Bestaat er een 2,5 inch 1,5 TB harddisk? en overige vragen..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Omdat ik harde schijf ruimte te kort kom (500 gb huidig), wil ik overstappen naar liefst 1,5 TB (één schijf).
Ik weet dat ik simpelweg een externe HD kan kopen maar dat werkt niet fijn vind ik in de trein of waar dan ook. Het liefst heb ik gewoon intern wat meer opslag. Nu zat ik te kijken voor een uitbreiding maar zag op tweakers pricewatch dat er nog maximaal 1TB bestaat op dit moment??! Ik dacht dat we toch echt al veel verder zouden zijn qua techniek. Helaas heeft mijn laptop geen dubbel slot dus een extra HD erbij is niet mogelijk.

Mijn laptop: pricewatch: Asus X66IC-JX082V
(Asus X66IC-JX082V / Intel Core 2 Duo Mobile T7450 /Nvidia MCP79D / 500 gb 5400 RPM)

Aantal vragen:

1) Ik kan op internet niet concreet een 2,5 inch harddisk vinden die groter is dan 1 TB, maar wel een aantal nieuwsberichten dat deze er zouden komen (berichten uit 2010, dus wellicht zijn deze er al)

Weet iemand toevallig wel een geschikte schijf voor mij?

2) En hoe kom je erachter wat je laptop aan zou kunnen? En ook qua inbouwruimte? (valt dit secuur zelf op te meten? je moet namelijk op de 0,5mm het nauwkeurig kunnen weten). Of zijn er andere manieren om hierachter te komen? Specs via fabrikant zeggen daar niets over...

3) Toch zag ik dat er wel 2,5 inch 1,5 TB externe HD's zijn op tweakers (1 schijf). Waarom bestaan ze daar wel? En kan zo'n HD niet gemonteerd worden in mijn laptop? (er zit immers ook gewoon een 2,5 inch HD gemonteerd in een stukje plastic behuizing)
http://tweakers.net/price...Nq_LkaDnQb3Keki3emCsZTyAw

4) Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden? (huidige HD van 500gb is bijv 5400 rpm, kan ik zomaar overstappen naar 7200 rpm? Kan mijn moederbord een nieuwe HD aan? Vraagt een andere harde schijf niet een hoger/ander voltage of hoger vermogen (Watt) ? etc.)

Alvast bedankt.
Gr,

Lennart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1. Als ze nog niet in de pricewatch staan (of een van de andere prijsvergelijkers) dan kun je er vanuitgaan dat ze er nog niet zijn (anders had je vast wel een plek gevonden om ze te kopen).

2. Een 2.5" HDD moet gewoon voldoen aan een formfactor, waarbij je een 9.5mm variant en een 12.5mm variant hebt. Je mag er vanuit gaan dat iedere 9.5 mm disk gewoon gaat passen als je notebook 9.5mm disks support, hetzelfde voor 12.5 mm

3. ik heb ook nog geen externe HDDs gezien in 2.5" formfactor van 1.5TB

4. Een 7200rpm disk vraagt in de regel wel meer stroom, maar ga er maar vanuit dat je notebook dit gewoon kan leveren, het verschil is niet geweldig groot dat je hiermee in de problemen zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:29

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je zocht op externe harde schijven, als je een keer zoekt op 2.5" hardeschijven intern, vind je inderdaad geen 1.5 TB hardeschijven. Je zal dus voor een 1 TB model moeten gaan. Meestal maakt het helemaal niks uit welke RPM je harde schijf heeft voor je laptop, hij zal dan alleen een klein beetje meer lawaai maken en betere snelheden neerzetten. Kijk eens in de handleiding van je laptop, en hoe er uitgelegd wordt hoe je je HDD moet vervangen. Koop gewoon een 2.5" hdd en zet hem erin zoals uitgelegd, hij hoort gewoon te passen (iets met standaarden enzo). Heb bij mijn Packard Bell laptop ook gewoon de goedkoopste HDD gekocht en hij paste perfect ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, weet iemand hoeveel disks er in deze externe HD zitten?

Hier staat wel één ingevuld maar ik kan dat nergens terug vinden op internet.
pricewatch: Seagate GoFlex Pro 1.5TB Zwart

Want als er hier 1 HD in zit van 1,5 TB, denk ik dat ik deze gewoon koop, open schroef en de HD in mijn laptop inbouw. Zo heb ik alsnog 1,5 TB...
Of gaat dit niet zo makkelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Externe schijven kunnen uit twee schijven bestaan intern, dus het kan prima zijn dat die 1,5TB in feite 750GB in JBOD of RAID0 bestaat en zich gewoon voordoet als een enkele schijf.

De beste 1TB schijf van dit moment:
pricewatch: Samsung Spinpoint M8 1000GB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm

Dat is een 9,5mm schijf en past dus overal in, in tegenstelling tot 12,5mm notebookschijven. Dat komt omdat deze schijf uit 2 platters van 500GB bestaat, en oudere 1TB schijven 3 platters van 333GB hebben.

7200rpm is uit, 5400rpm is in. Hogere datadichtheid zorgt voor hogere performance met name voor grote bestanden. Kleinere bestanden zijn 7200rpm wel beter in, maar daarvoor is een SSD gigantisch veel sneller dus als je daar om geeft moet je een SSD gebruiken. Tegenwoordig kies je dus voor high performance I/O (SSD) of massa-opslag van grote bestanden (5400rpm HDD).

De M8 is supersnel met grote bestanden voor een notebookschijf; over de 100MB/s bij het begin van de capaciteit. Dat is flink sneller dan de meeste 7200rpm notebook schijfjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:21:
Externe schijven kunnen uit twee schijven bestaan intern, dus het kan prima zijn dat die 1,5TB in feite 750GB in JBOD of RAID0 bestaat en zich gewoon voordoet als een enkele schijf.
Alleen lijkt me dat hier niet het geval

Als dit 2 disken zouden zijn zou het meer vermogen trekken dan een usb poort kan leveren
Met 22mm totale hoogte zou het ook wel HEEL krap worden om daar 2 disken in kwijt te kunnen.
En dan nog zou ik 2TB Verwachten, aangezien ze geen 750GB Schijven leveren.

Al met al lijkt het er dus idd op dat dit wel degelijk een native 1.5TB Drive is
Zal wel een kwestie van wachten zijn voordat hij ook los verkocht word.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou prima mogelijk zijn; omdat 500GB notebookplatters door meerdere fabrikanten geleverd worden, en Seagate onlangs Samsung - de 'beste' platterfabrikant - heeft overgenomen. Dus een 3 platter 1.5TB notebookschijf zou hiermee ook mogelijk zijn. Echter heb ik deze los nog niet gezien, alleen de 2 platter Samsung Spinpoint M8 die op dit moment de 'beste' notebookschijf is en overal in past gezien zijn 9,5mm hoogte.

Samsung zou ook bezig zijn met 1TB notebookplatters, zodat je 2TB en mogelijk zelfs 3TB notebook schijven zou krijgen. Echter leek me dat opvallend gezien desktopschijven deze grootte nog geeneens bereikt hebben, en gezien de grotere 'real estate' van desktopschijven is het logisch dat deze eerst een bepaalde plattergrootte bereiken. Echter zien we nu al dat notebookschijven flink populairder worden ten koste van desktopschijven, net als de trend van 7200rpm naar 5400rpm. Uiteindelijk zal 2,5" dus de nieuwe standaard voor mechanische schijven worden, net zoals dat eerst 5,25" was (Quantum Bigfoot anyone?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan ook je optische drive opofferen en daar een extra HDD in stoppen natuurlijk, al aan gedacht?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:13:
Mensen, weet iemand hoeveel disks er in deze externe HD zitten?

Hier staat wel één ingevuld maar ik kan dat nergens terug vinden op internet.
pricewatch: Seagate GoFlex Pro 1.5TB Zwart

Want als er hier 1 HD in zit van 1,5 TB, denk ik dat ik deze gewoon koop, open schroef en de HD in mijn laptop inbouw. Zo heb ik alsnog 1,5 TB...
Of gaat dit niet zo makkelijk? :)
Grote kans dat dit gewoon twee schijven zijn. Als je 1TB of 1,5TB selecteert op de website van de fabrikant zie je het bijbehorende plaatje veranderen in een dikker exemplaar: http://www.seagate.com/ww...drive/portable-hard-drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:09
Miss is het een oplossing om te kijken hoe je die opslag ruimte gaat gebruiken. Ik kan me namelijk niet zo makkelijk voorstellen dat je 200+ GB aan tekst documenten hebt die je altijd bij de hand moet hebben. En de films/foto's die je bij je hebt hoef je denk ik ook niet altijd te bekijken. Zo wissel ik zelf (thuis) wel eens de films die ik heb af die op me laptop staan en neem een 1,5 TB externe HDD mee als ik ergens alles nodig heb.

Uiteraard is het jouw keuze.
Pagina: 1