Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies met KPN Glasvezel (Thomson modem)

Pagina: 1
Acties:

• gidion1987
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 12:10
Beste Tweakers,

Na uren op internet gezocht te hebben, zoek ik mijn antwoorden hier.

Op dit moment heb ik een web/ftp server draaien bij Ziggo. Dit loopt allemaal goed en stabiel. Nu krijg ik een glasvezel aansluiting, en een symetrische snelheid lijkt mij erg prettig. Nu biedt KPN alleen alles-in-1 pakketen aan, dus ook IPTV.

KPN maakt gebruik van een Xperia box, dus een Thomson modem. De Wifi is slecht en als je poorten open zet sluit KPN die na een update van het modem. Dat moet ik dus niet hebben. Ik bel KPN op en vraag of ik een ander modem neer kan zetten. Dit kan niet volgens de medewerker. Dit omdat er IPTV doorheen gaat.

Nu de vragen:
- Bij glasvezel plaats de aanlegger een modem, waarom moet KPN dan een thomson plaatsen? OF word deze alleen als router gebruikt?
- Als ik toch een eigen router neerzet, moet ik dan perse IPTV over een Vlan laten lopen, of mag alles door elkaar gaan?
- Het modem die word geplaatst door Reggefiber heeft een aantal uitgangen. 4x LAN (Waarvan 1 voor inet, 1 voor tv en 2 leeg), 2x telefoon en nog een paar. Kan ik deze ook gebruiken voor KPN of MOET ik een router met telefonie opties erachter zetten?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk gesteld zijn. Ik wil echt graag 100/100 verbinding hebben waar ziggo 100/10 biedt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr,
Gidion

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Je moet het modem van KPN gebruiken omdat er TV doorheen gaat. Je kan eventueel wel proberen je eigen modem erachter te zetten dit is echter bij KPN BOVW dus moet je daar niet mee komen aankloppen.

• gidion1987
Uthog schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:38:
Je moet het modem van KPN gebruiken omdat er TV doorheen gaat. Je kan eventueel wel proberen je eigen modem erachter te zetten dit is echter bij KPN BOVW dus moet je daar niet mee komen aankloppen.
Dat begrijp ik niet helemaal. Een glasvezel modem heeft al een ethernet uitgang voor tv.
Afbeeldingslocatie: http://www.glasvezel.nu/files/images/modem.jpg

Moet ik dan alsnog een modem van KPN gebruiken? Het lijkt mij dat ik een modem gewoon kan configureren zoals KPN dat doet, toch?

Verwijderd

Interactieve TV gaat gewoon over een ander VLAN, niets meer, niets minder. Er meer mensen die geen Experiabox gebruiken bij Interactieve TV.
Wanneer je ook VoIP afneemt wordt het een ander verhaal. KPN geeft de SIP gegevens niet vrij, je bent dan wel gebonden aan de Experia Box. Al zou je natuurlijk al voor de Experiabox het VLAN voor IPTV er al uit kunnen halen.

• gidion1987
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:48:
Interactieve TV gaat gewoon over een ander VLAN, niets meer, niets minder. Er meer mensen die geen Experiabox gebruiken bij Interactieve TV.
Wanneer je ook VoIP afneemt wordt het een ander verhaal. KPN geeft de SIP gegevens niet vrij, je bent dan wel gebonden aan de Experia Box. Al zou je natuurlijk al voor de Experiabox het VLAN voor IPTV er al uit kunnen halen.
Oke, dank voor je antwoord. Als ik het goed begrijp ben je dus altijd geboden aan de Experiabox.

Enig idee hoevaak dat ding eruit klapt? Ik kan natuurlijk voor het wlan een draadloze router achter de xperia box zetten. Hoevaak zullen er updates zijn waardoor de poorten dicht worden gezet? Kan je deze auto updates ook uitzetten?

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Bij normaal gebruik zelden, hij blijft het gewoon doen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar zolang je er normaal mee omgaat klapt hij er bijna nooit uit.

Tevens gaat IPTV over 8 Vlans ;)

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44
Zelf heb ik ook glasvezel met een 'alles-in-een' pakket.

Al snel was ik de door KPN geleverde Thomson router meer dan zat. Met behulp van een 'smart switch' (bv Cisco SLM2008) heb ik ervoor gezorgt dat ik de KPN router niet meer nodig heb voor Internet en TV.

Door de SLM2008 direct op de glasvezel aan te sluiten heb ik ervoor gezorgt dat internet op een poort beschikbaar komt, waaraan ik mijn eigen Netgear router heb hangen.

Op 2 poorten SLM2008 heb ik het TV signaal beschikbaar gesteld.

En op 1 poort heb ik het telefoon signaal beschikbaar, hier heb ik de Thomson router aangesloten voor de telefoon.

Zoals in de posts hierboven al werd gezegd komen er uit de glasvezel 3 vlan's, door deze op te splitsen met een 'smart switch' kun je dus de Thomson router ontzien (behalve voor het telefoon signaal).

• gidion1987
timenator schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:05:
Zelf heb ik ook glasvezel met een 'alles-in-een' pakket.

Al snel was ik de door KPN geleverde Thomson router meer dan zat. Met behulp van een 'smart switch' (bv Cisco SLM2008) heb ik ervoor gezorgt dat ik de KPN router niet meer nodig heb voor Internet en TV.

Door de SLM2008 direct op de glasvezel aan te sluiten heb ik ervoor gezorgt dat internet op een poort beschikbaar komt, waaraan ik mijn eigen Netgear router heb hangen.

Op 2 poorten SLM2008 heb ik het TV signaal beschikbaar gesteld.

En op 1 poort heb ik het telefoon signaal beschikbaar, hier heb ik de Thomson router aangesloten voor de telefoon.

Zoals in de posts hierboven al werd gezegd komen er uit de glasvezel 3 vlan's, door deze op te splitsen met een 'smart switch' kun je dus de Thomson router ontzien (behalve voor het telefoon signaal).
Dit klinkt goed! Dan heb je wel veel meer aparaten staan, maar dan heb je ook wat.

Om welke reden was je het modem zat? Had je last van vastlopers etc?

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44
Vastlopers heb ik niet gehad bij de Thomson router, daarvoor heb ik hem ook niet lang genoeg gebruikt.

Ik ondervond veel problemen met port-forwarding en ik had last van de DHCP server, die niet uitgezet kon worden.

Je hebt inderdaad wat extra apparaten, maar dan heb je je 'gehele' vrijheid wel terug.

Verder moet ik ook zeggen dat ik (op de zapp-snelheid van de tv-ontvanger na) nu zeer tevreden ben met glasvezel van KPN.

• gidion1987
timenator schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:21:
Vastlopers heb ik niet gehad bij de Thomson router, daarvoor heb ik hem ook niet lang genoeg gebruikt.

Ik ondervond veel problemen met port-forwarding en ik had last van de DHCP server, die niet uitgezet kon worden.

Je hebt inderdaad wat extra apparaten, maar dan heb je je 'gehele' vrijheid wel terug.

Verder moet ik ook zeggen dat ik (op de zapp-snelheid van de tv-ontvanger na) nu zeer tevreden ben met glasvezel van KPN.
Welke problemen heb je ondervonden? Ik wil bijvoorbeeld poorten 80, 21 en de poort voor RDP naar een bepaald IP laten verwijzen. DHCP mag aan blijven staan.

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Wie zegt trouwens dat je het Thomson modem gaat krijgen? KPN levert op dit moment de thomson niet meer volgens mij, omdat deze vervangen is voor de ZTE modem..

• gidion1987
Tarabass schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:19:
Wie zegt trouwens dat je het Thomson modem gaat krijgen? KPN levert op dit moment de thomson niet meer volgens mij, omdat deze vervangen is voor de ZTE modem..
Dit is mij vertelt door de glasvezelhelpdesk van KPN.

Welk type ZTE modem geeft KPN uit? Dat is natuurlijk interesant nieuws!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als KPN er een "experia box" van heeft gemaakt is dat niet zo interessant en kun je er vanuit gaan dat 't ding gewoon verneukt is :P

Als je wilt internetten met je eigen router, regel een switch met 802.1q vlan tagging en trek het internetvlan los van je telefonie en tv.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1