Toon posts:

aspire 5536G - fps hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb al een tijdje een Aspire 5536G Laptop in huis.

Specs:
Amd Turion x2 RM 74 (2.2Ghz)

Ati Mobility Radeon HD 4570 up to 1791 MB Hypermemory

4 GB Mem

500 GB Hdd

Windows 7 Ultimate 32 bits

mijn probleem is dat met zwaardere programma's en spellen mijn fps zeer laag is. ik speel vrij oude games eigelijk zoals oblivion etc. als ik naar mijn GPU kijk kan ik die denk ik vergelijken met een HD 4550 voor de desktop. echter bij games zoals League of Legends en Oblivion is mijn fps een magere 15-25.
mijn cpu temp zit tussen de 68C en 84C.

maar hij zou deze prima moeten draaien lijkt mij ?

ik heb al verschillende dingen gedaan uiteraad het bekende lijstje:

Nieuwe drivers. (en ook ouderen geprobeerd om te kijken of er mischien iets mis mee was)
Nieuwe Windows installatie gedaan.
Antivirus etc. ook al uitgevoerd.

vraag me af wat er aan de hand is ?

Grts en Alvast bedankt voor de hulp.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:28

Nemesizz

Untouchable

Meestal zijn mobiele videokaarten een stuk trager dan hun desktop broertjes omdat ze veel minder energie mogen verstoken. Daarnaast (waarschijnlijk je grootste probleem) is het geheugen shared, oftewel, de videochip gebruikt het RAM geheugen.

In veel gevallen zijn laptop GPU's met shared geheugen dan ook aanzienlijk trager dan modellen met dedicated (eigen) geheugen. Ik weet niet wat voor resolutie en verdere settings je draait, maar reken maar dat je videokaart niet echt een hoge resolutie aankan met hoge details, daar is de kaart gewoon te traag voor.

Als ik zoek op Oblivion system requirements, word ook iets als Radeon X800 of GeForce 6800 aangeraden. Die 2 chips zijn misschien wel erg oud, maar in verhouding krachtiger dan je mobiele 4570.

*het shared geheugen deel weet ik niet 100% zeker, want bepaalde sites spreken elkaar tegen. De ene beweerd dat de mobile-Radeon 4570 eigen geheugen heeft, de ander beweerd dat het alleen shared geheugen is 8)7 *

Verwijderd

Topicstarter
Resolutie is: 1366 x 768 (recommended) als ik bij windows kijk. de game settings heb ik staan op Low en alle details etc uit.

Apart inderdaad dat de site's zich tegen spreken. ik heb er dan ook niet gek veel verstand van maar als ik naar de processen ga kijken bij mijn geheugen in game. dan zie ik dat hij toch een goede GB overhou van de 4GB in de laptop.

Groetjes,

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 11:09

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Notebookcheck zegt dat de HD4570 Mobility wel vergelijkbaar is, zelfs iets sneller is, dan een desktop HD4550 aangezien het een identieke GPU is maar dan met 680Mhz ipv. 600Mhz.

De game Oblivion zou met alles op high 40.5 FPS moeten halen in een laptop met een dual-core Core 2 Extreme X9100.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-02 15:49

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Stomme vraag, staat je energy management op maximum performance? en niet op powersave of auto? Sommige oude games halen de laptop niet op maximum (onder de auto setting) waarom weet ik niet, alleen weet ik dat het gebeurd.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@Faldorn:
Het probleem is niet zozeer dat je niet genoeg geheugen overhoudt, het probleem is dat shared geheugen veel trager werkt dan dedicated. Overigens, gezien je een 32-bit Windows gebruikt kun je hooguit iets van 3,2GB van de 4GB gebruiken, van die 3,2GB gaat nog een deel af voor je videokaart. Maar dat maakt verder niet uit gezien je blijkbaar nog overhoudt.

@Imprezzion:
Maar beide chips hebben maar een 64-bit geheugenbus, en dat is erg traag. Beetje kaart om te gamen moet toch wel 128-bit bus of hoger hebben. Met een 64-bit bus heb je gewoon een drastisch tekort aan bandbreedte.
Goede game kaarten zullen het hoe dan ook niet worden.
Daarnaast, is een Core2 (mobile of niet) aanzienlijk sneller dan een Turion (waarbij de laatste metname gericht is op energie zuinig zijn). Bovendien zegt de CPU niet alles, want met welke videokaart werd die test met die Core2 gedaan?

Wat Joindry zegt kan ook nog meewegen, dat je laptop in energie bespaar modus blijft (bijvoorbeeld als je op de accu werkt ipv aan net adapter).

Verwijderd

Topicstarter
hij staat op maximum performance. uiteraad speel ik gewoon als hij aan de adapter hangt. anders is de batterij zo leeg en zijn de performance nog minder.

ik heb een dual boot met Ubuntu mischien proberen om via dat platform te proberen?

aangezien u aangeeft dat hij maar 3.2 van de 4 kan gebruiken. zou dat mogelijk schelen?

ook heb ik windows 64 Bits van mijn Desktop. die zou ik kunnen installeren maar zou dat baat hebben?

het is wel een turion x2 vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
even iets extra's dat is dit wat ik nog vond:

YouTube: Medal of Honor HIGHEST SETTINGS! acer aspire 5536G windows xp - YouTube

ik weet niet of het relevant is. maar wat ze zeggen klopt wel een beetje maar echte overheating en systeem faalen heb ik nog niet mee gemaakt. is het een idee om t eens te proberen op xp? dan maak ik er gewoon nog een install bij naast win7 en Ubuntu?

• 4play
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 20:45

4play

-Nintendo- fan

Sorry beetje late reactie...

Ik draai ook een 5536G en ik gebruik een programma om je GPU te undervolten.

Ik heb het probleem dat alles wel redelijk loopt totdat het te warm wordt (+/- 70 graden) en dan gaat het stotteren en crashen.

Oplossing is het undervolten van je GPU mijne krijgt momenteel maar maximaal 1volt in plaats van de gebruikelijke 1.2 volt waardoor hij veel vloeiender loopt en het veel minder warm wordt...

Ga eens op zoek naar het programma k10stat daarmee kan je je volts aanpassen als je het te laag zet crashed je windows in een blauw scherm maar als je je sweetspot gevonden hebt is het prima te doen.

Owja ook je laptop meer lucht geven is een goede raad de airflow van de 5536g is zwaar onvoldoende om de warme lucht weg te pompen dus blokjes onder je pootjes is een goed plan. Bij mij gaat het een hele avond goed als ik de pootjes 2 CM verhoog aan de achterkant... goede tip daarbij is een extra grote batterij kopen dan heb je dat standaard en kan je langer dan 20 minuten gamen zonder stroomdraad :)

Ik speel vooral oudere games als TF2 en dat gaat prima...

even wat zoekwerk over undervolting http://forum.notebookrevi...4-undervolting-guide.html

[ Voor 6% gewijzigd door 4play op 19-12-2011 10:42 ]

【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
je laptop open maken aan de onderkant bij de acer is dit vaak 1 grote klep en daarna met een busje perslucht (verkrijgbaar bij de betere pc shop) de ventilator even schoon spuiten helpt enorm zeker met wat oudere laptops die vergaren door de tijd heen vaak veel stof en stof is een hele goed isolator vaak kan je laptop hierna weer beter ademen en zal je een kleine performance boost zien.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• 4play
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 20:45

4play

-Nintendo- fan

Aan de onderkant van je laptop zit onder de plek waar je processor zit lijkt een roostertje te zitten... Maar dit is een neproostertje er komt geen lucht door (WAAROM DOEN JULLIE DIT ACER) ik heb daar met een klein boortje een aantal gaatjes in geboord en dan ehhh heeft hij ook ineens een stuk meer lucht en dus ook koeling... dat is ook nog een idee al is het boren in de onderkant van je laptop nooit een fijn idee.. :)

【ツ】Ipad air2, Macbook pro 2012, Samsung a53, Skagen Hybrid【ツ】

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb bij 2 van mijn Acers ook de luchtroostertjes uitgezaagd omdat er anders gewoon te weinig lucht door kwam. Sterker nog, Acer was zo snugger om er plakband op te plakken (aan de binnenkant) zodat er helemaal geen lucht door kon 8)7 , maar na het verwijderen van het plakband nog te weinig lucht, dus hele rooster eruit gezaagd. Is alleen effe oppassen met je vingers als de laptop aan staat :P

Over die klep die je kan los schroeven, dat verschild heel erg per model.
De 2 die ik had waren echt van die "plastic atoom bunkers", een en al schroeven en je moet alles uitelkaar halen voordat je pas bij het moederbord kan komen.
Bij een Acer van een oom van mij (nouja, hij brengt em iig als ie weer eens panne heeft) heb je gewoon zo'n handig luikje waar je meteen bij de CPU en GPU kan komen (heel handig voor uitstoffen).
Pagina: 1