Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 419702

Topicstarter
Hieronder verhaal over Huisbaas e.d.

Aanloop

1 april 2011 (Kan het nog grappiger) ben ik ingetrokken in een soort van studentenwoning in een wat mindere wijk van Breda, i.v.m. het feit dat het nabij mijn werk en school lag. Het pand was toen al eigenlijk in slechte staat, maar bepaalde zaken waren wel echte lokkertjes:
- Er was een prachtige badkamer met mooi (bubbel)bad, aparte douchecabine en 2 wasbakken.
- Groot dakterras, was natuurlijk wel fijn met de zomer op komst.
- Het pand had 3 kamers in de verhuur.
- Makelaar heeft bemiddeld en een overzichtelijk en duidelijk contract opgesteld.
- Huisbaas zou zelf ook af en toe aanwezig zijn
- Na bezichtiging gelijk ingetrokken wegens de vele voordelen toendertijd, in 1 x Huur, Borg en Bemiddeling betaald, via internetbankieren.

Beginfase

Huisbaas had ik nog niet gezien toen ik was ingetrokken, die zou er toch niet zoveel zijn en daarnaast was de makelaar gewoon goed en betrouwbaar (Ook nu nog, heeft al nieuwe tijdelijke ruimte geregeld voor me)
- Eerste ontmoeting met huisbaas gehad tijdens inruimen kamer.
- Het is een heel raar en verward persoon, zowel qua uiterlijk als gedrag.
- Zelfs makelaar vermoedt dat huisbaas een chronisch psychiatrisch patiënt is, enorme moodswings
- Huisbaas begon heel verhaal over schulden en geen mogelijkheid tot inschrijven op de woning, ook na te lezen op internet dat hij een geschil heeft gehad met andere huurder(s)
- Vorige mensen had hij ''eruit geflikkerd'' i.v.m. problemen die zij veroorzaakten

- Al met al was het dus wel even schrikken na 2 dagen het contract getekend te hebben, inschrijven was niet mogelijk i.v.m. schulden en deurwaarders. Daarnaast waren er wel een aantal zaken die grondig aan renovering / opknappen toe waren.
- Hij heeft uit een ander huis dat (onder executie!!!) verkocht is een wasmachine, droger en vaatwasser gehaald. Tevens extra koelkast en vriezer. Hiervoor probeerde hij mij te regelen als verhuishulpje (onbetaald) en heeft hij uiteindelijk een andere huisgenoot meegenomen om te verhuizen.
- Internet en televisie moesten uiteindelijk nog aangevraagd worden, heeft ongeveer een maand geduurd.

*** Zelf was ik deze periode heel weinig aanwezig aangezien ik liever bij vrienden/familie/vriendin was, dit is eigenlijk de hele periode dat ik hier heb gewoond zo geweest ***

Tussentijd

Verhuurder heeft nooit iets gedaan aan de gebreken, in de tussentijd is het rolluik bij het dakterras kapot gegaan en dit is nooit verholpen. Daarnaast tussendoor nieuw contract moeten tekenen en borg teruggehad en opnieuw moeten overmaken omdat hij de verhuur i.p.v. privé onder een wazige C.V. wilde doen.
=> Ik ben hiermee gewoon akkoord gegaan en heb al mijn verplichtingen op een goede manier voldaan.

- Huisbaas heeft zelf met zijn '''bezopen'' hoofd na een avondje stappen ingebroken, mij telefonisch lastiggevallen terwijl ik lag te slapen bij mijn vriendin. Dit was eind april meen ik me te herinneren, hoogstwaarschijnlijk Koninginnedag.
- Huisbaas was veel vaker dan van tevoren geïnformeerd aanwezig en vervelend, harde muziek rond 02:00 's nachts wanneer hij in het bubbelbad zat.
- Hoop gezeik over meebetalen aan bepaalde dingen die vervolgens nooit aangeschaft werden o.i.d.

*** Zelf al die tijd netjes op tijd huur overgemaakt, nooit problemen mee gehad, heb redelijk inkomen.

Het einde!

Huisgenoot had achterstallige betalingen á ongeveer 1100 euro, kreeg dit te horen na terugkomst vakantie ongeveer een week geleden. Huisbaas heeft besloten zonder verdere juridische toestemming eigendom ex-huisgenoot te vorderen en in zijn eigen kamer achter slot en grendel te plaatsen.
- Huisgenoot is rustig weggegaan, geen last van gehad tot bepaalde tijd
- Huisbaas was van plan alle spullen te verkopen, en heeft nooit duidelijk ultimatum gesteld voor ex-huisgenoot.

=> Ex-huisgenoot heeft echter justitieel verleden en heeft afgelopen donderdag rond 03:00 ingebroken terwijl ik alleen thuis was. Ik heb gelijk 112 gebeld, na hem eerst gesproken en gewaarschuwd te hebben zonder resultaat. Politie was helaas pas na een half uur aanwezig en huisgenoot was verdwenen, met gedeelte van uitsluitend zijn eigen kleding. Ik heb verder geen aangifte gedaan.

- Huisbaas gaat nu aangifte doen en heeft mij net verteld de verzekering te tillen door te zeggen dat huisgenoot ongeveer 700 euro contant heeft meegenomen.
- Huisbaas had allemaal zooi buiten laten liggen waardoor inbraak kinderspel was.
- Rolluik was kapot dat maakte het ook alleen maar makkelijker.

Nu

Zoals misschien duidelijk is gebleken uit bovenstaande heb ik niet meer echt een fijn gevoel hier, zodoende besloten tijdelijk in te trekken elder, voor een paar dagen. Makelaar heeft nieuwe mooiere kamer geregeld in veel betere wijk. (Verschil Ghetto / Beverly Hills) Makelaar helpt me bij papierwerk qua sleutels inleveren en laatste maand huur betalen met borg, en wil eventueel borg terug zien te krijgen voor me.

Vandaag kamer bijna leeggehaald, en huisbaas begon te zeiken dat ik dingen moest regelen voor hem, zoals reparatie rolluik. Echter huisbaas verteld dat ik geen gratis klusjesman ben en dat hij maar elder hulp moet zoeken. Hierop reageerde hij met een verhaal dat hij mij veel geld kan eisen e.d. minimaal 2 maanden huur.
Ik heb makelaar achter me staan tot op zekere hoogte, maar hij regelt ook nieuwe huurder voor de kamer al vindt makelaar huisbaas een hele rare vogel.

Ik wil graag weten wat mijn opties zijn juridisch gezien:
- Ik heb rechtsbijstand verzekering
- Heb genoeg mensen gesproken die mij 100% gelijk geven, zowel (goede) ondernemers die ook al wat hebben meegemaakt als anderen.
- Ik ben die huisbaas kotsbeu en wil hem het liefst helemaal kaalplukken en misschien de gevangenis in krijgen, echter kun je van een kale kip niks plukken.
- Ik wil in ieder geval zo weinig mogelijk geld aan de hele kwestie kwijtraken.
- Eventueel kijken voor claims voor emotionele schade e.d. want de inbraak was een redelijk nare ervaring

Tot Slot

Gelieve geen reacties te plaatsen met als inhoud dat ik dit niet kan maken en dat het ethisch niet verantwoord is e.d. Tevens geen namen e.d. genoemd om de zaak neutraal te houden, en dit puur even kijken is wat mijn kansen zijn. Ik ben van plan morgen even langs het juridisch loket te gaan.

B.v.d.

Topsy Krets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 19:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

M.i. verhuizen, zorgen dat je je borg terug krijgt en verder vergeten. Of later om lache met een biertje erbij.

Emotionele schade, jouw ex-huisgenoot heeft ingebroken, niet je huisbaas, dus die is daar m.i. niet aansprakelijk voor.

Lullig voor je, maar gewoon verder gaan. Shit happens, Eventueel kan je de verzekering/poltie nog inlichten over de fraude, als je dat een goed gevoel geeft.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281176

Je zou alles kunnen proberen, of het voldoening geeft is een tweede. Het gaat tijd kosten om een juridisch proces te beginnen, wat zijn je bewijzen, of eigenlijk anders; waarvoor zou je de huisbaas willen aanklagen?

Als ik jou was zou ik lekker volgens de regels van het contract zo snel mogelijk weggaan bij je huis (opzegtermijn met betalen etc) en lekker naar de nieuwe plek gaan. Daarna het gewoon laten zitten, en zo'n persoon tegen je krijgen voor dat kleine beetje geld, ik denk niet dat het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties,

Wat ik niet heb gemeld is dat mijn BB Torch in de woning is gejat, heb daarvan aangifte gedaan toen.
Ik wil hem pakken op:
- Fraude
- Chantage
- Achterstallig huuronderhoud
- Oplichting
- (vergeten) Diefstal natuurlijk!

Al die punten samen, met een beetje geluk neemt de staat de hele zaak over en is het voor mij wachten op een redelijk geldbedrag, al is het maar een euro of 2000, kan ik een leuke TV en laptop van kopen.

Wil er best wel wat tijd, geld en moeite in stoppen aangezien ik gewoon al die tijd eigenlijk kut heb gewoond.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 419702 op 21-08-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het is me niet helemaal duidelijk waarom je 'een euro of 2000' denkt te kunnen ontvangen. Als je denkt dat je een zaak hebt moet je je rechtsbijstandsverzekering bellen dan vertellen die je wel of ze wel of niet van hun reet gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 19:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij is achterstallig onderhoud niet strafbaar, behalve als daar gevaarlijke situaties uit kunnen ontstaan (noodzakelijke vluchtwegen, brandmelders). En op welke grond beschuldig jij je huisbaas nu van diefstal(van je BB neem ik aan)?

Volgens mij heb je ook geen schade of last van de fraude, dus ook daar kun je geen vergoeding voor krijgen.

Als je toen kut woonde, had je er toen wat aan moeten doen. Niet achteraf natuurlijk. Het lijkt nu, dat je een manier zoekt, om een TV en een laptop te kopen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

Hoewel het heel vervelend is dat je zo hebt moeten wonen, ben jij nu in mijn ogen gewoon aan het proberen een slaatje te slaan. Ik weet niet waar je 2000 euro vandaan denkt te halen, maar dit klinkt echt nergens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Als je je (ex?)huisbaas een "lesje wilt leren", kun je veel beter een al dan niet anonieme tip bij de FIOD-ECD neerleggen m.b.t. de fraude(vermoedens) die je hebt. (edit: ik doe hier dan wel de aanname dat het fraude m.b.t. belastingen betreft uiteraard.)

Ook de verzekeringsfraude die je meldde m.b.t. de €700,-: melden bij de verzekeringsmaatschappij van je huisbaas.

Van zaken als chantage/oplichting/diefstal zou je aangifte kunnen doen, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk zijn woord tegen het jouwe worden.

Voor wat betreft het achterstallige huuronderhoud, die kwestie zou ik bij je rechtsbijstand neerleggen, maar eigenlijk had je dat al moeten aankaarten toen je er woonde.

Het lijkt mij trouwens wat raar dat je je niet zou kunnen inschrijven op een adres omdat iemand deurwaarders op z'n dak heeft gekregen. Een deurwaarder komt dan echt niet op jouw deur kloppen hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 21-08-2011 22:12 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 19:43:
Ik wil hem pakken op:
- Fraude
- Chantage
- Achterstallig huuronderhoud
- Oplichting
- (vergeten) Diefstal natuurlijk!
Wat me even ontgaat : Hoe koppel je deze uitspraken allemaal aan je huisbaas?

- Hoe heeft hij jou gefraudeerd?
- Hoe heeft hij jou gechanteerd?
- Achterstallig onderhoud is afaik niet meer relevant als je weg bent, enkel relevant als je er woont.
- Hoe heeft hij jou opgelicht?
- Wat heeft hij van je gestolen (inclusief bewijs dus)?
Al die punten samen, met een beetje geluk neemt de staat de hele zaak over en is het voor mij wachten op een redelijk geldbedrag, al is het maar een euro of 2000, kan ik een leuke TV en laptop van kopen.
En hoe kom je in hemelsnaam aan 2000 euro?
Wil er best wel wat tijd, geld en moeite in stoppen aangezien ik gewoon al die tijd eigenlijk kut heb gewoond.
Maak dan wel duidelijk wat er jou precies monetair aangedaan is waarvoor je vergoed moet worden, dat wordt mij in ieder geval niet echt duidelijk uit je TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je verhaal is erg warrig en ik snap eigenlijk totaal niet waarom en waarvoor je nu je huisbaas aan wilt klagen? Omdat 'ie geprobeerd heeft je klusjes te laten doen? Omdat je ex-huisgenoot ingebroken heeft? Waarom heb je nergens aangifte van gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AtleX schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:38:
Je verhaal is erg warrig en ik snap eigenlijk totaal niet waarom en waarvoor je nu je huisbaas aan wilt klagen? Omdat 'ie geprobeerd heeft je klusjes te laten doen? Omdat je ex-huisgenoot ingebroken heeft? Waarom heb je nergens aangifte van gedaan?
zolang hij niet gerechtelijk uitgezet is of zelf zijn contract beeindigt heeft is er natuurlijk geen sprake van zichzelf onrechtmatig toegang verlenen.

De enige die echt fout bezig is je huisbaas. waarom gaat er een vloet-lampje bij me branden ? dat is alleen geen kale kip.

Als dit hetzelfde type is ga dan gewoon rustig weg. er zitten knappe klootzakken tussen die het wel niet kunnen waarderen en je gaan jennen. om bijv die 700 euro bij de verzekering te tillen denk ik zo dat die een aangifte in moet vullen. dan krijg je mischien toch een notitie bij je naam. kan bij jou ook gebeuren

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 21-08-2011 21:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
fish schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:42:
[...]
De enige die echt fout bezig is je huisbaas. waarom gaat er een vloet-lampje bij me branden ?
De huisbaas was moreel fout bezig, maar dat is TS zelf ook door nu de huisbaas te willen "kaalplukken". Iets met pot-ketel-zwart...

Maar nogmaals, wat is er juridisch fout tegenover de TS gedaan (dus met bewijzen) dat hij denkt even 2000 euro te kunnen claimen? Ik zie in het verhaal 0,0 euro wat (met bewijs) de TS afhandig is gemaakt of waarvoor de TS benadeeld is. Heel misschien een gedeelte van de huur terug, maar dat hangt dan weer voornamelijk op de vraag of TS er eerder melding van gemaakt heeft (zodat er gedocumenteerd bewijs is) of dat TS er na 6 maanden opeens mee aan komt zetten dat hij het niet goed vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb geen idee van de tijdschaal waar dit op is gebeurt

maar er pas mee beginnen wanneer je weg gaat is curieus en klinkt fout.
die 2000 euro kan die wel vergeten zo denk ik

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 21-08-2011 22:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties wederom, het was maar een beetje optimisme e.d. :)
Maar even weer gewoon rationeel gezien:
Ik bied hem aan om mijn borg binnen 5 dagen terug te storten, papieren te tekenen zodat ik juridisch gezien goed weg ben (Idee makelaar)

Gaat hij daar niet mee akkoord dan de rest, dus een soort van schikking.
Overigens wel legaal e.d. zodat het geen chantage is/lijkt.

Overigens was ik bij mijn vorige post even weer in een enigzins boze bui gezien hetgeen dat gebeurd is en ik de bewuste avond heb moeten doorhalen e.d. 30 uur opgeweest en sindsdien niet echt fatsoenlijk geslapen, kan gelukkig morgen uitslapen, moet laat beginnen op het werk :)

Update:
Overigens over het onderhoud:
- Geen (werkende) rookmelders
- Geen brandtrap 2e etage (woonde ik)
- Heb zelf poederblusser geregeld
- Hij heeft zelf door achterstallig onderhoud inbreken kinderspel gemaakt

Overig belastende info:
- Vraag gewoon of ze hem kunnen opzoeken in weetikveel wat voor systeem van de gemeente, hij staat nergens in nederland geregistreerd, heeft hij zelf verteld

Het is gewoon een noodmiddel mocht hij verder gaan met chanteren/bedreigen.
Hij heeft vorige huisgenoot al bedreigd met de dood maar dat is andersom ook al gebeurd

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 419702 op 21-08-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 22:31:
Volgens mij kun je beter eerst eens met je rechtsbijstand gaan praten als je echt serieus bent :) . Want de terechte vragen van bijvoorbeeld Gomez12 beantwoord je niet, en afgezien van de wel vaker voorkomende problemen met huisbazen is het verstandig je niet teveel door Amerikaanse advocatenseries met schadevergoeding, emotionele schade etc te laten leiden.

Dat je met mensen spreekt die je 100% gelijk geven zegt niets, dat doen veel mensen in de kroeg onder het genot van een biertje. Maar wees kalm, praat eventueel met je rechtsbijstandverzekering maar houd er wel rekening mee dat die niet frivole of zinloze zaken vergoeden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Overigens is er een derde huisgenoot die alles wel kan bevestigen qua gevaar e.d. maar die is bijna nooit aanwezig, ook niet zonder reden.

En geen Amerikaanse shit, anders zou ik wel een ton eisen o.i.d. :)

Het belangrijkste is dat ik de makelaar achter me heb, maar die kijkt ook alleen maar naar zijn eigen verdiensten.. Krijg wel korting op bemiddeling en misschien toch borg terug, zodat ik niet teveel kwijt ben met die nieuwe (tijdelijke) woonruimte, aangezien het een tussenoplossing is tot ik met mijn vriendin ga samenwonen, een stukje verderop, ongeveer 10 kilometer, stuk rustiger en luxueuzer, en vooral veiliger en ruimer. Echter zijn we nog aan het zoeken.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 419702 op 21-08-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik zie nog steeds niet in wat er te 'eisen' is. Ja vervelende huurbaas en een gevalletje van diefstal maar verder houd het helemaal op.
Dat er achterstallige onderhoud is (ondanks een brandgevaarlijke situatie) zal weinig reden zijn om achteraf geld te kunnen claimen. Je had op dat moment toen je erin trok bij de huurcomissie moeten aankloppen en mogelijkerwijs, zeker geen garantie, had dan een huur verlaging eruit kunnen komen.

Betreffende de borg is wel een lastige situatie. Het verhaal lezende zal hij misschien de schade in de woning ondanks dat het er al eerder proberen te verhalen op jou, met andere woorden je borg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 22:31:
Maar even weer gewoon rationeel gezien:
Ik bied hem aan om mijn borg binnen 5 dagen terug te storten, papieren te tekenen zodat ik juridisch gezien goed weg ben (Idee makelaar)
Wat is de opzegtermijn die in je contract staat? En in hoeverre voldoe je daar zelf aan als je nu weg gaat?

In hoeverre valt hard te maken dat jij niet het rolluik van het dakterras gesloopt hebt? Zoals ik het verhaal lees waren toen alleen jij en een huisgenoot woonachtig in dat huis. Huisgenoot valt niets meer van te plukken, ik vermoed dat dit van jouw borg afgaat.
Sorry, maar het lijkt en is (zoals jij het stelt) gewoon ordinaire chantage van jouw kant.

Overigens was ik bij mijn vorige post even weer in een enigzins boze bui gezien hetgeen dat gebeurd is en ik de bewuste avond heb moeten doorhalen e.d. 30 uur opgeweest en sindsdien niet echt fatsoenlijk geslapen, kan gelukkig morgen uitslapen, moet laat beginnen op het werk :)
Overigens over het onderhoud:
- Geen (werkende) rookmelders
- Geen brandtrap 2e etage (woonde ik)
- Heb zelf poederblusser geregeld
- Hij heeft zelf door achterstallig onderhoud inbreken kinderspel gemaakt
En uiteraard zijn al deze meldingen netjes gedocumenteerd zodat je er iets mee kan ipv dat je na 6 maanden elk excuus lijkt aan te grijpen...
Btw, die poederblusser die heb je toch niet aan een muur oid gemonteerd maar wel op de grond laten staan, anders gaan die gaten in je muur waarschijnlijk ook nog van je borg af.
Overig belastende info:
- Vraag gewoon of ze hem kunnen opzoeken in weetikveel wat voor systeem van de gemeente, hij staat nergens in nederland geregistreerd, heeft hij zelf verteld

Het is gewoon een noodmiddel mocht hij verder gaan met chanteren/bedreigen.
Ik zie nog nergens chantage van zijn kant voorbijkomen hoor. De chantage is voorlopig nog compleet eenzijdig...
Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 22:40:
En geen Amerikaanse shit, anders zou ik wel een ton eisen o.i.d. :)
Vertel dan eens rustig waarop die 2000 euro gebaseerd is? Want nu lijkt het compleet uit de lucht getrokken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Opzegtermijn is 1 maand, dus dat de eigenaar 2 maanden EN borg eist slaat totaal nergens op, zelf op papier niet.
- Huur is altijd op tijd betaald, t/m deze maand dus bij, over 4 dagen zou het weer overgemaakt moeten worden.
- Brandblusser heeft altijd vrij gestaan, ik heb niks verbouwd of geboord aan de kamer.
- Morgen maak ik foto's van alles dat niet klopt om bewijs te hebben, eigenaar is toch te laks en dom om het nu te vervangen, ik moet nog even een paar spullen uit mijn (met de gewone sleutel) afgesloten kamer halen, en dan lever ik gelijk sleutel in en laat ik dit ondertekenen i.s.m. de makelaar.

=>Chantage van zijn kant is dus een bedrag á 1200 euro onrechtmatig.

2000 euro is gebaseerd op:
- Gestolen Blackberry Torch 9800 (Aangifte gedaan, was ongeveer 4 weken geleden)
- Niet kunnen werken door alle gebeurtenissen ( ongeveer 3 dagen á 55 euro netto, misschien meer want voel me nog steeds niet helemaal op mijn gemak.
- Borg á 400 euro want ik heb zelf helemaal niks gesloopt o.i.d.
- Kosten tijdelijk woonruimte die niet goedkoop is aangezien ik het binnen 24 uur heb moeten regelen
- Bemiddeling voor de nieuwe woonruimte
- Eventueel laat ik door psycholoog eventuele schade vaststellen, inbraak is altijd eng, en die ex-huisgenoot had al strafblad voor het mishandelen van iemand tijdens het uitgaan
- Zo kan ik een waslijst aan dingen samenstellen en vind ik 2000 euro best coulant

- Maar vergeet niet dat ik dit hele idee gewoon opzet als zijnde stok achter de deur, in principe ben ik al blij als ik niks hoef te betalen en borg á 400 euro gewoon terugkrijg om de nieuwe gelijk te kunnen betalen.

Ik zal het morgen even navragen bij juridisch loket en eventueel onze bedrijfsjurist. Makelaar zie ik ook morgen

Overigens is huurcomissie n.v.t. denk ik aangezien ik particulier huurde via makelaar die weer bemiddelt in studio's en studentenkamers, en die is volledig op de hoogte, ook tussendoor al. Allemaal telefonisch verlopen helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 419702 op 21-08-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
Overigens is huurcomissie n.v.t. denk ik aangezien ik particulier huurde via makelaar die weer bemiddelt in studio's en studentenkamers, en die is volledig op de hoogte, ook tussendoor al. Allemaal telefonisch verlopen helaas.
zolang de huur excl. onder de +/- 650 euro per maand zat, of de woonruimte gewoon qua voorzieningen en oppervlakte niet voldoende punten scoort dan valt het onder de huurcommissie. Maakt niet uit van wie je het huurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat weet toch geen enkele 20 jarige die voor het eerst een kamertje huurt? :P

Daarnaast komt het gewoon ff kut uit, heb normaal altijd redelijke reserve maar kom net terug van 2 weken Italïe met mijn vriendin waardoor ik een flink bedrag lichter ben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:33:
Opzegtermijn is 1 maand, dus dat de eigenaar 2 maanden EN borg eist slaat totaal nergens op, zelf op papier niet.
Maar eigenaar heeft dus wel een punt als hij 1 maand huur eist...
=>Chantage van zijn kant is dus een bedrag á 1200 euro onrechtmatig.
??? De helft is al minimaal rechtmatig???
- Gestolen Blackberry Torch 9800 (Aangifte gedaan, was ongeveer 4 weken geleden)
- Niet kunnen werken door alle gebeurtenissen ( ongeveer 3 dagen á 55 euro netto, misschien meer want voel me nog steeds niet helemaal op mijn gemak.
- Borg á 400 euro want ik heb zelf helemaal niks gesloopt o.i.d.
- Kosten tijdelijk woonruimte die niet goedkoop is aangezien ik het binnen 24 uur heb moeten regelen
- Eventueel laat ik door psycholoog eventuele schade vaststellen, inbraak is altijd eng, en die ex-huisgenoot had al strafblad voor het mishandelen van iemand tijdens het uitgaan
- Zo kan ik een waslijst aan dingen samenstellen en vind ik 2000 euro best coulant
2000 euro voor wat dan precies? Want ik zie nog steeds niets staan wat rechtstreeks door de huisbaas veroorzaakt is. Of je moet bewijs hebben dat de huisbaas je telefoon gejat heeft?
Niet kunnen werken / kosten tijdelijke woonruimte / bemiddeling nieuwe woonruimte / psycholoog etc. etc. Zou je hooguit toe kunnen schrijven aan je ex-huisgenoot, niet aan je huisbaas.
- Maar vergeet niet dat ik dit hele idee gewoon opzet als zijnde stok achter de deur, in principe ben ik al blij als ik niks hoef te betalen en borg á 400 euro gewoon terugkrijg om de nieuwe gelijk te kunnen betalen.
Ik zou er niet te snel op rekenen, ik schat eerder in dat je huisbaas wat gaat inbinden, dat je nog 1 maand huur moet betalen om aan je contract te voldoen en dat je dan op de allerlaatste dag van die maand je borg op kan halen bij je huisbaas. Als hij dit al niet verzaakt uit irritatie zodat jij een moeilijke weg in moet gaan slaan om het te krijgen, waarna hij 1 dag voordat er additionele incassokosten bijkomen je het bericht geeft dat je het kan ophalen...

Als ik het zo lees gaat je huisbaas gewoon zijn hakken in het zand zetten, en juridisch gaat dat neerkomen op wat ik net schreef. Dan kan je hoog en laag springen, jij hebt getekend voor een maand opzegtermijn dus daar heb je je aan te houden... En tja, als jij hem poogt te chanteren met 2000 euro aan zelfbedachte dingen die niets met hem te maken hebben, tja daar gaat hij ook niet echt welwillender van worden.
Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:45:
Dat weet toch geen enkele 20 jarige die voor het eerst een kamertje huurt? :P
Tja, door dat soort dingen niet uit te zoeken heb je je eigen situatie redelijk beroerd gemaakt. Nu heb je nergens gedocumenteerd bewijs...
Daarnaast komt het gewoon ff kut uit, heb normaal altijd redelijke reserve maar kom net terug van 2 weken Italïe met mijn vriendin waardoor ik een flink bedrag lichter ben :(
Zoals ik al zei, reken er maar niet op dat je dit geld snel krijgt. En zeker niet binnen 5 dagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gomez12 op 21-08-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou punt is dus dat hij (huisbaas) een echte rat is, en ik voor deze kwestie ook even moet denken als een rat, maar ik heb al akkoordje met makelaar dat ik gewoon die borg laat vervallen als laatste maand huur, maar hij wil zelfs dat nog voor mij rechtzetten, dat ik wegga en 400 euro krijg..

Die borg krijg ik toch nooit terug van hem, hij heeft al minimaal 40K schuld (hij zegt zelf 40K, is wss meer)
Inschrijven kon ook niet omdat hij belasting ontdook en natuurlijk schulden.
Ik moet gewoon even creatief iets verzinnen en dat probeer ik nu..

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 419702 op 21-08-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:33:
Waarom denk je dat de huisbaas dat moet betalen?
Och arme. Je bent trouwens erg goedkoop, maar denk je nu echt dat je nog serieus wordt genomen als je dit zegt?
Waarom was dat op stel en sprong nodig? Je moet niet proberen anderen voor jouw keuzes te laten opdraaien.
Opnieuw: je kijkt teveel Amerikaanse TV-series. Ook komt het nogal watje over ;)
Je bent heel creatief maar je eigen mening is hier niet zo relevant. Je redeneert volledig vanuit een eigen imaginair gelijk en weinig realistisch :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:47:
Nou punt is dus dat hij (huisbaas) een echte rat is, en ik voor deze kwestie ook even moet denken als een rat, maar ik heb al akkoordje met makelaar dat ik gewoon die borg laat vervallen als laatste maand huur, maar hij wil zelfs dat nog voor mij rechtzetten, dat ik wegga en 400 euro krijg..
Vergeet niet met wie je een overeenkomst hebt. Als dit met de huisbaas is dan kan de makelaar zoveel zeggen, de huisbaas heeft in 1e instantie 100% recht op nog 1 maand huur van jou. Of de makelaar moet uit jouw naam de huisbaas gaan betalen (iets van 0% kans) of de makelaar lult gewoon lekker met je mee en straks krijg jij een rechtmatige incasso procedure op je nek en is de makelaar even niet thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
- Reden prompte vertrek is feit dat iedereen nu naar binnen kan lopen, eigenaar verzaakt het huis te beveiligen.
Het is dus te zien als noodzakelijk en zo ziet de makelaar het ook.

- Dat ex-huisgenoot heeft ingebroken is volledig te verwijten aan eigenaar, aangezien hij spullen van ex-huisgenoot in beslag heeft genomen zonder recht, die jongen was anders nooit teruggekomen. Valt allemaal terug te beredeneren naar fouten eigenaar.

- Contract is opgesteld door makelaar, met als verhurende partij de eigenaar en later diens bedrijf.
Daarnaast zit die makelaar ook niet te wachten op imago schade e.d. aangezien er nu een hoop te huur staat. Hij pakt het ook tot nu toe zeer goed op vind ik.

- Makelaar kende de verhuurder toen niet, die heeft telefonisch contact gezocht en binnen 2 dagen was het verhuurd, makelaar heeft verhuurder niet eens gezien, die heeft sleutels in de bus gegooid (zegt hij)

- Qua bemiddeling zit ik wel goed, dat gaan we morgen bespreken, hij heeft al door laten schemeren dat die hoogstwaarschijnlijk vervallen, en als ik dan ook nog borg terugkrijg dan kost het me niet zo heel erg veel in principe.

- Hij gaat die kamer idd weer opnieuw verhuren, maar dat boeit me niet, is zijn business. Ik heb het hem wel afgeraden i.v.m. het feit dat die huisbaas gewoon een zowel mentaal als financieel instabiele rat is. Dit is hij volgens de makelaar ook, maarja idd denkt hij enkel KASSA :P

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 419702 op 22-08-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:57

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik zie niemand het nog zeggen. Maar die 'makelaar' is ook een lul. Geld vangen terwijl hij redelijkerwijs kan en kon weten met wat voor 'verhuurder' hij van doen heeft en zijn 'klanten' naar doorverwijst. Doodleuk gaat hij jou nu zg. helpen aan een ander hok (en daar zeker ook weer bemiddelingskosten voor vragen...) en ondertussen bij jouw vorige huurbaas de leeggekomen kamer net zo hard weer verhuren en natuurlijk ook weer daar bemiddelingskosten voor vragen.
I.p.v. deze verhuurder uit zijn bestand te gooien gaat hij er gewoon mee door. :?

Het zal juridisch wel niet kunnen en meneer zal alle aansprakelijkheid wel op papier hebben afgewimpeld maar je 'makelaar' is ook niet koosjer en zou je ook moeten aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:47:
Nou punt is dus dat hij (huisbaas) een echte rat is
Irrelevant. Je toont jezelf ook bereid tot liegen en beriegen en bent geen haar beter dan dat je anderen verwijt.
en ik voor deze kwestie ook even moet denken als een rat, maar ik heb al akkoordje met makelaar dat ik gewoon die borg laat vervallen als laatste maand huur, maar hij wil zelfs dat nog voor mij rechtzetten, dat ik wegga en 400 euro krijg..
Ik zou niet teveel vertrouwen in die makelaar stellen. Dit zal echt niet het eerste akkefietje zijnmet die huisbaas, en als die makelaar echt betrouwbaar en integer zou zijn, dan zou hij geen zaken met een louche huisbaas doen.
Inschrijven kon ook niet omdat hij belasting ontdook en natuurlijk schulden.
Ik moet gewoon even creatief iets verzinnen en dat probeer ik nu..
Toen had je al naar andere woonruimte moeten gaan kijken. Zie het als een wijze les, haal er niet allerlei onzin bij zoals je nu wel doet, en ga geen dingen verzinnen maar speel het correct.
Anoniem: 419702 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:52:
- Reden prompte vertrek is feit dat iedereen nu naar binnen kan lopen, eigenaar verzaakt het huis te beveiligen.
Het is dus te zien als noodzakelijk en zo ziet de makelaar het ook.
Een makelaar die lekker provisie opstrijkt en jou gek maakt, en je bent ook makkelijk gek te maken. Die makelaar is echt niet onpartijdig.

@maniacshouse: je was net iets sneller :p

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 22-08-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
- Dat ex-huisgenoot heeft ingebroken is volledig te verwijten aan eigenaar, aangezien hij spullen van ex-huisgenoot in beslag heeft genomen zonder recht, die jongen was anders nooit teruggekomen. Valt allemaal terug te beredeneren naar fouten eigenaar.
En anders valt het vast terug te beredeneren naar de moeder van ex-huisgenoot (zonder dat zij seks had gehad was dit ook allemaal niet gebeurt).

Om in jouw redenatietrant te blijven :
- Ex-huisgenoot pleegt contractbreuk (betaalt niet op tijd) = onrechtmatig
- Huisbaas pakt spullen af = onrechtmatig
- Ex-huisgenoot breekt in = onrechtmatig.
Zie je waar het begint? Of wil je het nog verder terug gaan voeren?
Je hebt een directe oorzaak nodig, en er is geen reele directe link tussen huisbaas die spullen afpakt en een ex-huisgenoot die dan maar besluit om te gaan inbreken.

Dat is net zoiets als zeggen dat als iemand neergeschoten wordt omdat hij iemand anders een klap geeft dat dan de klappengever de oorzaak is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:57

ManiacsHouse

Scheisse!

gambieter schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:57:
[...]

[...]

Ik zou niet teveel vertrouwen in die makelaar stellen. Dit zal echt niet het eerste akkefietje zijnmet die huisbaas, en als die makelaar echt betrouwbaar en integer zou zijn, dan zou hij geen zaken met een louche huisbaas doen.

[...]

Toen had je al naar andere woonruimte moeten gaan kijken. Zie het als een wijze les, haal er niet allerlei onzin bij zoals je nu wel doet, en ga geen dingen verzinnen maar speel het correct.
Precies. Zorgen dat je eigen spullen daar weg zijn en ze allebei in de stront laten zakken en er lering uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik lees vooral veel losse gedachten. Het is begrijpelijk dat je nu vol adrenaline zit, maar zet eerst eens rustig voor jezelf op een rij wat je wil. Als je weet wat je wil kan je verder kijken.

Weg is relatief makkelijk, weg + EUR2000 is een heel ander verhaal. Zet eerst even voor jezelf op een rij wat je doelen zijn en blijf daarbij. Niet op iedere komma die gebeurt gaan handelen dat er misschien iets te halen is. Laat dat maar aan je huisbaas over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
- Contract is opgesteld door makelaar, met als verhurende partij de eigenaar en later diens bedrijf.
Daarnaast zit die makelaar ook niet te wachten op imago schade e.d. aangezien er nu een hoop te huur staat. Hij pakt het ook tot nu toe zeer goed op vind ik.
Wie het heeft opgesteld is niet van belang, wie zijn de betrokken partijen. Als er staat dat jij aan de verhurende partij moet betalen, dan heeft de makelaar geen mogelijkheid (of hij moet het uit eigen zak betalen) om jou een maand huur kwijt te schelden.
- Qua bemiddeling zit ik wel goed, dat gaan we morgen bespreken, hij heeft al door laten schemeren dat die hoogstwaarschijnlijk vervallen, en als ik dan ook nog borg terugkrijg dan kost het me niet zo heel erg veel in principe.

- Hij gaat die kamer idd weer opnieuw verhuren, maar dat boeit me niet, is zijn business. Ik heb het hem wel afgeraden i.v.m. het feit dat die huisbaas gewoon een zowel mentaal als financieel instabiele rat is. Dit is hij volgens de makelaar ook, maarja idd denkt hij enkel KASSA :P
Nogmaals, lees je contract eens na wat er precies instaat qua wie welke partij is en wie wat aan wie moet betalen. Want zoals ik het nu lees krijg je morgen een nieuw contract van de makelaar, die denkt weer KASSA en ondertussen heb jij volgende maand 2 huren op te brengen.
Of de makelaar mag zwart op wit vast gaan leggen dat hij het oude contract overneemt voor de volgende maand, of de makelaar naait je gewoon nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel voor deze reacties :)
Ik laat het inderdaad gewoon voor wat het is, morgen alleen wat losse dingen weghalen, alle meubels e.d. zijn al over gelukkig naar opslag :)

Ik ga gewoon rustig even kijken wat het beste is, morgen bezichtig ik bij de nieuwe tijdelijke woning, maar misschien is het beter om met spoed een appartementje te regelen, ik wil toch al samenwonen met mijn vriendin, hoog tijd. (Zij ook met mij, wel zo handig :))
Heb al via ouders iets in prachtig complex dat eigenlijk 2 ton koop is, maar gehuurd kan worden i.v.m. overlijden, echter doe ik rustig aan, want zoiets is natuurlijk altijd even een moeilijke tijd voor de omgeving, heb afgesproken over 2 weken weer te bellen, maar dat zou het beste zijn, gewoon 1 maand borg en huur en voor de rest geen bemiddeling profiteer praktijken plus huurtoeslag omdat mijn vriendin 23 wordt dit jaar.

Ik ga zo rustig slapen, morgenochtend fit verhuizen e.d. en daarna werken.

Over de minder prettige reactie op mijn salaris, ik werk gewoon full-time ergens en heb een beetje een beginnende functie, hiernaast ben ik bezig een eigen onderneming op te zetten, en die is bijna afgerond. Hopelijk wordt dat dan minimaal uurloon :)

Thanks iedereen, ik ga lekker slapen, en wens jullie ook allemaal een goede nachtrust toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 419702 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 00:06:
Dankjewel voor deze reacties :)
Ik laat het inderdaad gewoon voor wat het is, morgen alleen wat losse dingen weghalen, alle meubels e.d. zijn al over gelukkig naar opslag :)
Vergeet niet het compleet af te ronden, je kan momenteel niet simpelweg morgen alles weghalen en dan de sleutel bij de huisbaas naar binnen gooien.

Dan heeft hij nog een claim van 1 maand loon op jou (en jij weer qua borg op hem) en als ik het zo lees gok ik ook dat je je borg compleet kan vergeten want je huisbaas gaat dan simpelweg naderhand allerlei gebreken vinden die minimaal het bedrag van je borg overschrijdt...

Momenteel is het netjes afhandelen enkel in je eigen belang, je huisbaas heeft een grotere claim op jou dan jij op hem namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laatste toevoeging en dan ga ik echt slapen haha :)

Net contracten gecheckt en ik heb er 2:

De eerste liep af op 31-5 en is ook helemaal afgerond, borg teruggehad, was contract met de verhuurder zelf (privé) I.v.m al het gezeik rondom zijn financiële situatie nieuw contract gekregen met zijn verhuur CV.
Echter heb ik nooit ondertekend! Hij ook niet.

Ik kan me dus in principe daarop beroepen, en de laatste 3 maanden zonder contract gehuurd hebben. Daarna opnieuw borg overgemaakt e.d. maar die laat ik gewoon zitten dan, hij zoekt het lekker uit met zijn crackpandje en louche bestaan.

Anders vorder ik al die maanden sinds eind mei gewoon terug, m.b.v. rechter, incl borg, dat wordt dan een totaalbedrag á 1600 euro, maar dat doe ik liever niet, is mijn geheime wapen hahah :D

Dus ik zeg tegen hem dat ik vertrek, en geen contact meer wens te hebben en hem beschouw als verleden tijd en geen enkele verplichting meer jegens hem heb, en die makelaar ga ik ook geen zaken meer mee doen, alleen dit even juist afhandelen.

Al met al is dit een veel betere en vriendelijkere oplossing dan wat ik in eerste instantie van plan was, maarja ik had te maken met een rat (ratten) en moest even zo denken om ze te kunnen verslaan.

Daarnaast ''staat'' de makelaar zelf borg voor mij, d.w.z. dat hij bij geschillen dient te betalen. Staat zelfs op het contract incl handtekening van hem. Dit wss omdat hij het snel wilde verhuren en ik gewoon vast contract e.d. heb op mijn werk. Ook iets waarop hij vast zit :D

In ieder geval wens ik iedereen nogmaals een goede nachtrust..

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 419702 op 22-08-2011 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 419702 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 01:36:
Anders vorder ik al die maanden sinds eind mei gewoon terug, m.b.v. rechter, incl borg, dat wordt dan een totaalbedrag á 1600 euro, maar dat doe ik liever niet, is mijn geheime wapen hahah :D
Echt waar, de amerikaanse mentaliteit / tv maakt meer kapot dan je lief is...
Ben je niet van die onzinnige 2000 euro afgestapt kom je weer met een onzinnig "geheim" wapen...

De enige manier waarop je de huur incl borg sinds eind mei terug kan vorderen is als je 100% kan bewijzen dat je er niet gewoond hebt (anders is het namelijk gewoon een mondeling contract) en als je dat als bewezen kan krijgen (extreem onwaarschijnlijk) dan moet je nog even verklaren waarom je uberhaupt die 1600 betaald hebt als je volgens jezelf geen contract hebt...
Dus ik zeg tegen hem dat ik vertrek, en geen contact meer wens te hebben en hem beschouw als verleden tijd en geen enkele verplichting meer jegens hem heb, en die makelaar ga ik ook geen zaken meer mee doen, alleen dit even juist afhandelen.
Neem wel nog even contact op met rechtsbijstand oid. Het ongetekende contract is misschien niet geldig, maar er heeft linksom of rechtsom wel minimaal een mondelinge overeenkomst voor die periode gegolden. Je moet dus even bij rechtsbijstand proberen te achterhalen wat dan de standaard is ( of de oude contractvoorwaarden dan gelden, of het niet getekende contract dan geldt of dat het enkel wellus nietus mondelinge overeenkomst is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 07:47
Anoniem: 419702 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 01:36:
Laatste toevoeging en dan ga ik echt slapen haha :)

Net contracten gecheckt en ik heb er 2:

De eerste liep af op 31-5 en is ook helemaal afgerond, borg teruggehad, was contract met de verhuurder zelf (privé) I.v.m al het gezeik rondom zijn financiële situatie nieuw contract gekregen met zijn verhuur CV.
Echter heb ik nooit ondertekend! Hij ook niet.

Ik kan me dus in principe daarop beroepen, en de laatste 3 maanden zonder contract gehuurd hebben. Daarna opnieuw borg overgemaakt e.d. maar die laat ik gewoon zitten dan, hij zoekt het lekker uit met zijn crackpandje en louche bestaan.

Al met al is dit een veel betere en vriendelijkere oplossing dan wat ik in eerste instantie van plan was, maarja ik had te maken met een rat (ratten) en moest even zo denken om ze te kunnen verslaan.

Daarnaast ''staat'' de makelaar zelf borg voor mij, d.w.z. dat hij bij geschillen dient te betalen. Staat zelfs op het contract incl handtekening van hem. Dit wss omdat hij het snel wilde verhuren en ik gewoon vast contract e.d. heb op mijn werk. Ook iets waarop hij vast zit :D

In ieder geval wens ik iedereen nogmaals een goede nachtrust..
toon volledige bericht
Als jij maandelijks geld naar iemand overmaakt voor een woning dan kan de verhuurder je er niet zomaar uitschoppen onder de noemer er is geen contract, ik kan me voorstellen dat dit ook andersom het geval zal zijn. Dus dat de verhuurder wel degelijk kan spreken van een verhuur van de woning.

Nog verder andersom geredeneerd, gezien je aangeeft dat jij hetzelfde "moet" denken als hij, dan zou de verhuurder je ook nog aanklagen door alle geleden emotionele schade hierdoor, hij was in de veronderstelling dat er dus wel een contract zou zijn en nu geef jij opeens aan van niet. Ik denk toch zeker wel een 2.000 euro aan pschologische kosten......................

Ergo, neem je "verlies", verhuis en start weer opnieuw. Het enige wat ik lees is iemand die er geld uit wil halen omdat diegene zelf toevallig krap bij kas zit, dat is sneu voor je maar ook daar kan een huisbaas niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij deze laatste update, oude contract is (legaal) ontbonden, ik heb geen enkele verplichting meer richting de oude huisbaas, deze dient zelfs binnen 2 weken mijn borg te retourneren, kan eventueel incasso inschakelen :)

- Heb vrijwaring van makelaar betreffende oude contract plus bewijs van in goede staat verkeren van de kamer
e.d.

- Sleutels al ingeleverd, en veel betere mooiere nieuwe kamer gekregen, zonder bemiddeling á 400 euro.

- Dus ik ben er met profijt uitgekomen en ga verder niks meer verhalen e.d.

- Wel alles gedocumenteerd qua staat m.b.v. foto's.

- Oude huisbaas vaarwel gezegd, maar die was te druk bezig met kwijlen naar de benz van mijn pa, gezien hij zelf een barrel fiat rijdt die met plakband aan elkaar zit :+

Al met al heb ik een goed gevoel bij de gevonden oplossing en heb ik een goedkope, leuke nieuwe kamer met net contract dat ik zelf omgegooid heb ter plaatse in overleg.

Zaak gesloten wat mij betreft, zie de borg wel terugkomen, of niet :) boeit me niet zoveel, het was sowieso in feitelijk een principekwestie waarbij ik mijn oude huisbaas ook nog enigzins financieel wilde benadelen in mijn voordeel. Echter ben ik nu helemaal weer in staat van toen ik terugkwam van vakantie, rustig dus :)

Morgen over naar de nieuwe kamer, verhuizing is geregeld, vrachtwagen staat klaar :D

Iedereen bedankt voor de hulp, zelfs de mensen met de minder lovende reacties, zelf jullie hebben bijgedragen :)

Peace :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Als hij echt vervelend is krijg je alsnog een claim van 9 maanden ondanks dat er geen contract is getekend. Ik zou het toch allemaal wat preciezer aanpakken met een ontbindingsovereenkomst alvorens zomaar wet te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Makelaar heeft alles geldig ongeldig verklaard :) Stempel, handtekening, parafen dagtekening e.d. en kopie van beiden. 9 maanden is totaal uit de lucht gegrepen aangezien ik pas bijna 4 maanden eigenlijk zonder contract daar woonde. Alles is nietig verklaard op een goede manier, binnenkort even aangetekend naar huisbaas sturen eventueel.

In ieder geval is het geschil en alle rompslomp en eromheen voorbij, eveneens dit topic als het aan mij ligt,
=> Slotje SVP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Allereerst veel succes en plezier in je nieuwe woning.
Anoniem: 419702 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:50:
Makelaar heeft alles geldig ongeldig verklaard :) Stempel, handtekening, parafen dagtekening e.d. en kopie van beiden. 9 maanden is totaal uit de lucht gegrepen aangezien ik pas bijna 4 maanden eigenlijk zonder contract daar woonde. Alles is nietig verklaard op een goede manier, binnenkort even aangetekend naar huisbaas sturen eventueel.
Ik vat het even niet meer, of je woonde daar 4 maanden zonder schriftelijk contract (oftewel het contract was al ongeldig verklaard en er zou nu enkel een mondeling / niet-ondertekend schriftelijk contract bestaan waar jij in ieder geval de vorm niet van kent) en dan heb ik dus geen idee wat er nu ongeldig is verklaard.
Of je had de laatste 4 maanden wel een contract, en nu heeft gewoon een willekeurige voorbijganger (in ieder geval geen contractant) het even ongeldig verklaard...

Ik zou nu in ieder geval als de donder dat ongeldig verklaarde contract naar de huisbaas aangetekend versturen, je wilt echt niet in een situatie komen dat de huisbaas een incasso op je afstuurt en dat jij dan moet gaan zeggen dat je eenzijdig het contract hebt opgezegd en de huisbaas daarvan niet op de hoogte hebt gesteld maar dat de makelaar die geen partij in het contract was er wel vanaf weet. Dat gaat echt een knoeiboel worden dan.

Btw, ik hoop dat je hiervan wel geleerd hebt om realistischer te kijken naar wat je kan eisen. Van +2000 euro naar -400 euro is een redelijk verschil in 1 dag.

En ik hoop dat je goed hebt geleerd dat je bij juridische persoonlijke geschillen nooit iets hebt aan kennissen / vrienden / familie. Dat zijn enkel ja-knikkers die het heel erg zielig voor je vinden, je het beste wensen en geen kennis hebben van de juridische kant. Ze staan wat dat betreft nog net iets lager dan de waarde van een willekeurig online forum met onbekenden :)

Voor juridisch advies moet je of naar rechtsbijstand of naar advocaat toe. Die kan onpartijdig kijken met kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 09:04
Even een paar puntjes:

-met betrekking tot 'geen schriftelijk contract': hoe wil je bewijzen dat er een contract is? Dit geldt voor jou, maar ook voor je huisbaas. Hij kan wel dreigen met vanalles, maar (in ieder geval voor de periode dat er geen schriftelijk contract was) als hij zijn dreigingen bewaarheid maakt op basis van een mondelinge overeenkomst, dan wordt het voor hem heel moeilijk om ook te bewijzen dat hij een rechtsgrond daarvoor heeft. Overigens is dreigen natuurlijk sowieso al fout.

-je verhuurder wil niet dat je inschrijft. Dat houdt in dat hij zich naar alle waarschijnlijkheid schuldig maakt aan illegale onderhuur en daarmee voor zichzelf wel een vervelende situatie heeft veroorzaakt: samen met bovenstaande punt staat hij dan niet zo sterk meer. Vooral als jij kan bewijzen dat jij huur aan hem hebt betaald.
Ik weet niet hoe het in Breda zit, maar in Amsterdam heb je als verhuurder kans op een flinke boete die de kosten van het terugbetalen van borg doen verbleken.
Misschien dat je dit als motivatie kan gebruiken om je verhuurder wat terug te laten betalen, alhoewel je je natuurlijk kan afvragen of dit moreel gezien wel de juiste keuze is.

Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten als jij, waarbij de verhuurder illegaal doorverhuurde vanwege schulden (bleek achteraf).
Vervolgens wou hij me een poot uittrekken door eenzijdig een huurverhoging door te voeren die buiten alle proportie was, waarop ik besloot dat het tijd werd om weg te gaan.
Mijn verhuurder wist dondersgoed dat hij een groot risico liep omdat hij illegaal doorverhuurde, en ging daarom akkoord met mijn voorstel dat ik de laatste twee maanden geen huur betaalde zodat de betaalde borg vereffend werd. Misschien dat jij iets soortgelijks kan regelen, je kan hieraan wel willen winnen, maar geloof me... de meeste gemoedsrust (en dus 'winst') krijg je volgens mij als je gewoon weet dat je van het gezeik af bent, en in mijn geval was dit de snelste manier.

Edit: en contracten met terugwerkende kracht ontbinden is juridisch uitermate twijfelachtig, waarschijnlijk niet rechtsgeldig, en waarschijnlijk illegaal. Net zoiets als facturen postdateren.

[ Voor 4% gewijzigd door Bram® op 29-08-2011 15:54 ]

Pagina: 1