De prijzen van het DRR3 RAM geheugen zijn gedurende het jaar zakende. Toen ik vorig jaar (voorjaar 2010) mijn computer aan schafte betaalde ik over de 100 euro voor 4GB. Het zelfde setje is nu voor ongeveer 20 euro in de pricewatch te vinden. Nu las ik toevallig vandaag dat DRR4 er aan zit te komen en wanneer ik ga upgraden is nog niet zeker. Daarom de vraag zal ik 2x4GB setje aanschaffen omdat de prijzen nu toch zo laag zijn? Want voor het zelfde geld zijn die prijzen weer zo abnormaal hoog als ik mijn nieuwe systeem wil samenstellen, maar ik zit eigenlijk met de vraag of bijvoorbeeld het platform na ivy brides ook nog DRR3 geheugen ondersteund... Kan iemand mij wat advies geven daarover? Soms zit ik ook wel is aan mijn maxs geheugen gebruik als ik bijvoorbeeld photoshop draai en als de computer lange tijd niet helemaal is afgesloten (maar dat ik hem steeds in slaapstand zet).
Ivy Bridge zal zeker nog primair DDR3 ondersteunen. DDR4 komt waarschijnlijk pas eind 2012, en de volledige omschakeling zal nog zeker langer duren. En je zegt het zelf, voor € 40 koop je 8GB. Wat houdt je tegen?
maar het platform na Ivy Bridge zal bijvoorbeeld DRR3 en DRR4 ondersteunen of kan een moederbord maar 1 van de 2 geheugenstandaarden ondersteunen?
Wat de platformen na ivy bridge gaan doen is natuurlijk nog niet duidelijk, maar ik zou er niet op rekenen dat er moederborden komen die tegelijk DDR3 en DDR4 kunnen gebruiken. Met eerdere chipsets/CPU's kon dat namelijk ook niet (met DDR2 en DDR3 bijv.).
Maar goed, de prijzen van DDR3 zijn nu al ontzettend laag, en als je het gewoon nodig hebt (geheugen vol is namelijk erg irritant), waarom niet 4GB bijprikken? Of je het dan mee kan nemen naar je volgende systeem zie je dan wel, als het niet kan heeft het je toch maar 20,- gekost.
Maar goed, de prijzen van DDR3 zijn nu al ontzettend laag, en als je het gewoon nodig hebt (geheugen vol is namelijk erg irritant), waarom niet 4GB bijprikken? Of je het dan mee kan nemen naar je volgende systeem zie je dan wel, als het niet kan heeft het je toch maar 20,- gekost.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Het ligt niet aan het moederbord, het ligt aan de geheugencontroller, die tegenwoordig in de CPU is geïntegreerd. Natuurlijk moet het moederbord beschikken over de juiste sloten, maar primair ligt de ondersteuning ervan bij de memcontroller.2boris schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:02:
maar het platform na Ivy Bridge zal bijvoorbeeld DRR3 en DRR4 ondersteunen of kan een moederbord maar 1 van de 2 geheugenstandaarden ondersteunen?