Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-07 14:09
Ik heb onlangs een set van een medetweaker overgenomen.

Dit betreft de volgende combinatie:

MSI P55A-GD65( Bios versie 1.6 inmiddels)
Core i7 860

Corsair 2 * 2 GB 1600 cas8 CMP4GX3M2A1600C8)

Nu kwam ik in eerste instantie niet door de installatie heen. Uiteindelijk met geluk wel gelukt. Vervolgens onstabiel in windows. Nu kon ik dat oplossen door de features van de processor uit te schakelen(EIST, CState etc. wat ik in een topic op tweakers las). Dit verhoogde de stabiliteit wel, echter nu blijft de computer nog steeds instabiel. Maar voornamelijk tijdens simpele taken, zoals browsen(met flash voornamelijk) of intro filmpjes van een game( het is erger als Origin of Steam iets ondertussen staan binnen te hengelen). Nu heb ik al geprobeerd het geheugen op strakkere timings te draaien en/of hoger voltage, de green power opties uit te schakelen, heb ik standaard nu ook USB 3 uit. De temps blijven allemaal goed. CPU Temps hoger dan 38 graden heb ik niet echt gezien.

Nu heb ik een nieuw topic geopend omdat het topic wat ik las een beetje doodbloedde en ik verder geen opties meer kon vinden.

Rest van setup:

Velociraptor 300GB, GTX460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58
Ik hoop dat je bedoelt lossere timings, dus de getallen hoger zetten. Dat gezegd hebbende, lees dit eens:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Misschien kun je eerst bij het geheugen beginnen en dan verder kijken mocht dat nodig zijn. Wat voor voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-07 17:12

Format-C

Tracing Rays

TS; wat versta je onder "instabiel"? Wat gebeurt er?

-Heb je de geheugenmodules op de goeie voltages en timings staan zoals op de modules zelf staat?
-De modules al 1 voor 1 getest in afzonderlijke geheugenslots?
-Eventueel memtest86 al gedraaid?
-Voltage van de CPU bekeken? Die eventueel vastgezet op 1.25V om te kijken of dat de "stabiliteit" verhoogt?
-alle drivers e.d. up-to date? Windows up-to date?

Kan je aub wat meer info geven? Hoe staat alles nu ingesteld, wat heb je allemaal geprobeerd? Welk OS? Wat voor voeding? Eventuele andere HDD's, branders, geluids-of insteekkaarten? De Topicstart is wat karig imho.

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 23-08-2011 19:26 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet met mijn msi ervaringen dat msi mobo's heel gevoelig zijn voor geheugen modules en voltages daar van.
vaak met verschillende merken ram vage dingen mee gemaakt. stop je er kingston dimms in en werkt perfect.
vaak gaat het mis omdat geheugen op verkeerde voltage draait. check welke voltage je ram nodig heeft. 1.5 of 1.65. en match dat in je bios.

uit eindelijk wat ik heb gedaan met msi borden is standaard kingston ram kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mja, dat is idd ook mijn ervaring;

Kingston op MSI borden
Corsair op ASUS borden (geen OCZ)
Op Gigabyte borden werkt nagenoeg alles

Maar we zullen eens kijken wat de TS komt melden zodadelijk. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 23-08-2011 19:34 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
Bedankt voor alle feedback.

Ik heb Memtest 86 gedraaid, die ging goed. ik heb zowel lossere als strakkere timings geprobeerd(standaard 9-9-9-24, terwijl 8-8-8-24 wordt ondersteund. Ik ga zometeen testen om de voltage van de CPU vast te zetten. Het lijkt zich voornamelijk nu voor te doen wanneer ik flash content bekijk of bij de intro van de PES 2012 demo die niet te skippen is.

Als ik gewoon normaal game is er niets aan de hand. Ik heb geen andere geluidskaart of netwerkkaart, gebruik de onboard momenteel hiervoor. Ik heb de harde schijven en spelers behalve de velociraptor waar ik van boot al losgehad maar dit gaf geen resultaat.

Het lijkt nu trouwens niet meer uit te maken of ik op de achtergrond wat aan het downloaden ben of niet, het intro van PES is voornamelijk killing en tijdens surfen, maar vooral bij flashpagina's volgens mij. Wanneer ik echter bepaalde features van de processor inschakel(moet nog even 1 voor 1 er bij langs) dan kom ik niet eens bij het inlog scherm.

edit: Ik lees wel hier en daar dat de voltages op 1.651 worden gezet, en dat dit stabieler moet werken. Echter is dit allemaal in systemen met OC genie ingeschakeld en strakkere timings van het geheugen.

edit2: Voltages lijken allemaal goed, heb volgens mij een Enermax 600 of 550 watt modulaire voeding.

edit3: Ik heb verschillende soorten crashes gehad, maar het voornaamste is bevriezen met verstoord geluid. Deze komt dan ook voor in de situaties die ik heb beschreven. Een tweede manier van crashen is het bevriezen en vanuit de kast een heel snel herhalende piep komt, echter ben ik deze maar een keer tegengekomen en lijkt het niet uit te sluiten dat dit dezelfde oorzaak ter grondslag heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door CR35 op 23-08-2011 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Heb je de nieuwste videodrivers erop staan, en de nieuwste drivers voor je geluidschip? En is windows en directX up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
Yes dat is allemaal in orde.

Het lijkt echter een cold start probleem te zijn, na een tijd gespeeld te hebben kan ik zonder moeite de intro afkijken van PES 2012 demo. dus ik ga vanavond wat experimenteren, zoals eerder genoemd, met voltages. Gister had geheugen vast gezet op 1.651 met standaard losse timings(had al eerder 1.65 met losse timings gedraaid) en het systeem lijkt stabieler. Vanavond ook maar eens kijken of ik wat features weer kan gaan inschakelen.

edit: daarnet eerst gedraaid met stock voltages. Dit liep niet stabiel. Daarna met geheugen voltage 1.651 en later met een aantal CPU features ingeschakeld(zoals hyperthreading), welke beiden stabiel liepen. Dus is veel belovend, vanavond kan ik weer aan de gang :)

[ Voor 22% gewijzigd door CR35 op 24-08-2011 13:07 ]

• CR35
Volgens mij kan dit topic dicht, ik kan alle features weer aanzetten en draai helemaal stabiel, ook icm strakkere timings en licht hogere clock :).

Iedereen bedankt voor de hulp.

Oplossing was voltage geheugen vastzetten op 1.651 (niet alleen profiel dan wordt er nog geswitched).
Pagina: 1