Dunno of het sarcasme is of for real maar alle boxen, tv en kast staan waterpas.
JvW schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:38:
Hmmm.... Heb toch het idee dat het ligt aan het technisch vernuft van TS en/of het gereedschap. Niet dat ik hier wil ranten, maar als je je goed voorbereidt hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
De kracht die op de schroeven komt te staan is haaks op de schroef, en dan kunnen ze veel hebben. Wanneer het indraaien van de schroef zo zwaar gaat is de beschikbare ruimte simpelweg te krap. Natuurlijk moet je ze er niet met je vinger in kunnen duwen maar de plug wordt dikker wanneer er een schroef in wordt gedraaid, dan pas zit het geheel echt vast.
Begrijpelijk dat je de handleiding volgt, al loont het soms de moeite om zelf mee te denken (we blijven tweakers). Zo gebruik ik zelf bijna altijd eigen pluggen, schroeven en bouten waarvan ik weet dat ze kwalitatief goed zijn. Meegeleverde zooi is m.i. vaak van inferieure of mindere kwaliteit.
Kortom:
1. Goed meten
2. Ken je ondergrond en kies je gereedschap
3. Kies je bevestigingsmateriaal
4. Dubbelcheck punt 1
5. Gaten maken van klein naar groot
6. Plug erin (moet niet al te moeilijk gaan - lees: een hamer moet niet nodig zijn)
7. Schroeven erin...
Overigens kun je, met name in oudere flatgebouwen, het slecht treffen met het beton. Kan soms echt serieus gereedschap vereisen. Ik heb genoeg vrienden die denken met een klopboor daar even een gat in te maken, of werken met boortjes uit de '5 euro-bak'. Hetzelfde gaat op voor schroeven, slecht passende schroevendraaiers en/of bitjes.
Ik had graag foto's gezien van je steun en de bevestiging aan de muur.
Ik snap je punt ook deels wel en ben eigenlijk jouw rijtje ook afgegaan behalve dat ik voor het materiaal van de wandsteun zelf heb gekozen in plaats van eigen spullen te kopen. De gaten zijn allemaal goed opgemeten, breed en diep genoeg geboord met een degelijke boormachine/boortjes. Ik denk dat het gewoon eraan heeft gelegen dat schroeven van ruim 5 centimeter in een grote plug lastig gaat worden (veel weerstand) hoe verder je komt. Want met een ratel was het probleem zo opgelost.
Het is voor jou misschien allemaal basiskennis als klusser maar ik ben net een paar maanden bezig. En aangezien een muurbeugel voor tvs toch iets kostbaarders vasthoud dan een fotolijstje van Ikea wilde ik er gewoon zeker van zijn.
Anyway... Hij hangt, en op het oog heel netjes. Ben het niet zonder meer eens met DukeBox dat het scherm scheef hangt. Kan ook aan de foto liggen. Ik neem aan dat je er een waterpas bij hebt gebruikt. En kleine afwijkingen zijn vaak prima te corrigeren; daar hoef je niet helemaal voor opnieuw te beginnen.
Als jullie twijfelen aan mijn level-skills, wil ik wel een paar foto's maken hoor

Kan mij aan dat soort details ook behoorlijk storen.
De boxen staan ook wat te dicht op de TV. Dit is toch wel iets bewust gedaan. Akoestisch gezien is de ruimte waarin de 5.1 hangt verre van optimaal (plaats van de zitplekken, plek waar mijn achterspeakers hangen, de achterwand). Om te voorkomen dat alles verspreid over die kale witte wand staat, wilde ik de apparatuur wat dichter bij elkaar hangen.
R3veNG schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:22:
[...]
Behalve dat is ook het gebrek aan afstand tussen de links- en rechtsvoor en het scherm niet echt future proof: een ietwat grotere tv na wat jaren en je kan je je speakers al herhangen, hopelijk zonder dat de oorspronkelijke gaatjes zichtbaar zijn.
Wel een minimalistisch en 'clean' resultaat.
De TV die er nu hangt is een 32". Als ik ooit nog wat ga veranderen, dan zou ik een 40 of 42" TV willen. Dat zou met gemak passen. 46" zou net wel/net niet passen, maar zou ook totale overkill zijn voor de ruimte. Dan krijg je het idee dat de TV de eye catcher is van de kamer en dat wil ik voorkomen. De maximale kijkafstand is 3,2 meter. 42" zou dan voldoende moeten zijn.
Ben zelf overigens ook minimalistisch maar er moeten nog wel wat accessoires komen.