Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Tweakers-raden-aan Boeken, Blogs en Bladentopic

Pagina: 1
Acties:

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22

samo

yo/wassup

Topicstarter
Rupsje Nooitgenoeg
Het Tweakers-raden-aan Boeken, Blogs en Bladentopic
Er wordt enorm veel geschreven en gepubliceerd over internetmarketing en sociale media. Boeken verschijnen bij de vleet. Sommige onder eigen druk, sommige binnen een bedrijf, en sommige bij een uitgever. Het is moeilijk een boek, blog of blad te vinden dat een verhaal vertelt dat leuk om te lezen is én leerzaam is. Een verhaal dat goed en herkenbaar uitlegt, maar ook voldoende nieuws vertelt. Een verhaal dat je kan toepassen. De boeken, blogs en bladen die dat wel zijn moet je koesteren.

Ik denk dat het vinden van de goede verhalen iets is waar wij Tweakers elkaar mee kunnen helpen. Dus, heb jij een goed boek, blog of blad gelezen die je een ander zou aanraden; vertel er over. Beschrijf het boek, blog of blad dat jou geïnspireerd heeft. Wat is het, waar vinden we het, waar gaat het over en waarom is het zo goed?

Geef jouw mening

Een lijst met verhalen die tweakers gelezen hebben kan leuk zijn. Maar een uitleg waarom bepaalde verhalen zo toepasselijk zijn is vele malen interessanter. Dus neem een paar minuten. Denk aan de volgende punten (en gebruik dit natuurlijk meteen als template):

[img align=right][/img]
[b]Titel - Auteur[/b] ( [url=]url[/url] / [url=]winkel[url] ) [b]Kwaliteit[/b]
[b]Samenvatting:[/b]
[b]Goed:[/b]
[b]Minder:[/b]
[b]Conclusie:[/b]

[ Voor 2% gewijzigd door samo op 23-08-2011 20:43 . Reden: RML verbeterd ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• samo

samo

yo/wassup

Topicstarter
TS begint natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: http://www.calimeromarketing.nl/DaviWB/Pagina30_IMG_OBJ3.jpg
Calimeromarketing 2.0, Karin Romme. (website, bol)
Samenvatting:
Calimero zal je vast nog kennen. Er is één uitspraak die het kleine kuikentje kenmerkt. Met dát zinnetje in het hoofd is dit boek ook geschreven. Calimeromarketing 2.0 beschrijft hoe de kleine ondernemer zich kan wapenen met nieuwe-media-marketingkanalen zoals socialemedia en internetmarketing, om het zelfde speelveld als grote bedrijven te bespelen. Romme gaat hier uit van de kracht van de kleine en persoonlijk betrokken ondernemer: passie, betrokkenheid en flexibiliteit. Ze bespreekt enkele strategiën, voordelen en kanalen die de eenmanszaak of kleine ondernemer kan inzetten om deze unieke elementen te benadrukken.
Goed:
Romme weet de mogelijkheden wel in een herkenbare en pakkende situatie te beschrijven. Iets waar een kleine ondernemer zelf mee aan de slag kan. Het boek is handig voor de iets meer ervaren marketeer doordat het de situatie waar de kleine ondernemer in zit goed en pakkend omschrijft zonder hier te lang wollig over door te gaan. Het boek is vooral goed voor de kleine ondernemer zelf omdat het een aantal goede ideeën geeft die met voldoende eigen identieit kunnen worden uitgevoerd.
Minder:
Voor de serieuze marketeer is dit misschien een beetje een knullig boek. Uiteindelijk staat er niet iets in dat je niet wist.
Conclusie:
Calimeromarketing 2.0 is wat mij betreft een boek dat kleine ondernemers goed steunt bij het opzetten van socialemediaaanwezigheid. Het is niet baanbrekend innovatief maar past juist daarom goed bij ondernemers die zelf willen ontdekken welke rol zij willen spelen binnen sociale media.

Verwijderd

Interessant topic! De UBB-code is wel niet helemaal perfect, maar ik neem aan dat dit nog wat wordt aangepast?

• samo

samo

yo/wassup

Topicstarter
@Rubinsky_be: ik doe mijn best ;) Ik heb de template bij m'n volgende review toegepast en inderdaad een aantal dingetjes tegengekomen. Je mag altijd meer puntjes sturen. Anyway, heb net een ander boek uit waar ik erg enthousiast over was. Eigenlijk de reden dat ik dit topic gestart heb. Wat mij betreft een echte aanrader.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W4lLoEeiBxYrGiHgtJCie4OT/full.jpg
How Cool Brands Stay Hot - Joeri van den Bergh ( url / bol / Twitter ) 5/5
Samenvatting:
Het communiceren met de doelgroep "jongeren" (15-30 jaar) is een enorme uitdaging. Voor iedere marketeer. Het boek How Cool Brands Stay Hot licht toe hoe Generatie Y (zoals deze generatie genoemd wordt) en milennials (die dus rond de eeuwwisseling opgegroeid zijn) kijken naar merken, hoe ze voorkeuren opbouwen en wie invloedrijk zijn in hun omgeving. Anders is de manier hoe deze groep informatie uitwisselt, waar de groep naar op kijkt en wat de groep belangrijk vindt. Het boek geeft voorbeelden van Coca Cola, MTV, H&M en Jack&Jones, merken waar de waarden en uitingen herkenbaar zichtbaar zijn, zelfs voor iemand die geen klant of fan is. Voor iedereen die iets met marketingcommunicatie doet is dit relevant omdat je vroeg of laat met deze doelgroep zal moeten communiceren. Dit boek geeft een mooi inzicht.
Goed:
Ik voel mij niet zo erg deel van mijn generatie. Maar tijdens het lezen van het boek worden sommige verschillen tussen mijn generatiegenoten en oudere generaties toch duidelijk. En herken ik hoe ik kijk naar jongere generaties. Sommige kernwaarden worden toch bepaald in de tijd waar je opgroeit. Dit boek licht deze waarden en beslissingen goed toe met passende en terugkerende voorbeelden. Aan de hand van onderzoek en interviews wordt de keuze voor gedrag van de doelgroep duidelijk. Het is analytisch maar leest toch erg prettig weg.
Minder:
Het boek beschrijft marketing aan een doelgroep die voor veel marketeers nog niet relevant is. Het is daarmee nog nét wat vroeg. Blijft het boek relevant als deze generatie relevant wordt voor deze marketeers?
Conclusie:
Ik ben blij met dit boek. Het vertelt over creativiteit. Het vertelt over authenticiteit op een manier die ik herken. Het vertelt over marketing die aansluit op de doelgroep. Het verkoopt geen uniforme oplossing maar geeft de informatie waarmee ik zelf conclusies kan gaan trekken. Het schetst een mooi beginpunt en laat voldoende ruimte om vanuit mijn eigen context aansluiting te zoeken.
De informatie die gegeven wordt komt betrouwbaar en begrijpbaar over. Het boek leest vlot en goed door. De voorbeelden zijn herkenbaar en toepasselijk. Ook als je niet rechtsteeks richt op deze doelgroep is het boek een aanrader, omdat het je uitdaagt creatief te denken over marketing.

offtopic:
Dat ik het boek gratis heb gekregen van de auteur is overigens geen reden om het boek toffer te vinden. Het bewijst alleen maar dat hij ook achter zijn verhaal staat. Een gesigneerde versie staat wel toffer.

• samo

samo

yo/wassup

Topicstarter
Ik heb helaas even wat minder tijd gehad om een volgende recentie goed uit te schrijven. Ondertussen wel enorm leuke reacties gehad van onderandere Joeri van den Bergh (zie vorige recentie). Dus; doorgaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.frankwatching.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/03/dcm-150x150.jpg
De Conversation Manager - Steven van Belleghem ( url / bol ) 5 / 5
Samenvatting:
Sociale Media beginnen steeds meer een rol te spelen in bedrijfscommunicatie. In het boek De Conversation Manager verlegt van Belleghem de aandacht van de technische aspecten (netwerken, handelingen) en bekijkt de sociale revolutie in een grotere context. Sociaal handelen is converseren. Sociaal handelen gaat over het vertellen van indrukken aan anderen. Het succes van sociale media is terug te voeren op sociale interacties tussen deelnemers in taal; gesprekken; conversaties. In het boek De Conversation Manager raadt van Belleghem aan om conversatie in de de bedrijfscultuur op te nemen.
Goed:
Het belang van conversatie is groter dan je zou denken. Een conversatiestrategie maakt sociale media-keuze van ondergeschikt belang en stelt je daarmee in staat weer te kijken naar wat je wilt bereiken met communicatie. Een conversatiestrategie zorgt er voor dat een bedrijf in staat wordt (en uiteindelijk is) te reageren op de verwachtingen die worden uitgesproken van toekomstig tevreden klanten. Het boek geeft niet alleen leuke voorbeelden hoe de strategie bij verschillende bedrijven in werking is gezet maar geeft ook goede adviezen hoe een dergelijke strategie binnen een eigen bedrijf ontwikkeld kan worden. Het boek spreekt van een conversation manager - de persoon die de conversatiestrategie overziet en implementeert. Het gaat daarmee niet uit van een onmiddelijke omslag binnen het bedrijf maar helpt met het inzetten van verandering. Het boek toont niet alleen visie in communicatie maar ook in bedrijfsacceptatie van nieuwe oplossingen.
Minder:
Er is een betere manier om dit verhaal te begrijpen dan het boek. En dat is als de auteur het boek presenteert. Ik hoop nog op de DVD-versie. Gelukkig heb ik hem afgelopen week nog zijn verhaal zien vertellen; nóg toffer.
Conclusie:
Als jij interesse hebt in het inzetten van sociale media voor jouw bedrijfssituatie is dit een enorm krachtig boek om inspiratie uit te halen. Juist door niet te kijken naar de sterke kanten van sociale media, maar naar de sociale kanten van bedrijfsvoering en naar de manier waarop conversaties gevoerd worden is de inzet van een conversatiestrategie dichterbij dan ooit.