Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Problemen met opstarten. Kan probleem niet lokaliseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn systeem ge-upgrade. Dit is wat ik erin heb gebouwd:

GigaByte GA-990FXA-UD3
AMD Phenom II X4 980 Black Edition 3.73 GHz,
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC

Verder heb ik een een nvidia 8800 Ultra videokaart en een Be Quiet Dark Power Pro, 750Watt voeding.

Ik heb deze nieuwe onderdelen erin gezet omdat mijn PC voorheen opstart problemen had. Ik was bij de conclusie gekomen dat het aan het moederbord lag (oud DDR2 moederbord) en heb daarom een nieuw setje gekocht.

Na het installeren van alle nieuwe hardware bootte de PC prima. Zelfs met alle fans e.d. Maar na een tijdje begon de PC weer opstartproblemen te vertonen. Op het moment wil hij alleen opstarten als ik alle ATX connectoren eruithaal, hem een tijdje zo laat en vervolgens weer inplug. Zelfs dit werkt niet altijd. Meestal komt de PC tijdens de boot niet eens bij de BIOS. Alle onderdelen slaan aan en beginnen te draaien maar de BIOS wil niet laden. Tevens brandt het lampje van de LAN aansluiting niet en geeft het HDD ledje op de voorkant ook geen respons. Scherm blijft ook gewoon zwart.

Een paar dagen terug viel me op dat het Sata kabeltje van mn MoBo naar HDD niet goed vast zat. Toen ik deze had vervangen leek het probleem plotseling opgelost. Maar vanochtend begon de PC weer kuren te vertonen.

Hoe kan het zijn dat hij soms wel boot en soms niet? En wat heeft de HDD hier in godensnaam mee te maken? Is het mogelijk dat het allemaal toch aan de voeding ligt en zo ja: heeft mijn voeding nu al twee moederborden gesloopt?

Ik hoop dat iemand iets weet. Zelfs als ik iets vervang weet ik nog steeds niet of het probleem verholpen is, omdat het willekeurig lijkt te gebeuren.

Bij voorbaat dank,

M Michael

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Als ik de videokaart zie die je gebruikt, dan zou ik daar beginnen zonder er verder bij na te denken. Vrijwel de complete 8000 serie van Nvidia hebben hetzelfde probleem, ze gaan nogal snel dood op verschillende manieren omdat de soldeer die gebruikt is voor die kaarten blijkbaar van slechte kwaliteit is geweest.

Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Misschien dat je van iemand een tijdje een andere kaart kan lenen om het systeem te testen?

Als ik wel een beetje na ga denken... het systeem zit pas net in elkaar... Heb je alles goed gecontroleerd? Genoeg of niet teveel pasta op de cpu? En zit de cpu-koeler wel helemaal strak op de cpu? Heb je memtest al een paar uurtjes laten draaien om het geheugen te testen?

Heb je overigens dit topic al doorgenomen? (verplichte kost voor dat je een draadje opent)

---potver, wie heeft er een linkje naar het hang en opstart problemen topic? Ik moet denk ik een brilletje...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Dat topic heb ik inderdaad al doorgenomen. Mijn eerste idee was ook de videokaart. Maar zodra de PC geboot is kan ik nog prima gamen. Kan zo'n kaduke videokaart zorgen voor boot problemen?

Ik ben er overigens vrij zeker van dat de PC goed is geassembleerd. Ik ben op bepaalde gebieden van assembleren nog wel een newbie. Maar ik had een ervaren kameraad om me te helpen. (ex technische dienst MyCom). Koeler zit er strak op. Pasta was niet nodig vanwege de koelpasta-laag die al op de processor zat (uit de verpakking). Memtest is ook met goed resultaat verlopen.

Ik zal inderdaad als eerst eens proberen de grafische kaart te verwisselen.

Weet iemand verder nog manieren om te testen of je voeding kaduuk is? Zonder speciaal gereedschap?

EDIT:
Ik kan hem nu alleen booten als ik eerst rommel met die ATX kabels, en dan nog lukt het niet altijd. Maar als ik hem aan krijg blijft hij zonder problemen draaien totdat ik hem weer uit zet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 18:31 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Videokaart uitwisselen.

Voeding uitwisselen, lenen dus, zodat je er niet opeens 2 hebt.

Doe eens stroom van de pc, pc starten(zonder stroom), dan weer normaal starten, misschien blijft er hardware hangen.

Je zult onderdelen moeten gaam uitwisselen, anders kom je er niet achter.

[ Voor 22% gewijzigd door jan99999 op 23-08-2011 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Crap dat wordt dus wachten. Zowel videokaart als voeding kan ik pas morgen lenen. Hoewel ik nog steeds geen symptomen uit dat topic over de videokaarten in mijn eigen systeem herken.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag had ik even tijd en ik heb de videokaart uitgesloten. Ik heb er een oude ATI kaart in gedaan. Maar dezelfde problemen bleven zich voordoen.

Heel af en toe bootte het systeem wel met die ATI kaart erin, maar dit was ook het geval met de Nvidia kaart.

Het lijkt echter wel alsof hij er steeds minder vaak in slaagt om goed op te starten.

Morgen ga ik even proberen de voeding te verwisselen met een andere. Hoop dat dat het oplost.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
[
EDIT:
Ik kan hem nu alleen booten als ik eerst rommel met die ATX kabels, en dan nog lukt het niet altijd. Maar als ik hem aan krijg blijft hij zonder problemen draaien totdat ik hem weer uit zet.
Eerst voor de zekerheid even checken of je voedingskabels wel echt goed op het bord zitten.
Het komt niet vaak voor, maar het kan zijn dat één van de contactjes van de connectors teruggedrukt wordt als je hem op het mobo zet. Je ziet dan het metaal van de verbinding boven het plastic hoesje uitsteken.
Niet erg waarschijnlijk, want je moet vrij veel geweld gebruiken om een ader kapot te drukken, maar toch even testen: Hebben er kabels klem gezeten?
voedingsspanningen meten en zo mogelijk de voeding wisselen met een zeker goed werken exemplaar

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1