5* Samsung F1 RAID fail

Pagina: 1
Acties:

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 20:09
Ik heb al een paar maanden een RAID5/RAID0 combo draaien met 5 Samsung F1 750GB HDD's, waarbij het besturingssysteem op de RAID5 partitie staat en een groot deel van mijn bestanden (vooral downloads/movies) op de RAID0 partitie. Alle 'belangrijke' dingen zoals het OS/foto's/websites/docs en dergelijke heb ik altijd op de RAID5 partitie gezet.

Van het ene moment op het andere moment gaf Intel Matrix Storage Manager vandaag een melding dat er een fout op SATA PORT4 was. Ik krijg een tijd later opeens een BSOD en bij het rebooten werd de RAID opstelling niet meer herkend. Intel Matrix Storage Manager gaf aan dat alle schijven een Offline member waren en dat er geen RAID defined was.

Dit kreeg ik onmogelijk goed, maar na wat googlen heb ik uitgevonden dat met een CMOS reset en het 1 voor 1 aanzetten van de HDDs dat dit het zou verhelpen. De HDD die aan SATA port4 hing geeft echter nogsteeds 'Offline member' aan (ook in andere ports). Nu geeft de Matrix Storage Manager aan dat de RAID5 partitie degraded is en dat de RAID0 partitie failed.

Ik kan mijn besturingssysteem gelukkig weer opstarten en nu ben ik de data van de RAID5 partitie aan het backupen. Intel Matrix Storage Manager geeft echter aan de kapotte HDD echter prima te herkennen, de HDD staat alleen onder het kopje Non RAID Drive, terwijl het kopje RAID Drives aangeeft een HDD te missen. Is er misschien een kans dat ik de kapotte HDD nog op een manier aan de praat krijg om zo toegang te krijgen tot mijn RAID0 data?

Dit zijn de specs van mijn systeem:
Mobo: ASUS P5Q Deluxe
CPU: Intel E8500
Geheugen: 4x2GB Kingston Valueram
Videokaart: GeForce 8800GTX
RAID opstelling: 5* Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ via onboard RAID

Alvast bedankt,

bartosiej

Verwijderd

Wat jij zoekt is een rebuild optie en of je die ook hebt moet je in de RAID controller opzoeken. Wat een beetje vreemd is dat de schijf dus niet in de raid config voorkomt op welke poort dan ook maar wel binnen de "Matrix Storage Manager" software binnen Windows? Als een schijf uit RAID valt en later weer getetecteerd word zou er of een rebuils of een reboot moeten plaats vinden en dan zou het hersteld zijn maar dat lukt dus niet? Mogelijk kan je de schijf weer aan de RAID array toevoegen nadat je hem elders hebt geformateerd en anders moet je dus met een nieuwe schijf is proberen of een compleet nieuwe array maken.
Zorg ervoor dat de schijven voldoende lucht krijgen anders is er zo weer een "stuk" :) En probeer het met de nieuwste bios for je mobo. Overigens zou ik toch voor complexe RAID opstellingen een deticated hardware raid controller aanraden: http://tweakers.net/aanbo...ata-raid-controllers.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2011 02:12 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Dit heeft mij nog wel eens geholpen:
http://www.xtremesystems....05&viewfull=1#post3004705
There is another way to restore your RAID array if a disk dropped out. If you have a hardware failure on one of your disks, this way won't work, otherwise it should be fine. It worked for me three times. Note that this way also won't work if your windows install is on the raid array you're trying to recover, because then your pc won't boot.

*I am not responsible for any data loss blablabla, I'm just giving you a possible sollution; from my experience it tends to work*
1) Enter the Ctrl-I configuration utility. Write your raid level, array size, stripe size and everything else that can be configured on a piece of paper, you'll need this info later.
2) Delete the Raid-array. Yup, that's right, just throw it away.
3) Reboot and create a new array just like your old one. If you do not use the full disk for your array, make the array slightly (0.5GB or so) larger than the old one, so you're sure the old one fits on the new one.
4) Reboot. Don't enter the drive system manger panel in windows. Download and install testdisk. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
5) Start testdisk. The program ask you whether or not it should create a log file. It doesn't matter for all I know, so choose whatever you like. Select your brand new raid array. Select 'Intel partition' if you have a regular
Windows partition. Next choose 'Analyse', then 'Quick search'. If your old array doesn't show up, try 'Deeper search'. Now your partition should show. Select the old partition and press Enter, then 'Write'. Testdisk now
writes the old partition table on your new array.
6) Close the program, reboot and everything should be fine.

This is how I always do it, might be worth a try.
Zoals gezegd, succes niet gegarandeerd, maar als je mazzel hebt is of je gehele of een groot gedeelte van je array nog heel.

[ Voor 3% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 22-08-2011 02:36 ]

LinkedIn
BlackIntel

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 20:09
EvilWhiteDragon schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 02:35:
Dit heeft mij nog wel eens geholpen:

[...]

Zoals gezegd, succes niet gegarandeerd, maar als je mazzel hebt is of je gehele of een groot gedeelte van je array nog heel.
Moet ik mijn RAID array hierbij verwijderen of kan dit ook alleen met mijn RAID0 partitie?

Thing is, is dat ik 5 harde schijven heb als RAID-array en binnen die RAID-array heb ik 2 partities;
- een RAID0 partitie van 2TB
- een RAID5 partitie van 1.2TB, hierop staat o.a. mijn OS, dus ik kan deze partitie niet zomaar verwijderen & weer windows opstarten om die tool te runnen.

Ik denk dat bovenstaande methode alleen werkt als je OS niet op de RAID array staat, right?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Block level copy van al je schijven maken, en dan in een linux systeem de RAID5 reconstrueeren, dan heb je al je data zoals je wil

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

johnkeates schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:24:
Block level copy van al je schijven maken, en dan in een linux systeem de RAID5 reconstrueeren, dan heb je al je data zoals je wil
Duurt wel even!

http://specs.tweak.to/16495

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
bartosiej schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:21:
[...]

Moet ik mijn RAID array hierbij verwijderen of kan dit ook alleen met mijn RAID0 partitie?

Thing is, is dat ik 5 harde schijven heb als RAID-array en binnen die RAID-array heb ik 2 partities;
- een RAID0 partitie van 2TB
- een RAID5 partitie van 1.2TB, hierop staat o.a. mijn OS, dus ik kan deze partitie niet zomaar verwijderen & weer windows opstarten om die tool te runnen.

Ik denk dat bovenstaande methode alleen werkt als je OS niet op de RAID array staat, right?
Je kan de tool ook van een bootcd als Hirens bootcd oid draaien. Elke dos omgeving zou moeten werken.
Het is me alleen niet helemaal duidelijk of je nu windows software RAID gebruikt of via de intel storage manager. In het laatste geval zou het moeten werken als je alleen de RAID0 pakt. Met windows raid geef ik je uberhaupt zeer weinig kans.

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1