Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 18:41
Ik ben aan het kijken wat er nodig is om mijn Android telefoon (HTC Desire S) te beveiligen. Er zijn op de market diverse apps te krijgen met zeer wisselende recenties. Lookout en Norton worden vaak genoemd, zowel de gratis als de betaalde versie.

Minimaal nodig:
  • Virus/malware scanner
  • App checker (het is moeilijk om bij nieuwe apps goed in te schatten welke machtegingen geoorloofd zijn)
  • Phone finder (niet alleen voor thuis te vinden, maar ook voor als hij weggehaald is)
Verder is het natuurlijk belangrijk dat je toestel niet traag wordt of snel door de batterijcapaciteit is (dat is tot nu toe het grootste minpunt van mijn Desire S). Zaken als op afstand je telefoon blocken of onbruikbaar maken zit meestal in de betaalde versie.

Wat is jullie mening, is het nodig? Zo ja, wat gebruik je?

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 07:05
Check out: Good Technology

http://www.good.com/

Zeer goede Enterprise suite, en ook Symantec en McAfee mogen (enkele delen van) Good Technology gebruiken in hun eigen suites.

[ Voor 56% gewijzigd door m_w_mol op 23-08-2011 14:17 ]

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 18:54
Ik gebruik de RC van ESET Mobile Security. Tot nog toe gratis, en heeft alles waar je om vraagt: http://www.eset.com/beta/mobile-security-android/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
marcus22 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:15:
Wat is jullie mening, is het nodig? Zo ja, wat gebruik je?
Natuurlijk is het niet nodig. Als je zo stupid bent dat je malware/virussen op je smartphone krijgt kan je beter terug naar een Nokia 3310. Serieus. Komop zeg! :/

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162481

<Conspiracy theory>
..........zodra ze (McAfee, ESSET, kuch Norton) wat grote virussen verspreiden om de massa lekker bang te maken ga ik.....
</Conspiracy theory>
Ik weet het niet. Ik heb voor de grap een keer zo'n App erop gehad maar......ik wacht gewoon nog ff op de virussen uit de vorige alinea >:)

EDIT:
Punt is ook dat ik nog maar één keer iets heb opgelopen en dat was nog niet eens mijn schuld. Iemand anders zat op mijn PC (Adminrechten 8)7 ) Ik had wel een virusscanner toen maar ik moet zeggen, ik ben daar totaal niet mee bezig (thuis)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 162481 op 23-08-2011 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
DennusB schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:19:
[...]

Natuurlijk is het niet nodig. Als je zo stupid bent dat je malware/virussen op je smartphone krijgt kan je beter terug naar een Nokia 3310. Serieus. Komop zeg! :/
Je mag je reactie best wat onderbouwen in plaats van zo bot te reageren. Dit voegt zo weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Ik vind dit an sich wel een interessante discussie, je kan erop wachten tot 13-jarige jongentjes het op hun zolderkamertje voor elkaar gaan krijgen om een Android virus te schrijven vrees ik.

Zit ik daarop te wachten? Nee. Maar ik wil mijn telefoon graag beveiligen tegen dat soort onheil, net zoals ik dat graag doe met mijn Windows PC (ook al doe ik daar ook geen gekke dingen mee).

Daarnaast zou ik het ook handig vinden mochten posters er gelijk bij vermelden hoe groot de betreffende app is, want grote apps zijn onmiddelijk een stuk minder interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exploitz
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-01 21:54
Interessant artikel over virussen voor telefoons.
Mobiele Virussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Helemaal niks, zo'n phonefinder is ook waardeloos als iemand je simkaart eruit haalt of als je gewoon een wipe doet. Meeste Android devices hebben een "factory reset" erop (al dan niet via een recovery menu) en dan ben je nergens.

Anti-virus doe ik ook niet aan, gewoon de bronnen checken van je bestanden en dan zit je vrijwel altijd safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Niet. Tot nu toe ben ik nog geen slachtoffer geworden van malware. Voor ik nieuwe apps installeer lees ik altijd de permissies die ze vragen.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 296939 op 23-08-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Anoniem: 296939 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:30:
Niet. Tot nu toe ben ik nog geen slachtoffer geworden van malware. Voor ik nieuwe apps installeer lees ik altijd de permissies die ze vragen.
Denk niet dat een malafide applicatie permissie vraagt om iedereen in je contacten lijst te spammen.
Het is altijd wel handig om te kijken of een programma met recepten wel toegang tot je contacten oid nodig heeft.
Maar als je een geinfecteerde app download / installeerd zal die dat niet laten zien denk ik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:58

Rannasha

Does not compute.

DarkSide schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:35:
[...]

Denk niet dat een malafide applicatie permissie vraagt om iedereen in je contacten lijst te spammen.
Het is altijd wel handig om te kijken of een programma met recepten wel toegang tot je contacten oid nodig heeft.
Maar als je een geinfecteerde app download / installeerd zal die dat niet laten zien denk ik.
Je moet als Android-dev opgeven welke dingen je app toegang nodig heeft. Deze dingen worden vermeld bij installatie en onderdelen die je niet hebt aangegeven, daar heeft de app geen toegang tot. Exploits die dit mechanisme omzeilen daargelaten natuurlijk, maar ik heb nog niet gehoord dat deze bestaan.

Je moet bij het installeren van apps dus gewoon opletten welke permissies ze nodig hebben en of dat overeenkomt met de werking van de app.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 18:54
Gewoon even als toevoeing, SpyEye (De trojan waar een hoop nieuws over is de laatste tijd, ook op tweakers) heeft ook een mobiele variant om TAN codes te onderscheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik gebruik geen beveiliging, al zat ik er wel aan te denken. Maar meer aan een firewall of iets dergelijks.

Op http://www.whispersys.com/ hebben ze bijvoorbeeld een firewall voor Android, WhisperMonitor 0.1. Alleen voor de Nexus One en Nexus S op dit moment.

Ik denk zelf dat een virusscanner te zwaar is voor een smartphone, vooral bij mijn Wildfire S.
Verder is inderdaad de machtigingen goed lezen en beoordeling plus reacties.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifarunnerr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 19:25
Persoonlijk vind ik virusscanners overbodig. Dat om een paar redenen:
1) De Android Market scant automatisch op malware, nieuwe malware krijgt dus tijdelijk een korte kans, maar bekende helemaal niet(DroidDream bijvoorbeeld).
2) Gewoon permissies controleren, op dit moment zijn de meeste gevaarlijke Apps degenen die SMS kunnen versturen of alles kunnen lezen.

Over de android market en nieuwe malware: Zodra er nieuwe malware wordt gevonden dan wordt die direct verwijderd op afstand van je toestel. De opdracht wordt naar elk Android-toestel gepusht wat online is/komt, en verwijderd dan meteen die kwaadaardige app(s).
Mocht lookout zelf al apps scannen op scripts(wat me sterk lijkt, volgens mij werken die gewoon met packageNames) dan moeten ze dus een script klaar hebben liggen voor toekomstige malware. Oftewel: Onmogelijk. Dus zodra de malware bekend wordt, dan pushen Google en Lookout (ongeveer) tegelijk een opdracht naar je toestel met de melding van de malware. Google kan direct de app installeren, lookout moet eerst wachten tot je eens op je toestel kijkt en de interesse neemt om die melding te bekijken en hem te verwijderen.
Grote kans dat Google sneller is.

Bovendien is er op dit moment (hoogstwaarschijnlijk) geen malware in de market. DroidDream en DroidDream Lite worden al door de market gecontroleerd, en op dit moment is er nog geen nieuwe manier waarmee root-toegang kan worden gekregen via een APK.

Tot slot vertrouw ik virusscanners niet, ze willen toegang tot AL je informatie, inclusief je SMS'jes scannen om te kijken of er een virus in staat. Sorry hoor, maar dat vertrouw ik niet. Bovendien wordt je telefoon sowieso iets trager en staat er zo'n lelijk icoon in de statusbar wat niet eens aan de notification Icon Guidelines voldoet.

Eventjes heel stiekem reclame maken, mijn app automatiseert het scannen van permissies bij nieuwe/geupdate applicaties. Werkt bij apps die via ADB/web market/whatever geinstalleerd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 16:16
Even wat nieuw leven inblazen in dit topic. Ik heb net Avast geïnstalleerd. Voornamelijk voor de Antitheft dingetjes maar virusscanner etc is mooi meegenomen denk ik. Ik ben benieuwd of ik iets merk hiervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiled
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik kijk altijd naar de rechten van de apps die ik download en naar de reacties van andere gebruikers.

Ook gebruik ik al heel lang pdroid waarmee je rechten van apps kan blokken zonder dat de app crashed en ik heb ook een de hosts file geinstalleerd.

Athlon 700 | Gigabyte 7IXE | 2x128mb pc133 | Voodoo Banshee

Pagina: 1