Nieuw huis, 8 ruimtes in een netwerk

Pagina: 1
Acties:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 11:51
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan mijn nieuwbouwhuis. Om goed voorzien te zijn heb ik in 8 ruimtes een data aansluiting laten leggen. Dit wordt opgeleverd als 8 UTP aansluitingen en in de meterkast krijg ik 8 UTP stekkers, elk gekoppeld aan een van de genoemde muurdozen.

Wat heb ik nodig om straks van deze 8 stekkers een netwerk te maken? Is het voldoende om de modem via een router (want ik wil ook een draadloos netwerk) op een switch aan te sluiten en daar deze UTPs in te pluggen of moet er bijvoorbeeld nog een patchkast tussen?
En hoe zorg ik ervoor dat er een dataserver bij kan, of een centrale printer? Ik heb gegoogled op netwerk aanleggen, maar de meeste links vergen toch enige basiskennis (termen als crossover zeggen me niet veel..)

Mijn electricien wil niet verder gaan dan bedraden en ik heb er helaas te weinig verstand van. Wil iemand de moeite nemen om het mij uit te leggen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-02 12:27
Krijg je het met deze stekkers opgeleverd?
Afbeeldingslocatie: http://www.oase-systems.nl/images/UTP-logo.jpg

Dan kan je gewoon een switch gebruiken.
(Voor de rest hou ik nog maar even stil, ben nog maar half wakker :X )

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:08:
Is het voldoende om de modem via een router (want ik wil ook een draadloos netwerk) op een switch aan te sluiten en daar deze UTPs in te pluggen?
Ja.
En hoe zorg ik ervoor dat er een dataserver bij kan, of een centrale printer?
Kun je er ook gewoon bijprikken, in die switch.
(termen als crossover zeggen me niet veel..)
Is ook (vrijwel) nooit meer nodig. Alle switches die in de handel zijn handelen dit automatisch af.

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10-2025

o_f_course

Och...

Je meldt dat je stekkertjes in je meterkast krijgt. Dan heb je geen patchpanel nodig, maar kun je de stekkertjes rechtstreeks gebruiken.
Om de stekkertjes te verbinden met je modem, en je hebt maar 1 netwerk aansluiting in je modem, dan zul je zoiets als een router tussen het modem en je stekkertjes moeten plaatsen.

Zoals hierboven gemeld: crossover is bij de recente routers meestal geen issue. Neem een router met voldoende poorten: 8 + 1 als je ze allemaal tegelijk wilt kunnen gebruiken (anders moet je ompluggen in je meterkast).

Als je je hardware hebt geplaatst ben je overigens nog niet klaar. Mogelijk moet je nog zoiets als een DHCP server moeten instellen: doet je modem dat of laat je je router dat doen. beiden gelijkertijd is niet mogelijk. Maar dat was je vraag niet.

a propos: Ik heb in mijn meterkast bewust ervoor gekozen om ipv stekkertjes een patchpanel te gebruiken: dan moet je kleine kabeltjes tussen je router en de patchpanel (voorkant) plaatsen. aan de achterkant is dan de patchpanel verbonden met de kabels die naar je kamers gaan.
Maar goed, dat is meer iets als esthetiek.

[ Voor 12% gewijzigd door o_f_course op 24-08-2011 10:23 ]

facts don't care about your feelings

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:37
Ik zou mijn router niet uitzoeken op de 8+1 LAN poorten.
Makkelijker is te accepteren dat de meeste routers niet verder gaan dan 4 LAN poorten + 1 WAN poort, en er een 8/16 poorts switch achter te hangen.

Wat voor een internet krijg je?

[ Voor 7% gewijzigd door jopie op 24-08-2011 10:23 ]

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:50
stap 1: netwerk bouwen
Die 8 UTP draden stop je in een [switch]
Aangezien je er ook nog internet op wilt hebben, moet je al een switch hebben met meer dan 8 poorten.
16 ports switches zijn op pricewatch te vinden.
Het liefst ben je op de toekomst voorbereid en plaats je een 16 ports gigabit switch.

Je hebt een netwerk, gefeliciteerd.

stap 2: internet aansluiten.
Ik neem aan dat je ADSL/Kabel/Glas internet neemt.
Prima...uit het modem komt een UTP kabel...die moet je in een router kwijt.
Deze router gaat namelijk IP adressen uitdelen aan de devices in je netwerk.

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/2632/28netwerk.png

Ik denk dat je er zo al een heel eind mee komt.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Opstelling:

code:
1
Router ---> Switch --->(x8)wandcontactdoos

die x8 is natuurlijk omdat er in de switch 8 stekkers zitten naar de wc's

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-02 13:57

Flappiewappie

Hier nog meer

Onzin, gewoon een een draadloos modem met 4 netwerk aansluitingen, en de kabels die je gaat gebruiken daar op aansluiten. (neem aan dat je niet in alle 8 kamers iets wil aansluiten?) mocht dat in de toekomst nog wel gaan gebeuren dan gewoon een 8 poorts switch kopen.

De eventuele printer kan je of draadloos doen, of via een van de netwerk kamers in de desbetreffende kamer neer zetten samen met de server (of in de meterkast uiteraard).

Hier staat wat

• toxict
Flappiewappie schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:28:
Onzin, gewoon een een draadloos modem met 4 netwerk aansluitingen, en de kabels die je gaat gebruiken daar op aansluiten. (neem aan dat je niet in alle 8 kamers iets wil aansluiten?) mocht dat in de toekomst nog wel gaan gebeuren dan gewoon een 8 poorts switch kopen.

De eventuele printer kan je of draadloos doen, of via een van de netwerk kamers in de desbetreffende kamer neer zetten samen met de server (of in de meterkast uiteraard).
Jouw oplossing zorgt ervoor dat als je dingen anders geregeld wilt hebben (in de toekomst), dat je weer uitbredingen moet doen.
En dan nog wat..
Waarom 8 kamers bekabelen om vervolgens maar 4 aan te sluiten.
Iemand die 8 kamers heeft, die heeft vast ook wel de centen om alles in een keer netjes aan te sluiten, nietwaar..

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 20:22
Pak er een 8 poorts switch bij... Meeste routers tegenwoordig hebben gewoon 4 LAN poorten welke ook prima fugneerd als switch...

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:43
Ik heb het volgende:

(glasvezelmodem) --> (router met 4 Gbit poorten) --> (switch met 8 gb poorten)

De glasvezelmodem heeft maar één uitgang die op de WAN poort van de router komt en geen routerfunctionaliteit en DHCP. Ik mis één poortje op de router en één op de switch voor een kabeltje om ze op elkaar aan te sluiten, maar effectief heb ik dus 3 + 7 = 10 Gbit poorten tot mijn beschikking. Iets dergelijks zou in jouw geval ook goed moeten zijn lijkt me?

En anders is een 16-poorts switch ook prima natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk1983 op 24-08-2011 10:34 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Denk er ook even aan dat je bij sommige internet providers een modem / router krijgt in plaats van enkel een modem. In dat geval heb je dus geen losse router nodig en is een 8 of 16 poort switch genoeg.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Je krijgt toch hopelijk 8 gigabit stekkers doorgetrokken naar al die kamers? Dat is toch geen standaard utp?

• toxict
Luuk1983 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:33:
Ik heb het volgende:

(glasvezelmodem) --> (router met 4 Gbit poorten) --> (switch met 8 gb poorten)

De glasvezelmodem heeft maar één uitgang die op de WAN poort van de router komt. Ik mis één poortje op de router en één op de switch voor een kabeltje om ze op elkaar aan te sluiten, maar effectief heb ik dus 3 + 7 = 10 Gbit poorten tot mijn beschikking. Iets dergelijks zou in jouw geval ook goed moeten zijn lijkt me?
Dit lijkt me een goede oplossing voor de TS.

• Luuk1983
Mar2zz schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:34:
Je krijgt toch hopelijk 8 gigabit stekkers doorgetrokken naar al die kamers? Dat is toch geen standaard utp?
eh???

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• coelho
Bedankt allemaal, het wordt me al een stuk duidelijker :)

Over de opmerking 8 kamers bekabeld, dus genoeg centen: Het is niet zo dat ik 8 slaapkamers heb of zo. Het gaat om de woonkamer, werkkamer, keuken, 3 slaapkamers, zolder en buiten onder mijn afdak. Je weet nooit wat voor apparaten je nog eens moet voorzien (Xbox, mediaplayer enz.) en persoonlijk heb ik liever de stabiliteit van kabels (al zullen daar wellicht de meningen over verdeeld zijn).

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-02 22:47
hij bedoelt waarschijnlijk cat5e/cat6 utp kabel ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Luuk1983
angel00008 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:36:
hij bedoelt waarschijnlijk cat5e/cat6 utp kabel ;)
Beide zijn goed, dus dat zit vast wel goed ;)

• coelho
Er is Cat5e aangelegd.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:42
Mooie oplossing OP van de kabels. Hoe makkelijk is het om de kabels te vervangen als het een keer moet?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-02 22:47
Luuk1983 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:37:
[...]

Beide zijn goed, dus dat zit vast wel goed ;)
weet ik daarom zeg ik het ook de kans dat er ouder utp kabel word gebruikt is vrij klein niks om je zorgen over te maken dus..

tenzij je opeens 10gbit glas wilt gaan leggen ja dan heb je de verkeerde kabels laten trekken :+

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• leuk_he
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zoals boven hier al eerder gesteld kun je als je in je meterkast niet genoeg aanlsuitingen op je router hebt deze uitbreiden met 1 of meer switches. (en dan gewoon de goedkoopste soort per poort )

Een patchkast is precies wat de naam zegt: een nette kast om als je routers modems/switches e.d. in te monteren. Functioneel is dat het zelfde als een plank in je meterkast.

[ Voor 26% gewijzigd door leuk_he op 24-08-2011 10:40 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Luuk1983
coelho schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:36:
Bedankt allemaal, het wordt me al een stuk duidelijker :)

Over de opmerking 8 kamers bekabeld, dus genoeg centen: Het is niet zo dat ik 8 slaapkamers heb of zo. Het gaat om de woonkamer, werkkamer, keuken, 3 slaapkamers, zolder en buiten onder mijn afdak. Je weet nooit wat voor apparaten je nog eens moet voorzien (Xbox, mediaplayer enz.) en persoonlijk heb ik liever de stabiliteit van kabels (al zullen daar wellicht de meningen over verdeeld zijn).
Ik heb een hele hoop loze leidingen in mijn huis en heb precies hetzelfde als jij een hoop aansluitingen gemaakt: 3 keer woonkamer, slaapkamer, 2 keer in de uitbouw achter de garage, waarbij ik moet opmerken dat in de woonkamer er een wireless router aanhangt voor draadloos internet en daaraan weer de TV en blu-rayspeler op zitten.

• Chief
Ok, stel opstelling wordt Internet modem/router ---> Switch --> Switch naar de 8 kabels

Wie geeft hiet de interne IP adressen af? Is dat de router of de switch?

• joostvanpinxten
  • Laatst online: 23-02 15:36
coelho schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:08:
Wat heb ik nodig om straks van deze 8 stekkers een netwerk te maken? Is het voldoende om de modem via een router (want ik wil ook een draadloos netwerk) op een switch aan te sluiten en daar deze UTPs in te pluggen of moet er bijvoorbeeld nog een patchkast tussen?
Ik wilde hier nog even op reageren, een router is eigenlijk een apparaat wat geen draadloos heeft. Dat er tegenwoordig veel draadloze routers zijn is een ander punt.
Ik kan me voorstellen dat jouw meterkast niet centraal in jouw huis staat en dat je daardoor in de tuin weinig signaal overhoudt. Het lijkt me dan ook verstandiger om in een van je kamers een draadloos Access Point neer te zetten in plaats van een draadloze router.
En hoe zorg ik ervoor dat er een dataserver bij kan, of een centrale printer? Ik heb gegoogled op netwerk aanleggen, maar de meeste links vergen toch enige basiskennis (termen als crossover zeggen me niet veel..)
In het geval van een Windows netwerk, zou ik eens aanraden om in de help van Windows te kijken, hier staat al wel het een en ander over het delen van printers en netwerkschijven in. Het is natuurlijk wel redelijk afhankelijk van welke apparatuur je precies aangesloten wilt hebben.

• coelho
Achteraf twijfel ik of ik niet overal dubbele WC had moeten maken. Digitale TV heeft (soms?) ook een data aansluiting nodig en als er dan nog een mediaplayer naast staat, dan heb ik er wellicht al te weinig. Of is dat op te lossen met hubs?

Op de vraag hoe makkelijk eea te vervangen is: Is dat niet een kwestie van nieuwe draad aan de andere en rustig door de buis heen trekken?

• Chief
Ja, je kan bv in de kamer de UTP kabel op een hub/switch aansluiten en van daaruit naar de mediaapparaten.

• Luuk1983
Chief-XL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:41:
Ok, stel opstelling wordt Internet modem/router ---> Switch --> Switch naar de 8 kabels

Wie geeft hiet de interne IP adressen af? Is dat de router of de switch?
Het apparaat dat een DHCP server heeft. Een switch heeft deze zeker niet, je router waarschijnlijk wel.
coelho schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:42:
Achteraf twijfel ik of ik niet overal dubbele WC had moeten maken. Digitale TV heeft (soms?) ook een data aansluiting nodig en als er dan nog een mediaplayer naast staat, dan heb ik er wellicht al te weinig. Of is dat op te lossen met hubs?
Switches :)

[ Voor 32% gewijzigd door Luuk1983 op 24-08-2011 10:47 ]

• joostvanpinxten

Op de vraag hoe makkelijk eea te vervangen is: Is dat niet een kwestie van nieuwe draad aan de andere en rustig door de buis heen trekken?
Er worden tegenwoordig geen hubs meer verkocht, maar switches. Het voordeel is een grotere bandbreedte en eigenlijk zijn er ook geen nadelen aan. En ja, die kan je dan gewoon achter/in je tv kastje zetten om je netwerk uit te breiden.

Het vervangen van kabels kan lastig zijn, als er meerdere kabels in één buis zitten. En afhankelijk van de scherpe hoeken kan het nogal wat kracht vergen/helemaal niet meer gaan, zonder apparatuur.

• o_f_course

o_f_course

Och...

Luuk1983 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:44:
[...]

Het apparaat dat een DHCP server heeft. Een switch heeft deze zeker niet, je router waarschijnlijk wel.
... en dus mogelijk ook de modem, als die router functionaliteit bevat.

• Chief
Luuk1983 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:44:
[...]

Ah, in dit geval: hoe ziet de DHCP dat er 8 PC's aangesloten zijn (stel dat er 8 PC's zijn). Komt dit omdat ze elk een aanvraag via de switch aan de DHCP maken? Ben gewoon nieuwsgierig, beetje off topic

• coelho
joostvanpinxten schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:41:
In het geval van een Windows netwerk, zou ik eens aanraden om in de help van Windows te kijken, hier staat al wel het een en ander over het delen van printers en netwerkschijven in. Het is natuurlijk wel redelijk afhankelijk van welke apparatuur je precies aangesloten wilt hebben.
Vanwege thuiswerken werk ik veel met een laptop. Deze moet theoretisch overal in te pluggen zijn (buiten in het zonnetje ;-) ). Verder moeten er 2 PCs aangesloten worden, en als de kinderen groter zijn (3 en 5 nu) dan komt er wellicht een moment dat ook zij een computer op hun kamer willen. Verder wil ik straks ook de mogelijkheid hebben om op alle TVs die het ondersteunen via het netwerk films te kijken, die ik op een server heb staan. En wat ik al zeg, Xbox of een opvolger zal er over een jaar of X ook wel komen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

16 poort switches zijn nogal prijzig. Je kunt ook meerdere gebruiken. Wel even onderling met elkaar verbinden, maar inclusief gigabit router zou een 8 poorts switch en die gigabit router volstaan.

En mocht je per kamer nog willen uitbreiden, dan kun je daar ook gewoon weer een switch aan knopen om zo per kamer meer aansluitingen te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door M2M op 24-08-2011 10:48 ]

-_-

• Chief
Je kan dus eindeloos router --> switch ---> switch uitbreiden? Tot het max van het aantal IP adressen dan lijkt me

• Luuk1983
Chief-XL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:47:
Ah, in dit geval: hoe ziet de DHCP dat er 8 PC's aangesloten zijn (stel dat er 8 PC's zijn). Komt dit omdat ze elk een aanvraag via de switch aan de DHCP maken? Ben gewoon nieuwsgierig, beetje off topic
Jep. Ik weet het niet exact, maar ze doen een DHCP aanvraag en degene die zich aangesproken voelt zal reageren. In dit geval zal dat de router zijn. Daarom is het niet heel handig om twee DHCP-apparaten in je netwerk te hangen, omdat dat tot conflicten kan leiden. Mocht je dus twee routers gaan gebruiken, nu of in de toekomst, zet dan DHCP op één van de twee uit.
Chief-XL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:48:
Je kan dus eindeloos router --> switch ---> switch uitbreiden? Tot het max van het aantal IP adressen dan lijkt me
In theorie wel volgens mij.
Chief-XL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:49:
Ik ben nl ook bezig met huis. Kabels trekken is eerste keus maar als dat niet gaat lukken zonder teveel werk (ik moet eerst bezien of er nog loze leidingen zijn) dan ga ik maar werken via electriciteitsnet. Snelheid ligt lager maar van wat ik lees idat stabieler dan wireless over verschillende verdiepingen
Dat ligt aan je electriciteitsnet. Ik hoor verhalen van mensen dat het perfect en stabiel werkt en ik hoor verhalen van mensen die het maar niet fatsoenlijk aan de praat krijgen.

[ Voor 75% gewijzigd door Luuk1983 op 24-08-2011 10:50 ]

• Chief
Ik ben nl ook bezig met huis. Kabels trekken is eerste keus maar als dat niet gaat lukken zonder teveel werk (ik moet eerst bezien of er nog loze leidingen zijn) dan ga ik maar werken via electriciteitsnet. Snelheid ligt lager maar van wat ik lees idat stabieler dan wireless over verschillende verdiepingen

• coelho
Chief-XL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:47:

Geen probleem, ik zie de meerwaarde van de info :)

Mocht ik dus bijvoorbeeld in mijn werkkamer, met een WC aansluiting, een extra switch zetten om de printer + pc aan te sluiten en er bovendien mijn laptop neer te zetten, dan weet het DHCP dat er aan de enkele stekker in de switch in de meterkast nog een switch zit met 3 apparaten en deelt dan 3 IPs uit?

Is er trouwens een begrenzing aan IP adressen in huis? Of is dat bijvoorbeeld provider afhankelijk? En wil ik die dynamisch of wil ik fixed IP adressen uitgeven aan de diverse WCs?

• o_f_course

o_f_course

Och...

Vooral rustig idd. niet raggen aan een los draadje ...

Als het goed is zijn deze kabels in eigen pvc buisjes gelegd (... en niet samen met de 220 voeding... dat kan/mag niet...), dan is er genoeg ruimte in de pvc buis voor een 2e kabel. En meer waarschijnlijk ook wel.

Er zijn ook apparaatjes om te controleren of alles goed is aangesloten.

• Chief
coelho schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:51:
[...]

Mocht ik dus bijvoorbeeld in mijn werkkamer, met een WC aansluiting, een extra switch zetten om de printer + pc aan te sluiten en er bovendien mijn laptop neer te zetten, dan weet het DHCP dat er aan de enkele stekker in de switch in de meterkast nog een switch zit met 3 apparaten en deelt dan 3 IPs uit?
Volgens bovenstaande posts dus wel. Je kan dus switch aan switch etc aansluiten
Is er trouwens een begrenzing aan IP adressen in huis? Of is dat bijvoorbeeld provider afhankelijk? En wil ik die dynamisch of wil ik fixed IP adressen uitgeven aan de diverse WCs?
Ja en nee. Je provider bepaalt hoeveel internet netwerkadressen je krijgt en dat is meestal 1. Als jij bv 8 PC's op 1 router hebt dan is er maar 1 internet IP adres. Wat achter de router staat is aan jezelf maar vroeger mocht je op deze manier niet meerdere PC's aansluiten. Nu is dat gewoon geaccepteerd.
Er is wel een limiet aan het aantal PC's in je netwerk. Hoeveel weet ik echter niet.
Als dynamisch werkt dan zou ik het zo laten. Tenzij je voor games of iets anders heel speciciek vaste IP adressen nodig hebt zou ik gewoon dynamisch laten uitdelen

[ Voor 7% gewijzigd door Chief op 24-08-2011 10:57 ]

• Luuk1983

Je gebruikt in huis interne IP-adressen. Dit zijn een paar specifieke ranges die niet op het internet gebruikt worden maar voor interne netwerken bedoeld zijn. Je kan één van de volgende ranges pakken:
10.0.0.0 – 10.255.255.255
172.16.0.0 – 172.31.255.255 en
192.168.0.0 – 192.168.255.255
Dit is volledig onafhankelijk van je provider. Van je provider krijg je maar één extern IP adres die toegewezen zal worden aan je router. Daarom heb je een router nodig: je moet twee netwerk aan elkaar knopen: het internet en je interne netwerk. En de reden waarom je een apart intern netwerk hebt is omdat je dus maar één IP-adres van je provider krijgt. Als je dus meer dan één apparaat wilt aansluiten op internet, dan heb je een intern netwerk nodig. In de toekomst met IPv6 zijn er zoveel IP-adressen per persoon beschikbaar dat je waarschijnlijk geen intern netwerk meer nodig hebt, omdat je dan voor elk apparaat een IP-adres van je provider krijgt. Je hebt zelf dan geen DHCP-server meer nodig. Maar dat is toekomst :)

Switches zijn niks anders dan een soort kroonsteentjes om meerdere netwerkkabels aan elkaar te knopen. De router weet in principe helemaal niks van hoeveel switches er zijn. De router ziet alleen dat er een x aantal apparaten aangesloten zijn en hoeveel switches daar tussen zitten maakt niet uit. Op het moment dat een apparaat een DHCP request doet komt dit aan bij de router (via de switches) en hij geeft een IP-adres uit aan het apparaat. Je kan dus geen vast IP instellen aan een WC. Apparaten hebben IP-adressen, WCs niet. Je kan vaak in een router instellen dat een bepaald apparaat elke keer hetzelfde IP-adres uitgegeven krijgt. Dat kan inderdaad handig zijn, zeker als je bijvoorbeeld een server gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk1983 op 24-08-2011 11:02 ]

• joostvanpinxten
[...]

Ja, via de Speedtouch router van mijn ouders zie ik dan bijvoorbeeld dat er 2 pc's en een Access Point op LAN-poort 4 aangesloten zitten. De router ziet dan dat hele netwerk op één LAN-poort. Het handigste is om het de DHCP uit te laten zoeken, dus dynamisch. Als je eenmaal een router achter je internetverbinding hebt staan, wordt het aantal apparaten wat daaraan verbonden is, onzichtbaar voor de rest van het internet (wel zo veilig). Het aantal beschikbare IP-adressen is sowieso 253 (eigenlijk 255, maar een is voor 'broadcast' gebruikt en eentje wordt voor je router gebruikt). Ik neem aan dat je dit aantal niet gaat halen in een thuisnetwerk ;-)

*addendum: sommige apparaten laten maximaal bv 100 IP-adressen toe op de DHCP server.

[ Voor 3% gewijzigd door joostvanpinxten op 24-08-2011 11:05 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-02 12:28

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Chief-XL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:49:
(ik moet eerst bezien of er nog loze leidingen zijn) dan ga ik maar werken via electriciteitsnet. Snelheid ligt lager maar van wat ik lees idat stabieler dan wireless over verschillende verdiepingen
Stabiliteit kan ik bevestigen, powercables waren voor mij de enige oplossing. Twee verdiepingen, gewapende vloeren, wifi gaf één streepje met één verdiep verschil.

Stabiel ja. Enige nadeel is soms dat de verbinding wegvalt bij een vonk. (uittrekken strijkijzer, haardroger en andere inductieve middelen)
Dit is vooral een oplossing bij niet nieuwbouw vind ik. Als je kan, leg dan netwerkkabel, veel miserie gespaard.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Hoeveel IP adressen je kunt hebben hangt van je DHCP server/router af. Een DHCP client roept bij aansluiten 'MAC adres NNN wil een IP adres', en de router antwoord dan 'MAC adres NNN heeft vanaf nu IP adres MMM'. Aangezien iedere netwerkpoort een uniek MAC adres heeft (of zou moeten hebben), gaat dat goed tot de router door zijn hoeveelheid IP adressen heen is, of totdat hij het allemaal niet meer kan onthouden. Die lijst kan rustig 100 adressen lang zijn (bij consumenten routers meestal max 253), maar dat wil nog niet zeggen dat die honderd adressen tegelijk kunnen internetten. (De router moet iedere individuele verbinding kunnen onthouden en routeren). Als je daar tegenop loopt heb je een zwaardere router nodig.

Je provider heeft hier verder niets mee van doen. En of je dynamisch of fixed wil, is een kwestie van smaak. Dynamisch is veel makkelijker te onderhouden, maar levert in sommige gevallen problemen op.

• Chief
Joindry schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:58:
[...]

Stabiliteit kan ik bevestigen, powercables waren voor mij de enige oplossing. Twee verdiepingen, gewapende vloeren, wifi gaf één streepje met één verdiep verschil.

Stabiel ja. Enige nadeel is soms dat de verbinding wegvalt bij een vonk. (uittrekken strijkijzer, haardroger en andere inductieve middelen)
Dit is vooral een oplossing bij niet nieuwbouw vind ik. Als je kan, leg dan netwerkkabel, veel miserie gespaard.
Top tip. Tegen vrouwlief gelieve niet dat soort apparaten te gebruiken tijdens het gamen :D.
Voor mij heeft het aanleggen van een fysiek netwerk de voorkeur maar zoals je al zei, dat kan heel veel werk zijn. Dat bespaar ik mezelf dan liever :P

• Luuk1983
Chief-XL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:10:
Top tip. Tegen vrouwlief gelieve niet dat soort apparaten te gebruiken tijdens het gamen :D.
Dan GAAT ze eindelijk strijken, moet ze van je stoppen omdat je gaat gamen :P Ik zou het omdraaien: niet gamen als ze aan het strijken is ;)

• o_f_course

o_f_course

Och...

[...]
En wil ik die dynamisch of wil ik fixed IP adressen uitgeven aan de diverse WCs?
IP adressen worden niet gekoppeld aan WCs, maar aan de apparaten zelf, herkenningspunt is dan het MAC adres.
Je kunt nu 3 dingen doen (als ik het goed heb):
1. DHCP
2. DHCP met in router vast ip adres bij een bepaalde MAC (op de pc staat dan nog steeds ingesteld dat hij aan de router om een ip adres moet vragen).
3. in pc een vast ip adres instellen.

Heb ik weer een vraag: het maximum aantal uit te delen IP adressen is toch afhankelijk van het gekozen subnetmask? Als er een maximum van 100 is, dan is dat toch een probleem van 'thuis apparatuur'?

• joostvanpinxten
o_f_course schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:31:
Heb ik weer een vraag: het maximum aantal uit te delen IP adressen is toch afhankelijk van het gekozen subnetmask? Als er een maximum van 100 is, dan is dat toch een probleem van 'thuis apparatuur'?
Jup, normaal hangt het af van het subnetmask, maar in een thuis-situatie ga ik vanuit dat er een /24 subnet gebruikt wordt. D.w.z alleen de laatste byte (192.168.1.xxx) zou dan kunnen varieren. Ik heb zelfs linksys apparaten gezien met een max DHCP van 10.... dat slaat echt helemaal nergens op.

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zit in een soortgelijke situatie, alleen heb ik het iets anders aangepakt.
In elke ruimte (totaal 6) heb ik 2 x UTP CAT6 aangelegd.
1 aansluiting gebruik ik dan voor internet, de andere voor televisie (iptv)

Afbeeldingslocatie: http://www.utptang.nl/media/catalog/product/cache/3/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/i/s/isdn-0030.jpg

Er komt een hele bos kabels de meterkast binnen. Deze allemaal aangesloten op een 12 poorts patchpanel:
Afbeeldingslocatie: https://www.patchkabeldiscounter.nl/content/images/241485.jpg

Hiervandaan kan ik een willekeurige poort doorzetten naar de internet-router, iptv-switch of telefoon.
Op die manier kun je in elke ruimte aansluiten wat je maar wilt.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

24poorts gigabit switch? Gewoon de vraag en aanbod inde gaten houden, heb toen der tijd ook een HP Procurve 2824 gekocht 150euro..

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 19:14

Ik raad je sterk aan om minstens 2 utp kabels per buis te laten trekken. Als er nu nog een vakman dradentrekker rondloopt zou dat niet zo'n groot probleem moeten zijn.
Het mooiste is om deze ook meteen op een dubbele outlet af te monteren en in de meterkast patchpanels te nemen. Twee digitus panels als hierboven afgebeeld is tientjeswerk en geeft veel flexibiliteit.

• coelho
quo_ schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:07:

Ik raad je sterk aan om minstens 2 utp kabels per buis te laten trekken. Als er nu nog een vakman dradentrekker rondloopt zou dat niet zo'n groot probleem moeten zijn.
Het mooiste is om deze ook meteen op een dubbele outlet af te monteren en in de meterkast patchpanels te nemen. Twee digitus panels als hierboven afgebeeld is tientjeswerk en geeft veel flexibiliteit.
Helaas is de dradentrekker al geweest en weten ze hun prijzen... Er moet alleen nog afgemonteerd worden.

Ik overweeg trouwens internet via Ons Brabant Net. Zij leveren ook digitale / HD TV. Dit gaat via UTP kabels. Deze zal ik apart moeten trekken omdat het dedicated moet zijn. Kies ik hier beter voor Cat 6 of is 5e voldoende? De rest van het netwerk is 5e, heeft dat invloed op de keuze (nogmaals, het wordt een dedicated draad)

• Luuk1983
coelho schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 09:36:
[...]

Helaas is de dradentrekker al geweest en weten ze hun prijzen... Er moet alleen nog afgemonteerd worden.

Ik overweeg trouwens internet via Ons Brabant Net. Zij leveren ook digitale / HD TV. Dit gaat via UTP kabels. Deze zal ik apart moeten trekken omdat het dedicated moet zijn. Kies ik hier beter voor Cat 6 of is 5e voldoende? De rest van het netwerk is 5e, heeft dat invloed op de keuze (nogmaals, het wordt een dedicated draad)
Fatsoenlijke Cat5e kabels zijn eigenlijk altijd in orde. Alleen bij hele lange afstanden is Cat6 aan te raden. Omdat Cat6 betere shielding heeft kan deze langere afstanden overbruggen. Maar verder is cat5e prima.

Pagina: 1