Versterker gesloopt door statische elektriciteit?

Pagina: 1
Acties:

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:38
Ik loop al een tijdje te prutsen met mijn setup en bijbehorende randapparatuur, maar ik ben bang dat ik laatst een foutje gemaakt heb. Ik had net mn versterker en luidsprekers opgesteld en was een muziekje aan het luisteren via de AUX input van de versterker (NAD C340) toen ik bedacht dat ik de tv er ook wel even op aan kon sluiten. Terwijl de versterker nog stond te spelen via AUX sloot ik een kabel op de VIDEO1 ingang aan om daarna aan de andere kant van de kabel de mini jack in de tv te steken. Ik was wel zo slim geweest om de televisie uit te zetten maar dat bleek helaas niet afdoende want op het moment dat de stekker de uitgang op de tv raakte zei mn versterker *poef* en hoorde ik alleen nog een brom uit mn luidsprekers komen.

Na een korte analyse blijkt dat ik geen gebruik meer kan maken van de input selector, elk kanaal geeft hetzelfde signaal maar dan heel zacht en alleen links. De NAD heeft echter ook een pre-out en main in, als ik mijn DAC als voorversterker gebruik en op de main in aansluit kan ik de versterker nog wel goed gebruiken.

Ik heb dus het idee dat het gehele voorversterker gedeelte naar de knoppen is en aangezien ik geen geld voor een vergelijkbare versterker heb wil ik m graag laten repareren. Echter zou ik eerst graag wat meer willen weten over wat er precies kapot zou kunnen zijn en of het überhaupt de moeite waard is om m te laten repareren. Dat kan ik uiteraard ook aan de reparateur vragen, maar ik laat me liever eerst even informeren door een objectief collectief :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om je vraag beantwoord te krijgen moet je je verstgerker naar een reparateur brengen of een helderziende. Waarschijnlijk is de eerste goedkoper en effectiever. Het kan van alles zijn en je kan vele veronderstellingen maken. Echter met statische electriciteit heeft het waarschijnlijk niet zoveel te maken. Echter is het wel erg vreemd als de TV uitstaat. Bij een minijack inpluggen kan wel even kortsluiting ontstaan maar dat mag geen probleem zijn. SUcces

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-01 16:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Idd statische electriciteit is een vrij onwaarschijnlijke
Denk eerder dat je per ongeluk de mantel van je antenne kabel hebt geraakt. daar kan soms een behoorlijke spanning op staan !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-08-2025
Zit er geen zekeringetje in die geploft is? Die versterkers hebben meestal toch wel een beveiliging?

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:38
Dank voor de antwoorden, ik snap dat het moeilijk raden is zo, maar dacht dat er misschien mensen waren die vergelijkbare ervaringen hadden. Heb net nog even naar de zekeringen gekeken, kon er maar eentje vinden en die was intact. Heb verder ook niets anders geraakt, de output van de tv zit op de voorkant dus er waren verder geen kabels in de buurt. Ik breng de versterker morgen wel even weg, het is verder ook een vrij eenvoudig apparaat dus die kosten zijn ook nog wel te doen denk ik.