Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Na 2 jaar 3GS en de verwachting dat een iPhone 5 enorm duur gaat worden, ben ik van plan om over te stappen op Android (vind het overigens ook een interessant systeem zonder het prijsgerelateerde). Momenteel ben ik me aan het orienteren op toestellen, waarbij ik normaliter de top-toestellen selecteer en hier een keuze in maak.

Een logische keuze zou een HTC Sensation of SGS2 zijn, maar daar kom ik zelf wel uit. Wat me echter opviel is dat er ook een aantal oudere toestellen zijn die eveneens interessant zijn. Een voorbeeld hiervan is de Desire HD, die eveneens beschikt over een 4.3" scherm, 8mp camera en Android 2.3 .

De processor is weliswaar langzamer (single vs dual core) en mogelijk is de batterijduur korter, maar daar kom ik wel overheen. In prijs is er echter wel een interessant verschil: bij een 2 jarig abonnement betaal ik nog ruim 100,- voor de HTC / SGS2, terwijl de Desire HD bij een 1 jarig abonnement gratis is. Het is wel de vraag over de Desire HD nog updates krijgt, terwijl de Sensation en SGS2 dat zeker zullen krijgen.

Het enige dat ik met mijn telefoon doe is mail, browsen, apps (nu/facebook/weer/sport) dus daarom zou de Desire HD voldoende zijn.

Met bovenstaande conclusie kwam bij mij de vraag op: waarom zou het nuttig zijn het nieuwste van het nieuwste te kopen (er van uitgaande dat een persoon bovenstaand gebruik toepast) als er voor minder geld een voldoende alternatief is?

Waarom kopen jullie het nieuwste van het nieuwste, zelfs als je het niet gebruikt? En wat is er nu echt veranderd in een jaar tijd (gezien het verschil tussen de Desire HD en de Sensation) ?

PS. begrijp me niet verkeerd, dit is geen 'wat moet ik kopen' topic, maar meer bedoeld als algemene interesse wat iemand beweegt om een nieuw toestel te kopen als een goedkoper toestel ook voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt mij hetzelfde als een nieuwe auto kopen terwijl er niets mis met de oude is. Mensen willen altijd nieuwe spullen hebben ookal is het oude nog prima. Ik heb zelf een LG Secret zonder internet omdat ik geen behoefte aan internet op mijn telefoon heb. Deze telefoon is nu 3 jaar oud en werkt nog prima. Voorlopig hou ik deze icm een sim-only abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Omdat ik ervan uit ga dat het toestel dat ik koop 2 jaar mee moet koop ik altijd het vlaggenschip van een bepaald merk. Ik wil niet dat mijn toestel na 1,5 jaar te langzaam is om bepaalde apps te draaien.

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij aangezien mijn T-Mobile abonnement met 3GS bijna is afgelopen. Ik zit te denken aan een HTC Sensation of als de Virgo voor december uitkomt de Virgo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Updates in het vooruitzicht... Hardware die sneller is, waardoor komende applicaties / games daarop ook zullen draaien en waarbij oudere devices niet meer mee kunnen. Resolutie vind ik een leuk punt, hoe hoger hoe beter imho. Tevens vraag ik me af over welk abbo jij het hebt.. Elk abbo van 20 euro per maand ofzo, biedt nu al een gratis Galaxy S2 aan voor zo ver ik weet en dan is de prijs ook allang geen issue meer, maar ontkracht het is..

Tevens zou een [Ervaringen]ZTE Blade ook goed bij je wensen passen, losse prijs 120,00 bij KPN-winkels.
Heb deze zelf ook en heb de Blade just for fun, werkt goed voor die prijs, is handig en klein in het gebruik, maar is nou niet high-end en kan nu alleen nog mee dmv custom roms. Daarom niet minder leuk in het gebruik idd =)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik zou normaal ook automatisch voor het vlaggenschip gaan, totdat ik de Desire HD zag en daar over na ging denken. Het scheelt per jaar een behoorlijk bedrag en als je er eigenlijk niks extra's (indien je die extra's niet gebruikt) aan hebt dan is het ook aanlokkelijk om naar de portemonnee te kijken. Bovendien heb je dan een jaarabonnement ipv een 2jarig abonnement :)

En uiteraard is het vlaggenschip het leukst, maar daar wordt automatisch ook handig op ingespeeld door de bedrijven :)

Edit: T-mobile iSmart 200 voor 1 jaar = 184 euro, 2 jaar = 49 euro voor SGS2. Voor Desire HD is dat 1 jarig abo voldoende om de telefoon bijna gratis te krijgen.

Updates is inderdaad wel een belangrijke reden en het is lastig om in te schatten hoe lang een ouder model nog updates zal krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Aghanim op 22-08-2011 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:05
Los van prijs bij abbo's, daar heb ik geen ervaring mee, kan ik je zeggen dat op dit moment het verschil tussen dual-core en de vorige generatie 1ghz processors niet zo extreem is. Heb met allebei ervaring (HD2, nexus one, Galaxy S en nu dual-core optimus 2x) en dat valt allemaal goed mee. Denk dat surfen nu zelfs het snelst gaat op een Galaxy S omdat Samsung nu een hardware accelerated browser heeft gemaakt voor dat toestel en dat scheelt wel wat in vlotheid. Voor het gebruik dat jij beschrijft heb je zeker geen dual-core nodig, maar met de huidige tweedehandsprijzen is de Optimus 2x amper duurder dan een Galaxy S of Desire HD. Zeker als je van tweaken houdt en bv Cyanogen7 op de Optimus 2x zet heb je dan wel heel veel waar voor je geld. Met de Tegra2 ben je wellicht ook wat toekomstgerichter dan de vorige generatie hardware... Wat updates betreft is het meestal zo dat zolang er een community is, er updates zullen zijn als je er zelf mee wilt klooien. Denk dat in dat opzicht de Desire HD en Galaxy S ook wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 23:40

J-P

Syntax erro....

Aghanim schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:55:
Updates is inderdaad wel een belangrijke reden en het is lastig om in te schatten hoe lang een ouder model nog updates zal krijgen.
Op zich is daar makkelijk overheen te komen, met custom ROM's kan je er voor zorgen dat een twee jarig toestel nog steeds het nieuwste OS draait (of bijna dan). Ik heb een HTC Legend van bijna 2 jaar oud en draai Gingerbread en afgezien het gebrek aan ROM geheugen voldoet hij nog aan bijna al mijn eisen.

Desondanks ga ik straks denk ik wel voor de nieuwe Nexus omdat ik wil gaan voor een pure Android phone (dat die dan het nieuwste van het nieuwste is is mooi meegenomen >:) )

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:37

Mavamaarten

Omdat het kan!

Over het ontbreken van updates zou ik mij zelf niet zo'n zorgen maken. Als je een beetje bekende telefoon hebt kan je gewoon custom roms installeren en tweaken zoveel je wilt. Met cheapo-chinese-import-meuk is dat meestal moeilijker omdat er niet zo'n grote community voor bestaat.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mooi, denk dat ik dan eens voor de verandering voor de Desire HD ga en deze dan, indien nodig, met een custom rom update naar 3.0 zodra die er is. Jaarabo erbij en dan zien we volgend jaar wel weer :)

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 22-08-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Interessant topic. Ik heb een sensation aangeschaft maar ik kom van een Samsung galaxy spica. De enige overeenkomst tussen die twee is Android: kwa snelheid en betrouwbaarheid was de spica vaak drama, ook met custom roms. Uit die motivatie heb ik de sensation gekocht. Als ik een desire (hd) had was ik nooit geupgrade naar de sensation. Ik snap aan de andere kant ook dat jij de aanschaf van een desire hd boven de sensation prefereert: ik kon de sensation nog met een erg goedkoop abbonement krijgen, na de tariefverhogingen had ik hetzelfde gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb gekozen voor de motorola defy. Geen topmodel maar daar iets onder. Werkt momenteel op Froyo. Ik ga uit van een gebruikerstijd van ongeveer 2 jaar. Over een jaar tot anderhalf zullen er misschien veel programma's zijn die er niet meer op werken maar de meeste programma's die ik wil hebben staan er toch al op dus persoonlijk vind ik dat ook helemaal geen probleem. De keuze is echt gevallen op dit toestel vanwege de ' onverwoestbaarheid' ervan.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:56
Er word inderdaad altijd het idee gewekt dat je de laatste dualcore etc nodig hebt. Maar als je gewoon een telefoon met een 1ghz processor en 512 mb ram of meer . Heb je gewoon een prima toestel. Waar je alles mee kunt doen wat je wilt. Enige wat je misschien krijgt dat je na ander half jaar niet meer de nieuwste game kunt spelen. De desire hd is inderdaad een mooi toestel ook de xperia arc en galaxy s1 zijn goede toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een oud(er) toestel koopt, zou ik voor een Nexus gaan. Als je nu bijvoorbeeld de Desire HD koopt, loop je kans dat je over minder dan een jaar geen updates meer krijgt. Natuurlijk zal een Nexus ook niet eeuwig updates krijgen, maar in ieder geval een stuk langer. Als je een toestel koopt dat net uit is, dan zal je veel langer kunnen genieten van updates.

De Nexus S kan je nieuw al krijgen voor 300 euro geloof ik, en ik denk nog wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet altijd het nieuwste van het nieuwste. Ik bezit nu al bijna 2 jaar een HTC Tattoo, maar ga binnenkort de overstap maken naar een HTC Desire Z. Dit omdat ik een fysiek toetsenbord wel mis, een hogere resolutie mij ook wel handig lijkt en nog enkele van die kleine onbenulligheden. Maar als ik om de een of andere reden toch niet meer in staat zou zijn om deze gsm te kopen maakt mij dat niets uit. Ik kan nog prima voort met mijn huidige gsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Als je al twijfelt om een "wat minder model" te kopen, waarom dan je huidig toestel vervangen? Is er iets mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in zo'n beetje dezelfde situatie als de TS; ik heb een iPhone 3GS en mijn abbonnement is ten einde. Ik wil domweg niet wachten op de iPhone 4 (8gb? of 4s) /5.

Hoewel er niet al teveel bekend is heb ik zo het idee dat de iPhone 5 niet veel goedkoper worden dan de 4 en zal de 4 dalen naar het niveau van de 3GS.

Ik overweg daarom om om mijn abonnement om te zetten naar een simonly variant (dat scheelt me helft aan maandelijkse kosten) en een simpele HTC (mogelijk iets ouder model zoals TS noemde) te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
In dat geval zou ik ook eens kijken naar de motorola defy of defy+. Doen qua prestaties niet onder voor een HTC desire, maar is water resistant (defy) / water proof (defy+) en dust proof, gorillaglass (krast niet makkelijk) en er is een behoorlijk actieve community voor, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je binnen de kortste keren geen updates meer kunt krijgen.
Op het moment dat ik mijn defy kocht, was hij goedkoper dan de meeste andere toestellen met vergelijkbare specs. Verkijk je trouwens bij de defy niet op die 800MHz processor: die is enorm makkelijk en veilig over te klokken naar 1GHz, maar zelfs op 800MHz kon de Defy zich meten met de Desire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ben druk aan het kijken naar oudere top-modellen of huidige net-onder-top-modellen en ik moet zeggen dat die zoektocht eigenlijk nog leuker is dan een top-model. Dan was ik namelijk snel klaar geweest nu, terwijl er nu veel meer opties zijn. Eigenlijk kan ik mijn 3GS ook houden want die doet alles wat ik wil, games speel ik niet, media gebruik ik ook niet. Maar af en toe iets nieuws is toch ook wel weer leuk en de sim-only's van deze tijd zijn ook niet meer zo voordelig om geen nieuwe tel te nemen.

Overigens denk ik dat de iPhone5 echt enorm duur zal worden. Verwacht bij een 30€ abo van 2 jaar zeker 300€ bij te mogen betalen. Dat doe ik niet meer. Eenjarig abo en ouder top-model is dan best een interessante optie; zijn er geen updates meer over een jaar dan neem je gewoon een nieuwe.

BTW: bedankt voor de Nexus S tip. Is gratis bij 1-jarig abo en lijkt vergelijkbaar met Desire HD (iets kleiner scherm). Straks maar eens uitzoeken wat de verschillen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 24-08-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:59:
Als je een oud(er) toestel koopt, zou ik voor een Nexus gaan. Als je nu bijvoorbeeld de Desire HD koopt, loop je kans dat je over minder dan een jaar geen updates meer krijgt. Natuurlijk zal een Nexus ook niet eeuwig updates krijgen, maar in ieder geval een stuk langer. Als je een toestel koopt dat net uit is, dan zal je veel langer kunnen genieten van updates.

De Nexus S kan je nieuw al krijgen voor 300 euro geloof ik, en ik denk nog wel goedkoper.
Zeker met Ice Cream Sandwich in het vooruitzicht.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 11:08
_Christiaan_ schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 18:01:
[...]

Zeker met Ice Cream Sandwich in het vooruitzicht.
Ice cream sandwich??
Ik was eerst van plan om een HTC Evo 3D te gaan nemen maar na het lezen van deze topic ook aan het twijfelen geslagen. Een Nexus is inderdaad ook een optie en een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb sinds iets meer dan een jaar een HTC desire en onlangs kon ik verlengen. Na wat rondgespeurd te hebben uiteindelijk gekozen voor een sim only verlenging(nog net onder de oude voorwaarden bij vodafone, 15 euro voor 400 minuten per maand en 1 GB internet).

De nieuwe telefoon zijn op zich wel interessant en absoluut sneller maar in praktijk is er buiten het draaien van emulators eigenlijk geen echte toepassing voor snellere processoren op mobiele telefoons.

Dan blijven onderscheidende features over, en dan met name de camera. Voornamelijk video wordt steeds interessanter maar zelfs de high end modellen halen voor zover ik heb gelezen/gezien nog geen stabiele framerate en blijven toch een beetje hangen in "handig als je geen echte camera bij je hebt maar niet echt super"(een pocketcamera als de kodak zi8 levert bijvoorbeeld betere kwaliteit).

Andere features die me handig lijken: tv uitgang(ook analoog, dit zie je zelden of nooit meer tegenwoordig), FM zender(bestaat niet eens op android geloof ik) en infrarood zender(bestaat geloof ik wel op android maar nooit in werking gezien).

Ik blijf het jammer vinden dat Nokia nooit met android aan de slag is gegaan. De N900 heeft bijvoorbeeld wel een tv uitgang, fm zender en infra rood en de bouwkwaliteit is zoals bij vrijwel alle nokia toestellen zeer goed. HTC toestellen daarentegen lijken al uit elkaar te vallen als je er naar kijkt.

Voorlopig dus nog 2 jaar met mijn desire(als deze het zo lang uithoudt). De ZTE blade telefoon ziet er overigens zeer interessant uit(vergelijkbaar met de desire)

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Het is jammer inderdaad dat Nokia er nooit mee aan de slag is gegaan, maar v.w.b. bouwkwaliteit ben ik het niet met je eens. Ik heb nu 3 HTC's gehad, waarvan 2 unibody, en ik vind ze minimaal zo stevig als de Nokia N-serie (die viel bij mij uit elkaar, maar dat is het N73 tijdperk).

HTC heeft alleen een paar standaard pitfalls waar ze iedere keer weer intrappen, met name de geluidskwaliteit van de microfoon en de camera, voor de rest is het volgens mij wel een kwalitatief merk net als Nokia tegenwoordig.

Ik ben van mening dat camera's van telefoons nooit zo goed worden als van dedicated compactcamera's bijvoorbeeld. Er is gewoon geen plek voor een fatsoenlijke lens en anders had de dedicated camera ook geen bestaansrecht meer.

Om ontopic te blijven, volgens mij kan je als tweaker het beste een vlaggenschip kopen die al enkele maanden uit is. Dan zijn de kinderziektes bekend en eventueel eruit, en de prijs is al gezakt. Bovendien heb je grote kans op het ontvangen van updates. Bij een oud topmodel is dat niet vanzelfsprekend, tenzij we het over de telefoons van Google zelf hebben.

NOSIG

Pagina: 1