Blizzard heeft lak aan Wet bescherming persoonsgegevens

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:33
Mochten mensen battle.net authenticator gebruiken: Pas heel erg op en verlies je koppeling met je account niet, bijv. door verlies van je telefoon of een factory reset.

Om je authenticator weer los te koppelen moet je een hoge kwaliteit scan van je paspoort/rijbewijs opsturen waar op geen enkele manier iets aan is gewijzigd. Ik heb vele varianten opgestuurd waarbij ik markeringen als 'copy' of irrelevante informatie heb doorgestreept maar zelfs toen ik alleen nog m'n BSN had doorgestreept was het nog niet goed genoeg voor ze. Dat ze hiermee in overtreding zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens interesseert ze helemaal niets. Hun 'service' desk medewerkers verwijzen je allemaal meteen door de 'legal department' en willen verder niet met je praten.

Schrijf dus *nu* de recovery codes op een veilige plek ;)

Iemand enig idee hoe we ervoor kunnen zorgen dat Blizzard zich weer aan de Nederlandse wet houd?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Radiodurans schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:01:
Iemand enig idee hoe we ervoor kunnen zorgen dat Blizzard zich weer aan de Nederlandse wet houd?
Genoeg geld inzamelen en Blizzard overnemen zodat ze onder het NL-recht gaan vallen...

Of gewoon je blizzard account opgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Niet, aangezien ze geen Nederlandse "presence" hebben.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

redfoxert schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:11:
[...]

Niet, aangezien ze geen Nederlandse "presence" hebben.
Bullshit.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
En bovendien verkopen ze hun producten aan Nederlanders en moeten ze zich dus aan de Nederlandse wet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Radiodurans schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:30:
En bovendien verkopen ze hun producten aan Nederlanders en moeten ze zich dus aan de Nederlandse wet houden.
Dat zit een gigantisch stuk ingewikkelder in elkaar. Als ze geen offline presence in NL hadden dan konden ze gewoon claimen dat ze enkel aan NL-sprekende personen iets verkopen en niet specifiek aan NL als land.

Een Dealextreme en consorten mogen rustig elektronisch spul naar NL verzenden wat hier niet ingevoerd mag worden (alle electronica in NL moet voldoen aan bepaalde keurmerken), waardoor de producten (in theorie) bij de douane in limbo verzeilen (chinezen mogen het wel exporteren/verzenden vanuit china, klanten mogen het niet importeren / ontvangen in NL).
Oftewel klant heeft ook een eigen verantwoordelijkheid om zelf de wet na te leven.

De standaard manier hoe internationale bedrijven dit aanpakken is door simpelweg de offline presence allemaal aparte juridische entiteiten te maken (losse b.v.'s) deze moeten zich aan de lokale wetgeving houden en bijv de afdeling die de foto's verwerkt is weer een losse bv die enkel in USA zit waardoor er geen juridische verbondenheid is tussen offline presence en support. Waardoor support zich enkel maar te houden heeft aan de juridische termen van waar hun bv zit.
Op deze manier koppelen ze dus het authenticator disablen juridisch los van de dienst die in NL aangeboden wordt en hebben ze dus geen probleem meer.

Een internationaal bedrijf kan zich simpelweg (als totaalorganisatie) niet 100% aan alle lokale wetgevingen houden, daarvoor zijn er te veel lokale wetgevingen die strijdig met elkaar zijn.

Simpel voorbeeldje is iets als een internet-verkeer-bewaarplicht, het ene land stelt een minimum in wat boven het maximum van een ander land zit. Voldoe je als totale internationale organisatie aan het ene minimum ben je in overtreding van het andere maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Bedankt Gomez12 voor deze informatie. Blizzard claimt zelf dat ze voldoen 'aan alle Europese wetten betreffende data verwerking en bescherming'. Aangezien dit niet gaat over de EU o.i.d. neem ik toch aan dat dit gaat over alle wetten in alle laden, dus ook de Nederlandse Wbp?
This is the latest response from Customer Support:
Thanks for the provided information.

Blizzard Entertainment complies with all the European laws regarding data handling and protection. All the provided information is deleted after the case is resolved.

Unfortunately the attachment that you have sent does not meet the requirements necessary for us to process your request further, as we can't accept modified images.

Please reply to this ticket and send the attachment again and ensure that you follow the guidelines below:

- The picture must be clear and legible. If the image is too blurry for us to read, we will request a higher quality copy.
- We cannot accept images that are manipulated in any way
- We do not accept photocopies of documents; please send either a scanned copy or a digital photograph
- We can only accept copies of government issued photo identification, such as a passport, driver's licence or national identity card
- The copy of the identification must include your photograph and a valid expiration date; we do not accept documents that have expired

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Dat ze hiermee in overtreding zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens interesseert ze helemaal niets.
Kun je dit onderbouwen? Ik heb een beetje rondgeklikt door de ongelooflijk irritante schrijfstijl die daar gebruikt wordt (ook wel 'legalese' genoemd) maar met mijn ABN kan ik daar zo niets ontdekken waarin staat dat je je BSN angstvallig geheim moet houden?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Gomez12
Radiodurans schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:42:
Bedankt Gomez12 voor deze informatie. Blizzard claimt zelf dat ze voldoen 'aan alle Europese wetten betreffende data verwerking en bescherming'. Aangezien dit niet gaat over de EU o.i.d. neem ik toch aan dat dit gaat over alle wetten in alle laden, dus ook de Nederlandse Wbp?
[...]
Ze voldoen toch ook aan de Wbp (tenminste na afhandeling van de case) volgens de volgende quote :
All the provided information is deleted after the case is resolved.
Maar het probleem is hierbij dan ook geen blizzard, maar meer de NL-manier van werken.
Blizzard vraagt slechts :
- We can only accept copies of government issued photo identification, such as a passport, driver's licence or national identity card
Dat NL dan geen andere government issued photo identification uitgeeft als dat er onder de Wbp is meer een NL-probleem, dat is dus het limbo wat ik bedoelde.
Blizzard vraagt niet om een document wat de Wbp overtreed, enkel NL kent geen document wat de Wbp niet overtreed.

Zou NL een government issued photo identification uitgeven die niet onder Wbp valt dan zou Blizzard het volgens hun eigen voorwaarden nog moeten accepteren, alleen tja dat doet NL niet...

Het probleem is dus dat wat Blizzard vraagt niet letterlijk onder Wbp valt, als de case resolved is dan is er geen overtreding meer. Alleen zolang de case loopt veroorzaak jij (volgens de letter van de wet) dat Blizzard een NL-wet overtreed.

Maar als je er echt mee zit dan is de oplossing ook vrij simpel hoor. Boek een ticket naar de USA, stap het hoofdkantoor binnen en maak daar een stampei tot ze je paspoort op zicht geloven, dus dat ze geen kopie nodig hebben... :)
Blizzard wil enkel aan de hand van officiele papieren verifieren dat je bent wie je zegt dat je bent, internationaal over internet bestaan daar in NL enkel geen manieren voor.

Dan krijg je dus dit soort rare constructies dat Blizzard letterlijk niet de Wbp overtreed, enkel praktisch. Om dat weer weg te nemen verwijderen ze de data na sluiten van de case. Dan houd je enkel een klein stukje limbo over.
Paul schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:03:
[...]
Kun je dit onderbouwen? Ik heb een beetje rondgeklikt door de ongelooflijk irritante schrijfstijl die daar gebruikt wordt (ook wel 'legalese' genoemd) maar met mijn ABN kan ik daar zo niets ontdekken waarin staat dat je je BSN angstvallig geheim moet houden?
Jij hoeft je BSN niet angstvallig geheim te houden, alleen theoretisch mag een bedrijf het niet zomaar opvragen volgens die wetgeving. Enkel bepaalde instanties onder bepaalde voorwaarden mogen het opvragen / opslaan.

Jij mag je paspoort/BSN aan elke beveiligingscamera in een winkel tonen, maar een winkel zelf mag niet (zomaar) vragen om je paspoort/BSN te kopieren/filmen/op te slaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Gomez12 op 25-08-2011 00:07 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
- We cannot accept images that are manipulated in any way
En wat doen ze als je je paspoort inscant met een stukje papier voor je BSN? Voldoet immers wel aan hun voorwaarden, want de afbeelding is niet gemanipuleerd.

Vergeet overigens niet ook je BSN in de scanregels dan af te dekken, anders is de moeite uberhaupt vrij zinloos.

[ Voor 24% gewijzigd door ValHallASW op 25-08-2011 00:10 ]

• Radiodurans
Verder is de vraag om een ID mét foto sowieso raar. Het is niet alsof ze die foto kunnen gebruiken om te controleren wie ik ben aangezien ik niet voor hun neus sta ;). Daarmee vervalt de noodzaak tot het opvragen/verwerking van mijn foto.

Verder kan aan mijn foto mijn 'ras' worden afgelezen en een eventuele godsdienst mocht ik hiervan uiterlijke kenmerken dragen, dit zijn zogenaamde bijzondere persoonsgegevens. Voor het gebruik/verwerken hiervan worden nog strengere eisen gesteld, uitgangspunt is dat dit niet mag.

• Gomez12
Radiodurans schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:22:
Verder is de vraag om een ID mét foto sowieso raar. Het is niet alsof ze die foto kunnen gebruiken om te controleren wie ik ben aangezien ik niet voor hun neus sta ;). Daarmee vervalt de noodzaak tot het opvragen/verwerking van mijn foto.
Dat zeg jij, maar is dat ook zo. Straks hebben ze je foto en vragen ze je naar hun toe te komen om een face-to-face verificatie te hebben...
Verder kan aan mijn foto mijn 'ras' worden afgelezen en een eventuele godsdienst mocht ik hiervan uiterlijke kenmerken dragen, dit zijn zogenaamde bijzondere persoonsgegevens. Voor het gebruik/verwerken hiervan worden nog strengere eisen gesteld, uitgangspunt is dat dit niet mag.
Zelfbedachte bull. Als je het zo gaat interpreteren mag iemand nog niet eens meer een digitaal foto-archief hebben zonder dat dit onder Wbp valt. Dan neem je een foto van een winkelstraat ben je opeens in overtreding van tig wetten... Redelijkheid en billijkheid kent ons wetssysteem ook nog hoor.

De hele Wbp is al een problematische wetgeving (als je de letter volgt mag je je kerstkaarten als bedrijf niet meer zomaar naar prive-personen sturen op geprinte stickers). Foto's zijn dan zo ongeveer het duidelijkste stuk wat er logischerwijs buiten valt.

Sowieso heb ik het net nogmaals even doorgelezen, maar in principe is de overtreding van de Wbp al twijfelachtig, ze geven aan waarvoor ze het nodig hebben (verificatie), je geeft het vrijwillig en ze verwijderen het na verwerking.
Je kan discussieren over of het echt zo'n soort document voor verificatie moet zijn, maar wereldwijd heb je niet zo gek veel soorten documenten die universeel als verificatie gebruikt kunnen worden. Zonder per land / streek aparte procedures te hanteren kom je qua verificatie al snel uit op officieel uitgegeven documenten.

[ Voor 17% gewijzigd door Gomez12 op 25-08-2011 00:38 ]

• Radiodurans
Gomez12 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:33:
Sowieso heb ik het net nogmaals even doorgelezen, maar in principe is de overtreding van de Wbp al twijfelachtig, ze geven aan waarvoor ze het nodig hebben (verificatie), je geeft het vrijwillig en ze verwijderen het na verwerking.
Maar ik wil niet vrijwillig bijv. mijn BSN geven en het is voor mij niet mogelijk een kopie ID te verstrekken zónder dat nummer aangezien die in Nederland niet bestaan. Ook Blizzard kan dit weten en Nederland zal vast niet het enige land zijn met een BSN/social security number/o.i.d. op élk officieel identificatiedocument. Door te eisen dat ik een ongemanipuleerde kopie ID moet overhandigen vragen ze willen en wetens óók om gegevens waar ze niet naar mogen vragen. Er zijn bovendien redelijke alternatieven (extra codes, geheime vragen, snail mail met unlock code naar mijn adres, ik ga met paspoort naar hun kantoor in NL, etc. etc.). Al met al kan ik dus mijn gekochte spel niet spelen totdat ik aan hun onredelijke eisen voldoe die waarschijnlijk nog strijdig zijn met de wet ook. Ik blijf dit toch een voorbeeld vinden van een bedrijf dat zijn boekje te buiten gaat qua verwerking van persoonlijke gegevens.

Gelukkig vond ik nog een back-up met een gesyncte versie van m'n authenticator en kan ik nu weer gewoon Starcraft 2 spelen.

• Gomez12
Radiodurans schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:54:
[...]
Ook Blizzard kan dit weten en Nederland zal vast niet het enige land zijn met een BSN/social security number/o.i.d. op élk officieel identificatiedocument. Door te eisen dat ik een ongemanipuleerde kopie ID moet overhandigen vragen ze willen en wetens óók om gegevens waar ze niet naar mogen vragen.
Blizzard kan het weten (en vraagt er daarom ook niet om)...
Maar jij kan het ook weten als je je onderzoeksplicht uitvoert voor koop van het product.
Er zijn bovendien redelijke alternatieven (extra codes, geheime vragen, snail mail met unlock code naar mijn adres, ik ga met paspoort naar hun kantoor in NL, etc. etc.).
Zoals ik al eerder zei, ga met je paspoort naar hoofdkantoor in USA en je wordt wel geholpen, je moet er misschien wat stampei voor maken maar je wordt geholpen.
Er zijn altijd alternatieven, enkel de vraag wat een redelijk alternatief is dat is iets voor de leverancier.

Wereldwijd kan ik me zo voorstellen dat jouw alternatieven helemaal niet redelijk zijn, dat iets in NL betrouwbaar werkt zegt niets over wereldwijd...
Al met al kan ik dus mijn gekochte spel niet spelen totdat ik aan hun onredelijke eisen voldoe die waarschijnlijk nog strijdig zijn met de wet ook.
Laten we wel even oorzaak -> gevolg duidelijk houden. Je verliest een essentieel gedeelte van een gekocht product, als ik van mijn laptop mijn scherm verlies dan krijg ik die ook niet vergoed.
Wat Blizzard aanbied is een service, geen garantie / wettelijke verplichting.
Er zijn genoeg bedrijven die in dit soort gevallen zeggen : Koop maar opnieuw en begin maar opnieuw.
Pagina: 1