Advies netwerkopzet nodig (KPN Experia Box)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 21:12
Ik ben net even bezig geweest bij een tante met een netwerkopzet.
Voorheen had ze isdn/adsl met een modem in de meterkast en een utp kabel naar een achterkamer.
Daarop zat een router (behoorlijk oud al) en dat werkte prima. (Router is helaas weg gegooit)

Nu heeft ze een pakket aangeschaft van KPN met een Experia Box.
Deze box krijgt het niet voor elkaar een signaal over de utp kabel te krijgen, nu blijkt deze kabel maar 4 aders te hebben (na de wandcontact uit de muur getrokken te hebben)

Nu staat het internet opgezet via de stopcontact adapters waar deze in de werkkamer aan een switch zit. Hier zit een laptop, vaste pc en een netwerk printer aan. Deze apparatuur kan alleen afzonderlijk gebruikt worden omdat er maar 1 ip adres wordt toegewezen. In de woonkamer wordt dan nog een laptop over het draadloze netwerk gebruikt.

Harstikke leuk allenmaal, maar nu ligt er dus om tv te kunnen kijken een netwerk kabel door de gang en de woonkamer omdat die stopcontact adapters maar 1 functie kunnen vervullen (TV of Internet)...
Dus er moet een andere manier gezocht worden om van het internet en tv tegelijk gebruik te maken.

Het is niet mogelijk om de utp kabel te vervangen zonder het halve huis uit elkaar te slopen.
Is er dus een manier om een 4 aderige kabel te gebruiken met een experia box, de 4 aders zitten in het midden van de connector (RJ45)?

Of is er een manier om een wireless hub neer te zetten die wireless contact maakt met de experia box waar tegelijkertijd dan een laptop, vaste pc en netwerkprinter op kunnen functioneren? De signaalsterkte in de achterkamer is overigens onvoldoende om goede verbinding te krijgen met een laptop (terwijl het maar ~ 40 meter verderop is), maar een hub met goede antenne lukt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Misschien is het mogelijk, om aan beide zijden van de utp kabel de plug te vervangen ?

je kan dan pin 3456 vervangen door pin 1-3 en pin 2-6 dus, zorgen dat je 2 paren op de bijpassende aansluitingen knijpt.

Dit werkt wel, je hebt alleen kans dat je maar 100Mbit haalt. Dit is lijkt mij het meest makkelijk. je hebt er alleen een UTP tang voor nodig, en 2 pluggetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Grote kans dat die kabel geen utp is, je kan dan wel de juiste aders proberen te gebruiken (1,2,3&6) maar dat geeft geen garantie dat het werkt. Bij een korte kabel moet het kunnen, maar voor langere lengtes moet je gewoon de juiste kabel gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 22-08-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
100mbit zou al een stuk beter zijn dan de miserabele verbinding via die stopcontact adapters. Maar dat verschil in positie van de aders in de connector zou dus het probleem kunnen oplossen?

Heb helaas zelf geen tang e.d. liggen, kijken of ik die even kan lenen van een bekende.

Het heeft de RJ45 connectoren aan beide kanten, maar van origine was het voor adsl/fax.

[ Voor 13% gewijzigd door pascaldv op 22-08-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Ja, de stekker verkeerd aansluiten is zeker het probleem. netwerkverkeer gaat gewoon over aders 1,2,3 & 6

Naast het feit dat je natuurlijk ook de juiste bekabeling moet gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door job op 22-08-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Weet je zeker dat het utp-kabel is en geen platte isdn-kabel? Want dan kan het nog wel erg moeilijk worden om daar betrouwbaar 100Mb over te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
Het rare is dat het internet er overheen is gegaan tot ze overstapte naar die experia box. Het heeft zeer zeker gewerkt. Maar in de meterkast zat het ingeplugt in een isdn modem en in de werkkamer zat het direct aan een router. Op 1 of andere manier werkte dat zonder problemen... maar misschien kijk ik verkeerd en zijn het wel platte isdn connectoren (zelfde fitting als RJ45?)

Het vervelende is dat de werkende setup verwijderd is door de monteur van kpn, dus ik kan geen stappen terug zetten. Ik wordt pas gebelt als de monteurs teveel geld gaan kosten haha.

[ Voor 34% gewijzigd door pascaldv op 22-08-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mogelijk was het gewoon ISDN, met een ISDN naar ethernet convertor in de werkkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
Ik heb in ieder geval geen converter kunnen vinden, vroeg er nog naar maar mijn tante kon er geen antwoord op geven.

Is het de moeite waard om og wat met connectoren te spelen als het een 4 aderige isdn lijn blijkt?

Ze vind een nieuwe kabel trekken geen optie, wat blijft er dan nog over ... zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb in ieder geval geen converter kunnen vinden, vroeg er nog naar maar mijn tante kon er geen antwoord op geven.
Mogelijk dat apparaat dat jij 'router' noemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
Ik ben er net mee bezig geweest maar geen succes helaas.

De oude kabel is een Cat. 5 Patch Cable met 4 aders, dat staat er iig op (niet een platte, maar rondekabel). Ik heb het van 2345 naar 123 6 gezet maar geen enkel signaal te bekennen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Even googlen hoe je een CAT5 cable moet persen. Over een cat5 kabel zou je stabiel 100Mbit/s (=zo'n 12,5MB/s) moeten kunnen krijgen. Ik denk dat jouw tante daar meer dan genoeg aan heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
Hat het ge-googled en voor zover ik kan zien zitten de draden op de goede positie.

Heb aan beide zijdes met de clip van me af en de opening naar me toe 1,2,3 & 6 gedaan (Wit Oranje, Oranje, Wit/Blauw, .... Blauw).
Ondanks dat het erg doker is onder het bureau zit het voor zover ik het kan zien goed :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
Ik had eerst de draden iets gestript maar heb het daarna maar weer gewoon afgeknipt omdat je met de tang die plaatjes door het omhulsel duwt, of moet ik toch de topjes gestript hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
Zucht, zet mezelf weer voor lul. Had niet door dat de RJ45 stekkers 8 polig waren. Dus de draden zitten op 1,2,3,8 ...

Edit:

En het werkt, Haleluja. Wat een gekloot om nummertje 6 te vinden in het donker...

[ Voor 28% gewijzigd door pascaldv op 04-09-2011 15:32 ]

Pagina: 1