Geen internet door router, wel rechtstreeks

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 01:25

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Ik heb een probleem met m'n router, een WRT54GS, die kennelijk niet in staat is mijn internetverbinding te delen met meerdere computers. Intern is er een netwerk, ip-adressen worden uitgedeeld en zelfs de router krijgt een ip-adres toegewezen, maar daar houdt het ook mee op. Ik zit op een universiteitscampus, dus ik heb geen modem, maar alleen een ethernetpoort in de muur. Het viel me op dat het interne subnet mask 255.255.255.0 is, terwijl het externe mask 255.255.254.0 is. Ik kan de interne echter niet veranderen naar 254, die optie heb ik niet in m'n router. De externe krijg ik van het universiteitsnetwerk, dus die kan ik ook niet veranderen. Ik weet niet of het nodig is dat die twee hetzelfde zijn, maar dat zijn ze dus niet.

Als ik de kabel vanuit de muur rechtstreeks in m'n PC stop, heb ik verbinding. Maak ik die connectie via een router (dus muur->router->PC), dan doet-ie het niet. Ik heb het dan nog niet eens over draadloos, puur bedraad werkt het al niet eens meer. Mac-adres van m'n PC klonen biedt ook geen soelaas. Een ping vanaf m'n PC komt tot de router, de automatisch toegewezen DNS-adressen haalt hij niet eens. Ook een ping naar bijv. google.com vanaf de router resulteert in een time-out.

Ik zal er nog even bij vermelden dat het voor de zomervakantie allemaal prima werkte. Aannemelijk is dat de universiteit wat veranderd heeft aan hun netwerk waardoor het hier nu niet meer werkt, aangezien niemands router het meer doet. Ik heb wel de nodige ervaring met netwerken, maar waarom het nu niet werkt snap ik niet. Alles is goed ingesteld en zou op papier moeten werken. Is het wellicht mogelijk dat de universiteit actief routers blokkeert? Op welke manieren zouden ze dat kunnen doen?

Ik zit op een Windows 7 PC, maar ook op m'n telefoon en Macbook krijg ik geen internet, alleen een lokale netwerkverbinding. Uiteraard ook internet al afgestruind, maar de meeste oplossingen waren het klonen van het mac-adres (wat dus niet werkte), of het zooitje opnieuw opstarten/aansluiten (wat ik al een aantal keer gedaan heb).

Iemand hier die me kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Meest voor de hand liggende oorzaak is overlap van de interne en externe IP adressen van de router. Het adres wat de router krijgt moet in een ander subnet liggen dan je interne range.
Ik weet niet of het nodig is dat die twee hetzelfde zijn
Nee. dat hoeft niet/doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scott schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:14:

Ik zal er nog even bij vermelden dat het voor de zomervakantie allemaal prima werkte. Aannemelijk is dat de universiteit wat veranderd heeft aan hun netwerk waardoor het hier nu niet meer werkt, aangezien niemands router het meer doet. Ik heb wel de nodige ervaring met netwerken, maar waarom het nu niet werkt snap ik niet. Alles is goed ingesteld en zou op papier moeten werken. Is het wellicht mogelijk dat de universiteit actief routers blokkeert? Op welke manieren zouden ze dat kunnen doen?

Iemand hier die me kan helpen? :)
Waarschijnlijk werden ze gek van al die "eigen" netwerkjes en hebben ze iets aangepast.
Degene die je het beste kan helpen/duidelijkheid geven is het (netwerk)beheer van de campus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:21:
Meest voor de hand liggende oorzaak is overlap van de interne en externe IP adressen van de router. Het adres wat de router krijgt moet in een ander subnet liggen dan je interne range.

[...]
Nee. dat hoeft niet/doet er niet toe.
Als ik zoek op subnet krijg ik ingewikkelde "subnet calculators", maar geen echte definitie, dus ik ga even af op wat ik denk: de router krijgt ip-adres 192.168.176.137 (en ook mijn PC krijgt dat ip-adres als ik hem rechtstreeks in de muur prik), mijn router geeft mijn PC 192.168.1.100. Hoewel 192.168 gelijk is, gaan ze vanaf daar verschillen. Moet ik op de een of andere manier zorgen dat het twee totaal verschillende adressen zijn?
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:48:
[...]

Waarschijnlijk werden ze gek van al die "eigen" netwerkjes en hebben ze iets aangepast.
Degene die je het beste kan helpen/duidelijkheid geven is het (netwerk)beheer van de campus.
Ze zijn inderdaad niet al te dol op routers, daar hoef ik geen hulp van te verwachten helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Staat je gateway op je router goed ingesteld?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

Scott schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:14:
Als ik het me goed herinner kan je aan het netwerkverkeer zien dat er nat wordt toegepast. In principe is hier op te filteren en deze packets te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

job schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:41:
[...]

Als ik het me goed herinner kan je aan het netwerkverkeer zien dat er nat wordt toegepast. In principe is hier op te filteren en deze packets te blokkeren.
De universiteit kan niet zien dat er NAT wordt toegepast.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
de router krijgt ip-adres 192.168.176.137 (en ook mijn PC krijgt dat ip-adres als ik hem rechtstreeks in de muur prik), mijn router geeft mijn PC 192.168.1.100. Hoewel 192.168 gelijk is, gaan ze vanaf daar verschillen. Moet ik op de een of andere manier zorgen dat het twee totaal verschillende adressen zijn?
Jouw PC zit (waarschijnlijk) in het subnet 192.168.1.*. Dat hangt af van de netmask. De router zou in het subnet 192.168.*.* kunnen zitten, wanneer zijn netmask 255.255.0.0 is. In dat geval overlappen de subnets, en werkt de router niet.
Je zou de interne subnet kunnen veranderen in 10.0.0.*, dan is er zeker geen overlap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:34:
Staat je gateway op je router goed ingesteld?
Externe gateway is 192.168.176.1, automatisch toegewezen gekregen. Intern is die 192.168.1.1 (dus de router). Lijkt me in orde..
job schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:41:
[...]

Daar zit wel wat in ja, ik heb in mijn €40 router ook een optie om een NAT-filter aan/uit te zetten, dus het lijkt me dat een waarschijnlijk wat duurdere router/switch van de universiteit dat ook wel kan. Ik heb NAT overigens wel uitgezet op m'n router, zou dat er tegen helpen, of kan er dan alsnog op gefilterd worden? Zou ik dan nog een andere optie hebben?
Mijzelf schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:49:
[...]

Jouw PC zit (waarschijnlijk) in het subnet 192.168.1.*. Dat hangt af van de netmask. De router zou in het subnet 192.168.*.* kunnen zitten, wanneer zijn netmask 255.255.0.0 is. In dat geval overlappen de subnets, en werkt de router niet.
Je zou de interne subnet kunnen veranderen in 10.0.0.*, dan is er zeker geen overlap.
Het ip-adres van de router is 192.168.1.1, subnet mask 255.255.255.0. De router krijgt ip-adres 192.168.176.137 met subnet mask 255.255.254.0. Als ik je verhaal goed volg, lijken ze dus niet te overlappen. Ik zal zo de range van de router aanpassen naar een 10.0.0.x range, om zeker te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Scott op 23-08-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Anders lees je de topicstart even :P
Scott schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:50:
...
Ik heb NAT overigens wel uitgezet op m'n router
...
Zou ik dan nog een andere optie hebben?
Ja. NAT als de wiedeweerga weer inschakelen :P Alleen filterering zegt me niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
NAT staat weer aan en het lijkt te werken nu. Instellingen zijn nog precies hetzelfde als voorheen... Ik wil het nog even afwachten, want hij leek het gisteren ook even te doen, maar toen twee seconden later vloog hij er weer (permanent) uit. Nu is hij wel redelijk stabiel voor een minuut of vijf al, dus ik denk dat het werkt nu.

Wellicht zat er toch wat fout gisteren in het universiteitsnetwerk en is dat nu opgelost. Ik kan de oplossing dus helaas niet geven aangezien de instellingen precies hetzelfde zijn als gisteren, toen het niet werkte, maar mocht ik er achter komen (of mocht ik weer problemen krijgen), dan meld ik me.

Dank voor de hulp in ieder geval! :)

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Ik wil dit topic toch nog even ophalen. De problemen zijn eigenlijk nooit opgelost voor langer dan een dag, dus ik kan jullie raad wel gebruiken.

Volgens de universiteit zit er iemand op het netwerk hier die geen idee heeft hoe een router werkt, en heeft een UTP-kabel vanuit de muur met een LAN-poort van de router verbonden. Resultaat: die router werkt nu als DHCP-server op dat netwerk, terwijl die dus verder geen internetverbinding heeft. Daarnaast werkt de DHCP-server van school op datzelfde netwerk, wat dan weer verklaart waarom het soms wel en soms niet werkt: soms krijgt m'n router een goed ip-adres, en soms een "slechte" (dus van die verkeerd aangesloten router).

Althans, dat is het geval als de router in de muur zit. Maak ik een directe verbinding PC<->muur, dan zijn er 0 problemen, werkt uitstekend. Zet ik de router ertussen, dan krijgt die router het ip 192.168.176.215 (dit is het 'goede' ip-adres) voor eventjes: dit kan een paar seconden of een paar minuten zijn. Daarna valt mijn verbinding weg. Kijk ik in de router, dan heeft hij opeens ip-adres 192.168.2.2 gekregen, hoogstwaarschijnlijk van die andere router. Doe ik een release/renew in de router, dan werkt-ie weer eventjes.

Mijn vraag: is er een manier om dit te verhelpen? Ik zie in mijn router geen optie om een vast WAN-ip in te stellen. Ik kan dat 192.168.176.215 ip ook niet vasthouden, ik krijg gewoon plotseling dat 192.168.2.2 adres en er is niets dat ik daar aan kan doen.

Daarnaast: waarom werkt het wel vloeibaar op mijn PC? Die heeft gewoon ononderbroken internet de hele tijd en lijkt niet alleen altijd het goeie ip-adres te krijgen, maar die ook vast te houden. Waarom kan mijn router dat dan niet?

edit: Ik heb nu een optie gevonden waarmee ik het ip-adres static kan maken. Dat lijkt te werken, maar ik ben eigenlijk ook nog wel geïnteresseerd in een echte oplossing, in plaats van een workaround.

[ Voor 5% gewijzigd door Scott op 21-09-2011 07:46 ]

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:17
Hoe sluit je de kabels tussen de WRT54GS aan op de "muur".
Als je de router als router wil gebruiken, moet die kabel toekomen in de WAN-poort. Die is een beetje opzij gezet van de andere 4. Op die 4 poorten levert de 54GS dan zelf een IP (DHCP). Op de WAN ontvangt ie een IP.
Als je de router als switch wil gebruiken, moet je de kabel uit de muur in één van de 4 poorten steken, en de DHCP uitzetten. Je kan ook de opzij gezette poort gebruiken, maar ik denk niet dat de standaard firmware dat ondersteunt. Op een WRT54GL met Tomato erop kan dat alleszins wel.

• job

job

Scott schreef op woensdag 21 september 2011 @ 06:37:
Mijn vraag: is er een manier om dit te verhelpen? Ik zie in mijn router geen optie om een vast WAN-ip in te stellen. Ik kan dat 192.168.176.215 ip ook niet vasthouden, ik krijg gewoon plotseling dat 192.168.2.2 adres en er is niets dat ik daar aan kan doen.
Je kan zeker wel een vast ip instellen, static heet dat.
Bovenste plaatje op deze pagina zie je hoe: http://www.mydigitallife.us/2007/08/hotspothome---l.html

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op woensdag 21 september 2011 @ 07:47:
Hoe sluit je de kabels tussen de WRT54GS aan op de "muur".
Als je de router als router wil gebruiken, moet die kabel toekomen in de WAN-poort. Die is een beetje opzij gezet van de andere 4. Op die 4 poorten levert de 54GS dan zelf een IP (DHCP). Op de WAN ontvangt ie een IP.
Als je de router als switch wil gebruiken, moet je de kabel uit de muur in één van de 4 poorten steken, en de DHCP uitzetten. Je kan ook de opzij gezette poort gebruiken, maar ik denk niet dat de standaard firmware dat ondersteunt. Op een WRT54GL met Tomato erop kan dat alleszins wel.
Dat eerste is wat ik doe.
job schreef op woensdag 21 september 2011 @ 08:33:
[...]

Je kan zeker wel een vast ip instellen, static heet dat.
Bovenste plaatje op deze pagina zie je hoe: http://www.mydigitallife.us/2007/08/hotspothome---l.html
Dat is wat ik nu gedaan heb, maar dat kan de oplossing toch niet zijn? Waarom werkt het zonder problemen direct naar m'n PC, maar moet ik ineens elke paar minuten het ip-adres renewen als het via de router gaat?

• job

job

De router werkt op linux, je pc op windows. Wellicht dat het verschil in de ip stack is terug te vinden? Ik zou het niet weten. Je kan de oorzaak (die malloot die zijn router verkeerd heeft aangesloten) toch niet oplossen. Dus als het werkt met een vast ip, wat is het probleem? :)

edit: Ja ik weet het, het is geen nette oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 21-09-2011 21:05 ]

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Je hebt eigenlijk ook wel gelijk ook, ja :P Thanks all!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

apart systeembeheer daar zeg! Aan de andere kant snap ik wel waarom ze daar niet zo van routers houden :)
De verkeerde DHCP server geeft ip adressen uit; daarna kijk je met ipconfig /all van welke machine dat foute ip adres verkregen is. De beheerder maakt op zijn interne router/L3 switch interface een secondary ip address aan welke in hetzelfde subnet zit. Dan kan hij in de arp tabel kijken wat het mac adres is waar die verkeerde machine achter hangt. Even kijken achter welke switch dat mac-adres uithangt, port shutten en klaar:).

• job

job

Scott schreef op woensdag 21 september 2011 @ 20:46:
Je hebt eigenlijk ook wel gelijk ook, ja :P Thanks all!
Denk er wel aan om eens in de zoveel tijd te controleren of de dhcp server je een nieuw ip wil geven, het zou vervelend zijn als je over een paar weken een ander zijn ip gebruikt.

En mocht je nog rare problemen krijgen met je verbinding.. dan is het eerste wat ik zou controleren of je wellicht een nieuw ip moet invoeren. Anders ben jij de volgende persoon die problemen veroorzaakt op het netwerk.

[ Voor 197% gewijzigd door job op 21-09-2011 21:04 ]

• job

job

verrek, dubbel.

[ Voor 96% gewijzigd door job op 21-09-2011 20:57 ]

Verwijderd

2 routers/apparaten in je netwerk die DHCP uit delen?
Mijn airport en cisco router werkte ook tegen elkaar op.

Waardoor ik met het enen apparaat wel internet had en de anderen niet.
Pagina: 1