Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1den
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik heb een WD ShareSpace NAS in raid5 mode.
Graag wil ik een spare schijf hiervoor hebben.
Er zit 4 x een WD10EAVS. Te koop is momenteel de WD10EARS.
Het enige verschil wat ik zie is dat de originele heeft 8 MB cache en de nieuwe 64 MB.
Vraag 1:
Kan ik de WD10EAVS vervangen door de WD10EARS?

Vraag 2:
Kan ik de WD10EAVS vervangen door de WD20EARS en zo eventueel upgraden naar 8TB ipv 4TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan allemaal, je moet wel rekening mee houden dat er kans is dat je de array moet rebuilden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Jan1den schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:54:
Er zit 4 x een WD10EAVS. Te koop is momenteel de WD10EARS.
Het enige verschil wat ik zie is dat de originele heeft 8 MB cache en de nieuwe 64 MB.
De nieuwe schijf heeft ook AFT wat in sommige gevallen kan zorgen voor een sub-optimale werking. Zorg iig dat je de meest recente firmware er op hebt. Vaak hebben NAS fabrikanten wel een hdd compatibility list op de site staan, kon dat zo van deze niet vinden. Voor de zekerheid kun je misschien nog even contact met WD opnemen.
Kan ik de WD10EAVS vervangen door de WD20EARS en zo eventueel upgraden naar 8TB ipv 4TB?
Die 2TB zal het probleem niet zijn aangezien in firmware v2.1.1 ondersteuning voor schijven groter dan 1.5TB is gekomen, en de NAS er tevens al is in een 8TB versie. Blijft dus dat AFT verhaal nog over.

• Jan1den
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-03-2023
Hierbij de reactie van WD:

Het beste is om dezelfde type schijven te hebben (WD10EAVS) of eventueel de WD10EADS schijf zal als een goed alternatief gebruikt kunnen worden.
Het is zeker niet aan te raden om de WD10EARS schijven aan te schaffen, want dat kan problemen opleveren met het rebuilden van de RAID.
Grotere schijven kunt u ook beter niet doen, want het kan zo zijn dat de RAID controller hierop niet correct werkt en dan heeft u 4 schijven waar u verder niets mee kunt.

Volgens een collega geeft het normaal nooit problemen bij de meeste typen NAS, en kun je het gewoon zonder risico proberen. Ik heb nog navraag gedaan bij WD waar ik het juiste type dan nog kan kopen, maar heb helaas hier nog geen antwoord op.