raid 0 array verdwijnt

Pagina: 1
Acties:

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
de laatste tijd verdwijnt mn raid 0 array wel eens in windows 7 gewoon spontaan, en met opnieuw opstarten is ie er weer gewoon. :P
merk het omdat utorrent een foutmelding geeft dat het apparaat niet is aangesloten waar ie de downloads zet.
zou een schijf het gaan begeven? het zijn 2 schijven van 500gb op een gigabyte sata contoler op het mb.
de drivers van die raid array zijn later geinstalleerd in windows anders word ie niet herkend.
mischien herkend iemand het probleem. :)
firmware updaten werkt ook niet op een raid array dat had ik al geprobeerd.
mischien een schijf loshalen en om en om updaten als na de firmwareupdate de array dan nog maar herkend word.
het programma gigabyte raid configurer loopt ook gelijk vast zodra ik het opstart na het verdwijnen van de array.

os win 7 64 bit op crucial m4
mb GA-P55-UD4 met laatste bios f9
i7 860 8 gb gtx 570 alles stock
hd 1.5 tb en 2 x 500gb in raid 0

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om welk merk en type hardeschijfen gaat het, dat is ook wel handig om te noemen. :) Je spreekt overigens over 2x 500GB, terwijl je bij de spec's 1x 1,5TB en 1x 1TB aangeeft?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Goofy1978
het zijn 2 schijven van seagate st3500320as en 2x 500gb is 1 tb in raid 0 :)

Verwijderd

Tja, toch is het zo neerzetten misleidend, duidelijker is het om dan 2 x 500GB (raid0) neer te zetten. Het is maar een tip.

Verwijderd

Gebruik niet de 'Gigabyte' controller; dat is een verkapte JMicron JMB363 of soortgelijke controller die niet bekend staat om goede RAID drivers. Gebruik bij voorkeur Intel onboard RAID of desnoods software RAID (niet bootable in Windows). Of gebruik gewoon geen RAID; dan verlies je ook niet de 500GB op je 1.5TB schijf. Sowieso zit er een snelheidsverschil tussen die schijven wat nadelig is bij RAID0.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-02 18:58
[Of gebruik gewoon geen RAID; dan verlies je ook niet de 500GB op je 1.5TB schijf. Sowieso zit er een snelheidsverschil tussen die schijven wat nadelig is bij RAID0.
Het is inderdaad niet duidelijk neergezet, ik denk dat hij naast die 2x 500GB (raid 0) ook nog een 1.5TB schijf in zijn pc heeft zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door Snowmiss op 26-08-2011 09:32 ]

Verwijderd

Wat bedoelt hij dan met: "hd 1.5 tb en 1tb in raid 0" ? Inderdaad een beetje onduidelijk. :P

Verwijderd

Dat hij (waarschijnlijk) een hd van 1,5TB heeft en (daarnaast) een Raid0 van 1TB (welke weer bestaat uit 2 x 500GB).

• Goofy1978
sorry als het onduidelijk was is idd een schijf van 1.5 tb en 2 schijven van 500gb in raid 0
en een crucial m4 128gb als bootschijf, die samen met de 1.5 tb schijf op de intel sata aansluitingen zit met AHCI aan in bios.
ik weet dat de gigabyte raid niet zo snel schijnt te zijn als de intel, maar niet dat de drivers daar brak van zouden zijn.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
Waarom zou je uberhaupt nog raid0 willen als je al een mooie SSD als bootschijf hebt? Dan zou ik zelfs eerder voor raid1 gaan vanwege eventuele datacorruptie...

• Goofy1978
die raid 0 array vond ik wel handig om games sneller te laden enzo, en windows heeft er ook opgestaan.
nu gaat het weer 2 dagen goed zonder dat de schijven verdwijnen in windows.
zal mischien toch aan de drivers van gigabyte liggen.
kan ze ook niet op de intel sata zetten dan heb ik geen AHCI meer voor mn SSD

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
WTF?! Je zet je games + Windows toch op je SSD? Of heb je zoveel games dat het niet meer gaat passen? Daarnaast heb ik de ervaring dat games niet echt ontzettend veel sneller laden vanaf mijn SSD ten opzichte van 1.5TB schijf.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:34
Ik herken het probleem. Bij mij is het zo als het systeem uitstandby komt mis ik ook vaak mijn Raid-0 + nog een losse schijf. Ik ben er nog steeds ook niet achter waarom dit gezien er nog een 4de schijf aan dezelfde onboard contoller hangt.

Wat bij naast opnieuw opstarten ook helpt is schijfbeheer openen dan komen ze ook altijd plots weer terug. Heb al wel wat dingen geprobeert drivers energie instellingen firmware van de hdd's helaas heb ik nog geen oplossing dus blijf dit draadje volgen!

Verwijderd

alex3305 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:47:
WTF?! Je zet je games + Windows toch op je SSD? Of heb je zoveel games dat het niet meer gaat passen? Daarnaast heb ik de ervaring dat games niet echt ontzettend veel sneller laden vanaf mijn SSD ten opzichte van 1.5TB schijf.
Het hangt van de game af. Sommige games kunnen hun data 'sequentiëel' inlezen dus in een 10GB bestand wordt een blok van 400MB gelezen en dan eentje van 200MB; etc. Dat kunnen hardeschijf heerlijk rap en dan heb je ook echt baat van RAID0 wat de snelheid bij dit type I/O simpelweg verdubbeld.

Andere games doen random reads en minder sequential I/O; waardoor hardeschijven continu aan het seeken zijn en dan heb je juist wel baat bij een SSD. Een voorbeeld hiervan is World of Warcraft; zeker als je al die patches bijhoudt en addons hebt enzo. Bovendien doet die game ook tijdens het spelen aan random reads wat voor kleine haperingen kan zorgen als je een hardeschijf gebruikt.

Gevolg is dus dat bij sommige games het handig is deze op SSD te zetten. De beste oplossing is echter om alle games op HDD RAID0 te zetten en een SSD te activeren als Z68 SRT cache waardoor alle random reads op de RAID0 HDD-array vanaf de SSD komen. Dan heb je de voordelen van SSD gekoppeld met de hoge opslag van HDD zodat je al je games kunt versnellen.

• Goofy1978
alex3305 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:47:
mn games map is 425gb totaal waarvan 160gb steam games :P
gaat niet meer passen op mn SSD, mischien dat ik games die ik vaker doe wel op de SSD zet.
Pagina: 1