Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, heb een vraagje waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden.
Ben sinds een paar dagen werkzaam bij een nieuwe werkgever, waar ik een bruto maandsalaris heb van ongeveer €3500.
Ook krijg ik een kilometervergoeding voor het gebruik van mijn auto van €0.19, wat per maand ongeveer op €500 uitkomt.
Nu bereknt mijn werkgever zijn betaling aan mij op de volgende manier:

Bruto maandsalaris - kilometervergoeding. Over dit bedrag word belasting en premies ingehouden, dus met bovenrstaande getallen wordt mijn netto salaris over €3000 berekent.De uitkomst van deze berekening wordt vermeerderd met de €500 van de kilometervergoeding.Dan kom je volgens de bruto netto berekening van Raet uit op ongeveer €2585

Mij idee was, over mijn bruto maandsalaris, in bovenstaand geval, worden mijn inhoudingen berekent, en dan bij dit netto bedrag word de kilometervergoeding bijgeteld, wat neerkomt op ongeveer €2870 (berekent bij Raet ook) per maand.

Het eerste geval lijkt mij gewoon een sigaar uit eigen doos, je uurloon wordt gewoon verminderd, en je houdt er ook minder aan over.
Wat is volgens jullie de correcte manier om bovenstaand correct te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:42
de manier die op 2870 lijkt mij juist.
Je loon is belast, daar gaat belasting vanaf, die 19 cent is onbelast, en wordt er dus daarna weer bijopgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dat hangt er geheel vanaf wat jij hebt afgesproken.

Hoe jouw werkgever het doet is gebaseerd op een cafetarialoonstelsel. Inruilen van brutoloonbestanddelen voor nettoloonbestandelen.

De vraag is, heb jij weldegelijk een kilometervergoeding afgesproken? Het lijkt er nu op dat je werkgever de fiscale faciliteiten gebruikt om jou een zo gunstig mogelijk nettoloon uit te betalen.

Voor het even, dit is niet slecht, dit heb ik ook bij mijn werkgever, maar in mijn salaris zit ook een uitbetaling van een leasebedrag waaruit ik wordt geacht mijn reiskosten te betalen.

Als je gaat kijken naar de WG kosten, in situatie 1 is dit 3500. Bij de tweede situatie is het 4000. Dus daar zit wel een groot verschil...

[ Voor 11% gewijzigd door B-Bandit op 23-08-2011 15:50 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Die 19ct is inderdaad onbelast en moet dus los staan van het primair salaris. Nu krijg je over een deel van je salaris 500 onbelast ipv 500 onbelast.

[ Voor 8% gewijzigd door MrFl0ppY op 23-08-2011 15:50 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
wat staat er op papier over je loon?
zoals je baas het berekend lijkt het erop dat je loon 3500 bruto is. en dat je reiskosten daar deel van uitmaken.
Het is goedkoper om je 3000 euro loon te geven en 500 euro reiskosten vergoeding, dan 3500 euro loon zonder reiskosten vergoeding. Er blijft dan netto meer over.

Jij gaat er vanuit dat je een loon krijgt van 3500 euro, en dat je daar bovenop nog eens 500 euro reiskosten vergoeding krijgt. Aan de berekening van je baas te zien denkt hij daar anders over.

Ofwel, wat heb je op papier staan in je overeenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op papier staat dat ik een bruto uurloon heb van €18 voor normale diensten, €25 voor avonddiensten en €31 voor weekenddiensten.
Als ik 6 normale diensten, 6 avonddiensten en 6 weekenddiensten per maand draai heb ik (6x8x18 = 864 6x8x25 = 1200 6x8x31 = 1488 (864+1200+1488)) 3552 verdient, bruto

Door de ?truuk? van de werkgever word daar echter de €500 van afgetrokken, zodat mijn uurloon lager wordt dan is afgesproken, waardoor ik minder belasting moet betalen, omdat mijn bruto inkomen lager is, maar ik krijg ook netto minder dan als de onbelaste kilometervergoeding niet van mijn bruto salaris afgetrokken zou worden, maar bij mijn netto salaris wordt opgeteld, wat volgens mij ook is zoals het bedoeld is door de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:09
Als er van die €3552, €500 wordt afgetrokken en wordt uitgekeerd als zijnde kilometer vergoeding heb je inderdaad een lager uurloon (en daardoor betaal je dan dus ook minder belasting). Als je 6 normale diensten, 6 avonddiensten en 6 weekenddiensten per maand werkt en je verdiend daar voor €18, € 25 en €31 p/u hoor je €3552 bruto te verdienen en daarbij dan dus nog je kilometervergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Een uurloon van 18,- bij een normale voltijdse werkweek van 40 uur komt overeen met een bruto maandsalaris van 174*18 = 3132,- (dus geen 3500).

Over dit bedrag moeten loonheffing (loonbelasting incl premie volgsverzekeringen zoals AOW), premie werknemersverzekeringen (WIA/WW) en eventueel de werknemersbijdrage voor secundaire arbeidsvoorwaarden (denk aan pensioen etc) worden ingehouden.

Bovenop die 3100 ontvang je reiskostenvergoeding. Deze is tot een maximum van 19 cent per kilometer onbelast en kan dus zonder inhouding van loonheffing of andere premies worden uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Nu online
Nee de vraag is, heb jij afgesproken dat jij een vergoeding van je reiskosten krijgt!!!

Of heb je slechts afgesproken dat een deel van je salaris als reiskosten wordt uitbetaald...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk dus in shifts, waardoor ik per maand ook avond en weekenddiensten betaald krijg tegen een hoger tarief, waardoor ik gemiddeld op €3500 uitkom.

Op papier staat dat ik een uurloon heb van een bepaald bedrag per soort dienst, en dat ik recht heb op een km vergoeding van 0,19 per km, onbelast.

Het gaat mij erom, als mijn werkgever die km vergoeding van mijn bruto maandsalaris aftrekt, daar dan belasting/premies over berekent, en dan bij dat netto bedrag de km vergoeding weer optelt, dat IK dan degene ben die er op achteruitgaat, omdat door deze 'truuk' mijn uurloon per eenheid lager wordt, en het dus gunstiger is voor mijn werkgever.

Is deze gedachtegang correct?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vergoedingen zijn in principe geen onderdeel van het loon, je verricht er geen werk voor. Als je een bruto loon hebt afgesproken van 3500, zou de werkgever dat moeten betalen. Eventuele vergoedingen komen bovenop het bruto loon.

Sommige vergoedingen zouden belast kunnen zijn. 19 cent per autokilometer valt binnen de vrijstelling, dus je zou dit belastingvrij kunnen krijgen.

De werkgever is niet verplicht een reiskostenvergoeding aan te bieden, hij kan ook niets geven.
Heb je wel iets afgesproken over een reiskostenvergoeding? Als dat niet het geval is, dan is de reiskostenberekening een manier om het netto salaris te verhogen. Dat is dan een truuk, maar dan moet hij dat wel met je afspreken, want er zitten ook nadelen aan. Aanspraken op verzekeringen worden namelijk ook verminderd. Eventueel pensioen wordt ook over het lagere salaris berekend. Met een lager salaris kun je minder hypotheek krijgen, etc.

Als je 3500 bruto loon plus 500 reiskostenvergoeding hebt afgesproken moet dat natuurlijk ook zo worden uitbetaald (netto uitbetaling = netto loon + 500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:24:
Ik werk dus in shifts, waardoor ik per maand ook avond en weekenddiensten betaald krijg tegen een hoger tarief, waardoor ik gemiddeld op €3500 uitkom.

Op papier staat dat ik een uurloon heb van een bepaald bedrag per soort dienst, en dat ik recht heb op een km vergoeding van 0,19 per km, onbelast.

Het gaat mij erom, als mijn werkgever die km vergoeding van mijn bruto maandsalaris aftrekt, daar dan belasting/premies over berekent, en dan bij dat netto bedrag de km vergoeding weer optelt, dat IK dan degene ben die er op achteruitgaat, omdat door deze 'truuk' mijn uurloon per eenheid lager wordt, en het dus gunstiger is voor mijn werkgever.

Is deze gedachtegang correct?
Ja en nee. Als jij geen reiskostenvergoeding zou ontvangen zou door middel van deze truuk jouw brutouurloon omlaag gaan, maar je nettoloon omhoog, dus voordeliger voor jou!

Echter, als jij daadwerkelijk een vergoeding van je reiskosten hebt afgesproken wordt je hier benadeeld. Overigens is de beste oplossing gewoon even te bellen naar de salarisadministratie en dan hoor je direct hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen vast maandelijks salaris afgesproken, omdat dat iedere maand wisselt, ivm de diensten welke ik in een maand draai. Soms werk ik 24 dagen per maand, soms 18, allemaal door het rooster/shift systeem.

Daarom heb ik een uurloon, wat vaststaat per soort dienst, maar iedere maand kunnen het aantal gewerkte uren, en het soort gewerkte uren verschillen. Ik zou theoretisch ook een maand van 9 weekenddiensen (dus 72x€31) en 15 avonddiensten (120x25) dus €5232 verdienen die maand, en dan ook nog eens voor de gereden km's 0,19 moeten ontvangen, denk ik.

Dan dus premie/belastingen over die 5232 en wat daar dan overblijft die 500 bij optellen, en niet zoals nu gebeurt, die 500 van de 5232 aftrekken, daar premies/belastinegn over betalen, en dan weer die 500 reiskosten er bij tellen.

In ieder geval, als je bruto salaris lager ligt, kan je netto salaris nooit hoger zijn! Bruto - netto kunnen dichter naar elkaar toe kruipen, maar als je 3500 bruto hebt heb je netto altijd meer dan als je bruto minder, bijvoorbeeld 3300, hebt!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het lijkt er meer op dat je geen losse reiskosten vergoeding hebt, maar dat dit verrekend is in het uurloon. Er wordt vervolgens enkel een boekhoudkundig belasting truukje uitgehaald om je netto salaris hoger te krijgen door een deel van je bruto salaris uit te betalen als reiskostenvergoeding.

Kortom, wat jij dacht dat er afgesproken was (salaris en losse reiskosten vergoeding) is niet wat je op dit moment uitbetaald krijgt. De vraag is dus wat nu eigenlijk exact de gemaakte afspraken zijn en of je bent voorgelogen, of het zelf verkeerd begrepen hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:24:

Je hebt dus recht op een uurloon * aantal uren conform rooster, plus reiskosten a 19 cent.

Bij 40 uur dagdienst zou het 3100 bruto zijn, door de ploegendiensten dus iets hoger. De reiskostenvergoeding moet erbovenop i.p.v. uit je salaris. Dus: brutoloon 3500 (zal ongeveer 2200 netto zijn, ruwe schatting) + 500 reiskostenvergoeding netto = ongeveer 2700 onder de streep

Als je gegevens die ik hier quote correct zijn, wordt je opgelicht voor 500 euro per maand.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 23-08-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Als dat er inderdaad staat dan lijkt me dat je nu inderdaad benadeeld wordt. Nu krijg je immers helemaal geen km-vergoeding, maar wordt dit alleen van de belasting afgetrokken zodat er netto meer overblijft.
Pagina: 1