Scheidingsfilter voor subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb een JVC versterker staan, een vrij oude, met daarop aangesloten twee Magnat 3-weg speakers. Mijn huisgenoot heeft twee subwoofers staan, die al een jaar werkloos in de woonkamer slingeren. We willen nu de subwoofer aansluiten op de versterker, maar die heeft geen aparte sub-uitgang.

De versterker heeft aansluitingen voor vier speakers waarvan er nu twee bezet zijn door de Magnat's. Ik heb even rondgezocht op internet maar kan er niet echt wijs uit worden wat nu het beste is;

1) De subwoofer gewoon aansluiten op de versterker zonder verdere aanpassingen
Lijkt me niet wenselijk, want de versterker stuurt gewoon alle tonen naar de subwoofer, die daar natuurlijk niets van snapt. Gaat het doel een beetje voorbij lijkt me zo.

2) De subwoofer aansluiten op een eigen aansluiting op de versterker, met een scheidingsfilter
Ik weet niet of dit kan; het filter scheid de lage tonen van midden/hoog. Die worden in deze situatie niet gebruikt, en ik weet niet of dat ten koste gaat van vermogen of geluidskwaliteit.

3) De subwoofer samen een Magnat op het scheidingsfilter
Dit lijkt me de meest logische oplossing. Het filter scheid laag van midden/hoog en stuurt laag naar de sub, midden en hoog naar de Magnats.

Welke van de drie opties is de juiste (of een vierde waar ik niet aan gedacht heb) en waar vind ik een fatsoenlijk scheidingsfilter voor een redelijke prijs?

Of kan ik dit beter uit mijn hoofd zetten omdat het niet aan te raden is?

Alvast bedankt :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-12 14:44
[quote]Pixeltje schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:50:

1) De subwoofer gewoon aansluiten op de versterker zonder verdere aanpassingen

2) De subwoofer aansluiten op een eigen aansluiting op de versterker, met een scheidingsfilter
Ik weet niet of dit kan; het filter scheid de lage tonen van midden/hoog. Die worden in deze situatie niet gebruikt, en ik weet niet of dat ten koste gaat van vermogen of geluidskwaliteit.

3) De subwoofer samen een Magnat op het scheidingsfilter
Dit lijkt me de meest logische oplossing. Het filter scheid laag van midden/hoog en stuurt laag naar de sub, midden en hoog naar de Magnats.
1. kun je gewoon proberen, kost niets en als je niet heel hard speelt gaat er ook niets kapot. Misschien klinkt het wel goed genoeg.
2. en 3. een passief filter gaat behoorlijk wat geld kosten en vergt veel werk om goed te krijgen. Gewoon een standaard filter is echt zonde van je geld. Je kunt ook een losse plate-amp kopen http://www.plsaudio.nl/in...S1.2/flypageeasy.tpl.html en die op de sub aansluiten. Ik denk dat je dan echter beter gelijk ook een nieuwe woofer kunt kopen en een bewezen ontwerp kunt nabouwen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:23

DjVe

Hatsaflats!

blissard schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:53:
1. kun je gewoon proberen, kost niets en als je niet heel hard speelt gaat er ook niets kapot. Misschien klinkt het wel goed genoeg.
2. en 3. een passief filter gaat behoorlijk wat geld kosten en vergt veel werk om goed te krijgen. Gewoon een standaard filter is echt zonde van je geld. Je kunt ook een losse plate-amp kopen http://www.plsaudio.nl/in...S1.2/flypageeasy.tpl.html en die op de sub aansluiten. Ik denk dat je dan echter beter gelijk ook een nieuwe woofer kunt kopen en een bewezen ontwerp kunt nabouwen.
Het is niet wenselijk om alle tonen naar een sub te sturen, bovendien krijg je dan vanuit je fronts en sub beide tonen op dezelfde frequentie, wat dus nergens naar klinkt.

Wat voor een subwoofers heb je staan? Type/merk? Wat voor een aansluitingen heb je achterop de sub?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Pixeltje:
Is het een powered of passieve sub?
(gezien je verhaal gok ik op passief)

Verder:
Wat voor model versterker?
Ter info: vaak als er een 2e set speaker uitgangen op zitten (A+B), is dat niets meer dan gewoon parallel aansluiten op dezelfde klemmen als de andere speakers.
Jordy van e schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:45:
[...]

Het is niet wenselijk om alle tonen naar een sub te sturen, bovendien krijg je dan vanuit je fronts en sub beide tonen op dezelfde frequentie, wat dus nergens naar klinkt.
Euh, w00t? Ik heb die zin nou 10x zitten lezen maar ik kom er nou niet achter wat voor probleem je wilt uitlichten. Ik heb zo wel m'n vermoedens, maar echt duidelijk is het niet.
"Het is niet wenselijk om alle tonen naar een sub te sturen" overigens wel. Het gaat om de rest. :)
Als je bedoeld dat de sub ook gaat proberen midden en hoge tonen ten gehore te brengen en dat dat nergens naar klinkt, dan snappen we elkaar en ben ik het roerend met je eens.

Als het een passieve sub betreft, is het heel simpel: er -moet- een filter voor. Een LPF -> Low pass filter. Een filter wat midden en hoge freqenties dus blokt.
Er hoeft niet perse (ook) een filter (HPF) tussen versterker en andere (full range) speakers om daar het laag juist bij weg te halen. In sommige situaties is dat wenselijk, maar in vrijwel alle gevallen dus onwenselijk. Als die magnat 3-weg speakers full range speakers zijn (en ik gok van wel) moet je daar verder niets tussen zetten. Gewoon die dingen ook het laag laten doen - tenzij je problemen bemerkt.
Controleer even de impedanties van beide speakers. Dit soort dingen gaat meestal heel erg slecht werken als die niet ongeveer met elkaar overeenkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 22-08-2011 21:59 ]

Alles kan stuk.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

remco_k schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:56:
@Pixeltje:
Is het een powered of passieve sub?
(gezien je verhaal gok ik op passief)

Verder:
Wat voor model versterker?
Ter info: vaak als er een 2e set speaker uitgangen op zitten (A+B), is dat niets meer dan gewoon parallel aansluiten op dezelfde klemmen als de andere speakers.

[...]

Euh, w00t? Ik heb die zin nou 10x zitten lezen maar ik kom er nou niet achter wat voor probleem je wilt uitlichten. Ik heb zo wel m'n vermoedens, maar echt duidelijk is het niet.
"Het is niet wenselijk om alle tonen naar een sub te sturen" overigens wel. Het gaat om de rest. :)
Als je bedoeld dat de sub ook gaat proberen midden en hoge tonen ten gehore te brengen en dat dat nergens naar klinkt, dan snappen we elkaar en ben ik het roerend met je eens.

Als het een passieve sub betreft, is het heel simpel: er -moet- een filter voor. Een LPF -> Low pass filter. Een filter wat midden en hoge freqenties dus blokt.
Er hoeft niet perse (ook) een filter (HPF) tussen versterker en andere (full range) speakers om daar het laag juist bij weg te halen. In sommige situaties is dat wenselijk, maar in vrijwel alle gevallen dus onwenselijk. Als die magnat 3-weg speakers full range speakers zijn (en ik gok van wel) moet je daar verder niets tussen zetten. Gewoon die dingen ook het laag laten doen - tenzij je problemen bemerkt.
Ik bedoel exact hetzelfde als jou, maar jij legt het beter uit ;) Het mooiste is om je sub te filteren net boven het laagbereik van je front speakers (iets wat overlap is altijd wel gewenst).

Het is ook mogelijk dat de subs al een filter hebben ingebouwd, soms zitten er een aantal speaker aansluitingen achterop om het signaal naar binnen te brengen, te filteren en het restsignaal door te zetten naar je fronts. Zo niet dan moet je inderdaad een LPF gaan gebruiken.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Sorry voor de trage reactie!

Het gaat om twee passieve Canton (uit mijn hoofd, ben niet thuis) subs. Ze hebben een vrij indrukwekkende diameter en achterop zitten nog aansluitingen voor doorlussen lijkt het. In ieder geval geen stroomaansluiting.

Het typenummer van de versterker kan ik je nu ook niet vertellen, dat moet wachten tot vanavond. Wat ik wel weet is dat de vier speakeraansluitingen in groepen van 2 aan of uit te zetten zijn (Speakers A en/of Speakers B)

Een low-pass-filter heb ik over gehoord, en zou in principe dus de uitkomst zijn voor mijn "probleem"?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Pixeltje schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:58:
Sorry voor de trage reactie!

Het gaat om twee passieve Canton (uit mijn hoofd, ben niet thuis) subs. Ze hebben een vrij indrukwekkende diameter en achterop zitten nog aansluitingen voor doorlussen lijkt het. In ieder geval geen stroomaansluiting.

Het typenummer van de versterker kan ik je nu ook niet vertellen, dat moet wachten tot vanavond. Wat ik wel weet is dat de vier speakeraansluitingen in groepen van 2 aan of uit te zetten zijn (Speakers A en/of Speakers B)

Een low-pass-filter heb ik over gehoord, en zou in principe dus de uitkomst zijn voor mijn "probleem"?
Als er een mogelijkheid is tot doorlussen kun je ervan uitgaan dat er reeds een filter in de subwoofer verwerkt zit.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Seers schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:02:
[...]

Als er een mogelijkheid is tot doorlussen kun je ervan uitgaan dat er reeds een filter in de subwoofer verwerkt zit.
Zou je dat ook kunnen toelichten?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als er een filter voor moet, wat kan je er dan nog allemaal aan doorlussen? Meer subs? Daarom zal er wel een filter in zitten...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:04

FeaR

In GoT we trust

Pixeltje schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:18:
[...]
Zou je dat ook kunnen toelichten?
Als de subwoofer de mogelijkheid heeft tot doorlussen zet je de subwoofer als het ware de versterker en de speakers. De versterker stuurt alle signalen naar de subwoofer, deze filtert de lage tonen (zelf instelbaar) er uit en laat die horen. De rest van de frequentie spuugt de subwoofer weer uit richting de speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Hmm, cool.

Is dat dan ook aan te raden, of kan ik dan beter de subwoofer op een eigen aansluiting zetten en lekker niet doorlussen?

Als ik dat probeer vanmiddag, kan er iets fout gaan? Even op normaal volume testen of het inderdaad een sub is met ingebouwd filter, hoor snel genoeg of dat niet zo is :)

[ Voor 39% gewijzigd door Pixeltje op 23-08-2011 12:34 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Pixeltje schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:34:
Hmm, cool.

Is dat dan ook aan te raden, of kan ik dan beter de subwoofer op een eigen aansluiting zetten en lekker niet doorlussen?

Als ik dat probeer vanmiddag, kan er iets fout gaan? Even op normaal volume testen of het inderdaad een sub is met ingebouwd filter, hoor snel genoeg of dat niet zo is :)
Dat is de manier om het aan te sluiten. Ja als je op beschaafd volume blijft draaien kan je weinig slopen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Zit er nog (kwaliteits) verschil tussen de Magnats ongemoeid laten en de sub op een eigen aansluiting, tegenover de magnats aansluiten op de subs?

die laatste optiek kan alleen als ik de subs allebei aansluit (wat misschien wat veel van het goede is) omdat de subwoofer natuurlijk slechts op 1 kanaal is aangesloten (dus links of rechts, zeg maar)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik ben inmiddels thuis en heb het volgende ontdekt;

De subs zijn ' Canton Subwoofer plus C ' exemplaren. Achterop zitten de volgende aansluitingen;

Amplifier LEFT in
Amplifier RIGHT in
Satellite Left out
Satellite Right out

en de twee vergulde connectors zijn voor een monitor. (zie afbeeldingen)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3TJjrkOiwKDcnuvYciuzzDdX/medium.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XPlZhhhXsPLxHyTYBr0S7HX9/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WOxLmz80V53pfKFHtfuDIdHn/thumb.jpg

Nu heb ik het volgende geprobeerd: Subwoofer aansluiten op eingen aansluiting van versterker; geen succes;
als ik de sub aansluit op kanaal 2 links of rechts en het knopje 'speaker 2' omzet, gaan de Magnats uit.

Als ik de sub aansluit op kanaal 2 links EN kanaal 2 rechts, en de Magnats op de sub aansluit heb ik geen geluid.

Iemand een idee?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het is mooi dat ze zelf al een filter hebben, dat betekend dat je direct kan gebruiken. Wat je doet:

Je sluit een luidsprekerkabel aan op de LEFT luidspreker aansluiting van je versterker en laat die naar de AMP Connection Left lopen en een tweede kabel van SAT speaker left naar je Magnat. Voor de rechter doe je hetzelfde maar dan op RIGHT. Dan moet je geluid hebben. Als je beide subs wilt gebruiken, dan sluit je de ene aan op LEFT en de andere alleen op RIGHT.

Is dit niet het geval, dan denk ik dat men wat geknutseld heeft aan de subs. Die twee linker gouden pluggen horen er namelijk niet op te zitten (althans niet volgens Google). het kan zijn dat een vorige eigenaar doit gedaan heeft om het hele filter te omzeilen. Als dit het geval is, dan moet je de sub open maken en de draden weer aansluiten op het filter.

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 23-08-2011 18:06 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jordy van e schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:04:
<knip> Als dit het geval is, dan moet je de sub open maken en de draden weer aansluiten op het filter.
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Thanks! Ik ga mogen knutselen..

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Pixeltje schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:08:
[...]

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Thanks! Ik ga mogen knutselen..
succes :P

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Kon het niet laten en gister toch even gekeken.. speaker uit de behuizing gehaald (6 schroeven :) ) en wat vond ik; glaswol... heel veel glaswol. Geen handschoenen aanwezig, dus wordt toch vanavond. Heb geprobeerd om er even doorheen te spieken, maar kon niet veel zien. Lijkt er wel op dat er mee geknoeid is inderdaad. Overigens lijkt het erop dat de woofer een dubbele spoel heeft.. kan dat?

Mocht dit nou mislukken, heb ik al een 3weg filter geregeld. Maat van me had er nog eentje slingeren :) even lief aankijken en grote bak aardbeien met slagroom cadeau doen, dan lukt het wel :)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Pixeltje schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:06:
Lijkt er wel op dat er mee geknoeid is inderdaad. Overigens lijkt het erop dat de woofer een dubbele spoel heeft.. kan dat?
Ja dat kan, gebeurt bijna altijd bij passief gefilterde 2.1 setjes. Je moet er wel voor zorgen dat je allebei de spoelen aanstuurt, anders krijgt de woofer heel andere T/S-parameters en klinkt hij nergens meer naar in die kast.

Vond trouwens nog een foto van het filter: http://www.avforums.com/f...on-plus-s-satellites.html Het hoogdoorlaatfilter van de subwoofer zal het waarschijnlijk iets minder goed doen als je andere satellieten erop aansluit.

[ Voor 38% gewijzigd door TBTL op 24-08-2011 11:17 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
TBTL schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:10:
[...]
Ja dat kan, gebeurt bijna altijd bij passief gefilterde 2.1 setjes. Je moet er wel voor zorgen dat je allebei de spoelen aanstuurt, anders krijgt de woofer heel andere T/S-parameters en klinkt hij nergens meer naar in die kast.

Vond trouwens nog een foto van het filter: http://www.avforums.com/f...on-plus-s-satellites.html Het hoogdoorlaatfilter van de subwoofer zal het waarschijnlijk iets minder goed doen als je andere satellieten erop aansluit.
Thanks voor de info. Ik wil eigenlijk de subs apart aansluiten. Heb de ruimte en die Magnats hebben prima geluid, dus als ze elkaar aanvullen vind ik het wel goed. Als het nergens naar klinkt kan ik altijd nog doorlussen via de sub.

Ik zal wel effe een foto maken vanavond van de spoel..

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Goed. Of eigenlijk, helemaal niet goed..

Een of andere overlaat heeft, van beide woofers, de scheidingsfilters eruit gesloopt (letterlijk), de kabeltjes van de oorspronkelijke aansluitingen te kort bij de aansluiting afgeknipt en de twee nieuwe aansluitingen aan de woofer geknoopt. Daarbij is hij vergeten om alle vier de aansluitingen te maken, dus de dubbele spoel heeft nu geen functie.

Ik heb nu dus een laagfilter nodig om de woofers aan het werk te krijgen; jammer, maar niet onoverkomelijk. Heb er, als het goed is, van 't weekend twee in huis..

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Even een flink schopje onder dit draadje :)

Ik heb inmiddels ontdekt dat het gaat om B&W DM4 issue 5 filters. Het aansluiten is echter een probleem, ik zal de situatie even schetsen;

Er zitten 6 kabels aan het filter; eentje ervan is onmiskenbaar een gedeelde min (blauwe kabel met 3 aansluitschoentjes). Op de achterkant van de print zie je dat deze doorgesoldeerd is naar de andere blauwe kabel, die dan dus ook min is, en van de versterker komt. Dit kan, lijkt mij, niet misgaan.

Blijven er vier kabels over waarvan er twee bruin zijn, eentje wit en eentje grijs.

Welke van deze is de plus die van de versterker komt?

Ik heb nu geprobeerd: grijs en wit. Als ik dit zo aansluit en ik zet de versterker aan komen er van mijn twee gewone speakers alleen nog (hele zachte) hoge tonen. Klinkt mij in de oren als niet goed, dus heb dit (twee keer) maximaal een seconde of 3 aangehad.

Iemand een idee? Heb ook even een foto bijgevoegd voor duidelijkheid..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yfS0aXtj1z5Ayn4JQcue8Gig/full.jpg

Hoewel het misschien lastig te zien is, de twee blauwe kabels zitten naast elkaar, de witte en 1 bruine in het midden, de grijze en de tweede bruine vooraan.

Verwijderd

Zo een filter wordt ook wel Crossover genoemd :)

Actieve
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Active_Crossover.svg/500px-Active_Crossover.svg.png

Passieve
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Passive_Crossover.svg/500px-Passive_Crossover.svg.png

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:05:
Ik heb inmiddels ontdekt dat het gaat om B&W DM4 issue 5 filters.
Hoe ben je hier op gekomen? Een subwooferfilter filtert rond de 100Hz, denk dat het B&W filter boven de 500Hz filtert (tussen woofer en mid).

Hoe je een filter moet aansluiten kan je vinden door de spoortjes te volgen en evt. het schema uit te tekenen. :)

[ Voor 75% gewijzigd door TBTL op 20-09-2011 17:08 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties:) systeemherstel; jou plaatje doet vermoeden dat er een eindversterker na het filter geplaatst moet worden?

@hierboven; t staat erop :+ ze komen uit twee speakers die werkte, maar heb ze er niet zelf uitgehaald, dus weet niet hoe het aangesloten moet worden. Goed aansluiten door de sporen te volgen lukt me dus niet..

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Pixeltje schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:19:
Bedankt voor de reacties:) systeemherstel; jou plaatje doet vermoeden dat er een eindversterker na het filter geplaatst moet worden?
Nee, dat moet alleen in de actieve situatie. Jij hebt een passieve situatie, zoals dat bij de meeste mensen thuis is.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Als je niet thuis bent is een actieve crossover met 6 aparte eindversterkers een ideale situatie om een vet stereo signaal te maken :9~

Die plaatjes komen van wikie Wikipedia: Audio crossover

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het is gelukt! Was kwestie van proberen, want schema's van dit filter zijn een soort van onvindbaar, maar het werkt! (en wat een geluid!). Heb nu de de sub en speaker in serie gezet, ivm impedantie speakers en subwoofer. Om mijn versterker een beetje te beschermen :).

Dank voor alle tips,

Pagina: 1