Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

JT

VETAK y0

Topicstarter
In een project waarin we een webtoepassing maken die door meerdere klanten gebruikt wordt, vervul ik diverse rollen. Deels ben ik een soort van projectleiding die uitvoerende partijen aanstuurt, deels vervul ik een consultancy rol en ik maak zelf ook het een en ander in XML. Sinds een paar weken geleden zou ik voor een paar weken ook bereikbaar zijn voor ondersteuning voor de klanten want degene die het doet (initiator van het project) ging op vakantie. Mijn werkgever werkt overigens min of meer voor hem om de zakelijke kant en de realisatie te doen.

Nu heb ik de initiator vandaag aan de telefoon gehad en hieruit blijkt dat ik de ondersteuning nog langer ga doen. Mijn werkgever heeft een paar weken geleden gevraagd of ik 's avonds bereikbaar kon zijn (als ik weg ging geen probleem, of ik het alleen even aan wou geven). Uit het gesprek bleek dat hij verwachtte dat ik het ook 's nachts deed en dat ik dit ook blijf doen. Nu verdien ik helemaal niet bijzonder veel (net onder de 1500 voor 40u/week, academische graad) en ik vind dit dan nogal veel gevraagd. Het zal niet bepaald vaak voorkomen, maar toch. Dag en nacht bereikbaar moeten zijn mag dan wel iets tegenover staan vind ik.

Maar ik vroeg mij af hoe jullie dit zien, om even te pijlen wat normaal wordt gevonden. En wat er tegenover zou mogen staan. Mag ik jullie mening horen aub :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
Ik viel ooit onder een standbyregeling. Daar kreeg ik voor bereikbaarheid (telefoon + via VPN remote inloggen om de klant te helpen) een vergoeding van 0.15% van het bruto maandsalaris per uur standbydienst.

Gewerkte uren tijdens standbydiensten (dus de daadwerkelijke oproepen) telden als overwerk tegen 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ik ken je verdere functieomschrijving en achtergrond verder niet, maar als ik jou was zou ik me uberhaupt eens bezinnen omtrent je salaris...tenzij <1 jaar werkervaring is dat behoorlijk karig imo, zeker voor de functieomschrijving zoals je nu geeft.

Bij ons wordt standbydienst betaald per avond/nacht a ik meen 50 euro per dienst.
Mocht je daadwerkelijk opgeroepen worden mag je vanaf het 2e uur gaan schrijven, tegen 150%

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bij ons is de standby vergoeding +/- € 270 per week en per gewerkt uur krijg je dat uur uitbetaald plus de voor dat tijdsdeel geldende percentage (25, 50 en 100%) tijd voor tijd terug.

Edit voor hieronder: Bij ons is de minimale genoteerde tijd een kwartier.

[ Voor 72% gewijzigd door MegaTronics op 23-08-2011 18:30 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
kamstra schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:15:

Bij ons wordt standbydienst betaald per avond/nacht a ik meen 50 euro per dienst.
Mocht je daadwerkelijk opgeroepen worden mag je vanaf het 2e uur gaan schrijven, tegen 150%
Ik zou er toch voor zorgen dat je direct uren kunt schrijven vanaf het moment dat je opgeroepen wordt. Sterker nog, een minimaal tarief vaststellen, bijv minimaal 1 uur. Wat is er vervelender dan midden in de nacht wakkergebeld worden, ook al is het maar voor 5 minuten werk ? Juist ja. Voor niets uit je bed gebeld worden !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

u_nix_we_all schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:26:
[...]

Ik zou er toch voor zorgen dat je direct uren kunt schrijven vanaf het moment dat je opgeroepen wordt. Sterker nog, een minimaal tarief vaststellen, bijv minimaal 1 uur. Wat is er vervelender dan midden in de nacht wakkergebeld worden, ook al is het maar voor 5 minuten werk ? Juist ja. Voor niets uit je bed gebeld worden !
Je vergeet even dat je daar al die 50 euro per nacht voor krijgt? Wat is er fijner dan de hele nacht slapen? De hele nacht slapen en daar 50 euro voor krijgen. ;) Mocht je een keer wakker gebeld worden dan krijg je dus voor dat eerste uur diezelfde 50 euro en voor het volgende uur gewoon uitbetaald. Lijkt mij een prima regeling. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik zie die 50€ meer als vergoeding voor het feit dat je er met de rest van je (sociale) leven reken mee moet houden dat je stand-by dienst hebt. Maar misschien is dat idd aan de hoge kant.
Probleem met deze constructie is IMHO dat het ze geen cent extra kost om je voor iets onbenulligs je bed uit te bellen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Tja, zonder toeslag ervoor zou ik er niet aan beginnen ;)
En sowieso niet hele maanden lang, denk aan je sociale leven, leven is meer dan werk he.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

u_nix_we_all schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:36:
Ik zie die 50€ meer als vergoeding voor het feit dat je er met de rest van je (sociale) leven reken mee moet houden dat je stand-by dienst hebt. Maar misschien is dat idd aan de hoge kant.
Probleem met deze constructie is IMHO dat het ze geen cent extra kost om je voor iets onbenulligs je bed uit te bellen.
Natuurlijk wel, want ze weten daar ook wel dat iemand die geen oog dicht doet 's nachts de dag erna geen fluit gedaan krijgt wegens slaapgebrek (jaja, overdreven gesteld, I know. ;)). Sowieso is dit soort dingen bij de meeste bedrijven best bespreekbaar.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:13
u_nix_we_all schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:36:
Ik zie die 50€ meer als vergoeding voor het feit dat je er met de rest van je (sociale) leven reken mee moet houden dat je stand-by dienst hebt.
Niet helemaal waar natuurlijk. Stel je zou buiten werktijd elke avond en weekend standby draaien, schiet je er al 1400 bruto mee op. Dat is een half maandsalaris, terwijl je misschien (volledig afhankelijk van de werkzaamheden) niet eens vaak opgeroepen wordt.

Als je er kwa sociaal leven geen rekening mee wilt houden is dat natuurlijk ook prima, een job- of careerswitch bied dan prima uitkomst. Wat je nu zegt komt op mij een beetje over als uhm... ambulancebroeder worden en klagen over standby diensten. Tsjah :)

Ik zou vooral mikken op het feit dat áls je je bed uit gebeld, je graag de volgende dag de eerste uren vrij wilt hebben. Je kan dan rustig uitslapen, later beginnen en je werkgever schiet er mee op dat je niet als een zak hooi op kantoor zit. Voor beide partijen zit er dan wat in.

En om nog even kort terug te komen op TS; ja je zou een standbyvergoeding moeten kunnen ontvangen. Maar 50 euro per avond.... reken jezelf niet té rijk. Ik zou 100 euro bruto per week netjes vinden waar (nogmaals) de kans dat je opgeroepen wordt gering is.

[ Voor 33% gewijzigd door eMiz0r op 23-08-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46
Bij ons zijn er twee tarieven voor de uren waarin je standby loopt, een uurtarief voor doordeweeks buiten kantoortijd en een weekendtarief.
Getallen zijn uit m'n hoofd eur 2,11 voor doordeweeks en eur 2,53 voor het weekend en feestdagen.
Bij elkaar is dat rond de eur 280 bruto per week.
Daarnaast is er nog een callout vergoeding die rond de 4 a 5 tientjes ligt per keer dat je aan de slag moet en uiteraard worden de uren die je maakt als je aan de slag moet gewoon betaald.

@eMiz0r
Dat lijkt allemaal wel leuk als je het puur financieel bekijkt maar er is meer dan geld.
Zowieso mag het wettelijk gezien niet en zijn er regels voor consignatie diensten (uit m'n hoofd max 14 dagen bereikbaar per 4 weken bijv) en uiteraard is er nog een sociaal issue wat je aanstipt maar waar je wel heel erg makkelijk over doet.
Uiteraard weet je waar je aan begint (dat mag ik tenminste hopen) als je akkoord gaat met een standby regeling en daar mag best een fatsoenlijke regeling tegenover staan die als het goed is zowieso door de klant(en) betaald wordt.
De eur 100 per week die je noemt zou ik niet absoluut niet netjes willen noemen maar veels te laag danwel een fooi en het doet er totaal niet toe of de kans wel of niet gering is dat je opgeroepen wordt.
Je kunt opgeroepen worden, dat legt beperkingen op in de prive sfeer en dat is waar het om gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 23-08-2011 20:17 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de antwoorden, keep'em coming!

Even voor alle duidelijkheid. Er wordt niet verwacht dat ik thuis blijf ofzo, als ik maar even laat weten als ik niet bereikbaar ben. Dus het is geen megabelasting van je privéleven, maar toch wel iets. Verder gaat het om telefonische bereikbaarheid en evt toegang tot m'n computer, wat ik nodig heb.
kamstra schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:15:
ik ken je verdere functieomschrijving en achtergrond verder niet, maar als ik jou was zou ik me uberhaupt eens bezinnen omtrent je salaris...tenzij <1 jaar werkervaring is dat behoorlijk karig imo, zeker voor de functieomschrijving zoals je nu geeft.
In deze functies pas sinds maart, daarvoor niet fulltime gewerkt een 1,5 jaar en daarvoor studie afgerond. Maar ik ben me aan het bezinnen ja, maar dat is meer voor de lange termijn ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
JT schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:09:
Iedereen bedankt voor de antwoorden, keep'em coming!

Even voor alle duidelijkheid. Er wordt niet verwacht dat ik thuis blijf ofzo, als ik maar even laat weten als ik niet bereikbaar ben. Dus het is geen megabelasting van je privéleven, maar toch wel iets. Verder gaat het om telefonische bereikbaarheid en evt toegang tot m'n computer, wat ik nodig heb.
Megabelasting klinkt wel heel erg dramatisch maar iets klinkt weer alsof het weinig tot niets voorstelt en persoonlijk zou ik zeggen dat het tussen die twee in zit.
Vergis je niet in de impact op je priveleven, die mag heel klein lijken maar is er weldegelijk.
Zomaar wat voorbeelden:
Verjaardagen tijdens standby dienst, geen alcohol (sterker nog, weinig tot geen alcohol zowieso als je standby dienst hebt).
Ergens naartoe met je partner (winkelen, bioscoop, uit eten, verjaardag enz enz) kan van het ene op het andere moment afgebroken worden door een telefoontje.
Uitgenodigd worden om uit eten te gaan, ik ga niet als ik een standby dienst heb.
Lekker een dagje weg bij mooi weer, rekening houden met reistijd en dus afstand voor als je opgeroepen wordt.
Ben je actief met teamsport, hoe doe je dat met je telefoon als je druk bezig bent op het veld?
Enz enz

[ Voor 2% gewijzigd door ninjazx9r98 op 23-08-2011 20:42 . Reden: Kleine aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Zoals ik al zei, ik hoef alleen te laten weten dat ik niet bereikbaar ben ;) Dus als ik nu beslis om uit eten te gaan, stuur ik nu een sms en dan is het goed. Ik weet echter niet wat ze van plan zijn in de toekomst.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Dat klinkt als een hele vreemde bereikbaarheidsdienst.
Er moet iemand bereikbaar zijn maar als die even niet kan omdat het niet uitkomt dan is er niemand bereikbaar? 8)7
Uiteraard is dat eerder het probleem van je werkgever maar het klinkt vreemd.
Ik zou eerst maar eens vragen of heel duidelijk omschreven kan worden (liefst op papier) wat er nu wel en niet van je verwacht wordt want dit klinkt nogal vrijblijvend.
Zal een klant blij mee zijn: Sorry maar helaas, JT zou jullie normaal gesproken helpen maar die is uit eten geweest en heeft helaas ook een paar wijntjes teveel op dus als jullie nog een nachtje geduld hebben komt het morgen weer goed ;)

Punt wat ik wil maken is dat als het allemaal op een dergelijke manier als los zand aan elkaar hangt dat je je ook moet afvragen of er uberhaupt kans is op een fatsoenlijke regeling qua vergoeding en dergelijke.

[ Voor 14% gewijzigd door ninjazx9r98 op 23-08-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Het wordt geschakeld naar een telefooncentrale en als ik niet bereikbaar ben dan gaat het door naar de volgende. En dat zal dus ws m'n werkgever zijn als ik m'n foon uit heb.

En dat is hoe het tot nu toe is gegaan, ze willen dus binnenkort samen met mij bespreken hoe we het in de toekomst gaan doen.

[ Voor 27% gewijzigd door JT op 23-08-2011 20:55 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:54
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:49:
Zal een klant blij mee zijn: Sorry maar helaas, JT zou jullie normaal gesproken helpen maar die is uit eten geweest en heeft helaas ook een paar wijntjes teveel op dus als jullie nog een nachtje geduld hebben komt het morgen weer goed ;)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
NMe schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:43:
[...]

Natuurlijk wel, want ze weten daar ook wel dat iemand die geen oog dicht doet 's nachts de dag erna geen fluit gedaan krijgt wegens slaapgebrek (jaja, overdreven gesteld, I know. ;)). Sowieso is dit soort dingen bij de meeste bedrijven best bespreekbaar.
Ik heb een tijd bij KPN gewerkt en daar werd door monteurs (grote zakelijke verbindingen) natuurlijk ook met standby diensten gewerkt. Wat de beloning mbt geld is weet ik niet maar als ze 's-nachts hadden moeten werken werden ze de ochtend erop 'uitgepland' om uit te slapen. Weet het fijne er niet van over 'hoe lang' uitslapen enzo maar opzich vondt ik de regeling wel netjes.

(wel was het zo dat ze minimaal iedere 14 dagen een nacht dienst hadden en daarin in 50% van de gevallen ook uit hun bed gebeld werden. Het kwam zelfs voor dat ze, nadat ze gewoon 8u gewerkt hadden tot 17.00u nog net tijd hadden om thuis te eten en dan van 19.00u tot 7.00u de volgende dag aan het werk waren. Dan zag je ze alleen de hele dag erop niet terug :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 22:24
dvl-2 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:02:
[...]

Ik heb een tijd bij KPN gewerkt en daar werd door monteurs (grote zakelijke verbindingen) natuurlijk ook met standby diensten gewerkt. Wat de beloning mbt geld is weet ik niet maar als ze 's-nachts hadden moeten werken werden ze de ochtend erop 'uitgepland' om uit te slapen. Weet het fijne er niet van over 'hoe lang' uitslapen enzo maar opzich vondt ik de regeling wel netjes.

(wel was het zo dat ze minimaal iedere 14 dagen een nacht dienst hadden en daarin in 50% van de gevallen ook uit hun bed gebeld werden. Het kwam zelfs voor dat ze, nadat ze gewoon 8u gewerkt hadden tot 17.00u nog net tijd hadden om thuis te eten en dan van 19.00u tot 7.00u de volgende dag aan het werk waren. Dan zag je ze alleen de hele dag erop niet terug :))
Waarschijnlijk dus een tijd-voor-tijd regeling.
Werk je snachts 2 uur, dan heb je de dag erop de 1e 2 uur vrij. Werk je 8 uur snachts, dan heb je de hele volgende dag vrij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:29

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik heb standby van 6:00-ik op werk zit - van werk weg ga-22:00 en dat dan 1x in de 4 a 5 weken
Daarvoor krijg ik een vast percentage van mijn loon dat ik stanby staen nog een uur vergoeding voor als ik gebelt word (5m = 1 uur schrijven)
Daarnaast hebben weekend dagen en eventuele nachtdiensten (die soms in de zomer voorkomen(3 ploegen) een hogere vergoeding

hou er ook rekening mee dat je maar zoveel standby mag lopen per 2 weken ofzo (via arbo te vinden)

De dienst kan je sociale leven zo in de war gooien dat ik vind dat daar een vergoeding tegenover moet staan. ik moet bv gewoon binnen 30min thuis kunnen zijn want dat is wat is afgesproken (na belletje binnen 30m met probleem bezig zijn)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 17:42
RocketKoen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:27:
[...]

Werk je snachts 2 uur, dan heb je de dag erop de 1e 2 uur vrij. Werk je 8 uur snachts, dan heb je de hele volgende dag vrij.
Volgens mij is een en ander vastgelegd in de arbeidstijdenwet. Als je 's nacht dienst hebt moet je daarna zoveel uur aan eengesloten vrij zijn voordat je weer aan het werk mag.

Wij krijgen per 2 weken storingsdienst een vergoeding van 60 euro :S De uren die je maakt 's nachts worden uitbetaald als 130/150%.

[ Voor 32% gewijzigd door urk_forever op 24-08-2011 09:38 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Meer info van de Rijksoverheid over de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
RocketKoen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:27:

Niet volledig tijd-voor-tijd hoor, ze kregen een vast bedrag X (geen idee hoeveel) voor een dienst, of je nou wel of niet werd opgeroepen. Overuren werden sowieso niet betaald, bijna iedereen heeft bij kpn een functiecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JT schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:32:
Zoals ik al zei, ik hoef alleen te laten weten dat ik niet bereikbaar ben ;) Dus als ik nu beslis om uit eten te gaan, stuur ik nu een sms en dan is het goed. Ik weet echter niet wat ze van plan zijn in de toekomst.
Hahaha, ik kijk even naar mijn eigen weekenden >:)
Ik zie de overload aan sms'jes al, die verstuurd zouden worden. Er mag dan wel een sms abbo voor je geregeld worden.

*Ik ga nu naar de stad, weet niet hoe laat ik terug ben, gok een uur of 2*
*We zijn toch nog langer bezig in de stad, vrouwen en kleding...*
*Even boodschappen doen*
*We gaan nu naar mijn schoonouders, daar eten, over 2 uur terug*
*We blijven toch nog de hele avond bij mijn schoonouders*
dvl-2 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:02:

Vondt!?!? - Sorry kon het niet laten. :*)

Maar mijn nachtelijke/avond/weekend uren zijn me toch wel wat kostbaarder dan de 8-17 uren. 1 op 1 inwisselen zou ik niet doen.

Wij hebben een hele fijne regeling. 8 uur is 100% en ieder uur na je 8 urige werkdag staat 35 euro per uur tegenover.
Waarom zou ik tegen 100% in de avond werken, op het moment dat mijn vrouw en kind thuis zitten? Die tijd is me kostbaarder dan 8-17...

[ Voor 45% gewijzigd door BlakHawk op 24-08-2011 10:53 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:22
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:42:
[...]

Hahaha, ik kijk even naar mijn eigen weekenden >:)
Ik zie de overload aan sms'jes al, die verstuurd zouden worden. Er mag dan wel een sms abbo voor je geregeld worden.

*Ik ga nu naar de stad, weet niet hoe laat ik terug ben, gok een uur of 2*
*We zijn toch nog langer bezig in de stad, vrouwen en kleding...*
*Even boodschappen doen*
*We gaan nu naar mijn schoonouders, daar eten, over 2 uur terug*
*We blijven toch nog de hele avond bij mijn schoonouders*
Ja precies, steeds laten weten dat je er niet bent is ook al een hele belasting zo en moet je niet aan beginnen willen. Ik zou gewoon afspreken dat als je weg bent, je gewoon niet bereikbaar bent en dus vanzelf wel merken dat je er niet bent, alleen als je van te voren weet dat je het hele weekend weg bent zou je het even kunnen laten weten (en dan geeneens een reden melden, dat gaat hun niets aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:42:

Vondt!?!? - Sorry kon het niet laten. :*)
Als je het niet weet of dat het een d of t moet zijn kan je ze beter allebei gebruiken, zit de juiste er namelijk ook altijd tussen :+

Beetje slecht is het wel idd, ook al stond die zin eerst in de tegenwoordige tijd, als je de zin ombouwd moet ik het wel volledig doen en niet half |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
dvl-2 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:40:
[...]
Beetje slecht is het wel idd, ook al stond die zin eerst in de tegenwoordige tijd, als je de zin ombouwdt moet ik het wel volledig doen en niet half |:( .
Ik kon het niet laten >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:43:@eMiz0r
Dat lijkt allemaal wel leuk als je het puur financieel bekijkt maar er is meer dan geld.
Zowieso mag het wettelijk gezien niet en zijn er regels voor consignatie diensten (uit m'n hoofd max 14 dagen bereikbaar per 4 weken bijv) en uiteraard is er nog een sociaal issue wat je aanstipt maar waar je wel heel erg makkelijk over doet.
Uiteraard weet je waar je aan begint (dat mag ik tenminste hopen) als je akkoord gaat met een standby regeling en daar mag best een fatsoenlijke regeling tegenover staan die als het goed is zowieso door de klant(en) betaald wordt.
De eur 100 per week die je noemt zou ik niet absoluut niet netjes willen noemen maar veels te laag danwel een fooi en het doet er totaal niet toe of de kans wel of niet gering is dat je opgeroepen wordt.
Je kunt opgeroepen worden, dat legt beperkingen op in de prive sfeer en dat is waar het om gaat.
Ben ik met je eens. Maar in diezelfde arbeidstijdenwet wordt ook gesproken van een verplichte (of gedwongen) deelname aan standbyregelingen. In de arbeidstijdenwet wordt verder niet gesproken over een verplichte vergoeding voor het draaien van standbydiensten, wel over het daadwerkelijk opgeroepen worden en werk dat daar voor verricht moet worden, maar dat lijkt me logisch.

Dit soort zaken zijn áltijd tweerichtingsverkeer. Je kunt moeilijk van je werkgever eisen dat je een (flinke) standbyvergoeding krijgt vanwege de impact op je sociale leven, terwijl hij helemaal niet verplicht is jou daarvoor te vergoeden. Je verwacht van je werkgever een flexibele opstelling en begrip voor jouw situatie (en een goede regeling), stel jezelf dan ook flexibel op en leg niet direct een eisenpakket op zijn bureau.

@TS, in plaats van elke keer aangeven dat je niet aanwezig bent zou je ook kunnen afspreken dat als je je telefoon uitzet, de call direct wordt doorgestuurd naar een collega via de centrale. Van jou wordt natuurlijk verwacht dat je de telefoon niet bij minst geringste uitzet (omdat je daarmee direct ook je collega's belast), maar dan heb je het weer over die "wisselwerking". Een beetje van jezelf, en een beetje van..... :)

Het hele "vergoedingenverhaal" vind ik persoonlijk afhankelijk van je basissalaris en het verwachtingspatroon daarbij. Als je 6000 euro bruto per maand verdient vind ik 50 euro per nacht/weekenddag standby draaien echt gortig. Verdien je 1/3e van dat salaris, dan zou een ruimere standbyvergoeding weer niet misstaan.

[ Voor 16% gewijzigd door eMiz0r op 24-08-2011 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bij ons komt het weinig voor dat je 's nachts wakker gebeld word. Als er al meldingen komen, dan zijn ze 's avonds (bijvoorbeeld bestanden die niet aanwezig zijn die naar klanten gestuurd moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
eMiz0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:45:
[...]

Dit soort zaken zijn áltijd tweerichtingsverkeer. Je kunt moeilijk van je werkgever eisen dat je een (flinke) standbyvergoeding krijgt vanwege de impact op je sociale leven, terwijl hij helemaal niet verplicht is jou daarvoor te vergoeden. Je verwacht van je werkgever een flexibele opstelling en begrip voor jouw situatie (en een goede regeling), stel jezelf dan ook flexibel op en leg niet direct een eisenpakket op zijn bureau.
Als we het dan toch over tweerichtingsverkeer hebben, een werkgever kan moeilijk van een werknemer eisen dat hij inbreuk kan/mag maken op het prive leven zonder daar een of andere vergoeding tegenover te zetten.
Sterker nog, over het algemeen betalen de klanten van de werkgever voor een 24x7 dienstverlening en is het wat mij betreft niet meer dan logisch dat het personeel dat een en ander mogelijk maakt daar ook de vruchten van plukt.
Ik verwacht inderdaad een flexibele instelling van een werkgever en ben zelf ook flexibel maar daar zijn wel grenzen aan en een dusdanige inbreuk in mijn prive leven zonder een fatsoenlijke vergoeding is wat mij betreft over de grens.
Voor wat betreft standby is er wat mij betreft een eisenpakket waar niet over te onderhandelen valt, ik draai alleen dergelijke diensten als daar een fatsoenlijke vergoeding tegenover staat en anders niet.

In de arbeidstijdenwet zelf wordt inderdaad niet gesproken over een verplichte vergoeding, dat neemt echter niet weg dat er meestal wel sprake is van een vergoeding.
http://www.arbeidsrechter...rs-maximum-werktijd-pauze

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-08-2011 15:34 . Reden: Kleine verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
ninjazx9r98 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:59:Voor wat betreft standby is er wat mij betreft een eisenpakket waar niet over te onderhandelen valt, ik draai alleen dergelijke diensten als daar een fatsoenlijke vergoeding tegenover staat en anders niet.
Hierover verschillen wij dan duidelijk van mening, wat natuurlijk verder geen probleem is ;) Zoals ik eerder meldde kan een werkgever van jou eisen mee te werken aan een standbydienst, zelfs zonder daarvoor een vergoeding te geven. Dat kan jij weigeren en is je goed recht, maar is tegelijkertijd een reden voor ontslag (of je die nu zelf neemt of dat krijgt doet er verder niet toe). Als je in de gelukkige positie bent andere banen voor het oprapen te hebben is dat natuurlijk geen probleem en sta je sterker, maar ik kan me voorstellen dat dat voor veel andere werknemers niet geld.

That said, ik vind het persoonlijk ook niet meer dan normaal dat een werkgever een vergoeding stelt voor het feit dat je je sociale leven moet aanpassen. Dat "werken" invloed heeft op je sociale leven lijkt me evident. Je kan je ook gewoon van een WW uitkering genieten en elke avond lekker gaan borrelen wanneer het jou uitkomt.

Ik vind echter eisen dat je een riante vergoeding krijgt voor standbydiensten onredelijk en lijkt me niet de juiste manier om een goed gesprek met je leidinggevende aan te gaan. Als je op zo'n manier wilt "onderhandelen" is er wat mij betreft al snel sprake van een verstoorde arbeidsrelatie. Daarom zei ik ook dat het tweerichtingsverkeer moet zijn. Je werkgever vraagt van jou dat je standbydiensten gaat draaien, waardoor je samen probeert daar een passende oplossing voor te verzinnen. En zo'n gesprek begint niet met: "ik wil wel standbydiensten draaien, maar alleen als je dit en dit en dit er voor teruggeeft en ik wil minimaal (<insert hoge vergoeding>) krijgen anders doe ik het niet". Zo'n opstelling is de basis van een arbeidsconflict en schiet niemand iets mee op.

[ Voor 9% gewijzigd door eMiz0r op 24-08-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
eMiz0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 18:07:
[...]

Hierover verschillen wij dan duidelijk van mening, wat natuurlijk verder geen probleem is ;) Zoals ik eerder meldde kan een werkgever van jou eisen mee te werken aan een standbydienst, zelfs zonder daarvoor een vergoeding te geven. Dat kan jij weigeren en is je goed recht, maar is tegelijkertijd een reden voor ontslag (of je die nu zelf neemt of dat krijgt doet er verder niet toe). Als je in de gelukkige positie bent andere banen voor het oprapen te hebben is dat natuurlijk geen probleem en sta je sterker, maar ik kan me voorstellen dat dat voor veel andere werknemers niet geld.
Heb even wat rondgezocht op het internet maar met bovenstaande zit je er volgens mij naast.
Een werkgever kan je niet zondermeer verplichten om dergelijke diensten te draaien als de mogelijkheid voor dergelijke diensten geen onderdeel is van je arbeidsovereenkomst.
Is de mogelijkheid tot standby diensten geen onderdeel van de overeenkomst dan zal de overeenkomst gewijzigd moeten worden met toestemming van de werknemer.
In geval van een OR zal deze moeten instemmen met een dergelijke wijziging van de werktijdenregeling (art 27 WOR, lid 1b).
Ik vind echter eisen dat je een riante vergoeding krijgt voor standbydiensten onredelijk en lijkt me niet de juiste manier om een goed gesprek met je leidinggevende aan te gaan. Als je op zo'n manier wilt "onderhandelen" is er wat mij betreft al snel sprake van een verstoorde arbeidsrelatie. Daarom zei ik ook dat het tweerichtingsverkeer moet zijn. Je werkgever vraagt van jou dat je standbydiensten gaat draaien, waardoor je samen probeert daar een passende oplossing voor te verzinnen. En zo'n gesprek begint niet met: "ik wil wel standbydiensten draaien, maar alleen als je dit en dit en dit er voor teruggeeft en ik wil minimaal (<insert hoge vergoeding>) krijgen anders doe ik het niet". Zo'n opstelling is de basis van een arbeidsconflict en schiet niemand iets mee op.
Hier ben je wat mij betreft nogal aan het overdrijven en legt mij woorden in de mond die ik niet gebruikt heb.
Je hebt het hier over een riante vergoeding maar ook over <insert hoge vergoeding> terwijl ik gesproken heb over een fatsoenlijke vergoeding en een fatsoenlijke regeling.
Of je moet van mening zijn dat alles boven de EUR 100 die ik een fooi genoemd heb een riante danwel hoge vergoeding is.
Als ik een week standby heb dan praten we over 5 x 15,5 uur doordeweeks en 2 x 24 uur in het weekend bereikbaar zijn per telefoon en indien nodig op pad.
In totaal zijn dat 125,5 uur per week en dan is EUR 100 wat mij betreft een fooi.
Daarnaast heb ik nergens aangegeven dat je een gesprek in moet gaan op de manier zoals je hierboven omschrijft.
Wat mij betreft begint het gesprek ook helemaal niet met de werknemer die zegt wat hij minimaal wil verdienen maar begint de werkgever (die uiteraard goed onderzoek heeft gedaan naar gangbare vergoedingen) zijn verhaal over het hoe en waarom en noemt de vergoeding die daar bij zal horen.
Als de werkgever dan fatsoenlijk onderzoek heeft gedaan naar dergelijke diensten is er niets aan de hand en zal een fatsoenlijke vergoeding onderdeel zijn van het voorstel.

Overigens was een van de redenen om een vorige werkgever te verlaten een standby regeling met veel onduidelijkheden en haken en ogen die men wilde gaan invoeren.
Ik had het idee dat er niet serieus geluisterd werd naar bezwaren over de invulling van de dienst vanuit de medewerkers die het zouden moeten uitvoeren en ben vertrokken voor een en ander daadwerkelijk ingevoerd werd.
Het bedrijf waar ik heen gegaan ben kent al 30 jaar standby diensten, daar is het wat mij betreft goed geregeld en draai ik dus ook gewoon standby diensten.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-08-2011 20:27 . Reden: Rekenfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
Pas niet helemaal bij dit topic (als Belg in België), maar als arts-assistent hebben wij ook een standby regeling: 2.5 euro bruto per 24u, geen vergoeding voor telefonische afhandeling van oproepen, geen vergoeding voor oproepen tussen 18-20u, 25 euro bruto per uur (verdeeld in minuten) voor effectieve oproepen (=patiënten zien). Geen compensatie onder de vorm van minder uren, ook niet voor nachtwerk.

Mijn persoonlijke kans om opgeroepen te worden schommelt tussen de 30-50% (tussen 8-23u) en +-10-15% tussen 23-8u (meestal telefonisch). We hebben geen keus of we dit willen, je kan als assistent in België niet anders.

Bij stand-by (vergoeding) vind ik zelf belangrijk:
1. de duur en frequentie van de stand-by periode.
2. de snelheid waarmee gereageerd moet worden (bij ons wordt je verwacht binnen het half uur (eigenlijk het kwartier maar dat is technisch onmogelijk omdat het over verschillende campussen gaat) aanwezig te zijn) - dat bepaalt het effect op sociaal leven
3. de consequentie als je niet reageert op een oproep (hoe kritiek je functie dan is - als er een toffe sfeer is tussen collega's en iedereen wat doet voor een ander verzacht dat dingen).
4. de vergoeding bij werk, en compensatie voor de arbeidstijd.
5. de ernst van de oproepen (geloof mij, ik wordt er écht niet gelukkig van als ik om 4u 's nachts wordt wakkergebeld omdat iemand niet kan slapen)

vind dat er zowieso een compensatie moet zijn, maar deze kan variëren ifv het werk; bij mijn eerste 2 werkgevers was er geen vergoeding voor oproepen, maar werd je gewoon zelden of nooit opgeroepen, belde men alleen voor serieuze zaken, en werd je 's nachts uit je bed gezet voor écht serieuze dingen - waarna je gewoon de dag nadien vroeger naar huis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78415

Ik zit in de industriele proces automatisering.
Wij krijgen 1,5% van het bruto maandsalaris per 24u on-call.
Als je daardwerkelijk gebeld wordt en je moet echt aan de gang dan krijg je gewoon overuren uitbetaald volgens normale overwerk regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
ninjazx9r98 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:49:Heb even wat rondgezocht op het internet maar met bovenstaande zit je er volgens mij naast.
Een werkgever kan je niet zondermeer verplichten om dergelijke diensten te draaien als de mogelijkheid voor dergelijke diensten geen onderdeel is van je arbeidsovereenkomst.
Is de mogelijkheid tot standby diensten geen onderdeel van de overeenkomst dan zal de overeenkomst gewijzigd moeten worden met toestemming van de werknemer.
In geval van een OR zal deze moeten instemmen met een dergelijke wijziging van de werktijdenregeling (art 27 WOR, lid 1b).
Hoe ver heb je gezocht? Op arbeidsrechter.nl (en dan met name dit stuk: http://www.arbeidsrechter...laats-arbeidsovereenkomst) wordt aangegeven dat je werkzaamheden wel degelijk anders ingericht kunnen worden door je werkgever. Tenzij je zaken wilt wijzigen die expliciet zijn overeengekomen. Als in je arbeidscontract staat dat je geen standbydiensten hoeft te draaien, dan kan je werkgever dat niet van je verlangen. Staat dat niet expliciet vermeld (zoals vaak het geval is), kan een werkgever redelijkerwijs van je verwachten dat je meewerkt.

Een arbeidsovereenkomst is overigens NOOIT bindend. Je hebt altijd het recht de overeenkomst op te zeggen (en een andere baan te zoeken), maar je kan geen zaken weigeren omdat je bijvoorbeeld gewoon zou vinden dat ze niet bij je functie horen. Ik hoor dit vaker en heb me daar altijd over zitten verbazen. Zoals ik het zie wordt je ingehuurd door een werkgever om bepaalde werkzaamheden voor hem/haar te verrichten. Heb je daar om welke reden dan ook geen zin meer in dan neem je afscheid van elkaar.
Ik had het idee dat er niet serieus geluisterd werd naar bezwaren over de invulling van de dienst vanuit de medewerkers die het zouden moeten uitvoeren en ben vertrokken voor een en ander daadwerkelijk ingevoerd werd. Het bedrijf waar ik heen gegaan ben kent al 30 jaar standby diensten, daar is het wat mij betreft goed geregeld en draai ik dus ook gewoon standby diensten.
En dat is nu precies wat ik wil zeggen. Je hebt áltijd de keuze om te weigeren wat van je gevraagd wordt en het schip te verlaten. Maar je werkgever gaan vertellen hoe hij zijn bedrijf moet inrichten (zoals het aangaan van standbydiensten) ga je nergens mee komen. Bovendien ben ik het nog steeds niet met je eens als het om de vergoedingen gaat:
Als ik een week standby heb dan praten we over 5 x 15,5 uur doordeweeks en 2 x 24 uur in het weekend bereikbaar zijn per telefoon en indien nodig op pad. In totaal zijn dat 125,5 uur per week en dan is EUR 100 wat mij betreft een fooi.
Wat mij betreft niet als je oproepkans onder de 5% ligt voor werkzaamheden die je vanuit je luie stoel thuis zou kunnen oplossen (systeembeheer bijvoorbeeld). De gewerkte uren moet je uiteraard wel vergoed krijgen, maar dat is ook gewone arbeidstijd en lijkt me niet meer dan logisch. Ik zou het overigens ook logisch vinden als tijdens je sollicitatie gemeld wordt dat je 1x per 2 weken standby draait en een salaris van 5000 euro per maand gaat krijgen (waar marktconform wellicht 3500 is), dat er geen extra vergoedingen voor die standbydiensten gegeven wordt. Dat is namelijk dan al verdisconteerd in je bruto loon.

Met andere woorden: mijn inziens zijn er zoveel variabelen afhankelijk voor het bepalen van een "fatsoenlijke" standbyvergoeding, dat je dat niet even 1/2/3 kan roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

eMiz0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:45:
En dat is nu precies wat ik wil zeggen. Je hebt áltijd de keuze om te weigeren wat van je gevraagd wordt en het schip te verlaten. Maar je werkgever gaan vertellen hoe hij zijn bedrijf moet inrichten (zoals het aangaan van standbydiensten) ga je nergens mee komen.
De werkgever mag de werkzaamheden echter niet dusdanig veranderen dat daardoor in feite de overeengekomen functie verandert.
Wat nu als TS is aangenomen onder de functie 'softwareontwikkelaar'? Deze standbydienst is héél wat anders dan dat.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:55:
[...]

[...]

Wat nu als TS is aangenomen onder de functie 'softwareontwikkelaar'? Deze standbydienst is héél wat anders dan dat.
Ik snap wat je wil zeggen, maar waarom zou een softwareontwikkelaar niet beschikbaar hoeven te zijn voor storingen die 's nachts of in het weekend optreden? Denk aan bijvoorbeeld de app van thuisbezorgd die 's avonds de geest geeft (noem maar wat geks).

Een standbydienst draaien lijkt me niet echt een dusdanige verschuiving van werkzaamheden dat je feitelijke functie veranderd. Als je wordt gevraagd om nieuwe onderdelen te bestellen om servers in elkaar te zetten en vervolgens linux distro's er op te proppen en te configgen, lijkt me dat weinig te maken te hebben met softwareontwikkeling ;) En kan je zeggen dat je daar domweg geen verstand van hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door eMiz0r op 24-08-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Euh, jawel hoor, als ontwikkelaar zit je bij wijze van spreken elke dag van negen tot vijf te tikken op kantoor, terwijl je als support-afdeling wél rekening moet houden met eventuele 24/7 beschikbaarheid van de (web)applicatie. Dat zijn echt twee totaal verschillende takken van sport.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:01:
Euh, jawel hoor, als ontwikkelaar zit je bij wijze van spreken elke dag van negen tot vijf te tikken op kantoor, terwijl je als support-afdeling wél rekening moet houden met eventuele 24/7 beschikbaarheid van de (web)applicatie. Dat zijn echt twee totaal verschillende takken van sport.
Ik denk dat dat weer sterk afhangt van bij welk bedrijf je werkt. Ik kan me voorstellen dat bedrijven als Atos, Capgemini, Oracle (noem ze allemaal maar op) strikt gescheiden functies en disciplines hanteert. Maar een bedrijfje als Thuisbezorgd zal daar minder snel onderscheid in maken.

Of een standbydienst dan wel of niet onder je functie zou kunnen vallen is eigenlijk subjectief. Zolang iets in de wet niet expliciet verboden is (gij zult niet dit en dat) en ruimte openlaat voor discussie, is er geen zwart/wit "ja" of "nee" over zo'n onderwerp als dit.

Speaking of which, pizza eindelijk onderweg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57

SeatRider

Hips don't lie

dvl-2 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:40:
Beetje slecht is het wel idd, ook al stond die zin eerst in de tegenwoordige tijd, als je de zin ombouwd moet ik het wel volledig doen en niet half |:( .
Ook in de tegenwoordige tijd was het anders niet met dt hoor ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
eMiz0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:05:
[...]

Ik denk dat dat weer sterk afhangt van bij welk bedrijf je werkt. Ik kan me voorstellen dat bedrijven als Atos, Capgemini, Oracle (noem ze allemaal maar op) strikt gescheiden functies en disciplines hanteert. Maar een bedrijfje als Thuisbezorgd zal daar minder snel onderscheid in maken.
Inderdaad. Bij enorm veel startups en bedrijven waar een klein groepje programmeurs nagenoeg alles doet (denk ook eerste jaren Hyves, zelfs al toen ze best groot waren qua leden), doen de programmeurs idd automatisch de standby dienst.

Dan gaat het telkens niet over enterprise services aan kapitaalkrachtige bedrijven met horde anonieme programmeurs natuurlijk, maar het soort sites waar de programmeurs heel betrokken zijn bij hun product. Te vaak zie ik dat er niets expliciets is geregeld (en het idd goodwill is van de programmeurs) en er ook niets tegenover staat.

Niet goed misschien, maar ik heb het al heel vaak gezien...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
eMiz0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:05:
[...]

Hangt af van waar je in de organisatie zit.

Ontwikkeling van in-product software betekent doorgaans dat er een aantal stappen tussen de engineer en de klantenservice zitten, vooral in de embedded tak. Eerst wordt je werk overgedragen naar de klant, daar komt het in een integratie & test team terecht, daarna bij het hardware team en vervolgens in een product. Tegen die tijd zijn de ontwikkelaars allang met andere projecten bezig.

Bij bedrijfsapplicaties zit de ontwikkelaar veel dichter bij het vuur en wordt vaak de eerste periode na de go-live bereikbaarheidsdienst van de ontwikkelaars gevraagd. Vaak heb je daar de situate waarin de leverancier een tijdje de support diensten invult, die gaandeweg worden overgenomen door de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Hoe ver heb je gezocht? Op arbeidsrechter.nl (en dan met name dit stuk: http://www.arbeidsrechter...laats-arbeidsovereenkomst) wordt aangegeven dat je werkzaamheden wel degelijk anders ingericht kunnen worden door je werkgever. Tenzij je zaken wilt wijzigen die expliciet zijn overeengekomen. Als in je arbeidscontract staat dat je geen standbydiensten hoeft te draaien, dan kan je werkgever dat niet van je verlangen. Staat dat niet expliciet vermeld (zoals vaak het geval is), kan een werkgever redelijkerwijs van je verwachten dat je meewerkt.
Hoe goed heb je gelezen waar je naar verwijst?
Wat daar staat bevat veel meer nuance dan de zwart wit situatie die jij continue meent te moeten schetsen.
Hier slechts één voorbeeld maar er valt veel meer te lezen als je rondklikt binnen de diverse pagina's.
http://www.arbeidsrechter...taken-uren-deeltijdarbeid
Uitgangspunt is dat de medewerker (of de werkgever) niet verplicht is om in te stemmen met het stoppen met de huidige regeling. De medewerker kan dan aanspraak blijven maken op de regeling die in het verleden met de werkgever overeengekomen is. Desnoods kan de medewerker bij de rechter een verzoek indienen waarbij de werkgever verplicht wordt om de medewerker tot bepaald werk toe te laten, op een bepaalde arbeidsplaats, voor bepaalde arbeidstijden en arbeidsuren per week, tegen de beloning die daarbij hoort.
Een arbeidsovereenkomst is overigens NOOIT bindend. Je hebt altijd het recht de overeenkomst op te zeggen (en een andere baan te zoeken), maar je kan geen zaken weigeren omdat je bijvoorbeeld gewoon zou vinden dat ze niet bij je functie horen. Ik hoor dit vaker en heb me daar altijd over zitten verbazen. Zoals ik het zie wordt je ingehuurd door een werkgever om bepaalde werkzaamheden voor hem/haar te verrichten. Heb je daar om welke reden dan ook geen zin meer in dan neem je afscheid van elkaar.
Je wordt ingehuurd om bepaalde werkzaamheden te verrichten in een bepaald tijdsbestek en daar staat een bepaalde vergoeding tegenover.
Met dat als uitgangspunt is het imho niet meer dan logisch dat wijzigingen besproken worden en dat wijzigingen in het nadeel van de werknemer een vergoeding opleveren.
En dat is nu precies wat ik wil zeggen. Je hebt áltijd de keuze om te weigeren wat van je gevraagd wordt en het schip te verlaten. Maar je werkgever gaan vertellen hoe hij zijn bedrijf moet inrichten (zoals het aangaan van standbydiensten) ga je nergens mee komen. Bovendien ben ik het nog steeds niet met je eens als het om de vergoedingen gaat:
Waar zie je mij de werkgever vertellen hoe hij zijn bedrijf moet inrichten?
Ik wordt zoals je eerder zei ingehuurd voor bepaalde taken en daar staat een vergoeding tegenover.
Als de werkgever dan wijzigingen wil doorvoeren die flink in mijn nadeel zijn heb ik wat mij betreft het recht om mezelf daartegen te verdedigen en er tegenin te gaan.
In mijn geval ging het veel verder dan alleen het draaien van een standby dienst maar waren de voorwaarden waaronder dat zou gebeuren slecht voor de werknemers en ging het (nog) niet eens over de financien.
Vechten voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden is iets anders dan een werkgever vertellen hoe hij het bedrijf moet inrichten.
Wat mij betreft niet als je oproepkans onder de 5% ligt voor werkzaamheden die je vanuit je luie stoel thuis zou kunnen oplossen (systeembeheer bijvoorbeeld).
De oproepkans doet er wat mij betreft totaal niet toe, er is een inbreuk op je prive leven omdat je prive bezigheden op ieder moment onderbreken kunnen worden door de noodzaak om aan het werk te gaan en daar hoort wat mij betreft een vergoeding bij.
UIteraard heb ik geen idee wat jij in je vrije allemaal wel of niet doet maar ik doe meer dan alleen in thuis in een luie stoel zitten en een oproep in mijn vrije tijd heeft dus consequenties voor datgene wat ik op dat moment aan het doen ben maar ook consequenties voor andere familieleden.
Voorbeeld: als ik standby dienst heb kan ik niet naar de Efteling/Artis enz enz toe ongeacht of de kans nu 1%, 5% of 90% is dat ik opgeroepen wordt.
Met andere woorden, ik moet actief rekening houden met een standby dienst tijdens mijn prive tijd en verwacht daar een fatsoenlijke vergoeding voor.

Heb overigens nog wel een vraag voor je naar aanleiding van de 5% oproepkans.
Klanten van de werkgever die 24x7 de mogelijkheid willen hebben om iemand in te schakelen, betalen die daar een vergoeding voor aan de werkgever of krijgen ze dat cadeau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
Sorry, ik had even iets duidelijker moeten linken: http://www.arbeidsrechter...ng-vestiging-functie-uren

Het gaat hierbij voornamelijk om werkzaamheden die niet expliciet in de overeenkomst zijn vastgelegd. Zoals ik in mijn vorige post ook al zei is dat in veel arbeidsovereenkomsten niet expliciet genoemd is dat een werknemer geen standbydiensten hoeft te draaien. Omdat zo'n regeling vervolgens niet specifiek is afgesproken, kan de werkgever van je verwachten dat je gewoon meewerkt.
Doorgaans bepaalt de arbeidsovereenkomst alleen wat voor functie de medewerker vervult. Er staat dan niet vast wat voor werkzaamheden dit met zich meebrengt. Daaruit volgt dat verandering van de werkzaamheden mogelijk is, voor zover de werkzaamheden aansluiten bij de functie. De door de werkgever op te dragen werkzaamheden moeten een invulling van de functie zijn. Om te bepalen wat voor werkzaamheden er passen bij de functie kan er mogelijk gekeken worden naar het gebruik in de onderneming zelf of in vergelijkbare ondernemingen.
Je zegt dat de oproepkans er voor jou niet toedoet, voor mij doet die er wel toe. Verschil van mening waar we verder geen woorden aan vuil hoeven te maken, dat kan jaren duren.

Wil ik nog wel even terugkomen op je vraag of klanten extra moeten betalen voor 24/7 beschikbaarheid (in geval van storingen) of ze dat cadeau krijgen. Vaak wordt responstijd in een SLA afgesproken en betalen klanten (extra) voor zo'n SLA.

Ik snap je doel met die vraag niet helemaal, je wilt toch niet beweren dat als een werkgever extra inkomsten door de verkoop van een SLA ontvangt, de werknemer dan ook maar recht heeft op een deel van die vergoeding? Het antwoord daar op is "nee" natuurlijk. Redelijk is het wel (daarover waren we het al eens), recht heb je er allerminst op. Zou ook een beetje omgekeerde wereld zijn. Net als bijvoorbeeld roepen dat je recht op een deel van de winst hebt omdat het bedrijf goed gedraaid heeft. Dat recht heb je pas als het jouw onderneming is of je een aandeel er in hebt (gekocht).

Ik wil een onderscheid maken tussen zaken waar je daadwerkelijk recht op hebt en wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten. Dat zijn 2 wezenlijk verschillende dingen. Vaak worden m.i. teveel onderwerpen binnen een arbeidssituatie door een werknemer als "recht op" gezien en wordt dat vervolgens ook vertaald naar een eis. Bovendien is het ook nog eens ontzettend subjectief, want beide partijen hebben tegengestelde belangen.

Zo'n weg kan je bewandelen tot je werkgever er genoeg van heeft, er ruzies ontstaan, je veel energie kwijt bent (vaak meer dan je uberhaupt lief is) en er sprake gaat zijn van een arbeidsconflict. Stuk voor stuk zaken waar beide partijen niet op zitten te wachten. Mijn ervaring is dat als je jezelf (en dat geld voor werkgever EN werknemer) flexibel opstelt, je altijd een goede oplossing kunt vinden.

Dit soort zaken zijn vaak delicate kwesties waar je best wat voorzichtiger mee om mag gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door eMiz0r op 24-08-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:53
[...]

De werkgever kan inderdaad wel eventueel de werktijden aanpassen, maar aangezien standby-diensten expliciet geen werkuren zijn (ivm met minimum lonen) kan je werkgever je niet dwingen deze te doen. Als dat volgens jou wel zo is kan je daar een quote van laten zien? Hoewel ik flexibiliteit vanuit beide kanten goed is, moet je als werknemer wel goed voor jezelf op komen, Ik zou even kijken of je de de standby diensten niet kan delen met een andere collega, Want het heeft wel een behoorlijke impact op je sociale leven, en dat je daar voor gecompenseerd wil worden is niet gek.

• ninjazx9r98
eMiz0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:38:
Sorry, ik had even iets duidelijker moeten linken: http://www.arbeidsrechter...ng-vestiging-functie-uren

Het gaat hierbij voornamelijk om werkzaamheden die niet expliciet in de overeenkomst zijn vastgelegd. Zoals ik in mijn vorige post ook al zei is dat in veel arbeidsovereenkomsten niet expliciet genoemd is dat een werknemer geen standbydiensten hoeft te draaien. Omdat zo'n regeling vervolgens niet specifiek is afgesproken, kan de werkgever van je verwachten dat je gewoon meewerkt.
Kun je even specifieker quoten op welk stuk tekst van die pagina jouw conclusie gebaseerd is?
Ik zie daar namelijk helemaal niets wat ook maar enigszins in de richting komt van jouw beweringen.
Wat ik daar onder andere lees is het volgende:
Een medewerker die niet meewerkt met de verandering pleegt wanprestatie. Het meewerken door de medewerker kan in rechte afgedwongen worden bij de kantonrechter of in kortgeding bij de president van de rechtbank. Deze vordering wordt echter afgewezen indien de werkgever bij de verandering te weinig rekening houdt met de belangen van de medewerker. Deze kan dan mogelijk aan de ongewijzigde situatie vasthouden of op een redelijke wijziging aanspraak maken.
De werkgever moet echter wel redelijk te werk gaan, omdat hij moet blijven binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid. Dit betekent dat hij rekening moet houden met de gerechtvaardigde belangen van de medewerker, wat het volgende met zich meebrengt:

I. De werkgever moet in overleg treden met de medewerker en vervolgens rekening houden met de hem kenbaar gemaakt of kenbare belangen van de medewerker.

II. De werkgever moet het besluit tot stoppen met de huidige regeling aan de medewerker overbrengen en (desgewenst) motiveren.

Zoals ik al eerder aangaf is op die site veel meer nuance terug te lezen dan jij het hier doet voorkomen.

Voor wat betreft de vraag over de vergoeding die een werkgever van klanten vraagt voor 24x7 dienstverlening was ik gewoon even nieuwsgierig naar jouw standpunt daarin.

Over de oproepkans zijn we het inderdaad niet eens, toch ben ik wel nieuwsgierig waarom dat voor jou zo van belang is en vraag me af of je dat kunt toelichten.
Of de oproepkans nu groot of klein is, de kans is er weldegelijk en daar zul je als werknemer toch rekening mee moeten houden tijdens je vrije tijd als je een standby dienst hebt.
Of ben jij van mening dat je minder rekening moet houden met een standby dienst naarmate de oproepkans kleiner wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 16:33

Len

Leeg

Ook maar even een duit in het zakkie gooien.

Ik draai ook standby-diensten. Die vallen onder de Consignatieregelingen. (Arbowet!) Er zijn dus wettelijke regels voor. Je hebt namelijk onder andere recht op minimaal 8 rusturen nadat je gebeld ben na 00:00. Ik dacht dat het zelfs geldt tussen 23:00 - 7:00. Dus als je om 4:00 wakker gebeld wordt en je ligt weer om 5:00 in bed, dan hoef je pas om 13:00 de wekker te zetten. De uren die je normaal zou werken (8:30 tot 13:00) moeten door de baas betaald worden.

Dit staat in de Arbo-wet en daar ben je dus als werknemer ook aan verplicht! Als je door het missen van die uren oververmoeit tegen een boom aan rijdt, dan kan je wel een probleem hebben. (schade aan bomen is best duur)

Je mag zo'n dienst ook niet 24/7/52 hebben. Maar als het rustig is dan kan je gewoon die vergoeding in je zak steken. Vooral met die vage backup die de TS heeft ;)

Free Tibet

Pagina: 1