[Ubuntu Server 11] Grafisch niet ok, tijdens installatie wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 16:17
Hallo,

Omdat ik binnenkort mijn eigen NAS wil gaan opzetten heb een oude pc gekocht. Het ging mij eigenlijk om de kast, maar de aanwezige hardware was ook prima voor een test setup.

De installatie van Ubuntu Server 11.04 verliep prima, ik had namelijk beeld. Duidelijk en leesbaar. Echter na het opstarten is mijn beeld niet meer zo leesbaar, namelijk gewoon streepjes.

Echter is het systeem niet vastgelopen, het reageert namelijk om bijv. sudo reboot (uit het hoofd intypen, toch handig een virtuele machine).

Ik ben nog maar een leek met linux en hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen?

Het volgende beeld krijg ik te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/4493/fotostu.jpg

Alvast bedankt,

J Hiemstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Het kan een probleem zijn met de videokaart of met de drivers. Kan je dmv een 2e pc via ssh op de pc inloggen?
(desnoods even installeren: apt-get update, apt-get instal openssh, paar keer op y drukken). Dan heb je in elk geval een leesbare command line om met de drivers bezig te kunnen gaan.

Weet je de zeker dat de pc goed werkt? Werkt een ander os/distro wel?

edit: Wat voor pc betreft het eigenlijk? Wordt de hardware ondersteund? Heb je al eens een andere videokaart getest?

[ Voor 28% gewijzigd door job op 22-08-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Heb je tijdens de POST wel gewoon beeld? En tijdens GRUB (bootloader menu)? 'Wanneer' wordt het beeld onleesbaar?

En ook niet onbelangrijk: om wat voor hardware gaat het?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Sorry voor de ontbrekende informatie. Ik heb compleet beeld tot en met de GRUB. Daarna even zwart en als volgt de lijnen.

Het betreft de volgende hardware:
Pentium 4 2.4 Ghz
512md DDR
2 x SCSI 35 Gb (met controller)
2 x netwerkkaart
Onbekende AGP (iets met 32 mb en magic)

Windows XP draaide hier op op het moment van aankoop en deed het goed.

Tijdens de installatie heb ik geen netwerkverbinding gehad, is dit een probleem mbt het toewijzen van een ip voor ssh? Zal het in ieder geval even proberen.

Alvast bedankt.

Joey Hiemstra

EDIT: Door te booten in text mode (lang leve google) krijg ik nu wel de recovery menu. Zal even kijken wat ik hier in kan bereiken.

[ Voor 10% gewijzigd door johiem op 22-08-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat, als je geen GUI hebt geïnstalleerd, dat je framebuffer geactiveerd wordt en de videokaart er niet mee overweg kan. Als je OpenSSH hebt, kan je kijken of je de config aan kan passen. Zie bijvoorbeeld https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=73263 voor wat hulp om de gfxmode van Grub uit te schakelen (optie gfxpayload=off) of vbe toe te voegen aan de modules (insmod vbe).
Ik heb verder niet zo veel ervaring hiermee, maar Ubuntu Forums en Google zullen vast wel het een en ander aan antwoorden geven voor je framebuffer probleem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Ik heb probleem opgelost, bedankt voor de ondersteuning. De framebuffer was inderdaad het probleem. Maar gfxpayload=off mocht niet baten. Op de help pagina van ubuntu heb ik gevonden welk commando ik moest toevoegen aan kernel line in grub. Namelijk vga=normal nomodeset.

Bedankt en deze is opgelost.

Edit: Ik kan de titel niet zelf wijzigen, wil een mod zo vriendelijk zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door johiem op 23-08-2011 14:41 ]

Pagina: 1