Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 13:39
Ik ben van plan om binnenkort 2 Scythe Slip Streams 140 mm aan te schaffen voor in mn CM 690 II. Ik wil ze gaan gebruiken om mn toekomstige SLI opstelling met 2 MSI 560ti twin frozr II te koelen, onderste gat aan de linker kant. De andere wordt een extra exhaust bovenop. Nu zag ik dat er verschillende versies bestaan (500/800/1200/1700 RPM). Ik wil wel graag mn kast een beetje stil houden maar airflow is ook belangrijk.
1. Welke RPM-versie zouden jullie aanraden, misschien 2 verschillende?
2. Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om bijvoorbeeld in de bios of met asus fanxpert de RPM aan te passen?
Ik gebruik een ASUS P8Z68-V mobo en heb mn 4 pins controlers al gebruikt dus de Slip Streams zouden op 3-pins aansluitingen komen. Ik hoor graag of jullie antwoord hebben op mijn vragen of misschien andere opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Ik zelf heb 3 keer de 120mm versie pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm op 1200 rpm en deze verplaatsen wel veel lucht op volle toeren, (maar ik heb ze meestal ook op zeg 50% staan ) als dit de exhausts zijn van mijn case. Heb hier echt een stil kastje staan, dat was mijn planning dus alles moest zo stil mogelijk, vandaar ;) Dus een stapje groter (140mm) zal ook wel goed presteren..
1: 500 en 800 zou ik echt afraden in ieder geval, dat is net een briesje.. (je kan immers een 1200 fan ook makkelijk op 500-800 zetten als het nodig is) dus beter een hogere snelheid die je uiteindelijk gewoon iets lager zet als het net iets te luidruchtig is :)
2: Ja, rpm is of via bios aan te passen en waarschijnlijk ook met de software die er bij je moederbord zit ;) Heb ik hier ook gedaan met mijn front fans, de rest zit op een fancontroller voor de iets meer precisie. 3pin is niet eens zo erg, alleen dat je ze dan op een fixed snelheid draaien (die je aangeeft) en niet veranderen, alhoewel dit best handig kan zijn dat ze altijd even stil draaien zelfs onder load :)

Ik krijg loop van deze week nog een 140mm fan binnen http://www.salland.eu/product/1033860 die meer luchtverplaatsing heeft dan de 1700rpm slipstreams, maar wel ietsjes stiller is. Dus ik kan je over een paar dagen wel laten weten of dit een aanrader is ;)

Voor nu, ik zou zeggen hou het op de 1200 rpm versies als je graag slip streams wilt :), maar er zijn genoeg opties lijkt me :P

edit: je weet wel dat die slipstreams 140mm zijn maar de gaten voor de schroeven passen op 120mm? (ik weet niet of er 120mm gaatjes zitten in die panelen waar jij het kwijt wilt dus ik zeg het even :) )

[ Voor 6% gewijzigd door MusicAddict op 23-08-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je zou ook nog op je mobo manual kunnen kijken naar de pin-layout van die 4pins aansluitingen...er worden geregeld maar 3 pins gebruikt, waarbij de 4de reserve is.
Verder kun je ook een fancontroller er tussen zetten, dan kun je ze traploos regelen naar behoefte(stil bij idle en surfen voluit bij zwaar gamen)
Je kunt dus met een fancontroller er tussen een zwaardere fan pakken en die temperen.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
MusicAddict schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:54:
Ik zelf heb 3 keer de 120mm versie pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm op 1200 rpm en deze verplaatsen wel veel lucht op volle toeren, (maar ik heb ze meestal ook op zeg 50% staan ) als dit de exhausts zijn van mijn case. Heb hier echt een stil kastje staan, dat was mijn planning dus alles moest zo stil mogelijk, vandaar ;) Dus een stapje groter (140mm) zal ook wel goed presteren..
1: 500 en 800 zou ik echt afraden in ieder geval, dat is net een briesje.. (je kan immers een 1200 fan ook makkelijk op 500-800 zetten als het nodig is) dus beter een hogere snelheid die je uiteindelijk gewoon iets lager zet als het net iets te luidruchtig is :)
2: Ja, rpm is of via bios aan te passen en waarschijnlijk ook met de software die er bij je moederbord zit ;) Heb ik hier ook gedaan met mijn front fans, de rest zit op een fancontroller voor de iets meer precisie. 3pin is niet eens zo erg, alleen dat je ze dan op een fixed snelheid draaien (die je aangeeft) en niet veranderen, alhoewel dit best handig kan zijn dat ze altijd even stil draaien zelfs onder load :)

Ik krijg loop van deze week nog een 140mm fan binnen http://www.salland.eu/product/1033860 die meer luchtverplaatsing heeft dan de 1700rpm slipstreams, maar wel ietsjes stiller is. Dus ik kan je over een paar dagen wel laten weten of dit een aanrader is ;)

Voor nu, ik zou zeggen hou het op de 1200 rpm versies als je graag slip streams wilt :), maar er zijn genoeg opties lijkt me :P

edit: je weet wel dat die slipstreams 140mm zijn maar de gaten voor de schroeven passen op 120mm? (ik weet niet of er 120mm gaatjes zitten in die panelen waar jij het kwijt wilt dus ik zeg het even :) )
Je kunt je slip stream dus wel gewoon instellen op het aantal RPM wat je wil met een 3-pins aansluiting?
Ik kan gewoon in de bios aangeven dat ik hem op 500 RPM wil laten draaien?
Geld die 1200 RPM dan alleen als je em aansluit op een molex connector?
Dan neem ik toch de 1700 aangezien ik em toch kan instellen? 8)7 Of zijn er nog beperkingen ofzo?
Ik had inderdaad gezien dat ie 120mm gaten gebruikt maar ook dat kan in mijn CM 690 II op de plaatsten die ik wil.
Jerdek schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:15:
Je zou ook nog op je mobo manual kunnen kijken naar de pin-layout van die 4pins aansluitingen...er worden geregeld maar 3 pins gebruikt, waarbij de 4de reserve is.
Verder kun je ook een fancontroller er tussen zetten, dan kun je ze traploos regelen naar behoefte(stil bij idle en surfen voluit bij zwaar gamen)
Je kunt dus met een fancontroller er tussen een zwaardere fan pakken en die temperen.
Stel dat ik de 1700 koop kan ik hem dan ook gewoon op 500 RPM laten draaien?
Welke fancontroler zou je aanraden mocht ik er eentje aanschaffen?
Heb er niet veel geld voor over aangezien ik het niet gek veel meerwaarde vindt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Je zult ff moeten kijken wat de startspanning is van je fan.
Vaak kun je met een softwareprogrammatje dat bij je mobo zit de fans wel instellen, of anders via je bios.
Als je en airflow wilt en toch stil, dan raad ik je iig een fancontroller aan (zie comment hierboven) dan kun je het zelf inregelen/aanpassen naar behoefte.
Je hebt al een fanmate voor een paar euro, tot en met lcdsystemen voor meerdere fans, gewoon ff surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Cassissss schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:06:
[...]

Je kunt je slip stream dus wel gewoon instellen op het aantal RPM wat je wil met een 3-pins aansluiting?
Ik kan gewoon in de bios aangeven dat ik hem op 500 RPM wil laten draaien?
Geld die 1200 RPM dan alleen als je em aansluit op een molex connector?
Dan neem ik toch de 1700 aangezien ik em toch kan instellen? 8)7 Of zijn er nog beperkingen ofzo?
Ik had inderdaad gezien dat ie 120mm gaten gebruikt maar ook dat kan in mijn CM 690 II op de plaatsten die ik wil.
Meen dat een moederbord connector dat ook wel aankan.. maar via de molex connector kan je m dan wel weer niet regelen.. Zou of via fan controller of via t moederbord doen :)
In de bios is het meestal een slider (van 1 tot 10) en die bepaald hoe snel hij draait, maar zoals Jerdek hierboven al zegt, ligt aan de fan tot hoe laag hij wil gaan qua rpm (tot het voltage te laag is en hij dus niet meer wil draaien ;) )

Over die 1700, je geeft ook aan ook de voorkeur te geven aan een 'redelijk' stille fan, van de 1200 (wel 120mm) kan ik zeggen dat deze op full speed wel hoorbaar is..(23,6 decibel) de 1700 gooit daar nog een aantal decibel bij.. 36decibel kan die produceren :P (en qua luchtverplaatsing is het dus natuurlijk meer, maar daar staat dan weer wel veel meer geluid tegen over) =Daarom zou ik zowiso de voorkeur geven aan de 1200 rpm fan boven de 1700, is stiller en produceert toch genoeg airflow hoor als je het nodig hebt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
Ja precies dus je kunt maar een bepaalde range vanaf je standaard RPM veranderen, als ik het goed begrijp?
Hebben jullie een idee tot hoe veel? Is 1200 RPM de max of kun je daar ook nog een bepaald percentage overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Meestal wordt het met voltage geregeld, dus max is 12 volt en startspanning bv 6 volt, dan kan ie dus tot 50% terug. 600rpm dus

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 09:48
Je kan ook het molex steckertje veranderen. Als je daarin 2 draadjes omwisselt draait die op 5V en is die ook een stuk stiller. Kan je hem tijdens load alleen niet harder zetten.
Pagina: 1