Beginnen met waterkoeling - tips gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:24
Beste medetweakers,

Ik zit even met het volgende: Ik heb over de laatste tijd een (naar mijn mening) mooi systeem verzameld bestaande uit o.a. de volgende onderdelen:

- Asus Rampage III Extreme mobo
- I7 930 @ 4 Ghz (1.25V)
- Noctua NH-D14 CPU koeler
- 2X HD5870 met Arctic Cooling Accelero Extreme 5870 koeler (iets overklokt)
- 6 GB corsair dominators 1600 mhz (7-7-7-20)
- OCZ Vertex 2 120 GB SSD
- Corsair Silentpro 850W PSU

Dit alles zit gemonteerd in een Corsair 800D kast, en daar zit het probleem: Qua koeling zuigt deze kast gewoon (of juist niet dus)

Aangezien ik al langer het idee heb om met waterkoeling te beginnen en de laatste paar warme dagen de temperaturen van mijn CPU geen goed hebben gedaan (momenteel 46 graden idle, 74 load, gemiddelde van de 4 core temps) heb ik toch besloten nu de knoop door te hakken.

Nu zit ik dus met wat vragen, aangezien ik nul ervaring heb met waterkoeling. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en ik weet ongeveer wat ik wil.
Wat ik iig niet wil is een gesloten systeem voor mijn CPU (Corsair H100 oid), aangezien ik hier mijn videokaarten niet mee kan koelen en het 'tweakergehalte' hiervan te laag is. Ik twijfel dus tussen een extern systeem (a la Zalman reserator) of een intern systeem met een pomp, radiator etc.
Nu zat ik eens wat rond te kijken, maar ik ben absoluut niet bekend op dit gebied dus ik kende ook 3/4 van de merken niet die voorbijkwamen. Ik zag bijvoorbeeld deze set staan. Dit zou ongeveer wel mijn startbudget zijn. Ga ik hier wat mee vooruit qua temperaturen? Of kan ik beter zelf een set samenstellen? Of kan ik toch beter voor een externe radiator/pomp combi gaan?
Wat ik dus eigenlijk wil is:

- Koeling voor mijn CPU
- Later de mogelijkheid om beide videokaarten toe te voegen aan de loop
- het liefst een 3x120mm rad, aangezien die mooi bovenin mijn kast past
- startbudget voor CPU koeling rond 300 euro (dus zonder VGA koeling)

Ik had al wat rondgekeken op dit topic, maar die setjes zijn toch redelijk gedateerd.

Ook zit ik nog met wat andere kleine vragen. Bijvoorbeeld laat ik de fans op mijn radiator lucht de kast in of uit blazen? En hoe sluit je de pomp op de voeding aan (dit omdat ik op veel plekken lees dat dit via een PCI bracket gaat, en die zijn allemaal bezet :+)

Ik hoop dat jullie me wat goede tips kunnen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je ff wat doorscrollt in dit subforum zie je dat er een speciaal watercoolings item is

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:18
Disclaimer: Ik heb nog nooit een WC systeem gebouwd. Desalniettemin:

Volgens mij koop je je aan die set geen buil. EK Water blocks is een bekend en veelgebruikt merk, evenals Black Ice voor de radiator en Lain voor de pomp. Bovendien zit die set qua prijs aan de bovenkant van de CPU-only sets. Ook altijd een goed teken :)

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

Jerdek schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:57:
Als je ff wat doorscrollt in dit subforum zie je dat er een speciaal watercoolings item is
En als jij zijn post had gelezen had je gezien dat ie dat topic al bekeken had ;).

Edit: @wouter: Ja das een heel mooi setje voor het geld. Goeie pomp, goeie radiator, goed CPU blok.
Daar komt dan nog eens bij dat die pomp sterk genoeg is zelfs als je nog 2 GPU blokken toevoegt (dan heb je nog steeds ruimte over voor bvb een blok op je mobo).

Alleen een beetje rare combinatie fans voor bij die radiator, gezien het feit dat die radiator juist goed is bij snellere fans, maar die kan fans kan je altijd nog aanpassen..

[ Voor 43% gewijzigd door faust2016 op 23-08-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Bedankt allen voor de replies! Ik neig nu toch richting de set waar ik het in mijn eerste post over had.
Blijven nog wat kleine puntjes over, waar ik toch wel zeker over wil zijn voor ik het geld uitgeef:

- Hoe monteer je eigenlijk de pomp en het reservoir? Is dat een kwestie van in de kast duct-tapen of is daar iets ingenieus voor bedacht?
- Ik las net wel dat de pomp in principe op een 12V molex aansluiting kan worden aangesloten dus dat is wel beter.
- Ik las dat er 2 meter Tygon slang bij de set zit. Iemand ervaring hiermee? Hoe is deze slang in de omgang vergeleken met bijvoorbeeld PVC ofzo? Oftewel moet ik dat nog los bijbestellen?
- Iemand ervaring met je radiator gebruiken als intake of outtake? Mij lijkt outtake logischer aangezien de radiator zich bovenin mijn kast bevindt, maar ben toch benieuwd naar ervaringen.

@faust: qua fans zat ik meer te denken aan 1900 rpm scythe slip streams te denken. Die heb ik er zelf al een set liggen in een vergeefse poging wat koele lucht mijn kast binnen te trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

wouter143 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:55:
Bedankt allen voor de replies! Ik neig nu toch richting de set waar ik het in mijn eerste post over had.
Blijven nog wat kleine puntjes over, waar ik toch wel zeker over wil zijn voor ik het geld uitgeef:

- Hoe monteer je eigenlijk de pomp en het reservoir? Is dat een kwestie van in de kast duct-tapen of is daar iets ingenieus voor bedacht?
De pomp kun je dmv de bijgeleverde mounting plate ergens in je kast vastschroeven. Je kunt m echter ook (net zoals ik) gewoon op een schuimrubberen kussentje zetten. Dan heb je geen last van eventuele vibraties/resonantie ;).
- Ik las net wel dat de pomp in principe op een 12V molex aansluiting kan worden aangesloten dus dat is wel beter.
Klopt.
- Ik las dat er 2 meter Tygon slang bij de set zit. Iemand ervaring hiermee? Hoe is deze slang in de omgang vergeleken met bijvoorbeeld PVC ofzo? Oftewel moet ik dat nog los bijbestellen?
Tygon wordt over het algemeen gezien als de meest kwalitatieve slang. Ik heb geen ervaring met andere slangen, maar ik kan je wel vertellen dat ik nooit problemen heb gehad met Tygon. Knikt (bijna) niet.
- Iemand ervaring met je radiator gebruiken als intake of outtake? Mij lijkt outtake logischer aangezien de radiator zich bovenin mijn kast bevindt, maar ben toch benieuwd naar ervaringen.
Het is inderdaad gebruikelijk om je rad als outtake te gebruiken. Ten eerste omdat de warme lucht van nature naar boven wil en ten tweede omdat dat vaak zorgt voor betere airflow in je case :).
@faust: qua fans zat ik meer te denken aan 1900 rpm scythe slip streams te denken. Die heb ik er zelf al een set liggen in een vergeefse poging wat koele lucht mijn kast binnen te trekken...
Daar zul je inderdaad een stuk betere resultaten mee halen. Jouw radiator heeft namelijk een hoge FPI, waardoor je met langzame fans relatief slechtere resultaten hebt, maar met snelle fans juist weer betere temps.

Zie ook deze grafiek.

Afbeeldingslocatie: http://skinneelabs.com/assets/images/Radiators/TripleV2/triples-v2_OC920_deltaT.jpg

De eerste een HW Labs GT Xtreme, en de laatste is een XSPC RX360, die er juist weer om bekend staat heel sterk te zijn met langzame fans, dit komt oa door de veel lagere FPI van de RX360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Bedankt voor je uitgebreide hulp, Faust. Ik ga deze set nu zeker bestellen. Istie als het goed is halverwege volgende week binnen. Mochten er problemen zijn met de installatie (en die kans is zeker aanwezig) laat ik het wel weten.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Zo ik ben de afgelopen paar dagen bezig geweest met mijn nieuwe set, die eindelijk aan was gekomen, en ik wilde toch even mijn ervaring plaatsen, samen met nog een paar vraagjes, aangezien de waterkoeling me momenteel meer problemen oplevert dan ik had gehoopt.

Ik had op de dag dat alles binnen was alles netjes in mijn kast geschroefd, aangesloten (paar uur mee bezig geweest) en toen ik eindelijk mijn systeem kon testen bleek de pomp kapot te zijn :'(
Naja kan gebeuren, nieuwe pomp besteld onder garantie (die is nu nog onderweg), en toen kwam ik er bij het loshalen van mijn radiator achter dat ik de schroeven om hem te bevestigen te ver heb doorgedraaid 7(8)7
Die koperen lamellen geven ook geen weerstand bij het inschroeven, dus ik heb nu 2 van de waterkanaaltjes beschadigt (hij lekt ook hard, getest gelukkig buiten de PC). Deze is nu wel rijp voor het grofvuil ben ik bang.

Mijn vraag is dus: Hoe behoor je zoon ding te bevestigen? Ik heb er 12 schroeven bij gehad (van die lange) en die heb ik gebruikt om de fans aan de onderkant mee te bevestigen. Ik heb dus 4 standaard fan schroeven gebruikt om hem bovenin mijn kast te schroeven. Als ik een nieuwe rad ga halen wil ik dat dus iets anders aanpakken.

En mijn volgende vraag: Aangezien mijn huidige rad alleen nog dienst kan doen als zeef, ben ik dus op zoek maar een nieuwe.
Ik kan nu wel dezelfde kopen (Black Ice GT Extreme Lite 360) maar als iemand nu erg goede ervaring heeft met een andere (360) rad dan houd ik me zeker aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-08 22:07

sebasss2

Auto fanaat

rx 360. heb zelf 2x RX240 voor alleen cpu en die rads zijn egt super! mijn ervaring. enige nadeel zijn behoorlijk dik! + prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:15
en toen kwam ik er bij het loshalen van mijn radiator achter dat ik de schroeven om hem te bevestigen te ver heb doorgedraaid

Bij Highflow staat dit bijna bij elke radiator. Maar het kan natuurlijk altijd gebeuren..

Mijn vraag is dus: Hoe behoor je zoon ding te bevestigen?

Ik had zelf bij mijn 240 rad ook maar acht schroeven er bij. Heb er vier van gebruik voor de fans ( 2 per fan ) en 4 voor het ophangen zelf.

Maar omdat ik toen nog vond dat mijn radiator wat laag hing in mijn kast heb ik de schroeven nog maar even 'getweaked' met een tang en wat kleiner gemaakt.

Maar het is natuurlijk ook handig om gewoon korte te halen bij een DIY winkel, bouwmarkt, ijzerboer, etc..

En mijn volgende vraag: Aangezien mijn huidige rad alleen nog dienst kan doen als zeef, ben ik dus op zoek maar een nieuwe.

Ik heb geen ervaring met andere 360 rad's. Maar je kan nu mooi wel nog een keer kijken wat je echt wilt. Dus wil je echte stilte of moet het gewoon koel, wil je een dik of een dun rad ( FPI )

Maar ik zie dat je al fans hebt dus nm ;)

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• wouter143
Bedankt voor de replies iedereen. Mijn nieuwe pomp is eindelijk aangekomen en die werkt gelukkig.
Ik twijfel qua rad nog tussen de RX360 en de Black Ice GT360 Extreme. Ik geloof alleen dat de Black Ice meer FPI heeft. 20 vs 8 dacht ik uit mijn hoofd gezegd. Dat zou toch betekenen dat met hoge rpm fans ik betere koelprestaties mag verwachten van de Black Ice? Koelprestaties vind ik overigens belangrijker dan een stil systeem. EDIT ik zit nog even goed naar de grafiek hierboven te kijken, waar eigenlijk het antwoord al zoon beetje gegeven wordt, want die HWlabs GT Extreme 360 is toch dezelfde als de Black Ice GT Extreme 360?

Iemand ook enig idee wat voor temps ik kan verwachten als ik een I7 930 @ 4Ghz (1.25V) wil koelen? temperatuur in de kamer is ca 24 graden, temperatuur in de case ca 28. Met mijn Noctua NH-D14 haaltie full-stessed ca 75 graden. EDIT ik zie ook in die grafiek een deltaT staan van 10 graden ongeveer. Betekent dit echt dat de proc (in hun geval een overclockte I7 920) maar 10 graden (of nog koeler met hogere rpm fans) wordt dan de buitentemperatuur? Klinkt iets te mooi om waar te zijn...

[ Voor 25% gewijzigd door wouter143 op 15-09-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Dit is allemaal moeilijk te voorspellen, want deze dingen verschillen gigantisch per setup. Begin maar te overklokken en find out ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
wouter143 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 19:31:

Iemand ook enig idee wat voor temps ik kan verwachten als ik een I7 930 @ 4Ghz (1.25V) wil koelen? temperatuur in de kamer is ca 24 graden, temperatuur in de case ca 28. Met mijn Noctua NH-D14 haaltie full-stessed ca 75 graden. EDIT ik zie ook in die grafiek een deltaT staan van 10 graden ongeveer. Betekent dit echt dat de proc (in hun geval een overclockte I7 920) maar 10 graden (of nog koeler met hogere rpm fans) wordt dan de buitentemperatuur? Klinkt iets te mooi om waar te zijn...
Dat is het ook :+ De temperatuur van je water is 10 graden hoger dan de kamertemperatuur. Je CPU zelf is warmer dan je water, hoeveel warmer dit is hangt af van de flowrate en hoe goed de heatsink contact maakt met de IHS van je CPU. (correct me if i'm wrong)

Maar zoals Singular1ty al zegt, het blijft een beetje koffiedik kijken dus zul je het gewoon moeten uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Ok, ik heb nu eindelijk mijn nieuwe rad binnen gekregen (black Ice GTX 360) en alles aangekoppeld.
Ik zat dus netjes mijn reservoir (die op de pomp is gemonteerd) te vullen met koelvloeistof. Ik zat net te denken "goh er gaat wel veel voeistof in mn loop" en toen zag ik steeds groter wordende donkere plek in mijn vloerbedekking, precies onder de pomp.
Na de schroeven van de pomp nog maar eens wat aangedraaid te hebben poging 2.
Nu is het redelijk gelukt om mijn loop lekvrij vol te krijgen, maar het probleem wat ik houd is dat er erg veel luchtbelletjes in mijn loop zit. Het water lijkt er gewoon wit door als je door de slang kijkt. Ik weet niet wat dit voor echte impact heeft op de performance van mijn systeem, maar het lijkt me dat dit niet goed is.
Heeft iemand een tip om de lucht fatsoenlijk uit mijn loop te krijgen? Ik heb dus een Laing DDC pomp met daarop een Alphacool reservoir gemonteerd. Deze staat helemaal onderin mijn kast (Corsair 800D). Als ik de pomp uitzet, gaan alle luchtbellen gelijk weer terug door mijn slangen naar mijn rad en CPUblok.
Een oplossing zou denk ik wel zijn om de pomp langzamer te laten draaien, maar ik heb geen idee hoe is dit voor elkaar krijg. Er zit een connector aan (1 draadje) voor op een mobo fan aansluiting, maar ik kan geen programma vinden om dit fatsoenlijk te regelen (liefst handmatig)
Met Speedfan kreeg ik het in ieder gaval niet voor elkaar...

Tips zijn dus wederom weer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In pauzes van 10 @ 15 sec je PC aan en uit zetten, met enkel de pomp aangesloten. (door de 2 pinnetjes groen en zwart op je ATX voedingsconnector met elkaar te verbinden)

Laat je loop ook draaien met het vulgaatje open. Schakel de PC uit, doe je vulgaatje dicht en schud de PC gecontroleerd heen en weer. Ook even alle kanten omkeren, zodat de lucht uit je blokken en rad vandaan gaat. Daarna weer aanzetten en weer in pauzes van 10-15 sec .. Tot je ermee tevreden bent.

:) succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Rservoir zo hoog mogelijk plaatsen, schijnt ook flnkt te schelen met lucht. Daarnaast kwestie vang geduld, kost gewoon uren draaien:> wat zijn de Temps?

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Bedankt weer voor de tips.

Ik heb naar aanleiding van jullie reacties nog eens na zitten denken over mijn loop en ik ga het iets anders oplossen.
Ik heb momenteel mijn pomp onderin mijn PC zitten (en mn reservoir dus ook), maar die slangen zitten door die gaten onderin mijn kast heen dus ik kan de pomp nauwelijks bewegen. dit maakt het draaien van mijn PC erg lastig. Ook is het lastig dat mijn reservoir helemaal onderin de kast zit, zowel voor vullen als ontluchten.
Ik heb een poosje geleden een Coolermaster 4-in-3 Module gekocht Dit om verse lucht aan te zuigen door 3 5,25 inch bays. Ik ben nu van plan mijn pomp daarin te zetten. Dit maakt mijn loop korter, en zet mijn reservoir bijna helemaal bovenin mijn kast. Ook is het een stuk makkelijker ontluchten.
Als het allemaal gelukt is post ik nog wel een fotootje.

@Boefmans: temps was ik eigenlijk positief verrast over. Zelfs met flink wat lucht in mijn loop en mijn fans op 1100 rpm zit ik idle op ca 42 graden. Dit is al ongeveer 4-5 graden koeler dan mijn luchtkoeler.
Ik ben erg benieuwd wat voor verschil het ontluchten oplevert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
Ok, ik heb mijn loop helemaal aangepast.
Ik heb mijn pomp nu bovenin mijn kast staan (in mijn coolermaster 4in3 Device Module).
Met het ontluchten merkte ik dat dat een erg lastig karwei zou gaan worden, aangezien mijn pomp steeds de lucht bovenuit mijn reservoir meezoog de loop in. Ik heb het als volgt opgelost:
Ik heb de slang die vanuit mijn rad naar mijn reservoir liep losgekoppeld, zodat hij vanaf mijn rad naar een emmer demiwater liep. Vanuit die emmer demiwater heb ik vervolgens een slang gelegd naar de intake van mijn pomp. Zo werd het water met luchtbellen gedumpt in de emmer, en werd er alleen water, zonder lucht opgezogen.
Na ca 15 minuten lopen was het alleen een kwestie van de pomp uitzetten en dan snel de slang afklemmen en de slang vanaf de rad weer aansluiten op de pomp (lukte de derde keer zonder nieuwe luchtbellen te introduceren)
Temperaturen zijn nu ca 42 graden idle (hetzelfde als mijn oude setup, alleen nu met de kast dicht en een temperatuur i n de kast van ca 30 graden) en 68 graden na een half uurtje prime95. Dat scheelt in ieder geval een hoop vergeleken met mijn lucht set-up (4 graden idle, 8 graden onder load)
Wat ik nog wil doen ik mijn fan achterin mijn kast, die nu als outtake fungeert als intake gaan gebruiken, dit aangezien ik al 3 krachtige outtake fans heb en bijna geen aanvoer van verse lucht.
In ieder geval bedankt iedereen voor de hulp, en ik hoop dat iemand anders die ook met WC wil beginnen nog iets heeft aan deze posts.
Pagina: 1