Ontdek de Android Phone

Intro
Hoi allemaal.Ik wil graag hier op het forum wat bekendheid geven aan het boek dat sinds begin deze maand in de boekhandel ligt. "Ontdek de Android Phone".
Dit topic is bedoeld om over de inhoud van dit boek te praten. Als auteur ben ik niet God De Vader, dus leek het mij handig om in dit forum, waar heel veel experts zitten, om feedback te vragen. Dan kan bij een eventuele herdruk het boek waar nodig verbeterd worden.
Wie, wat, waar, hoeveel ?
Auteur: Joris De SutterUitgeverij: Van Duuren Media, Culemborg, Nederland
ISBN: 978-90-5940-517-2 EAN: 9789059405172
Uitvoering: boek, 204 pagina's, paperback, geïllustreerd
Prijs: € 19,95
Te bestellen bij de uitgeverij vie deze link:
Bestellen
Of via de diverse (online) boekenhandels.
Inhoudsopgave
1. Kennismaken met Android-smartphone2. Het Android-besturingssysteem
3. Uw smartphone onder de loep
4. De gebruikersinterface
5. Toetsenborden
6. Correcte verbindingsinstellingen
7. De Android Market en programmabeheer
8. Synchroniseren en beheren van contacten
9. Telefoneren
10. Email en sms
11. Agenda
12. Browsen op internet
13. Multimedia
14. Navigeren, social media en rooten
Extra's en updates
Een inkijkexemplaar met de eerste bladzijden van het boek kan je hier downloaden in PDF :Inkijkexemplaar
In het boek wordt de "oude" Market beschreven. Om bij de tijd te blijven is het hele hoofdstuk 7 over de Market bijgewerkt naar de nieuwe situatie die Google nu aan het uitrollen is. Dus ja, het boek is zeker up to date! ;-)
Bijgewerkt hoofdstuk 7
Is dit wel relevant?
Als zelfstandig ondernemer ben ik onder andere bezig met het geven van trainingen aan eindgebruikers van smartphones. Dit gebeurt vooral in een zakelijke omgeving, maar af en toe is er ook een particulier die van mijn diensten gebruik maakt. In ieder geval, het valt mij steeds op hoeveel mensen moeite blijven hebben om het volledige potentieel van hun telefoon te ontsluiten.Er zijn drie grote soorten smartphonegebruikers. Ten eerste is er de geek, waarvan ik vermoed dat ongeveer de helft van de mensen die hier in dit forum posten onder deze categorie vallen. Het zijn die personen die zich graag blijven informeren over hun toestel en allerhande dingen graag willen uitproberen. Ten tweede is er noob, de persoon die het verschil niet kent tussen een gewone mobiele telefoon en een smartphone en die zelfs nog niet weet dat zijn toestel op Android draait. Enkel bellen en SMSen interesseert deze mensen. En dan is er tenslotte de grote groep daartussen. Zij beseffen misschien al wel dat hun toestel wat meer kan, maar hoe ze dat dan moeten doen? Dat is voornamelijk die andere helft van de mensen die hier posten, vermoed ik.
Wie nog eens een boekhandel binnen stapt weet dat er een markt bestaat voor boeken rond allerhande informatica onderwerpen. Van het werken met Windows tot het programmeren in C#. Rekken vol vind je daarover. Wat in die rekken tot nu ontbrak is een goede inleiding tot Android smartphones.
Niet voor de geek, want die kent zijn telefoon al wel, en ook niet voor de noob, want die wil het niet kennen. Maar wel voor die grote tussengroep. Die mensen die graag willen weten hoe iets werkt, maar niet de zin of het geduld hebben op internet alle informatie zelf bijeen te moeten sprokkelen en het liever allemaal bij elkaar in een boek willen terug vinden. Voor die mensen heb ik net het boek Ontdek de Android Phone geschreven.
Waarover gaat het dan?
Aan de hand van thematische hoofdstukken wordt Android geleidelijk aan ontleed. De opbouw is zo chronologisch mogelijk gehouden, startend met het voor de eerste keer opstarten en synchroniseren, over het gebruik van de Market tot het consumeren van multimedia. Vanaf het verkennen van de hardware en het voor de eerste maal opstarten, over het ontdekken van de hanteerbaarheid van de interface, tot het toevoegen van extra functionaliteit. Alles wordt behandeld en zo hoop ik dat de lezer gaandeweg dingen ontdekt die hij daarvoor niet voor mogelijk hield. De bedoeling is echt een gestructureerd overzicht te geven van wat Android te bieden heeft, voor een beginnend gebruiker.Het boek is voornamelijk geschreven vanuit mijn eigen ervaringen in het gebruik van Android telefoons. En daarom zou ik graag de lezers van dit forum willen vragen om feedback. Als u dit boek gelezen heeft, wat ontbreekt er nog volgens u? Waar kan er verbeterd worden? Ik lees graag uw commentaar in de reacties op deze post!
Bedankt!
Joris De Sutter