Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6 tel-nummers, wat voor telefooncentrale/provider?

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Een klant van mij heeft een ISDN telefooncentrale (ooit laten aanleggen door KPN), en ik vroeg mij of of het mogelijk was om dit goedkoper/gemakkelijker te doen.

Er zijn 6 telefoonnummers, 1 voor fax en 5 voor telefonie, die op een stuk of 4 telefoons over moeten gaan en 1 faxapparaat. Verder moet er snel een afwezigheidsbericht aangezet kunnen worden, doorgeschakeld worden naar een mobiel nummer, en doorschakelen naar een andere telefoon.

Nu weet ik dat je kan overstappen bij bijvoorbeeld XS4ALL en relatief goedkoop kan telefoneren, maar dan ben je tegenwoordig beperkt tot een Fritzbox 7340 die (i.t.t. de Fritzbox 7170) geen telefooncentrales aankan. Ik weet dat je een hoop kan doen met de Fb7340, maar heb het gevoel dat het toch niet helemaal een volwaardige telefooncentrale overtreft. Je kan er verder wel meerdere telefoons op aansluiten via DECT, maar weer niet bedraad. (DECT-telefoons vind ik zelf persoonlijk niet echt professioneel, in tegenstelling tot de echte ISDN-telefoons).

Zijn er goede oplossingen naast KPN, voor meerdere telefoonnummers? En de daarbij behorende standaard telefooncentrale-functies?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Huidige telefooncentrale behouden en via een Patton oid ISDN2/ MV ISDN/ ISDN30 of whatever over IP eraan knuppen, managed voice en de centrale de deur uitschoppen, oplossingen als 3CX of Asterix

Mogelijkheden genoeg..

maar bedenk wel dat je vaak een (ISDN) lijntje moet behouden ivm alarm, digiaccess, fax, frankeermachines enz. Dat werkt vaak niet (frankeermachines) of brak (T38 wordt lang niet overal goed ondersteunt), en je netwerk enigszins fatsoenlijk moet zijn kwa bandbreedte/qos/router, bij voorkeur ook redundant internet

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Je hebt grofweg drie opties hier.

1) Je blijft bij een traditionele technologie zoals ISDN en aanbieder. Dan heb je lokaal een centrale die beheerd wordt of welke je zelf beheert.

2) Zoek een alternatieve aanbieder die hoogst waarschijnlijk werkt over IP met VoIP techniek. Apparatuur is allemaal nieuwe voor nodig, waarschijnlijk als je nu ISDN toestellen hebt zal je deze ook moeten vervangen. Zijn het PSTN toestellen zou hergebruik vaak nog best mogelijk zijn. Zakelijke telefonie aanbieders zoeken, deze bieden dit soort functionaliteiten prima aan die je zoekt. Let op de beschikbaarheid garanties als je het zakelijk gebruikt per keuze.

3) Doe het allemaal zelf. Zorg voor een IP verbinding, VoIP aanbieder. Richt een centrale in en koppel de toestellen. Of zoek een aanbieder die het aanbiedt voor je om te leveren, installeren en evt beheren. Dan lijkt het op optie 2 als je meer laat doen ipv zelf doen.
DJSmiley schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:36:

maar bedenk wel dat je vaak een (ISDN) lijntje moet behouden ivm alarm, digiaccess, fax, frankeermachines enz. Dat werkt vaak niet (frankeermachines) of brak (T38 wordt lang niet overal goed ondersteunt), en je netwerk enigszins fatsoenlijk moet zijn kwa bandbreedte/qos/router, bij voorkeur ook redundant internet
Je kan inderdaad niet zomaar alle diensten via alternatieve technieken transporteren. Een fax via VoIP is mogelijk, maar je zal vaak de transmissie snelheid omlaag moeten brengen naar 9600 baud voor meer zekerheid of T38. Maar dat is redelijk depreciated ondertussen en wordt weinig ondersteund inderdaad.

Een separate verbinding voor telefonie naast internet toegang kan ook gewenst zijn. Zeker omdat je bandbreedte beschikbaarheid wilt hebben en andere garanties voor reparatie tijd bij storing dan voor een internet verbinding voor surfen en mailen in de meeste gevallen. Zo'n verbinding voor telefonie heeft minder bandbreedte nodig van voor internet toegang.

Zelf doen kan, maar als je deze vragen stelt en het klinkt zakelijk niet iets waar je zomaar aan moet willen beginnen.

[ Voor 40% gewijzigd door bjck op 22-08-2011 23:42 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Zeer bedankt voor de heldere antwoorden. Kan ik zeker verder mee.

En inderdaad, het feit dat ik deze vraag hier stel, zeker in een zakelijke context, geeft aan dat ik hiervoor of erg veel research moet doen om dit echt goed neer te kunnen zetten.

Ik hou het optie 1. Uptime is zeer belangrijk, en het is gebleken in de afgelopen jaren dat de telefooncentrale nooit downtime heeft gehad, en de internetverbinding wel meerdere malen.