Geluidsplug 3.5mm afgebroken en vast in socket

Pagina: 1
Acties:
  • 30.370 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:46
Beste allen,

Misschien zit ik totaal niet, maar ik dacht dit probleem kan prima voorkomen bij je favoriete geluidsversterker en daar komt het op hetzelfde bij neer.

Mijn zus is niet zo slim geweest met haar laptop. Miss sukkelientje is over haar koptelefoon gestruikeld en nu is deze afgebroken van de plug en zit het restant nog in de koptelefooningang van haar laptop...

Vraag is nu: hoe verder? We hebben al een pincet geprobeerd, geprobeerd erin te poken met een scherpe naald (met een soort weerhaakidee), laptop open gemaakt met de hoop dat we er van binnen uit bijkunnen, maar dat hielp allemaal niet. Het enige wat we zo kunnen verzinnen is met secondelijm het andere stuk eraanvast lijmen en dan eruit trekken, maar dan heb je risico dat het hele ding vastzit... :/

Dus ja, wat nu? Iemand een suggestie? Of wordt het een USB geluidskaart? De laptop betreft overigens een Asus K52J.

Hieronder een aantal foto's.

Detail van de laptop:

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Mech/_MG_2481.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Mech/_MG_2483_knip.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Mech/_MG_2483_knip2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Mech/_MG_2491_knip.jpg

Detail van de afgebroken plug:

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Mech/_MG_2495.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Mech/_MG_2498.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Mech/_MG_2498_knip.jpg

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
veel van die connectors op een printplaat zijn van de achterkant 'open', dus als je daarbij kan, kun je het afgebroken stukje terugduwen. je geeft aan dat je de laptop al hebt open gemaakt en dat dat niet hielp. Wat lukte dan niet?

[ Voor 16% gewijzigd door Notehoutelade op 21-08-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Kun je niet een voorwerp wat net niet past erg koud maken, dan krimpt het in. vervolgens er in doen en wachten tot hij op kamer tempratuur is. Hoopelijk kun je hem er dan uit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-07 11:17
Een naald heet maken, deze erin drukken. Af laten koelen en vervolgens eruit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:13
Robbie T schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 22:49:
Een naald heet maken, deze erin drukken. Af laten koelen en vervolgens eruit trekken?
Precies wat ik net wilde zeggen!

Zo zou ik het ook doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

bij hitte zet het toch uit? dus dan zou je laptop warm moeten maken? Kan ook, door hem te stres testen. Probeer beide :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dit is zo ongelooflijk balen, ik heb dat ook weleens gehad bij mijn Z-5500! Uiteindelijk heb ik dat ding uit elkaar gesloopt en met een pincet die stekker eruit weten te duwen, maar omdat dit bij een laptop gebeurd is denk ik niet dat je daar veel aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:01
een dunne houtschroef doet soms wonderen, hoe spitser de punt hoe beter :)
draaien en er in duwen, dan blijven draaiend en voorzichtig trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door absrnd op 21-08-2011 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:46
Bedankt voor de snelle reacties! :)

Misschien zou dan juist een naald afkoelen in de vriezer een goed idee zijn. Deze zet dan weer uit zodra deze opwarmt en klemt zich zo vast. Ik zal eens kijken. Als dat niet lukt doe ik de houtschroef.
De achterkant had ik open gemaakt en er zat precies een harde schijf achter. Die schijf zit in een socket vast, dus dan zou ik die hele socket eruit moeten halen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat dit typisch iets is waar je even een middag de tijd voor moet nemen. Haal die laptop gewoon zover uit elkaar dat je hem er fatsoenlijk uit kunt duwen vanaf de andere kant.. Schroeven en naalden, ik denk dat je er spijt van gaat krijgen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:05

Osxy

Holy crap on a cracker

Eventueel een lucifer pakken, drup seconden lijm (of ander soort sterke lijm). Vast lijmen op resterende deel plug, drogen en trekken?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 14:25
Pak het kleinste metaalboortje dat je kan vinden en dan heel rustig een gaatje in de plug boren. Daarna pak je een dunne schroef, die je in het gat draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-05 07:54
Lijkt me nogal riskant in een laptop.. Je ziet ook niet zo goed wat je doet..

Ik zou gaan voor de seconde lijm optie!
newbreed schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:46:
Pak het kleinste metaalboortje dat je kan vinden en dan heel rustig een gaatje in de plug boren. Daarna pak je een dunne schroef, die je in het gat draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dunne schroef pakken en een groot gedeelte afplakken met schilderstape zodat je niets kan beschadigen. Alleen een klein stukje punt openlaten en deze gebruiken om in de plug te draaien?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

In de plug zelf zitten kleine metalen flapjes die je vrijwel zeker weten gaat beschadigen als je erin gaat boren. Dingen afkoelen of verwarmen om ze te klemmen lijkt me ook geen praktische oplossing; je klemt hem dan net zo goed in de connector vast als in de plug zelf. Het luciferhoutje met secondelijm lijkt me nog veruit de beste optie, en dan heel voorzichtig trekken.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
newbreed schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:46:
Ik zou niet eens de dunste nemen, gewoon 2 mm, daar een schroefje in, en d'r uit halen. Of zuslief heeft geen koptelefoon meer.
Openmaken en de connector vervangen (soldeerbout!) kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 13:55
Euh, die harde schijf kun je toch gewoon via het hardeschijf 'luikje' verwijderen? Open maken en met een pincet/naald de plug eruit duwen lijkt me echt de beste optie, je ziet namelijk wat je doet. Het duurt wel wat langer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 19:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Nieuwe laptop kopen en volgende keer voorzichtiger wezen :P

En nu serieus, Beste oplossing lijkt me ook de hele boel open smijten. Het luciferdingetje lijkt mij nie tmogelijk denk niet dat superlijm hout en metaal gaat lijmen. Ik ben voor de optie fijnste houtschroef én fijnste boor. Eerst heel klein gaatje boren om je punt vast te zetten. Dan je schroef derin.

Maar als je kan gewoon de HDD eruit. Dat boren geeft trillingen fijn metaalstof... Hou dat als laatste redmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Niet met een lucifer maar met een dunne metalen stift, b.v. een fietsenspaak, druppel secondenlijm en dan voorzichtig trekken, niet draaien.
Lukt meestal de eerste keer.
Boren en schroeven lukt niet, plug gaat meedraaien.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325180

Met sorcees eens, met een dunne spijker lukt het ook. 100% gegarandeerd succes. Wel voorzichtig doen met de lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-04 11:31
Dit heb ik zelf ook gehad bij mijn iphone 4! Deze was precies op het zelfde punt afgebroken.

ik kreeg hem eruit door het afgebroken stukje wat kleiner te knijpen en deze terug in de aansluiting te duwen, daardoor klemde hij het vastzittende stukje en kon ik hem er weer uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Je zegt dat je de laptop al open hebt gehad. Heb je kunnen zien of de connector op het moederboard zit, of op een los PCBtje? Dit wordt tegenwoordig (gelukkig!) steeds vaker gedaan zodat je dat bordje kunt vervangen in plaats van het complete moederboard, of het voorkomt in ieder geval dat de soldeer rework werkzaamheden op het drukbezette moederboard moeten plaatsvinden.

Zo te zien is de connector zelf ook beschadigd, grote kans dat deze kraakt of niet meer werkt. Als je het goed wil doen moet je de connector of het printplaatje met daarop de connector vervangen. Achterhaal het typenummer hiervan en koop het voor een paar dollar via Ebay of andere sites (Google) :)

Lijkt me beter dan uren lang te gaan rommelen met spijkers en naalden en schroeven en hete en koude dingen, creatief zijn die Tweakers wel :P

[ Voor 9% gewijzigd door Elektronicanet op 22-08-2011 20:38 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 790969

Secondelijm en een tandenstoker for the win. Thanks people!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Interessante macro-foto's
Zulke foto's zie ik niet zo vaak.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic is bijna 5 jaar oud. Hierin verder praten is dus niet zinnig. Op slot dan maar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.