Smart folder op labelkleur en op desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Omdat het voor mij hoog tijd om mijn workflow nog verder te verbeteren had ik laatst een idee wat prima in mijn werkwijze past, maar ik weet niet precies hoe ik het voor elkaar krijg.

In mijn User map, wil ik alle bestanden en mappen met een geel label op mijn desktop te zien krijgen, zodra ik de kleur van het label verander naar bijvoorbeeld groen, wil ik dat ze van de desktop afgaan.

Op die manier kan ik alles sorteren in de trant van "geel label = work in progress" "groen label = klaar".

Is dit mogelijk met smartfolders? Ik kon namelijk de labelkleur niet in de attributen vinden, en is het daarna mogelijk om dit op een bepaalde manier op de desktop te zien te krijgen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 10:10
Zelf heb ik thuis het programma Hazel, ik weet het niet zeker of het kan kopiëren op label kleur maar het kan vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online
Keppie schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:14:
Zelf heb ik thuis het programma Hazel, ik weet het niet zeker of het kan kopiëren op label kleur maar het kan vrij veel.
kopieeren is niet echt een optie helaas, zou op basis van symlinks oid moeten werken.
(mijn projectmappen lopen van paar MB tot 80GB+)
Maar ik zal even kijken naar Hazel, misschien dat ie dat met omwegen wel kan! :)

[ Voor 10% gewijzigd door ThunderNet op 22-08-2011 14:18 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:01
Misschien kan het met behulp van Automator en Folder Actions? Die kan in ieder geval labels enzo uitlezen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 18:13

Ghehe

400 pound hacker

Ja, met Automator of Applescript kan dat (gemakkelijk *ahum*). Met Automator moet je geen "programmeertaal" kennen en bij Applescript wel (applescript is de programmeertaal :P ).

Maar is het niet makkelijker om gewoon een alias te maken naar je werkmap op het bureaublad. En als een project af is (=de projectfolder) en dus een groen label krijgt, je dan pas de hele map verhuist naar één of andere archiefmap?

Ik weet natuurlijk niet echt wat je doet of met wat voor bestanden je allemaal werkt maar als bestanden van elkaar afhankelijk zijn (bijvoorbeeld bij programmeren) dan is het best om een project altijd bij elkaar te houden totdat het hele project af is.

edit: Als ik wat tijd heb, dan zal ik wel iets proberen te schrijven in Applescript dat je misschien kan helpen. :9

Ghehe

[ Voor 8% gewijzigd door Ghehe op 22-08-2011 17:00 . Reden: wat bijgezet... :O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online
Ghehe schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:58:
Ja, met Automator of Applescript kan dat (gemakkelijk *ahum*). Met Automator moet je geen "programmeertaal" kennen en bij Applescript wel (applescript is de programmeertaal :P ).

Maar is het niet makkelijker om gewoon een alias te maken naar je werkmap op het bureaublad. En als een project af is (=de projectfolder) en dus een groen label krijgt, je dan pas de hele map verhuist naar één of andere archiefmap?

Ik weet natuurlijk niet echt wat je doet of met wat voor bestanden je allemaal werkt maar als bestanden van elkaar afhankelijk zijn (bijvoorbeeld bij programmeren) dan is het best om een project altijd bij elkaar te houden totdat het hele project af is.

edit: Als ik wat tijd heb, dan zal ik wel iets proberen te schrijven in Applescript dat je misschien kan helpen. :9

Ghehe
Waar het dus op neer komt is dat zodra ik een bestand of vakervoorkomend in de user folder (kan dus in documents staan, of in pictures, of videos etc.) een map een oranje/geel label geef, hiervan een alias aangemaakt wordt op mijn bureaublad.
Zodra ik deze alias of orginele map/bestand een groen label geef, of geen label dat de alias weer verwijdert wordt, het het orginele bestand ook de juiste label krijgt.

De reden is omdat ik mijn bureaublad gebruik als een bureaublad, alleen mijn huidige projecten maak ik mapjes voor aan op mijn bureaublad, dit wordt dus al snel een rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 18:13

Ghehe

400 pound hacker

Ok, ik heb even iets geschreven. :9

Opmerking: Ik heb dit script uitgetest op een Map met 5 levels met bestanden in. Het kan zijn dat dit een zwaar script is als je het door heel veel bestanden laat gaan. 8)7 (Hij kijkt elk bestand en map na)
Opmerking 2: Hij maakt van elk bestand of map dus een alias op het bureaublad. Kies dus bij voorkeur een map om te labellen en niet de documenten erin want anders maakt hij van elk documentje een alias en dan staat je bureaublad meteen vol. :P
Opmerking 3: Het scriptje kan waarschijnlijk korter geschreven worden en ook helemaal anders maar ik heb het zo gemaakt zodat het voor mezelf duidelijk is. :)

Dus hij kijkt alle bestanden en mappen na die in de opgegeven folder staan (=variabele "werkFolder"). Als je in deze folder, een map of bestand Oranje maakt dan maakt ie een alias aan op het bureaublad met dezelfde naam en ook in het Oranje. Als je de alias dan Groen maakt dan zal nadat het script gelopen heeft, de map of het bestand waarnaar het verwijst "kleurloos" maken en zichzelf in de prullenbak gooien.

Verander dus lijntje 2 naar je map die je wilt nakijken. En verander lijntje 53 naar je bureaublad.

Als je dit script dus om de x minuten runt dan werkt het normaal zonder zorgen. Je gaat wel een tijdje mogen wachten (naargelang hoeveel keer het script gerunt wordt natuurlijk 8)7 ) als je een map "Oranje" hebt gemaakt voordat de alias verschijnt en vica versa.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
tell application "Finder"
    set werkFolder to folder "test1" of folder "Desktop" of folder "adriaan" of folder "Users" of folder "Macintosh HD"
    my isAliasGroen()
    my kijkBestandNa(werkFolder)

end tell

on kijkBestandNa(deFolder)

-- Maak lijst van alle bestanden in folder
        set bestanden to every file of deFolder

-- Doe nu iets met elk bestand
        repeat with eenBestand in bestanden
            set labelIndexBestand to (get label index of eenBestand)

-- Een bestand is oranje! Maak alias aan
            if (labelIndexBestand is equal to 1) then
                set naamVanBestand to (get name of eenBestand)
                set deAlias to (make new alias file at desktop to eenBestand)
                set name of deAlias to naamVanBestand
                set label index of deAlias to 1
            end if

end repeat

-- Maak lijst van alle mappen in folder
        set mappen to every folder of deFolder
        repeat with eenMap in mappen
            set labelIndexMap to (get label index of eenMap)

-- Een map is oranje! Maak alias aan
            if (labelIndexMap is equal to 1) then
                set naamVanMap to (get name of eenMap)
                set deAlias to (make new alias file at desktop to eenMap)
                set name of deAlias to naamVanMap
                set label index of deAlias to 1
            end if

-- Kijk nu de bestanden in die map na
            my kijkBestandNa(eenMap)

end repeat

end tell
end kijkBestandNa

on isAliasGroen()
        set bureaublad to folder "Desktop" of folder "adriaan" of folder "Users" of folder "Macintosh HD"

-- Maak lijst van alle bestanden
        set aliassen to every alias file of bureaublad

-- Doe nu iets met elk bestand
        repeat with eenAlias in aliassen
            set labelIndexBestand to (get label index of eenAlias)

-- Een Alias is groen! Verwijder Alias en maak de originele map/bestand ook kleurloos
            if (labelIndexBestand is equal to 6) then
                set origineelItem to (get original item of eenAlias)
                set label index of origineelItem to 0
                move eenAlias to trash
            end if

end repeat

end tell

end isAliasGroen

Was leerrijk om te maken. :+

Ghehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online
dankje, het doet bijna precies wat ik wil! :) ik ben nu bezig het her en der aan te passen :)

Pagina: 1