Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Model Based Application Development.

Pagina: 1
Acties:

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 21:46
Ik vraag mij af of hier iemand is die ervaring heeft met Model based application development ( MAD). Dit is een methode van softwareontwikkeling waarbij vanuit een gegevensmodel de broncode van een applicatie automatisch gegenereerd kan worden. Er wordt meestal eerst een bedrijfsactiviteitenmodel opgesteld van waaruit een informatiemodel wordt samengesteld. Vanuit deze modellen wordt dan het systeem afgebakend en vervolgens een gegevensmodel opgesteld. Vanuit dit gegevensmodel wordt dus de code gegenereerd.

Alleen wat ik mij nu afvraag is aan wat voor type applicaties je dan moet denken? Ik stel mij dan een applicatie voor zoals hieronder te zien:
Afbeeldingslocatie: https://jackhandbuch.bewotec.de/download/attachments/6226930/NL0436.jpg?version=1&modificationDate=1285858489000

Dat je dus vanuit het gegevensmodel snel dit soort schermen kan genereren waarmee data in de database gemanipuleerd kan worden. Is dit juist? Daarnaast vraag ik mij af of dit op grote schaal toegepast wordt of is het eerder uitzondering dan regel? En in welke sectoren wordt dit veel toegepast?
Misschien wordt het veel toegepast bij bedrijven die snel een eigen CRM ( custom relation ship management) systeem willen hebben of iets dergelijks? :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mijn persoonlijke mening: modelgebaseerd is leuk om mee te beginnen maar geen eindstation. De gegenereerde code is nooit 100% af, dus je zal er nog wijzigingen in moeten maken. Eigenlijk mag je natuurlijk alleen je model veranderen, maar soms is dat niet voldoende. En aangezien je je aanpassingen ook niet kunt terug inlezen in je model kan je er gevoegelijk vanuit gaan dat het model op een gegeven moment verouderd gaat zijn. Vanaf dat moment kan je alleen op de 'ouderwetse' verder, door middel van codekloppen.

De ontwikkelingen van case-tools gaan nog wel steeds vooruit, maar ik vind ze nog altijd niet goed genoeg.

Wat grafische gebruikersinterface betreft: dat mag je zelf vormgeven, dat kan geen enkel computerprogramma voor je doen.

Siditamentis astuentis pactum.

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 21:46
Varienaja schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 07:29:
Mijn persoonlijke mening: modelgebaseerd is leuk om mee te beginnen maar geen eindstation. De gegenereerde code is nooit 100% af, dus je zal er nog wijzigingen in moeten maken. Eigenlijk mag je natuurlijk alleen je model veranderen, maar soms is dat niet voldoende. En aangezien je je aanpassingen ook niet kunt terug inlezen in je model kan je er gevoegelijk vanuit gaan dat het model op een gegeven moment verouderd gaat zijn. Vanaf dat moment kan je alleen op de 'ouderwetse' verder, door middel van codekloppen.

De ontwikkelingen van case-tools gaan nog wel steeds vooruit, maar ik vind ze nog altijd niet goed genoeg.

Wat grafische gebruikersinterface betreft: dat mag je zelf vormgeven, dat kan geen enkel computerprogramma voor je doen.
Oke thnx, dus als ik het goed begrijp wordt het in de praktijk vooral gebruikt om een snel een prototype te genereren en daar dan op verder te borduren.

Alleen van het bedrijfsmodel en informatiemodel naar het gegevensmodel wordt toch ook gebruik gemaakt van een applicatie generator? Die maakt dus een gegevensmodel geschrikt voor een bepaald platform zoals bijvoorbeeld J2EE.

Dit noemt men dan het platform specifieke model. En vanuit hier wordt weer een applicatiegenerator gebruikt om de broncode te genereren.

Dus het gaat zo:
-Platform onafhankelijk model ( Dit bestaat uit het bedrijfsactiviteitenmodel en het informatiemodel )

Applicatie generator

- Platform specifiek model ( Dit bestaat uit het gegevensmodel )

Applicatie generator

- Implementatie model ( Dit bestaat uit de broncode in een bepaalde programmeertaal)

Of wordt er meestal alleen gebruik gemaakt van een applicatie generator voor de transformatie van het gegevensmodel naar het implementatiemodel (broncode)?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:25

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wij gebruiken dit redelijk veel, en zijn van plan om hier nog een paar stappen in te maken. We maken maatwerk CRM applicaties voor diverse (kleinere) bedrijven. Hier hebben we zoveel overlap in gezien dat we deze applicaties nu maken vanuit een eigen framework. Hierbij definiëren we alleen het class-model (wat eigenlijk 1 op 1 overeenkomt met het gegevens- / datamodel), en de acties die je op de gegevens wilt uitvoeren. Daaruit wordt sourcecode gegenereerd en code die zorgt voor het opslaan van gegevens in een database (mysql, mssql, oracle, ...).

De schermen worden vervolgens runtime pas automatisch gemaakt volgens een vast stramien. Deze standaard-layout van de schermen is vervolgens (per gebruiker) weer aan te passen naar eigen behoefte.

Het 'eenvoudige' deel dat goed te automatiseren is, is het opzetten van het class-model. Dat kan je ontwerpen in diverse tools, en dat is te verwerken tot een eerste opzet voor de source. De diverse acties (bijvoorbeeld: als datum x voorbij is moet y worden gedaan, ...) kan je wel beschrijven in tekst, maar het is moeilijk om daar automatisch code van te maken. Nadat de eerste source voor de classes is gemaakt breiden we deze uit met de acties.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Microsoft Access?
Als je dat te mwa vindt, probeer Visual Studio LightSwitch

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2011 01:12 ]