewoon de juiste dikte gebruiken wanneer nodig.
Er zijn ook platen van 25mm en die zullen niet zo snel kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:15
Met 18 mm MDF en de juiste constructie zal dit geen probleem. Wordt wel erg zwaar want MDF is niet echt licht. Bedenk wel dat je met MDF niet echt een houtstructuur hebt. Gaat dus niet op de tekening lijken :-)

Het enigste waar MDF niet goed tegen kan is water (al hoewel je ook watervast verlijmd MDF hebt). Maar als het geheel netjes geverfd is is knoeien met water niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

eikenhout of teak hout is erg mooi. maar ik denk ook een beetje aan de prijzige kant. het gaat in iedergeval voor eeuwig mee

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 15:05
Als je een natuurlijk patroon in je bureau wilt, moet je geen MDF hebben. MDF is namelijk geperst hout. Dan kun je wel fineren, maar dat wordt niet mooi. Je kunt beter een plaat kopen met van nature wel het houtprofiel erin en dan lakken.

MDF zakt dan wel door zijn eigen gewicht heen, maar aangezien je zoveel ondersteunende balkjes hebt, moet dat geen probleem opleveren. Ik ben ook op dit moment bezig met een nieuw (hoek)bureau van MDF, maar ik heb wel een stalen consturctie eronder nodig. Ik doe het met 24mm MDF plaat (240x120).

groetjes!

Edit:
Ik heb wel gehoord dat MDF makkelijk kan kapotgaan, dus ik kan als vervanging geperst hout met een fineerlaag kiezen.
MDF gaat niet makkelijk kapot, MITS het in ieder geval een deklaag heeft. Dat kan fineer zijn (niet aan te raden op MDF, wordt niks, zelf geprobeerd), maar ook gespoten of lak (MDF lakken, mhmm, waarom zou ik niet weten).

Als je gaat bouwen met al voorgefineerde platen, ga je na verloop van tijd in de randjes lelijke rimpelingen zien. Dus beter natuurlijke platen (zoals al gezegd, eikel, teak, maar gewoon vurenhout kan ook heel mooi zijn hoor!) en dan flink lakken. Stevig, gaat eeuwig mee en zakt niet door zijn eigen gewicht heen. Kijk maar eens naar spaanplaat, zelfde stevigheid.

[ Voor 40% gewijzigd door naarden 4ever op 24-08-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

naarden 4ever schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:13:
Dan kun je wel fineren, maar dat wordt niet mooi.
Waarom wordt dat niet mooi? Dat wordt prachtig! Maar fraai fineer kost je al gauw €35 per vierkante meter, dus dat tikt nogal hard aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
eamelink schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:15:
[...]

Waarom wordt dat niet mooi? Dat wordt prachtig! Maar fraai fineer kost je al gauw €35 per vierkante meter, dus dat tikt nogal hard aan :P
MDF fineren is (naar mijn eigen ervaring) een no-go. Echt een crime om te fineren (overal bubbeltjes, want MDF ventileert zo lekker) en is niet heel duurzaam. Gewoon spuiten of lakken is mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Ik moet geen patroon hebben in mijn tafel, als het kan mag het wel :D
Jullie kennen toch die ikea tafels? Die zijn van spaanplaat + fineer erover :p
Ik ga die MDF platen vastzetten met spax schroeven, dat geeft wat meer stevigheid dan lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the boiler
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 11:32
Probleem met mdf als het begint is het einde gauw in zicht doordat het gauw in de laagjes scheurt.
Daarom kan het ook gauw scheuren op lijmverbindingen.
Wat ik zou doen is gewoon binnenkwaliteit multiplex nemen sterkere plaat is er niet en niet veel duurder als mdf.
Deze platen kun je gewoon gegrond kopen scheelt een boel verf werk.
Al die andere tips zijn mindere hout platen maar het sterkst is gewoon hardhout.
Maar aangezien je niet wilt lakken heeft dat geen nut en is te duur

Verwijderd

Wat een doemdenkers over MDF hier, haha.
MDF is prima te fineren, mits je het goed doet. Ik zie ook geen enkel probleem om MDF te gebruiken voor dit bureau, mits er rekening gehouden wordt met een paar dingen;
De staander moet op pootjes staan, en het beste zou zijn als het een dubbele plaat 18mm is, Dito voor de bodemplaat, en er moet een achterwandje in die van zijde tot zijde loopt ter versteviging van de constructie. Zoals het bureau nu afgebeeld staat is het stevig voor de eerste twee maanden, daarna komt er steeds meer speling naar links/rechts op de staander.

Bovendien raad ik qua bevestiging een combinatie aan, lijm én schroeven. En de boel voorboren natuurlijk. Eerst lakken kan ook, dan neem je geen witte houtlijm meer maar laklijm (deze bijt wat lak weg alvorens zich te hechten).

En een opmerking over het ladeblok, waarom zo moeilijk ? haha. Het is een stuk eenvoudiger (en naar mijn mening mooier) om lades met een vals front te maken. Zo is het een strakker geheel waarbij je nog wat meer speling hebt qua afwerking (tussenvallende lades moeten om goed te ogen overal dezelfde afstand tot de corpus hebben, als je er later frontjes opzet kan je ze zodanig stellen dat ze meteen perfect zitten.
Daarbij zou ik zelf tevens gaan voor push-to-open lades met soft closing, dan heb je geen greep nodig en het werkt gewoon lekker.

• CDA441
the boiler schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:42:
Wat ik zou doen is gewoon binnenkwaliteit multiplex nemen sterkere plaat is er niet en niet veel duurder als mdf.
Deze platen kun je gewoon gegrond kopen scheelt een boel verf werk.
Ja multiplex ziet er ook wel mooi uit, het liefst zou ik niet verven omdat dat te lang duurt en dan misschien ook wel slecht gaat uitzien... :p

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

naarden 4ever schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:18:
MDF fineren is (naar mijn eigen ervaring) een no-go. Echt een crime om te fineren (overal bubbeltjes, want MDF ventileert zo lekker) en is niet heel duurzaam. Gewoon spuiten of lakken is mooier.
Hmm, mijn ervaringen zijn anders. Ik heb een DVD-kast, hangend TV-meubel een salontafel van gelamineerd MDF (2x18mm) gemaakt en gefineerd en dat is prima bevallen :)

Alle hoeken en randen zijn voorzien van opgelijmde of ingefreesde latjes massief teak, zodat je geen kwetsbare hoeken hebt waar een kleine beschadiging aan het fineer meteen mdf in zicht brengt. De hangende TV-kast heb ik gefineerd met Kuiperflex plaat, dat is fineer verlijmd op een vel papier van 122x244cm. Makkelijk te verwerken: je hoeft bijna geen aansluitingen zelf te maken, maar het is niet triviaal om het witte laagje papier onzichtbaar te krijgen bij hoeken. De DVD kast met los fineer, maar die is maar 20cm diep dus dat lukte met enkele stroken. De salontafel ook met los fineer, en daar moest ik dus wel naden laten aansluiten dus dat was een beste klus, maar ik ben al jaren erg tevreden over het eindresultaat :)

• CDA441
Ik heb eigenlijk nog een vraag: Er bestaan zo van die folies die je over hout kan plakken, die zijn eigenlijk ook wel nog mooi, hoe noemen die?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:28
CDA441 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:46:
Ik heb eigenlijk nog een vraag: Er bestaan zo van die folies die je over hout kan plakken, die zijn eigenlijk ook wel nog mooi, hoe noemen die?
Hout folie :P ?

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 16:36

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

meubelfineer?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• CDA441
hmm... dat kost veel vind ik, dan zou ik maar voor voorgefineerd hout of MDF

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je echt goed getekend hout wilt hebben, maar het mag geen drol kosten, dan moet je op zoek gaan naar 2ehands meubelen die je vervolgens sloopt.

MDF is wel echt makkelijker om te bewerken. Fineer is uiteraard een plastic stikker, die nogal kan schelen in kwaliteit. Voor keukenbladen heb je hogere kwaliteit fineerbladen als je het voor een werkblad wilt gebruiken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• naarden 4ever
CDA441 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:28:
[...]

Ja multiplex ziet er ook wel mooi uit, het liefst zou ik niet verven omdat dat te lang duurt en dan misschien ook wel slecht gaat uitzien... :p
Dan kun je het opschuren en spuiten. Veel duurzamer.

• naarden 4ever
CDA441 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 11:53:
hmm... dat kost veel vind ik, dan zou ik maar voor voorgefineerd hout of MDF
voorgefineerd MDF is vragen om problemen. Je draait een boutje net te ver door, maakt een beschadiging in het fineer en je kunt het weggooien. Voorgefineerd spaanplaat doen in dat geval.

• CDA441
naarden 4ever schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:20:
[...]

voorgefineerd MDF is vragen om problemen. Je draait een boutje net te ver door, maakt een beschadiging in het fineer en je kunt het weggooien. Voorgefineerd spaanplaat doen in dat geval.
haja dat was het: voorgefineerd spaanplaat :D

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Nieuw steigerhout is voordelig, maar zijn planken, geen platen. Is goed stevig hout, maar vaak wel van optisch 'lage' kwaliteit. Ik vind die looks juist gaaf en heb er ook een eettafel mee gebouwd. Zelf schaven en schuren is wel noodzakelijk wil je zo'n strak design als in de TS ermee maken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kruisgewijs gelamineerd hout (zoals multiplex) is altijd het sterkst (als je het met dezelfde houtsoort ongelamineerd vergelijkt). Als je daar dan een mooi fineer op legt/de buitenste laminaatplaat van het gewensde hout maakt wodt het erg mooi&sterk). het mooist& sterkst lijkt me dus een multiplex met als buitenste laag het gewensde hout (dan valt er eventueel tzt nog wat aan te schuren). De spaanvarianten zou ik geen hout noemen maar kunststof ;) kan echter ook heel geschikt en sterk zijn natuurlijk.

Wat mooi hout is is lastig te zeggen, er zijn zoveel soorten en zoveel smaken... De een houdt van gemoest esdoorn, de ander van wengé... Bij een fineerhandel is van alles te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 25-08-2011 15:11 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

goedkoop mooi én sterk in 1 houtsoort bestaat niet.

Je moet het zien als een driehoek waar je er met geluk 2 van de 3 hebt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 19:26
Voor de duidelijkheid (omdat dit volgens mij een punt van verwarring is): De plastic en melamine folies waar een aantal mensen het hier over heeft is officieel geen fineer, maar wordt alleen in de volksmond zo genoemd. Eigenlijk is fineer een heel dun laagje echt hout, en dat kan werkelijk schitterend zijn.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

• CDA441
Ik ga van zo'n ikea hout halen, dat is spaanplaat met een melaminefolie erop :D en het ziet er mooi uit

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 19:49
jeroen94704 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:29:
Voor de duidelijkheid (omdat dit volgens mij een punt van verwarring is): De plastic en melamine folies waar een aantal mensen het hier over heeft is officieel geen fineer, maar wordt alleen in de volksmond zo genoemd. Eigenlijk is fineer een heel dun laagje echt hout, en dat kan werkelijk schitterend zijn.
Klopt. Dat plastic is overigens ook niet echt mooi te krijgen zonder er erg veel moeite in te stoppen. (luchtbellen eronder, splintertje etc..)
Dan heb je ook nog HPL, wat eigenlijk ook gewoon een hard plastic toplaag is, maar wat al veel beter te verwerken is (denk o.a. aan aanrechtbladen e.d.)
En het echte fineer, wat inderdaad gewoon echt hout is. Daarbij zit je wel vast aan het formaat en moet je meerdere stroken gaan combineren. Bovendien betaal je tegenwoordig gewoon de hoofdprijs voor echt fineer.
Het verwerken ervan valt overigens wel mee. Met houtlijm en veel handschuurwerk kun je hele mooie resultaten krijgen.
Maargoed, met het budget van de TS gaat fineer niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altius
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 16:42
Ik heb laatst een bureaublad gemaakt van een oude deur en daaroverheen vloerlaminaat (zonder groeven). Goedkoop (5,95/m2 kun je al krijgen) en je hebt een krasbestedige, keiharde toplaag. Randen gelijmt met plintdelen.

HP912 Digicam, Ipag h1910, AMD 1,2 Ghz, Dual Cel466 (Abit BP-6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Ik ga hier een echte casemod van maken, ik ben al bezig met een worklog, maar er is niet genoeg info en voortzetting van de case zelf, ik schop wel een modje als ik wat voortzetting heb :D

Pagina: 1