Platte center luidspreker

Pagina: 1
Acties:
  • 4.507 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339996

Topicstarter
Hier staan al meerdere discussies over compacte luidsprekers, maar die gaan vooral over een klein budget. Ik ben mijn harman kardon avr 130 en jbl scs 178 setje aan het upgraden, en heb na lang zoeken en reviews lezen inmiddels een Yamaha rx v667, en 2 Jamo s606 aangeschaft.

Nu ben ik op zoek naar een matchende center speaker, budget rond de 200 euro, met als specifiek kenmerk dat hij niet te diep mag zijn, aangezien hij onder mijn tv komt te hangen. Ik heb me een beetje ingelezen, en hoor ook vaak dat een plattere speaker vaak minder diep geluid produceert, en begrijp ook dat een subwoofer de lage tonen dan voor zijn rekening moet nemen.

Echter, aangezien een center speaker vooral voor dialogen bedoeld is, is het ook niet nodig om bv. een frequentie van 40hz te halen toch :? ? (correct me if I'm wrong)

Een paar voorbeelden:

- Jamo d-500 LCR (thx): http://www.kieskeurig.nl/...er/jamo/d_500_lcr/949380/
- Canton CD 1050: http://www.kieskeurig.nl/...er/canton/cd_1050/908201/, maar moet ik die 50hz als ondergrens wel serieus nemen?
- Mordaunt short alumni 5: http://www.kieskeurig.nl/...nt-short/alumni_5/274006/
- Klipsch c-10: http://www.kieskeurig.nl/center_speaker/klipsch/c-10/963431/

Heeft iemand ervaring met een van deze luidsprekers? Of iemand misschien een andere tip die me vooruit helpt met dit probleem?

Ik neig zelf het meest naar de Jamo d500, heb ook nog een d7 zien staan voor 250 euro. Deze spreken me aan omdat het Jamo's zijn (net als mijn fronts), en omdat ze THX gecertificeerd zijn 8)7 . Nu weet ik dat ik me daar weinig van moet aantrekken omdat het slechts een labeltje is, maar als de mannen van THX ze goed vinden klinken, dan kan het niet slecht zijn toch?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar, zou je dan niet kunnen kijken naar een soundbar (al dan niet van je tv merk) of -daar komt ie weer- zelfbouw? Met wat mdf en een array (das een mooi woord voor een rijtje dezelfde drivers) kan je best wat leuks neerzetten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zijn 2 dingen die ik nog niet bekeken heb inderdaad. Maar zo'n soundbar, ik dacht dat dat eigenlijk een oplossing was voor het geval je geen fronts gebruikt, omdat daar als het ware de fronts inzitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Final heeft er een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jah maar die hebben alleen electrostaten toch? Daar kan ik me, gezien mijn budget, beter verre van houden denk ik...

Teacher heeft me dermate aan het denken gezet, dat ik even aan het zoeken ben naar in wall speakers. Ik wil namelijk een paneel aan de muur monteren om mijn tv aan te hangen, zoals ik hier al eerder heb gezien. Aangezien er dan wat ruimte ontstaat achter dat paneel, bestaat misschien de mogelijkheid om een speaker in te bouwen in dat paneel. Dus mijn blikveld is verruimd: platte speaker of in wall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:14

DjVe

Hatsaflats!

Je center is een van de belangrijkste speakers voor surround. Voor het beste geluid moet je gewoon een center pakken met dezelfde units als de fronts. Dit geeft een homogeen geluidsbeeld en klink in 90% van de gevallen gewoon het beste. De Jamo S center is toch ook niet vreselijk groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet verschrikkelijk, maar 21cm diep is niet echt mooi onder een tv aan de muur. Maar je spreekt over dezelfde drivers, ik ga daar waarschijnlijk van afwijken, de s606 en d500 hebben ook niet dezelfde drivers, maakt het dan eigenlijk nog uit dat ik bij Jamo blijf kijken, of kan ik dan net zo goed iets volledig anders nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 10:52

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. hang die Jamo S center aan de muur met een beugel en maak in die backplate een passend gat waar hij doorheen naar voren steekt ?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154173

Een luidspreker uit de Monitor Audio Radius HD range is naar mijn mening mooi, goed en makkelijk aan de muur te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:26
Ik denk dat je eerst de WAF (wife acceptance factor) moet aanpakken, en dan gaan voor de center die het beste klinkt.
Ingebouwde luidsprekers zijn goed voor bureaus of liften waar je achtergrondmuziek wil.
Een goede luidspreker heeft plaatse en volume nodig.

There is no substitute for cubic inches!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb persoonlijk ook liever een speaker die qua design gelijk is aan de rest van de speakers. Het ziet er ook niet uit om een ander speaker in een andere kleur tussen je fronts te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 154173 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:57:
Een luidspreker uit de Monitor Audio Radius HD range is naar mijn mening mooi, goed en makkelijk aan de muur te plaatsen.
helemaal waar, helaas niet binnen het budget. Als ik die zou nemen dan zou mijn center duurder zijn dan mijn 2 fronts tezamen, dan moet ik die weer gaan upgraden, en dat laat ik nog even achterwege.
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:19:
Ik denk dat je eerst de WAF (wife acceptance factor) moet aanpakken, en dan gaan voor de center die het beste klinkt.
Ingebouwde luidsprekers zijn goed voor bureaus of liften waar je achtergrondmuziek wil.
Haha die WAF is inderdaad niet onbelangrijk. Goed, die ingebouwde luidspreker is dus ook geen goed plan.

nu kan ik inderdaad een passend gat maken voor die S60 en dan moet ik maar hopen dat de Wife Acceptance hoog genoeg is, of nog even zoeken naar een andere, redelijk passende, platte center speaker.

Ik begrijp alleen nog 1 ding niet 8)7 : zo'n canton CD1050, met een ondergrens van 50 hz uit zo'n klein kastje, moet ik dat serieus nemen? Ik heb er nog nooit een beluisterd, maar qua specs ziet die er niet slecht uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:19:

Een goede luidspreker heeft plaatse en volume nodig.

There is no substitute for cubic inches!
Want jij hebt thuis je drivers los aan een draadje hangen? ;) Inbouw/wall mount kan een prima optie zijn (hierbij moet je niet denken aan 100v breedband systemen). Kijk eens naar de mb quart alexxa bijvoorbeeld.

Of een rijtje 3" tangbandjes naast elkaar? Als de center vanaf 80-100 hz mee gaat doen is dat prima en daar heb je heus geen 20 liter inhoud voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:33
Heeft je TV geen line-in voor geluid? Met sommige TV's kun je gewoon de ingebouwde speaker als center-speaker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:40

Jrz

––––––––––––

Kijk ook eens naar warfdale loudpanels.

Beetje oud, maar het zijn best leuke dingen!

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:59:
Heeft je TV geen line-in voor geluid? Met sommige TV's kun je gewoon de ingebouwde speaker als center-speaker gebruiken.
Nee helaas, die tip had ik al eerder ergens gelezen. Helaas is het geluid van mijn tv niet echt fantastisch, vandaar ook de nood aan een redelijke speaker.

@ Jrz: thanks voor de tip!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 339996 op 24-08-2011 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 10:52

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Anoniem: 339996 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:19:
[...]

Ik begrijp alleen nog 1 ding niet 8)7 : zo'n canton CD1050, met een ondergrens van 50 hz uit zo'n klein kastje, moet ik dat serieus nemen? Ik heb er nog nooit een beluisterd, maar qua specs ziet die er niet slecht uit...
moah, ik geloof best dat de spreekspoel de conus met 50 trillingen per seconde heen en weer kan bewegen :)

.. maar of het veel geluidsdruk c.q. dB's op zal leveren t.o.v. de rest van het bereik .. ?! Tja.. maar dan zouden ze het dus eigenlijk niet mogen opgeven als zinvol bereik. Er staat welliswaar 50 Hz - 25kHz maar een grafiek staat er niet bij .. maargoed, ik sta net als jou vaak versteld over het bereik dat menig fabrikant opgeeft. Het is denk ik beter op review's af te gaan dan op een paar getalletjes, liefst onderbouwd met metingen.

edit:
http://www.testfreaks.nl/...kers/canton-movie-cd-105/
^ hier staat trouwens al 80 Hz - 25 kHz voor de center.

voilá, review inclusief WAF ! :)
http://www.blu-horizon.com/shop/blog/?p=60

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-08-2011 21:40 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Topicstarter
ing._Buttje schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:35:
[...]

^ hier staat trouwens al 80 Hz - 25 kHz voor de center.
Ik had het eigenlijk ook over de CD 1050, maar het principe is hetzelfde. Bedankt in ieder geval voor de uitleg en de review. Ik begrijp dus dat het gaat om de geluidsdruk bij bepaalde frequenties. Zou er dan nog verschil zijn tussen een Canton CD1050, of een Jamo D500 LCR, welke in dezelfde prijsklasse vallen maar toch volledig verschillende speakers zijn?

Ik denk dat ik maar ns moet gaan zoeken naar een winkel die de Canton CD1050, de Jamo D500 (dit wordt lastig) en liefst de Jamo s60 heeft staan, zodat ik zelf het verschil kan horen.

Anoniem: 279696

B&W VM1/VM6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb, op advies van velen, toch maar een s60 gekocht. Ik kwam een setje op marktplaats tegen, de S60 en 2x s602 voor totaal 90 euro, kon het niet laten staan. Zo heb ik toch weer wat eurotjes uitgespaard, en heb ik een tijdelijke (en waarschijnlijk de best klinkende) oplossing.

Dit nu eerst maar eens proberen te integreren in mijn wandpaneel. En voorlopig maar eens eventjes tevreden zijn...

Bedankt iedereen voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als je dat ding wat dichter tegen een muur zet, kan je ook de bas reflex poort aan de achterkant ook nog dicht maken. Dit kan een verbetering zijn voor je geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de tip!

Nog 1 vraagje: maakt het uit als ik 6ohm front en center speakers combineer met 4ohm rear spreakers (aangesloten op mijn yamaha rx v667)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je wel onafhankelijk het volume kunnen regelen. Een 6 ohm speaker heeft namelijk veel meer vermogen nodig voor het zelfde volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mcDavid schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:12:
Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je wel onafhankelijk het volume kunnen regelen. Een 6 ohm speaker heeft namelijk veel meer vermogen nodig voor het zelfde volume.
Ja dat is geen enkel probleem. Maar als ik nu het volume opendraai, heb ik dan kans dat ik ofwel de fronts, ofwel de rears, ofwel de receier de dood injaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die kans heb je altijd als je het volume (te ver) open draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha, true! Maar begrijp je wat ik bedoel? Ik begrijp dat een receiver naar de 4 ohm speakers minder stroom hoeft te sturen dan naar de 6 ohm (correct mr if I'm wrong), maar ik kan de impedance niet per kanaal instellen (toch?).

Is het dan zo dat ik simpelweg meer volume moet geven om uit de 6ohm speakers hetzelfde geluid te krijgen? En zou het dan dus voldoende zijn om het volume per kanaal evenwichtig in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een 6 ohm speaker trekt bij dezelfde stand van de volumeregelaar een iets kleinere stroomsterkte, waardoor het vermogen dat hij krijgt wat lager is. In dit geval levert dat een volumeverschil van minder dan 2dB op (is heel weinig), dat kan je makkelijk opvangen door op je receiver die kanalen 2dB harder te zetten. Het rendement van speakers verschilt trouwens al gauw meer.

De impedantieselector kan je het beste instellen op de laagste impedantie die je erop gaat aansluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door TBTL op 28-08-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TBTL schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 14:34:
Een 6 ohm speaker trekt bij dezelfde stand van de volumeregelaar een iets kleinere stroomsterkte, waardoor het vermogen dat hij krijgt wat lager is. In dit geval levert dat een volumeverschil van minder dan 2dB (is vrijwel niks) op, dat kan je makkelijk opvangen door op je receiver die kanalen 2dB harder te zetten.

De impedantieselector kan je het beste instellen op de laagste impedantie die je erop gaat aansluiten.
Klopt! Kan gewoon dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiomuts
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-05-2013
teacher schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:46:
Maar, zou je dan niet kunnen kijken naar een soundbar (al dan niet van je tv merk) of -daar komt ie weer- zelfbouw? Met wat mdf en een array (das een mooi woord voor een rijtje dezelfde drivers) kan je best wat leuks neerzetten.
Volgens een hifi speciaalzaak en de firma Bose kan je geen soundbar gaan gebruiken als center.
Aangezien ik niet tevreden ben na het inspelen ( gewenning ) met m'n Bose 201 heb ik kontakt gezocht met Bose, en die gaven mij het advies om beslist geen soundbar als center te gaan gebruiken.
Een soundbar geeft dus stereo en dus ook bas weer, dus niet geschikt om als center te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zeg audiomuts, kijk eens naar de datum? ;)

Overigens: een soundbar kan je op meerdere manieren aansturen natuurlijk.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.