Toon posts:

Oude Tannoy 8Ohm speakers aansluiten op een 4Ohm 5.1 setje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers. Ik heb net een aantal topics over Impedantie en aansluitingen gelezen
(
Onkyo impedance setting 4 ohm of 6 ohm?
Advies gevr. nieuwe receiver, bestaande speakers en ohmage?
Speakers kopen, impedantie?
Luidspreker impedantie, welke setting?)

en eerlijk gezegd, ik snap er geen moer van :'(

Een van de tips was dat 'alle speakers op alle versterkers voor gewone doeleinden veilig gebruikt konden worden', maar ik wil het toch voor de zekerheid navragen omdat er in geen enkel topic een soortgelijke opstelling is besproken die lijkt op wat ik wil gaan proberen, dus alsnog een nieuwe topic.

Ik heb momenteel een el Cheapo LG-HB965TZ 5.1 setje.

De enige specs zijn:

AUDIO VERMOGEN
Totaal1100W
Front180W x 2
Center180W
Surround180W x 2
Subwoofer200W

Zeg dus helemaal niets volgens mij. Wel belangrijk is dat de aangesloten standaard crappy speakers 4Ohm zijn.

Nu is een paar weken geleden mijn beste vriend helaas overleden, en die heeft mij 2 droomspeakers achtergelaten waar ik altijd gek op ben geweest: Twee enorme en oerlelijke Tannoy Cheviots uit de jaren 70, echter met een prachtig warm en helder geluid.
Hier staan de Specificaties HPD315A

Nou is mijn vraag, kan ik deze veilig aansluiten op een el cheapo 5.1 setje die bedoeld is voor 4 ohm speakers? En zelfs al ontploft er niets, krijgt ie wel alle benodigde frequenties doorgestuurd of worden de lage frequenties door de set altijd doorgestuurd naar de (passieve) sub?
In principe kijk ik er alleen films mee, ik luister zelden muziek in de woonkamer.

Iemand tips?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De lage frequenties gaan zeker automagisch naar de passive sub. ik weet niet of dat uitkan
voor de rest gewoon proberen

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 21-08-2011 14:06 ]

Iperf

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Kun je dan niet beter alleen voor die nieuwe speakers een (eventueel 2e handse) stereoversterker halen?

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:05:
De lage frequenties gaan zeker automagisch naar de passive sub. ik weet niet of dat uitkan
voor de rest gewoon proberen
Damn, daar was ik dus bang voor. 'gewoon proberen' = 'ik weet zeker dat je niets opblaast'?
Nielson schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:07:
Kun je dan niet beter alleen voor die nieuwe speakers een (eventueel 2e handse) stereoversterker halen?
Ik wil ze juist gebruiken om films en series in 5.1 te kijken, dus die stereoversterker (ik heb nog een oude kleine pioneer liggen) kan ik dan niet gebruiken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:29:
[...]

Damn, daar was ik dus bang voor. 'gewoon proberen' = 'ik weet zeker dat je niets opblaast'?

[...]
Bij normale volumes is er niets aan de hand en als je muziek te hard zet gaat er altijd iets kapot.
laat dat bij dit impedatieverschil, 3db ofzo, eerder of mischien juist wel later, stuk gaan als bij gelijke impedantie.

gewoon doen

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 21-08-2011 14:59 ]

Iperf

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe zou je speakers met een hogere impedantie "veilig" op een versterker (bedoeld voor lagere impedanties) kunnen aansluiten; de versterker ziet een 2 keer zo grote weerstand en zal daardoor iets minder vermogen kunnen leveren.

Gewoon aansluiten; je oren gebruiken en genieten maar.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
thanks allen, er is niets ontploft idd, enige probleem is dus dat alle lage tonen naar de sub worden gestuurd, ik kan deze alleen zachter zetten, maar niet uit. Althans, ik kan de kabel eruittrekken, maar dan hou je niets meer over :(
Pagina: 1