Broadcast audio over ethernet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
Ik ben op zoek naar een manier om in meerdere ruimtes dezelfde muziek af te spelen.
Daarbij zou ik zoveel mogelijk gebruik willen maken van bestaande kompjoeters die zo links en rechts in het huis staan. En zijn aangesloten op een bekabeld, fast ethernet netwerk.

Ik weet dat er apparatuur te koop is waarmee dit eenvoudig te realiseren is.
Philips en Sonos hebben dergelijke apparaten. Maar dat wordt een prijzige aangelegenheid zogauw je dit wil gebruiken in 3 of meer ruimtes.

Als ik op zoek ga naar programma's om dit te realiseren, dan kom ik terecht bij IceCAST of ShoutCAST. Maar dat zijn toepassingen om audio over IP uit te zenden voor een groot aantal luisteraars die allemaal over een internet pijp binnenkomen. Dat maakt ze onnodig complex in installatie en gebruik. Althans - voor mij onnodig.

Ik heb ook iets gelezen over een plugin voor XBMC. Maar die VLC nodig om alles goed te laten werken. Er zijn ook niet echt enthousiaste verhalen terug te vinden over deze combi.

Ik zoek dus iets vergelijkbaars wat aan de server kant zelfstandig, zonder andere toepassingen kan werken voor 3-5 'luisteraars'. Zijnde de kompjoeters in de betreffende ruimtes. En die allemaal zijn aangesloten op hetzelfde subnet.

Herkent iemand deze vraag? En heeft daar een praktische, werkende oplossing voor?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 21-08-2011 19:36 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Al eens naar mpd gekeken? Dat is voor niet-internet ook prima ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Boudewijn schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 19:33:
Al eens naar mpd gekeken? Dat is voor niet-internet ook prima ;).
Ik weet niet waar de afkorting MPD voor staat.
Bedoel je deze?

Voor zover ik kan nagaan een Linux programma.
Of is er ook een Windows variant?
En waar vindt ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MPD is music player daemon.

En ja dat is linux; jij hebt niet gezegd dat je windows ofzo wil. Meer info dus.
Wat heb je zelf al gevonden?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
zelf multicasten? als t op je interne lan is kan dat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is precies wat ik ook zoek, ik heb diverse PC in verschillende ruimtes helaas nog geen manier gevonden om audio (maar ik zou ook video willen) synchroon op alle clients af te spelen.. Dus ik volg dit toppic met veel interesse, ik had begrepen dat VLC een dergelijke functionaliteit zou bezitten, heb er het een en ander over gelezen maar vond het nogal omslachig. Een broadcast audio en videoserver zou toch heel wat makkelijker moeten kunnen, gewoon een lokale site waar je je gewenste livestream kunt uitkiezen.
Ben er zeker van dat zo'n programma er gaat komen, er zijn steeds meer mensen met meerdere PC's in huis die iets dergelijks zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb gedaan wat die wikihow aangeeft, maar werkt niet, bovendien komt de beschrijving niet overeen met de huidige VLC software, ik heb eens die VLC docs gelezen maar dat is echt heel omslachtig terwijl het eigenlijk zo eenvoudig zou moeten zijn, Geef op de master aan welke file je wilt streamen (software herkent zelf formaat dvd, mp3, blu ray etc, dwz vraag de user niets), streamt naar naar een of andere poort zodra een client connect. Client connect met master, krijgt mediaformaat van master en speelt file af, klaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Boudewijn schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 20:02:
MPD is music player daemon.

En ja dat is linux; jij hebt niet gezegd dat je windows ofzo wil. Meer info dus.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb inderdaad een (lichte) voorkeur voor Windows.
Maar Linux is zeker een optie.

Wat ik zelf al heb gevonden? IceCast, Shoutcast, XBMC en VLC. Daarvan VLC en XBMC daadwerkelijk geinstalleerd en geprobeerd. Zonder succes. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Maar uitvoeren en wel zodanig dat het ook werkt zoals beschreven is minstens zo een kunst... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ja - die (her)ken ik. Waar ik mijn twijfels bij heb is het synchrone deel.
Ik geloof wel dat in alle ruimtes dezelfde muziek afspelen gaat lukken.
Maar of het synchroon loopt....

Windows 2003 server kent die mogelijkheid al. Alleen is het niet synchroon.
Althans, als het al kan, dan weet ik niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat bedoel jij met syncroon, en hoe denk je dat te kunnen implementeren op een netwerk wat via TCP/UDP werkt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Airw0lf schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:27:
[...]
Windows 2003 server kent die mogelijkheid al. Alleen is het niet synchroon.
Althans, als het al kan, dan weet ik niet hoe.
Punt is dat je 'synchroon' (wat je daar dan ook mee bedoeld, ik kan er een paar bedenken) moet laten zitten.
Al was het alleen maar omdat verschillende geluidskaarten -altijd- kleine afwijkingen hebben in samplerates en dat is genoeg om in een tijdsbestek van een uur, zomaar een paar seconden achter of voor te lopen.
Elke geluidskaart heeft z'n eigen afwijking en met wat geluk is die elke dag nog anders ook.
Is alleen op te lossen door een centrale wordclock aan te leggen, dan pas kan je echt synchroon spelen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menace9
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je zou iTunes kunnen gebruiken en op de computers Shairport (https://github.com/albertz/shairport) draaien. Met Shairport krijg je de muziek functionaliteit van de Airport Express op je computer. Shairport is er voor Linux, Windows en OSX, en er is een java versie.

In iTunes kan je dan je muziek naar 1 of meerdere computers (of Airport Express accesspoints) sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Squeezebox zou ik eens naar kijken, werkt met computer (ziet zo synchroon als met losse squeezeboxen). gewoon via wifi of kabel. En heerlijke bediening met je smartphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
@menace9: blijf je dus het probleem houden dat er vertragingen kunnen zijn door al die dingen die remco_k a; aangaf.

Al lijkt met zolang je geen volle bak geluid door het gebouw wil jagen dat iets vertraging geen echt probleem zou moeten zijn.
Is het als achtergrond dan maakt het al helemaal niet meer uit.
Je gaat het pas merken als je het volume zo hoog hebt staan als je vanuit de ene kamer de andere gaat horen.

Of even bij de Efteling vragen hou zij het opgelost hebben :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gewoon squeezeslave op de computers installeren en klaar. Deze hebben ondersteuning voor synchroon afspelen, Bediening kan vervolgens gewoon vanuit je browser of met je smartphone.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Volgens mij kun je dit bereiken met VLC en multicast. Ik heb hier een keer kort naar gekeken dus veel zoekwerk moet je nog zelf doen. Je hebt een VLC speler die alles broadcast via multicast de andere VLC spelers zullen als clients bij deze multicast sessie aanmelden. Onder linux waren er vreemde echo problemen maar wellicht is dit inmiddels een jaar verder allemaal opgelost. Zeker ook omdat je Windows gebruikt waardoor je een andere VLC versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
alt-92 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:43:
Wat bedoel jij met syncroon, en hoe denk je dat te kunnen implementeren op een netwerk wat via TCP/UDP werkt?
Synchroon als in elke ruimte wordt hetzelfde nummer afgespeeld.
En tijdens het afspelen hoor je in elke ruimte dezelfde "tonen".

Anders gezegd - het lijkt erop alsof er in elke ruimte luidsprekers staan opgesteld die allemaal zijn aangesloten op dezelfde versterker.

En hoe dat moet werken op een TCP/UDP netwerk?
Eeehhh - ik heb wel ongeveer een idee hoe het zou kunnen werken.
In dit kader stel ik me op als een gebruiker die toevallig wat weet over het gebruik van hardware, software en netwerken. Wellicht wat meer als de doorsnee consument (anders was ik hier niet) - maar zeker niet alleswetend.
En nu is deze 'gebruiker' op zoek is naar een bepaalde muziek toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Janoz schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:45:
Gewoon squeezeslave op de computers installeren en klaar. Deze hebben ondersteuning voor synchroon afspelen, Bediening kan vervolgens gewoon vanuit je browser of met je smartphone.
Klinkt goed. Ik heb SqueezeSlave en SqueezeServer inmiddels gevonden.
En dat van die Smartphone gaat via een browser?

Kan zo een stream ook afgespeeld worden via XBMC op een XBOX ?
Al dan niet door eerst een plugin te installeren?

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 22-08-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Je zou eventuele reeds bestaande ethernet bekabeling natuurlijk ook gewoon kunnen gebruiken om ouderwets analoge audio over te transporteren.
Indien het een 100 Mbit netwerk betreft, gebruik je 4 aders. Als er 8-aderige kabels liggen, kan je de overgebleven 4 aders prima gebruiken om audio (line-signaal) te transporteren van a naar b.
Wel gebalanceerd doen, anders brom. gebruik daarvoor b.v. standaard 1:1 audio trafo's met een impedantie van 10kOhm.
Lost heel veel problemen zomaar voor je op. PC's hoeven niet aan te staan en -nooit- last van haperende netwerken cq vertragingen cq afwijkingen in buffer size of samplerate verschillen.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 22-08-2011 16:25 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Airw0lf schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:05:
....

Kan zo een stream ook afgespeeld worden via XBMC op een XBOX ?
Al dan niet door eerst een plugin te installeren?
Nee. Er is geen slave voor de xbox. SqueezeServer ondersteund wel het streamen van een mp3 stream (shoutcast oplossing) welke wel werkt net XBMC, maar deze is niet synchroon af te spelen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
raymonvdm schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:46:
Volgens mij kun je dit bereiken met VLC en multicast. Ik heb hier een keer kort naar gekeken dus veel zoekwerk moet je nog zelf doen. Je hebt een VLC speler die alles broadcast via multicast de andere VLC spelers zullen als clients bij deze multicast sessie aanmelden. Onder linux waren er vreemde echo problemen maar wellicht is dit inmiddels een jaar verder allemaal opgelost. Zeker ook omdat je Windows gebruikt waardoor je een andere VLC versie hebt.
Mja - theoretisch wel - de functies zijn aanwezig. En VLC wordt samen met een multiroom plugin gebruikt gebruikt om via XBMC zoiets te realiseren.
Maar ik heb nog niets gevonden over een werkende installatie. Zowel niet met VLC alleen. Als in combinatie met XBMC.
De handleidingen die hierover op internet rondzwerven kloppen niet (helemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Janoz schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:45:
Ik heb de server en slave geïnstalleerd op alle relevante kompjoeters.
Alleen, zogauw ik een tweede slave start sterft de eerste.
Enig idee wat hier aan de hand is?

=====

Oplossing was de parameter --mac <mac-adress> bij het starten van een slave.
Dit moet uniek zijn.

Verder is dit een prima oplossing!
Het doet precies wat ik nodig heb. :) :) :)

Bedankt Janoz! _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Airw0lf op 22-08-2011 20:33 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
remco_k schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:24:
Je zou eventuele reeds bestaande ethernet bekabeling natuurlijk ook gewoon kunnen gebruiken om ouderwets analoge audio over te transporteren.
Indien het een 100 Mbit netwerk betreft, gebruik je 4 aders. Als er 8-aderige kabels liggen, kan je de overgebleven 4 aders prima gebruiken om audio (line-signaal) te transporteren van a naar b.
Wel gebalanceerd doen, anders brom. gebruik daarvoor b.v. standaard 1:1 audio trafo's met een impedantie van 10kOhm.
Lost heel veel problemen zomaar voor je op. PC's hoeven niet aan te staan en -nooit- last van haperende netwerken cq vertragingen cq afwijkingen in buffer size of samplerate verschillen.
Ja - dat klopt natuurlijk.

Alleen zal er dan ergens een concentratiepunt zijn waar alle 'audio' aansluitingen bij elkaar komen. In mijn geval zou dat het patch paneel zijn op de eerste verdieping.
Maar daar staat de audio installatie niet - die staat in de woonkamer.

Dus dan moet ik weer iets verzinnen om allemaal die audio signaleren te bundelen naar een audio apparaat. Wat dan weer een stereo 'verbinding' heeft met de woonkamer. Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moest krijgen

Met Squeezebox heb ik alle vrijheid. Het kan allemaal synchroon. Maar ook deels synchroon en deels zelfstandig. Of allemaal zelfstandig. Tis maar net wat op een moment handig is.
Mocht ik op een gegeven moment geen kompjoeter willen gebruiken, dan kan ik bij Logitech altijd een Squeezebox kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Airw0lf schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:39:
[...]
Ja - dat klopt natuurlijk.

Alleen zal er dan ergens een concentratiepunt zijn waar alle 'audio' aansluitingen bij elkaar komen. In mijn geval zou dat het patch paneel zijn op de eerste verdieping.
Maar daar staat de audio installatie niet - die staat in de woonkamer.

Dus dan moet ik weer iets verzinnen om allemaal die audio signaleren te bundelen naar een audio apparaat. Wat dan weer een stereo 'verbinding' heeft met de woonkamer. Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moest krijgen
Op dezelfde manier, via bestaande (ethernet) bekabeling. Dan bij het patchpaneel splitten met een eventuele distributie versterker.

Maar wat je zegt, je hebt het eigenlijk al voor elkaar via pc's en het voldoet. Dan is er geen reden om er nog verder over te bomen. :)

Alles kan stuk.

• Airw0lf
remco_k schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:10:
[...]

Op dezelfde manier, via bestaande (ethernet) bekabeling. Dan bij het patchpaneel splitten met een eventuele distributie versterker.

Maar wat je zegt, je hebt het eigenlijk al voor elkaar via pc's en het voldoet. Dan is er geen reden om er nog verder over te bomen. :)
Mja - maar toch. Ter meerdere lering ende vermaak zou ik toch graag willen begrijpen hoe je dat ziet. Ik gebruik namelijk ook nog een oude XBOX met XBMC voor het afspelen van films.
En daar is geen SqueezeSlave voor.
Nu zou ik de XBOX kunnen voorzien van een ander, niet-MS BIOS en Linux kunnen installeren. Maar of dan XBMC en SqeueezSlave gaan werken weet ik niet. Tot nu toe heb niets kunnen vinden van iemand die op die manier iets werkends heeft.

Dus daarom:
Hoe werkt dat dan met een distributie versterker?
Naar ik aanneem een audio uitgang van een versterker distribueren over vier kanalen (o.i.d.)?
En bestaat zoiets ook voor een 5.1 uitgang? Met andere woorden, een 5.1 erin stoppen. En downmixen naar stereo. Om vervolgens het stereo signaal op 4 stereo kanalen eruit te gooien.

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 25-08-2011 23:40 . Reden: Meer informatie / nauwkeuriger vragen ]

• remco_k

remco_k

5.1 downmixers naar stereo bestaan, maar in losse vorm betaal je de hoofdprijs. (omdat dat meestal professioneel spul is)
Dan kan je beter een willekeurige "oude" receiver op marktplaats opzoeken, die DTS 5.1 kan weergeven. (ik heb hier een Sony receiver staan van 12 jaar oud, die doet dat prima). Daarvan pak je dan één van de beschikbare line-uitgangen en daar heb je dan alvast je stereo signaal, de 5.1 downmix.

Dat signaal zet je op een distributie versterker. Dat is geen versterker waar je speakers aan kunt koppelen. Hij heeft 1x line-in en b.v. 4x line out, allen evt apart regelbaar qua nivo. Profi distributie versterkers zijn meteen gebalanceerd aan hun outputs overigens. Maar ik dacht dat Behringer (da's een budget profi merk zeg maar) wel aardige dingen heeft.

Maar je zou dat 5.1 signaal (S/PDIF?) toch ook gewoon een PC in kunnen slingeren en die de downmix laten maken en dat weer streamen?

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 25-08-2011 23:57 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
remco_k schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:57:
Dat signaal zet je op een distributie versterker. Dat is geen versterker waar je speakers aan kunt koppelen. Hij heeft 1x line-in en b.v. 4x line out, allen evt apart regelbaar qua nivo. Profi distributie versterkers zijn meteen gebalanceerd aan hun outputs overigens. Maar ik dacht dat Behringer (da's een budget profi merk zeg maar) wel aardige dingen heeft.
Kee - duidelijk.
En van daaruit naar een versterker waar boxen aan hangen.
Of naar boxen met een versterker. En een stereo line ingang.
remco_k schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:57:
Maar je zou dat 5.1 signaal (S/PDIF?) toch ook gewoon een PC in kunnen slingeren en die de downmix laten maken en dat weer streamen?
Met een (HT)PC ga ik niet eens downmixen. 8)
Dan gaat meteen SqueezeSlave erop.
En XBMC om de rest af te kunnen spelen.

Bedankt voor je toelichting - weer wat bij geleerd - toppie! d:)b

Pagina: 1