Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:29
Beste Tweakers,
Sinds een tijdje het volgende probleem. Internet was vroeger altijd snel, met de vorige Belkin modem/router (weet even niet meer precies welk type exact). Nu is een paar weken terug de bliksem ingeslagen, en was helaas het modem gesneuveld. Omdat de Belkin een simpel model was, en toch van tijd tot tijd een reboot nodig had om goed te werken had ik besloten voor een wat duurdere modem te gaan, dat is de Draytek Vigor 2820 geworden.

Mooi apparaat, maar ik merk wel dat sinds deze verandering het internet een stuk trager is. Ik heb een abonnement van ongeveer 8Mbit, en haalde vroeger altijd rond de 600-650kb/s downstream. Nu zit dat vaak maar op de helft, en lijkt het wel alsof hij snelheid moet opbouwen, maar dan nog kom ik vrijwel nooit meer op 600-650kb/s.

Voorbeeld van een zojuist uitgevoerde speedtest:
239 down, 52 up en 628 conn/min.

Heb helaas geen opgeslagen speedtest van de vorige modem, maar ik weet zeker dat deze sneller was.

Nu vraag ik mij af:

-Ligt dit aan de Draytek router? (voorzien van laatste fw trouwens, 3.3.5.2)
-Kan de lijn misschien beschadigd zijn door de inslag?

In de bijlage nog de WAN-status van het modem. De down en up snelheden lijken hier wel beter overeen te komen met de abbo-gegevens.

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/5865/wanu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19
Zo te zien heb je getest met speedtest.nl ... Die is gewoon gaar en moet je niet gebruiken. speedtest.net is al n heel stuk beter.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Even met speedtest.net getest met de volgende resultaten, erg afwisselend (speedtest.nl had minder afwijking per test):

(1e test) Ping 26ms, Download speed 1,77Mbps, Upload Speed 0,49Mbps
(2e test) Ping 24ms, Download speed 2,61Mbps, Upload Speed 0,46Mbps
(3e test) Ping 26ms, Download speed 4,52Mbps, Upload Speed 0,48Mbps
(4e test) Ping 27ms, Download speed 3,06Mbps, Upload Speed 0,50Mbps

Heb trouwens met speedtest.nl over het algemeen vroeger veel hogere snelheden gehaald, nu is dat telkens (na meerdere tests) lager.

Merk de snelheid niet alleen aan de resultaten van speedtests, ook bij downloads, en te streamen video's moeten vaak even op pauze om te bufferen (dat was vroeger ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Poeh, ik heb ook een Vigor gehad icm een xs4all DSL en dat was geen gelukkige combinatie.
Ben er weken mee bezig geweest afgewisseld tussen xs4all en draytek..wat bleek het lag niet aan xs4all (lijntest was in orde), modem van Draytek was ook in orde maar de COMBINATIE van die 2 wilde niet lekker werken. Z
odra ik m'n oude alcatel modem aansloot was de lijn stabiel en geen errors te vinden. Misschien kun je 'ns een ander modem proberen om te zien hoe dat gaat..?

[ Voor 0% gewijzigd door NIK0 op 26-08-2011 09:15 . Reden: tikfaut ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Zal onze oudste modem eens opzoeken, die haalde ook wel de max. toen. Zou het wel zonde vinden als zo een duur apparaat niet goed blijkt te werken. Lees ook weleens dat Draytek per provider verschillende fw's heeft, ga eens mailen of ze toevallig over XS4ALL weten.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb hier een 2820 draaien met een zakelijk XS4all lijn als backup (gebruik WAN2 als hoofdaansluiting), en daar haal ik gewoon de volle 17 megabit over. Wel een ISDN lijn, weet niet of dat nog wat uitmaakt.

Firmware is ook 3.3.5.2.

Je zou ook eventueel een (goed werkend) ADSL2 modem kunnen zoeken wat je in bridge kunt zetten, deze kun je op WAN2 aansluiten zodat de Draytek router mag zijn.

Hier stond een dode link.

• jerpsx
Mijn model is annex a, maar neem aan dat dat ook gewoon goed hoort te kunnen werken.

Had juist voor een wat duurder model gekozen in de hoop dat alles snel en stabiel zou zijn. Hoop dat dus ook te kunnen bereiken, andere modem ervoor vind ik niet zo een goede oplossing..daar koop ik geen alles-in-1 apparaat voor.

Heb inmiddels even Draytek gemaild om te kijken of zij er iets mee kunnen.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
Ik heb een 2820Vn.

Het lijkt dat gewoon je verbinding slecht is, ik heb geen "opbouw" snelheid (misschien een halve seconde).
Is de kabel van de splitter naar de modem nog goed? Ik heb eerst een slechte kabel gehad, die moest worden vervangen, daarna top snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Splitter was ook gesneuveld bij de inslag dus die is vervangen, kabel toevallig ook vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Kreeg van Draytek de tip om de modulatie op G.DMT te zetten ipv. multimode (daar stond hij eerder op, en koos dan vanzelf ADSL2+).

Snelheid is nu wel stabiel, maar hij traint veel lager in (al komt dat denk ik over met de snelheid die ik nu haal)...haal nu max 300.

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/4779/draytek.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
jerpsx schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:43:
Kreeg van Draytek de tip om de modulatie op G.DMT te zetten ipv. multimode (daar stond hij eerder op, en koos dan vanzelf ADSL2+).

Snelheid is nu wel stabiel, maar hij traint veel lager in (al komt dat denk ik over met de snelheid die ik nu haal)...haal nu max 300.
Heb je het andere modem al geprobeerd..?
Je verhaal klinkt mij echt bekend in de oren...mijn voorspelling is dat je met een oud modem WEL je snelheden haalt en dat je bij je provider en bij Draytek van het kastje naar de muur gestuurd zult worden.
(Je provider zegt met ons modem haal je de snelheden wel en Draytek zegt niets vreemds te zien in de logs etc etc..)

Ik had een mail wisseling van ik geloof wel 12 A4 pagina's, uiteindelijk heb ik die uitgeprint en meegenomen naar de winkel.
Daar het modem ingeruild voor andere spullen.(dit was nog in het alcatel modem tijdperk)
Ik zou nu zo gauw niet weten wat je met die Draytek kunt wat je ook niet kunt met een Fritzbox...misschien iets om te overwegen...
succes

[ Voor 19% gewijzigd door NIK0 op 28-08-2011 14:21 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Nee nog niet geprobeerd, modem wel gevonden maar adapter is nog even zoek 8-). Als ik hem heb gevonden laat ik de resultaten hier even weten.

Van XS4ALL de volgende reactie: "Wij zien dat de lijn vaak zijn data sessie verliest. De lijnmeeting geeft echter geen duidelijkheid." Zij verwijzen verder door naar KPN (omdat de lijn nog in beheer van KPN is in tegenstelling tot bijv. XS4ALL only).

Draytek gaf ook nog de tip om verschillende firmware's te proberen...per versie brengen ze er een stuk of 10 uit met een andere modemcode, welke in een ander land net beter zouden kunnen werken...alleen nog niet zoveel zin gehad om 10 verschillende firmware's te kiezen.

Toch denk ik dat ik een stuk verder ben. Ik heb nu bij modulation in plaats van handmatig G.DMT te kiezen, ADSL2+ gekozen (in plaats van de Multimode die vanzelf zou kiezen). Het duurde wel wat lang voordat het modem verbinding had gemaakt (normaal enkele seconden, nu minuten). Ben nu al een tijdje met 500-600 aan het downloaden..dat is een tijd geleden. Wel geeft speedtest.net nog steeds lage snelheden aan..zit nu 2x rond de 2Mbps down..

Ga ook nog even voor de zekerheid de bekabeling controleren of echt alles is vervangen na de inslag.

PS. ben voor de Draytek gegaan omdat ik goede reviews had gelezen over stabiliteit en ruime beheerbaarheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

hey, ik ben even je draadje aan het lezen en ik heb hetzelfde probleem lijkt het.
Deathchant in "Planet internet; 8MBit ineens naar 4,5MBit"

Echter kan ik niets in mijn speedtouch ST780 instellen qua modulatie/adsl-profiel. Dit modem heb ik al sinds 2007, dus hij is wat verouderd....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:52
jerpsx schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 18:10:
Nee nog niet geprobeerd, modem wel gevonden maar adapter is nog even zoek 8-). Als ik hem heb gevonden laat ik de resultaten hier even weten.

Van XS4ALL de volgende reactie: "Wij zien dat de lijn vaak zijn data sessie verliest. De lijnmeeting geeft echter geen duidelijkheid." Zij verwijzen verder door naar KPN (omdat de lijn nog in beheer van KPN is in tegenstelling tot bijv. XS4ALL only).
Ik begrijp dat jouw verbinding nog niet is omgezet naar Xs4all Only?
Heeft de helpdeskmedewerker je naar KPN doorverbonden, als je namelijk zelf KPN gaat bellen, zal je te horen krijgen dat je bij Xs4all moet zijn voor je internet probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Inderdaad is mijn lijn nog niet overgezet naar XS4ALL ONLY..buren hebben het en is naar hun mening minder stabiel geworden, en qua snelheid slechts een kleine vooruitgang..bovendien als je van XS4ALL ONLY terug wilt naar KPN is dat volgens mij niet zo makkelijk als de overstap naar XS4ALL ONLY...dat weerhoud mij er nog een beetje van.

Weleens eerder met XS4ALL/KPN moeten bellen over de lijn, en het ge-heen-en-weer is mij bekend ja...

Download zit nu telkens rond de 600 en zitten nog andere gebruikers op het netwerk dus ik denk dat ik weer de oude snelheid te pakken heb. Oplossing was dus het handmatig instellen van de modulatie ipv. multimode. Laat het topic nog even open...even kijken of alles goed blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Gisteravond viel de verbinding ineens weer weg, en lukte het niet te verbinden met de handmatig geselecteerde modulatie..toen weer op multimode (waar hij dus eerst altijd op stond) gezet en snel verbonden..Nu ineens ook weer snelle en stabiele verbinding...Als het zo blijft vind ik het prima, maar iemand een verklaring?
Pagina: 1