Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

F-connector splitter geschikt voor UPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wegens het creeëren van een nieuwe huiskamer een eindje van het AOP heb ik al het advies gekregen de AOP-doos te vervangen door een retourgeschikt ééngats-model. Voorbeeld: http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1149. Vandaar door met kwaliteitskabel en -plug naar de meterkast, welke een stuk dichter bij de nieuwe huiskamer is. Daar heb ik dan een splitter nodig die de aanvoer splitst in een kabel naar het UPC-modem voor internet/telefoon en tv/radio. In- en uitgangen F-connectoren. Welke splitter kan ik hiervoor gebruiken?

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-11 16:00
Voor zover ik weet voldoen alle splitters.

En splitter van goede kwaliteit (bijvoorbeeld Hirschmann) zal wellicht beter afgeschermd zijn voor straling, een iets lagere demping hebben en minder snel stuk gaan. Dit is alleen nodig als je sowieso al problemen met met een zwak signaal.

Ik heb zelf een zware en (voor zover ik kan zien) goed afgeschermde splitter van UPC gekregen dus misschien kun je er een van hen vragen. Wanneer ik mijn UPC-splitter vervang door een lichtere splitter van de Gamma heb ik gewoon dezelfde beeldkwaliteit (analoog en digitaal) en internetsnelheid dus ik betwijfel of het echt van belang is. Ik heb zelfs al eens iemand een niet-afgeschermde splitter zien gebruiken en tot mijn verbazing werkte het nog goed ook. Hier moet wel bij gezegd worden dat dit via een glasvezelprovider was waarbij het kabelsignaal in huis gegenereerd wordt en dit was tegen de 80 dB, zo sterk dat het alle instraling dus ruimschoots overstemde.

Dikke afgeschermde kabels is volgens mij een belangrijker aandachtspunt.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulkiedulkie op 22-08-2011 02:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je dit met UPC overlegd?

De AOP is niet jouw eigendom maar die van de kabelboer, ze worden er doorgaans niet vrolijk van als je eraan gaat zitten prutsen en kunnen dan je signaalkwaliteit niet meer garanderen. Practisch gevolg is dat bij evt storing ze eerst de originele AOP teruggezet willen zien en dan pas verder kijken naar de storing.

Ander punt: de internetmodem hoort gewoon bij het AOP te staan, los van wat je verder allemaal in huis doet.

Sowieso zie ik niet zo in wat het voordeel zou zijn van de huidige AOP vervangen, tenzij je radio over de kabel luistert (dan scheelt het welgeteld één coaxkabel).

Beter idee:

1) huidige AOP ongemoeid laten.
2) huidige splitter blijven gebruiken voor modem vs rest
3) kabel van TV-uitgang van die splitter naar nieuwe wandcontactdoos in nieuwe woonkamer
4) in nieuwe woonkamer een goede retourgeschikte wandcontactdoos plaatsen, daar de DTV-box op aansluiten.

Mbt goed materiaal, neem eens hier een kijkje: http://www.kabelkeur.nl/ - zooi dat door UPC en Ziggo goedgekeurd is. Heb je achteraf ook geen gezeik daarover. Overigens zijn de winkels waar ze op die site naar linken niet de goedkoopste. Het maakt natuurlijk geen drol uit waar je iets koopt, zolang je maar goed spul koopt ;)

Re Hulkiedulkie, goede splitters zijn net zo belangrijk als goede kabels. Een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel. Als je totaal niet afgeschermde splitters gebruikt en je hebt de pech ergens te wonen met veel instraling (pal onder een Digitennemast bijv.) helpen je mooie afgeschermde kabels geen biet. Ook al genereert je glasvezel TV-geval 80dB, daar kun je vrolijk storing doorheen krijgen als het brak is. De kwaliteit van Gamma-splitters is trouwens de laatste tijd sterk verbeterd, dus het feit dat het bij de Gamma vandaan komt zegt gelukkig niet zoveel. Allicht dat je gewoon een goede hebt :)

Vuistregel bij splitters en connectoren: zorg dat de kern aan alle kanten door metaal omgeven wordt. Geen plastic kapjes dus met naakte koper eronder.

Internetsnelheid hangt bij kabelinternet itt DSL zo goed als niet af van kwaliteit van het signaal. Als het goed genoeg is, heb je de volle snelheid. Is het niet goed genoeg, dan valt je verbinding gewoon weg. Het kan zijn dat dat niet afgeschermd geval net op het randje zat. Maar goed, DVB-T (Digitenne) en T-DAB instraling zit meestal meer op TV-frequenties. Strepen of ruis in beelt bij één analoge zender, of struktureel blokkerig beeld bij één DVB-C transport stream is wat je in geval van instraling door gebrekkige kabels verwacht te zien.

Waar je trouwens wel op moet letten bij splitters: veel oudere splitters filteren lage frequenties om ruis te onderdrukken. Dat is mooi, maar helpt je upstream om zeep, dus krijg je uitval van internet, telefonie en video-on-demand diensten. In beginsel moet 5 tot 862MHz doorgelaten worden. Als je echt future-proof wilt zijn is 5MHz - 1GHz aan te raden, maar voorzover ik weet zijn er geen kabelaars in NL die nu al iets boven de 862MHz gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
dion_b schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 10:37:
....
In beginsel moet 5 tot 862MHz doorgelaten worden. Als je echt future-proof wilt zijn is 5MHz - 1GHz aan te raden, maar voorzover ik weet zijn er geen kabelaars in NL die nu al iets boven de 862MHz gebruiken.
Zal ook niet snel gaan gebeuren, kabelaars gaan nu juist terug. Alle kabelaars zijn hun >800Mhz kanalen aan het uitfaseren ivm de mogelijke interferentie met de 800Mhz gsm band die volgend jaar geloof ik actief gaat worden.

Splitters ed van Gamma, mits goed afgeschermd, is idd prima, maar hun hebben ook plastic meuk. Dus met Gamma spul zit je niet PERSE goed, dan is het wel een kwestie van goed kijken. Bij bekabeling maakt het nog meer uit, daar zijn de verschillen groter

[ Voor 63% gewijzigd door DJSmiley op 22-08-2011 11:58 ]