[Ubuntu / LTSP] Touchscreen is reversed op thinclient

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op server bak Ubuntu 9.10 ingestalleerd. Dat klinkt erg oud, maar dat komt door de oude thinclient, model VOX-104-TS, een Vortex86 166 MHz / 10,4" 800x600 scherm met eGalax touchscreen.
Ik heb al getest met 10.04 en 11.04 maar beiden zorgen voor kernel problemen. Dat komt omdat Vortex86 166 een SiS550 chip is, en die is niet helemaal zuivere i586 cpu. 9.10 werkt wel uitstekend met video op vesa mode.

Ik heb alles ingestalleerd en bijna alles werkt goed naar behoren. Maar de touchscreen werkt nog niet goed naar behoren. Het is de laatste probleemstap voordat alles eindelijk klaar is.

Als driver heb ik eGalax driver gepakt (eGalaxTouch-3.06.5605-32b-k26.tar.gz) van main site.
Update via chroot /opt/ltsp/i386, met sh setup.sh.
Dat zit er op en bij test reageert de touchscreen goed, maar de gebied is kleiner dan hele scherm en zowel X en Y zijn omgedraaid. Een bekende reversed probleem, welke ook heel vaak gesproken is op internet forums.

code:
1
2
Option "SwapX" "1"
Option "SwapY" "1"

zijn dus toegevoegd.

Ook detectiegebied is niet goed, die is veel kleiner dan normaal. Ik probeer hier ook op te lossen met MinX, MinY, MaxX en MaxY.

Er wordt geadviseerd om evtouch te nemen in plaats van eGalax driver. Ik kom ook achter dat eGalaxTouch programma, een calibrator tool, de scherm niet eens herkent. Dat is apart. Ik weet niet of evtouch al in 9.10 zit, indien ja, hoe kan ik dat controleren?

Helaas zijn de instellingen niet goed of hebben geen enkele effect.
Er is ook wat verteld over modprobe.conf voor swapxy=1 optie, maar die zit niet in ltsp image.

Het is bekend probleem, maar niet altijd makkelijk op te lossen voor mij ondanks veel informatie. Daarom vraag ik nu aan jullie of de probleem makkelijker op te lossen dan ik dacht, of dat het toch vrij lastig is.

En ja, het is LTSP systeem, via standaard LTSP installatie procedure en werkt prima na wat instellen.
Nu nog de touchscreen probleem nog. Mijn Linux ervaring is nog vrij rookie, dus stap voor stap instructies zijn zeer welkom.

Alvast hartelijk dank.

Update:
Ik denk dat alles wat ik draai op thinclient, alleen maar informatie oplevert van de server zelf. Geen informatie van thinclient zelf. Dit komt omdat server gegevens zelf genereert en stuurt als display stream naar thinclient. Zo werkt eGalaxTouch dus ook niet, die kijkt naar server kant.

Het wordt uitzoeken welke setting beste oplossing biedt die wel werkt en scherm niet "omgedraaid" leest, vandaar reversed XY coords. Dwz vinger op X lijn maar de cursor volgt via Y lijn.
En hoe kan ik touchscreen raw data aflezen op de thinclient, want alles draait vanaf server...

[ Voor 17% gewijzigd door MrDummy op 23-08-2011 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik ga in tussentijd die evtouch alternatief onderzoeken en op ubuntu forum posten voor meer informatie en oplossingen.

Vraag me nog steeds af wat in eeti.param file moet staan.
Welke regels zitten er precies in? Calibratie gegevens?

Update:
Ik ben in shell gekomen van thinclient via Ctrl-Alt-F2

Na inloggen zoek ik de device lijst op via
cat /proc/bus/input/devices |less

De touchscreen werkt via mouse1 en event1
Bij uitvoeren van
cat /dev/input/event1
krijg ik inderdaad raw data, maar het is niet veel nuttig om coords mee te vinden.
Ik heb coords nodig om beter te kunnen checken waar min en max is, en of het al reversed is of niet.
(nog met egalax driver)

Ik zie wel een bestand evtest-evtest-1.25.zip op internet, maar die moet ook even aangepast worden vanwege .c bestanden.
De benodigde tools hiervoor ontbreekt helaas (git en autoreconf) om te kunnen bouwen.

Waar haal ik ze vandaan en hoe gaan ze in de ltsp/i386 image?

[ Voor 60% gewijzigd door MrDummy op 24-08-2011 00:57 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Eindelijk komt er een shot in de zaak.

Ik besluit te proberen met evtouch driver. eGalax kan niet samen met evtouch ingestalleerd worden, en moet dus uninstalled worden. evtouch wordt binnengehaald via xserver-xorg-input-evtouch en ingestalleerd.
Bovendien is eGalax erg lastig in te stellen en min en max instellingen werken gewoon niks, het heeft namelijk eigen eeti.param file. Maar zonder calibratie programma is niet makkelijk te doen, de bestand is niet leesbaar en geen zichtbare codes. evtouch wordt het dus.

Ik merk dat xorg.conf niet ingesteld mag worden en moet leeg blijven. Want het gaat nu alles via policy file in /opt/ltsp/i386/usr/share/hal/fdi/policy/20thirdparty/50-eGalax.fdi. Bij wel instellen gaat het makkelijk mis in de boot procedure. Vreemd dat veel forums daar wel over praten, maar dat is niet nodig. Xorg.conf kan dus leeg blijven.

Na wat aanpassen velden zoals rotate CCW erin, krijg ik al een nieuwe resultaat. De cursor komt nu eindelijk op andere plek te staan wat er zichtbaar effect is.
Omdat calibrator niet direct werkt op thinclient, zal ik dus moeten diggen naar beste instellingen. De scherm is 800x600 pixels, welke instelling zou geldig zijn hiervoor voor min en max waarden in X en Y lijnen...

Dat wordt dus steeds instellen, ltsp-update-image uitvoeren en kijken naar resultaat op thinclient.
Maar ik ben in elk geval verder in de juiste richting.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Vandaag hele tijd bezig aan calibratie. Met zelfgemaakte grid van 800x600 pixels, inladen in full screen Firefox als webpage.
Stukje voor stukje met behulp van tekenprogramma wordt werkzame gebied gemarkeerd en kan ik zo zien hoeveel het moet opschuiven.
Uiteindelijk kom ik op min x,y = 36,100 en max x,y = 1925,1960. Met stylus heel op pixels nauwkeurig gecontroleerd dankzij de grid.
Extra options toegevoegd: swapx en swapy zijn true, en rotation is CCW.

Hoewel, ik zie mensen die min en max omdraaien. Dat zou gelijk zijn als swapx en swapy, maar dat is wel vreemde instelling. Misschien weten ze niet dat deze opties ook aanwezig zijn en hebben gewoon op pixels gezocht, en gaan in omgekeerde richting...

Anyway, de reversed probleem is opgelost en het blijkt ook nog dat touchscreen ook geroteerd moet worden via een tip op internet.
Of is scherm rotatie gelijk als beide swap x en y?

Wat mij betreft is deze thread klaar, tenzij je wat comments wil toevoegen.