Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mijn Pa heeft 15 maanden geleden een HP desktop gekocht.

Op die computer zit blijkbaar een programma dat problemen detecteerd, en er wordt nu plots aangegeven dat de harde schijf problemen heeft en hij zo spoedig mogelijk service moet laten uitvoeren.

Ik zou denken, daar zit garantie op, maar de winkel stelt dat er geen garantie meer opzit.

Weet iemand hoe dat nu zit, 1 jaar fabrieksgarantie kan kloppen, maar dan is er toch ook nog de wettelijke garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
HP geeft 1 jaar garantie, dus via HP laten regelen is geen optie. Dus naar de winkel stappen, aanleveren voor reparatie binnen garantie. Indien ze hier geen gehoord aan willen geven hun wijzen op je rechten als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
wat je ook kan doen is kijken van welk merk de hdd is. hdd fabrikanten geven meestal 3 jaar garantie. kwestie van opsturen en oplossen. wel even de hdd testen met de test software van de fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
dezejongeman schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:21:
wat je ook kan doen is kijken van welk merk de hdd is. hdd fabrikanten geven meestal 3 jaar garantie. kwestie van opsturen en oplossen. wel even de hdd testen met de test software van de fabrikant
OEM-fabrikanten(en zeker grote jongens als HP, Dell, Acer) kopen de garantie af van HD's. Garantie kun je dus niet claimen bij de HDD-fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Maar ja, mijn pa werd vorige week een beetje afgewimpeld in de -gerenomeerde- winkel, maar het was druk+vakantie, en hij had de computer niet bij.

Morgen stapt hij er dus weer naartoe, ditmaal met computer. En wat kost zo een 500 GB harde schijf nu nog, als ik in de buurt zou wonen, zou ik die paar tientjes en half uurtje werk wel gewoon zelf doen.
Het is alleen, mijn pa is 75 en woont niet langs de deur bij mij. Het zou dus heel handig zijn als deze winkel gewoon de garantie (?) service geeft (image van de HD trekken - nieuwe HD erin - image terugzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
Reepje schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:48:
Het zou dus heel handig zijn als deze winkel gewoon de garantie (?) service geeft (image van de HD trekken - nieuwe HD erin - image terugzetten).
Ik denk dat maar heel weinig winkels deze service verlenen.
Het maken en terugzetten van een image kost simpelweg te veel tijd. ;w
Een 500 GB schijf kost je tussen de 3 en 5 tientjes (pricewatch filter), met wat uitschieters naar boven.
Voor dat geld gaat waarschijnlijk geen een zaak eerst een image maken, dan schijf inbouwen en vervolgens weer de image terugzetten

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De vraag is of je uberhaupt nog wel een 500GB schijf kunt krijgen. Zou zomaar 1TB kunnen worden. En zoiets kost je rond de 80 tientjes.
Dan moet de zaak nog overgezet worden. Dat kan op zich vrij simpel, cloneprogramma's genoeg.

Het zou idd service zijn van de winkel als ze het voor je doen, maar reken nergens op. Marges op PC's an hardware zijn laag en personeelstarieven hoog.

En definieer gerenommeerde winkel. Als je daarmee een zaak als Dynabyte of Dixons bedoelt, zou ik op een ander gaan. Paradigit en Computerland (hebben tegenwoordig zelfde eigenaar) zijn al beter maar die doen zoiets ook niet voor niks, zeker niet als er geen garantie(meer) is of de PC niet bij hen gekocht is.

Meestal zijn lokale computershops die niet van een keten zijn in dit geval nog wel het meest serviceverlenend. Die moeten het namelijk vaker van hun vaste klanten en hun service en reparaties hebben :)

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 22-08-2011 22:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Nou ja, het is de Paradigit.
Ik snap ook wel dat service duur is, maar na 15 maanden zou ik eigenlijk nog garantie verwachten.

Die harde schijf heeft net 1000 uur gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Paradigit geeft sowieso 2 jaar garantie, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Waar je wel zorgen over kan gaan maken is dat ze de PC in z'n geheel gaan opsturen naar het repair-centrum van HP en niet zelf de HD gaan vervangen. De kosten die zij moeten betalen aan HP voor reparatie worden allemaal netjes genoteerd en worden met onderhandelen over prijzen weer op tafel gelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mad-dog schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:37:
Paradigit geeft sowieso 2 jaar garantie, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Waar je wel zorgen over kan gaan maken is dat ze de PC in z'n geheel gaan opsturen naar het repair-centrum van HP en niet zelf de HD gaan vervangen. De kosten die zij moeten betalen aan HP voor reparatie worden allemaal netjes genoteerd en worden met onderhandelen over prijzen weer op tafel gelegd
Klopt, dat kan ik beamen. Mijn zusje had een Compaq flaptop, zelfde verhaal.
Als je langs de servicebalie gaat bieden ze je dan vaak een externe casing aan, zodat je de HDD er uit kunt halen en een image / backup kunt maken. HP neemt namelijk geen incomplete PC's in ter reparatie. Ook geven ze je geen garantie op de data die op je HDD hebt staan. Dus een backup wil je sowieso ;)

Doe jezelf overigens een lol en maak idd een image en geen kopie van je data. Scheelt je een hoop ellende met UAC onder Windows enzo. Als je niet weet wat UAC is: zeker een image maken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 18:09

Paulus0013

pom pom

Een image maken een service?
Kom op zeg, die pc is slechts 15 maanden oud en een gevalletje schijf kapot zou dan ook een garantie kwestie moeten zijn.
Mij lijkt het niet meer dan normaal dat nu de schijf nog leeft en wellicht vervangen moet worden dat men die image/kopie draait en op de vervanger zet. Het probleem moet nml zonder (al te veel) overlast verholpen worden. Een lege schijf teruggeven valt hier m.i. niet onder.
En gut o gut dat kost de winkel tijd en wellicht geld, wat verschrikkelijk. Marges bla bla, dat is hun eigen schuld als die dat niet opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt evengoed beargumenteren dat het de verantwoordelijkheid van de klant zelf is om regelmatig backups te maken. Je kunt moeilijk van een winkel verwachten dat ze alles terug zetten wat een klant heeft geinstalleerd. Nu doet de schijf het nog, maar wat als de schijf van het ene op het andere moment gewoon stopt?

Ik zie het gewoon als een service. Zeker als je hem bij een goedkope webwinkel koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
Paulus0013 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 00:54:
Kom op zeg, die pc is slechts 15 maanden oud en een gevalletje schijf kapot zou dan ook een garantie kwestie moeten zijn.
Mij lijkt het niet meer dan normaal dat nu de schijf nog leeft en wellicht vervangen moet worden dat men die image/kopie draait en op de vervanger zet. Het probleem moet nml zonder (al te veel) overlast verholpen worden. Een lege schijf teruggeven valt hier m.i. niet onder.
En gut o gut dat kost de winkel tijd en wellicht geld, wat verschrikkelijk. Marges bla bla, dat is hun eigen schuld als die dat niet opvangen.
Een laptop word gewoon gerepareerd en daar stopt het. Hoe onhandig het ook is. Met marges van minder dan 10% moet je dat dan ook niet meer verwachten. Deze marges zijn zo door de consument, en derhalve kan service problematisch worden. Hou er ook rekening mee dat vroeger een pc 2500 euro koste, en de winkel een marge van 20% had, dus 500 euro winst. Nu heeft een winkel 10% marge op een laptop van 500 euro, en dat is maar een magere 50euro. Op nog geen 10 jaar moet je al 10x meer computers/laptops verkopen om er nog winst op te maken. Als je dan iemand 2200 bruto betaald ( heel laag maar goed ), betaald de winkel dus ongeveer in totaal 3000euro voor zijn loon, dat zijn dus 60 laptops die je al moet verkopen om dat één personeellid te betalen, die nu bezig is met gratis in garantie een image te nemen. Dan moet je nog stock, ander personeel, elektriciteit, promo, onderhoud, pand, en andere mee betalen.

Neen, de tijd van service en garantie goodwill is volledig achter ons, en dit heeft de consument nu eens volledig aan zichzelf te danken.

[ Voor 3% gewijzigd door tc982 op 23-08-2011 09:20 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:47

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Je hebt garantie op de harde schijf, niet op de data die er op staat. Back-ups maken is de verantwoordelijkheid van de consument zelf. Wat HP dan wel doet is de installatie partitie er weer opzetten (zullen wel geen DVD's meer bijgeleverd zijn) en misschien de installatie naar fabrieksinstellingen. Maar dan houdt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 08:20
Op laptops verdiend een winkel inderdaad 3x niks, bij HP is het inderdaad erg jammer dat zij op veel apparatuur maar 1 jaar garantie zetten. Mijn ervaring is dat ze voor een simpele hdd waarschijnlijk niet coulance gaan tonen.

Als de laptop helemaal dood was had je misschien nog een kansje gehad, want dat zijn dure reparaties.

Waarom is back-up eigenlijk nog altijd een toverwoord voor veel mensen? Elke winkel vraagt er flink geld voor als ze data moeten redden, omdat het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Alleen verkoopt HP geen losse onderdelen, maar alleen hele PC's. En het is ook de hele PC waar ze garantie op geven, niet op de onderdelen specifiek. Dus moet je de hele PC inleveren. En als ie dan defect is leveren ze hem precies terug zoals je hem ooit gekocht hebt: met een vers HP image er op, zodat er meteen mee gewerkt kan worden :)

Toegeven, het is niet altijd even handig en het klinkt vreemd, maar als ze elk onderdeel individueel zouden moeten gaan testen kost ze dat meer als dat ze een hele PC terug nemen. Een volledige PC met HP hardware kunnen ze namelijk methodisch fixen; met losse onderdelen kan dat niet, want daar kun je geen integraal analyseschema mee doorlopen.

En voordat je zeg "dat zou ik zelf wel doen": true, maar jij bent HP niet. Als jij op jaarbasis een volledig service en repaircentrum kunt runnen voor alle PC's met problemen dan doe je dat zo gestructureerd mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:07
Mja, is dat wel een stukje HP software die het aangeeft? Ik kom de laatste tijd nogal wat scareware tegen die aangeeft dat je harddisk 1 of meerdere bad sectors heeft. Uiteraard kan die software dat tegen betaling fixen en ziet het er zo echt mogelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:35

ManiacsHouse

Scheisse!

_JGC_ schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:10:
Mja, is dat wel een stukje HP software die het aangeeft? Ik kom de laatste tijd nogal wat scareware tegen die aangeeft dat je harddisk 1 of meerdere bad sectors heeft. Uiteraard kan die software dat tegen betaling fixen en ziet het er zo echt mogelijk uit.
Pang! Daar zeg je zo wat. Heeft ts niet iemand in de buurt van je pa die dat even kan checken? Of gewoon goed met je pa telefonisch doorlopen. HP heeft weliswaar van die check-meuk er op staan (wat ik er altijd meteen afgegooi) maar in hoeverre dat je schijf checkt en de smartdata uitleest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan je altijd beroepen op de wet non-conformiteit. Je mag bij zo'n product namelijk verwachten dat deze langer dan 1 jaar mee gaat. Een voorbeeld brief kan je bij Kassa wel vinden. Hou er wel rekening mee dat dit lang kan duren. De kans is wel erg groot dat je gelijk krijgt en dat alles of een groot deel vergoed wordt.

Persoonlijk zou ik er zelf gewoon een schijf inzetten omdat je dan snel en goedkoop een oplossing hebt. Dit natuurlijk als de winkel echt niet meer wil werken, dus ook nadat je het over non-conformiteit gehad hebt.
_JGC_ schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:10:
Als het dit is lach ik mij helemaal kapot. Een tijdje terug ook iemand gehad die helemaal begon te zeiken dat de HDD zo snel kapot was. Er stond ook enorm veel belangrijke data op en dit kon toch allemaal zo niet. PC nagekeken en toen was het dus dit virus. Data was ook niet weg maar alleen onzichtbaar gemaakt. Data redden kon ik wel doen maar niet gratis, toen was de data opeens niet meer belangrijk :P

[ Voor 52% gewijzigd door PilatuS op 23-08-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:16:
[...]

Pang! Daar zeg je zo wat. Heeft ts niet iemand in de buurt van je pa die dat even kan checken? Of gewoon goed met je pa telefonisch doorlopen. HP heeft weliswaar van die check-meuk er op staan (wat ik er altijd meteen afgegooi) maar in hoeverre dat je schijf checkt en de smartdata uitleest...
Laat je pa Teamviewer installeren en kijk dan op afstand even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:06

DukeBox

loves wheat smoothies

Aghanim schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:18:
Laat je pa Teamviewer installeren en kijk dan op afstand even mee.
Als ie een externe hdd koop kan je zo evt. ook een image trekken. Vervolgens een nieuwe hdd er in en image weer terug zetten door te booten van de backup. Dell levert zo'n tooltje mee, neem aan dat HP ook wel zoiets heeft. Werkt verrassend eenvoudig en snel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedoelde om uit te sluiten dat Malware deze HDD errors geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 18:09

Paulus0013

pom pom

The Eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:22:
[...]

Alleen verkoopt HP geen losse onderdelen, maar alleen hele PC's. En het is ook de hele PC waar ze garantie op geven, niet op de onderdelen specifiek. Dus moet je de hele PC inleveren. En als ie dan defect is leveren ze hem precies terug zoals je hem ooit gekocht hebt: met een vers HP image er op, zodat er meteen mee gewerkt kan worden :)

Toegeven, het is niet altijd even handig en het klinkt vreemd, maar als ze elk onderdeel individueel zouden moeten gaan testen kost ze dat meer als dat ze een hele PC terug nemen. Een volledige PC met HP hardware kunnen ze namelijk methodisch fixen; met losse onderdelen kan dat niet, want daar kun je geen integraal analyseschema mee doorlopen.

En voordat je zeg "dat zou ik zelf wel doen": true, maar jij bent HP niet. Als jij op jaarbasis een volledig service en repaircentrum kunt runnen voor alle PC's met problemen dan doe je dat zo gestructureerd mogelijk :)
Volgens mij is de pc gekocht in een winkel en niet bij HP zelf? Tenminste in kan me niet voorstellen dat HP direct de consument benadert.

Ik kan me in alle redelijkheid ook niet voorstellen dat een verkoper (dus niet HP) klakkeloos een schijf wisselt die nu nog werkt en je doodleuk zegt 'ja jammer joh van je data'. Want dat is helemaal niet nodig in dit geval. Dat is simpelweg meer schade maken dan nodig is. Ik zou het ronduit schofterig vinden zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Paulus0013 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 01:19:
[...]

Volgens mij is de pc gekocht in een winkel en niet bij HP zelf? Tenminste in kan me niet voorstellen dat HP direct de consument benadert.
HP verkoopt in veel landen buiten nederland direct aan de consument. UK, VS, duitsland, enz. Net als lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 20:15
The Eagle schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:20:
De vraag is of je uberhaupt nog wel een 500GB schijf kunt krijgen. Zou zomaar 1TB kunnen worden. En zoiets kost je rond de 80 tientjes.
Dan moet de zaak nog overgezet worden. Dat kan op zich vrij simpel, cloneprogramma's genoeg.
Uhh WD maakt/verkoopt nog steeds 160 GB schijven. Leuk voor alleen windows.. Maar ja 500Gb schijven worden nog steeds verkocht als warme broodjes.. al zijn vaak 1Tb schijven tegenwoordig stukken goedkoper zelfs 2 TB schijven voor 50Euro..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1