Adaptec RAID status building (RAID 10)

Pagina: 1
Acties:

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Op mijn Adaptec 1430SA RAID controller heb ik 4 Samsung F3 schijven aangesloten, om zo een RAID10 array te vormen.

Gister bij het opstarten van de computer kreeg ik de melding dat de array "degraded" was, maar gelukkig kon ik de computer nog wel gewoon opstarten. Toen heb ik vanuit de Adaptec software (Windows) de schijf waarvan aan werd gegeven dat deze niet helemaal correct was, gerebuild. Dit heb ik al eens 1 of 2x eerder gedaan en het verleden en daarna werkte het zonder problemen.

Echter nu bleef het rebuildproces op 0% hangen en door een stomme fout van mezelf heb ik de computer opnieuw opgestart. Nu kan ik echter de computer niet meer opstarten omdat er een "disk read error" optreed. In het Adaptec RAID configuration utility, manage arrays, staat dat de betreffende status van de array "building" is. De status van de 4 schijven zelf, is volgens het POST scherm healthy, dus de schijven an sich zouden goed moeten zijn, alleen de array status is building.

Via disk ultilities heb ik "verifiy disk media" als eens uitgevoerd en dit gaf geen fouten.

Mijn uiteindelijke vraag is dus, hoe kan ik deze array weer tot leven wekken? De computer heeft al de gehele nacht (van ~20:00 - 12:00) aangestaan maar is dus nog steeds niet beschikbaar. Echter kan ik ook nergens een soort van progress bar vinden. Is er een optie om via de Configuration Utility de opdracht te geven om de betreffende schijf van de array te rebuilden?

[ Voor 7% gewijzigd door bartbh op 21-08-2011 12:04 ]