[auto] Wat is dit, en waarom zou het kapot kunnen zijn?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Topicstarter
Foto object
Detailfoto schade

Wie weet wat dit is en wat ermee is gebeurt dat het er zo dramatisch uit ziet? :P
Dit zit aan de bekabeling achter het controlepaneel van de ventilator/aanjager in mijn Renault Megane Coupé uit 1997. In het WPH kan ik dit niet terugvinden.

Achtergrond:
Afgelopen winter is de ventilator/aanjager van mijn Coupé ermee opgehouden.

Ik weet niet of het verband houd met het falen van de ventilator, maar dit was nadat ik heel veel sneeuw van mijn motorkap had geruimd. Mogelijk dat er nog wat sneeuw bij de ventilatieroosters aanwezig was.
De ventilatie ging na het starten even aan en na een seconde of twee stopte die ermee. Sindsdien doet de ventilatie niets meer, in geen enkele stand.

Er is best informatie te vinden over dit probleem, maar tijdens het onderzoeken kwam ik bovenstaande dus tegen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
Ik heb het stappenplannen uit o.a. het werkplaatshandboek doorgelopen om vast te stellen welk onderdeel precies het probleem is. (hoofdstuk 6.1 geloof ik)
De stekker naar de resistance unit geeft op alle aangegeven combinaties (C1, C4, A1/A2 en C3/A3) 0V ipv de in het WPH aangegeven +12V. Ik heb keurig getest met ignition on en met de ventilator in de goede standen 1 t/m 4. Op de accu gemeten geeft dezelfde multimeter keurig het juiste voltage dus ik ga er vanuit dat de multimeter werkt ;)

Volgens het stappenplan zou er dan wel eens een probleem kunnen zijn met het control panel. Er staan een aantal contacten bij die je moet meten, maar die kan ik niet vinden. Welk het dingetje van de foto dat er niet meer zo jofel uit ziet.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ziet er uit als een normale zekeringhouder, even een nieuwe halen en er opnieuw tussenzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ dat was ook mijn idee, maar wel een hoop 'rommel' in die houder. Misschien was het toch een relais of iets dergelijks.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een zekeringhouder die opgebrand is, de zekering heeft zijn werk dus niet goed gedaan :P

Maar dit lijkt me een aftermarket zekeringhouder, dus er is waarschijnlijk gehobbybobt met de bekabeling.
Zijn er toevallig aftermarket accessoires geplaatst? (standkachel misschien)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gesmolten bij een pootje, ik houd het voorlopig op een slecht contact.
Volgens mij zie ik ook een boel oxidatie

Probeer de bovenkant open te maken/snijden/etc. zodat je het amperage van de zekering kunt aflezen die vastgesmolten zit in het kapje. nieuwe zekeringhouder er tussen en gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 21-08-2011 12:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Interessant.

Er is mij inderdaad een paar jaar geleden door mijn vaste garage verteld dat er iets raars was met de bekabeling in verhouding tot andere Coupés, alleen wisten zij ook niet precies wat ermee was gedaan. Zij hebben altijd veel Coupés in onderhoud gehad en getuned, dus de nodige expertise is wel aanwezig.

Aftermarket:
De auto heeft ooit (voor ik hem kocht) een alarm gehad, dat ook weer is verwijderd. Verder zit er (nu nogsteeds) een achteraf ingebouwde startonderbreker in. En een Pioneer autoradio en frontspeakers, geen andere audiospullen.

Anders dan dat, geen electronische aftermarket dingen. Zou deze zekering met een van deze punten te maken kunnen hebben?

Zolang ik de kachel niet aanzet, kan ik gewoon deze zekering tussen de bekabeling uithalen om nader te bekijken?

[ Voor 7% gewijzigd door Booster op 21-08-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja hoor ik zou alleen ten alle tijden wel contact met ander metaal vermijden aangezien we het hier over een niet standaard toevoeging hebben en niet weten hoe erg er geknutseld is

edit:

Ik vind het eigen best een dun draadje voor een aanjager :?

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 21-08-2011 14:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
De aanjager zelf zit ook niet daar, maar dit zit achter het control panel. Er lopen nog meer stekkers en draden die ik nog even in kaart zal brengen voor ik er iets mee ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:31
Gewoon proberen, zekering eruit trekken en kijken wat er niet meer werkt, weet je gelijk van wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53
Flesdop schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 22:51:
Gewoon proberen, zekering eruit trekken en kijken wat er niet meer werkt, weet je gelijk van wat het is.
1997 valt nog wel mee, maar auto's van 201x vinden het niet echt leuk als je een zekering van een (veiligheids)systeem eruit trekt, dus ik zou daar wel even mee opletten bij moderne auto's.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Jim423 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 00:20:
[...]

1997 valt nog wel mee, maar auto's van 201x vinden het niet echt leuk als je een zekering van een (veiligheids)systeem eruit trekt, dus ik zou daar wel even mee opletten bij moderne auto's.
Een veiligheids systeem anders dan achteraf ingebouwd zou nooit met zo'n losse zekering geplaatst zijn maar gewoon in het zekeringenkastje. Ik zou nog steeds gewoon die zekering eruit snokken :+
En anders de draad volgen, moet ergens uitkomen, zou me niet verbazen dat er een carkitt in heeft gezeten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Ik heb een aantal foto's gemaakt van de zekering, kleur geel, waar '20' op staat, en ook gevonden aan welke kabels hij is verbonden. De foto's zal ik later plaatsen maar wat ik alvast kan zeggen is dat de zekering aan de ene kant aan de oranje ader zit van een kabelboom die naar het controle paneel voor de ventilator en kachel loopt.

Na de zekering loopt de draad verder naar een ader van de aansluiting voor de sigarette-aansteker. Is dit een specifieke constructie die vaker voorkomt bij een bepaald type aftermarket accessoire?

Zoals gezegd heeft er ooit een alarm in de auto gezeten, maar die is verwijderd voor ik hem kocht.

Op een ander punt in de auto heb ik ook een losse zekering gevonden, die is ook geel, en daarop staat ook '20'. De zekeringhouder is anders van vorm en ik heb nog niet uitgezocht waar deze aan vast is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Dat is 100% zeker een zekeringshouder, ik gebruikte die dingen ook op mn vorige werk. Als ie gesmolten is, is je zekering gewoon te heet geworden. Wel apart dat dat gebeurt, want ik heb zoiets nog nooit gezien bij dingen waar ik die zekeringen heb gebruikt.

Dat getal 20, is trouwens een zekering van 20 ampere. Wat al die kleuren en dingen in je auto doen weet ik niet, daar moet ik echt wat meer info voor hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Widow op 23-08-2011 21:00 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Booster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:27:
Ik heb een aantal foto's gemaakt van de zekering, kleur geel, waar '20' op staat, en ook gevonden aan welke kabels hij is verbonden. De foto's zal ik later plaatsen maar wat ik alvast kan zeggen is dat de zekering aan de ene kant aan de oranje ader zit van een kabelboom die naar het controle paneel voor de ventilator en kachel loopt.

Na de zekering loopt de draad verder naar een ader van de aansluiting voor de sigarette-aansteker. Is dit een specifieke constructie die vaker voorkomt bij een bepaald type aftermarket accessoire?

Zoals gezegd heeft er ooit een alarm in de auto gezeten, maar die is verwijderd voor ik hem kocht.

Op een ander punt in de auto heb ik ook een losse zekering gevonden, die is ook geel, en daarop staat ook '20'. De zekeringhouder is anders van vorm en ik heb nog niet uitgezocht waar deze aan vast is gemaakt.
Zou je misschien een schets kunnen maken in paint ofzo, want begrijp niet goed welke kant nou waar op aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
De ene kant loopt naar het ventilator paneel zegt hij, de andere naar de sigarettenaansteker.
Oftewel: de vorige beun de haas heeft de geschakelde 12v van de sigarettenaansteker gebruikt om het paneeltje (en dus de aansturing van de fan...) te voorzien van 12V als het contact aan staat.

Ik weet 99% zeker dat als je deze zekering vervangt (inclusief nieuw zwevend zekering houdertje natuurlijk!) dat je aanjager dan weer werkt...

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:44
Maar een aanjager met 20 ampere zekeren op je aansteker? Ik weet dat mijjn oplader 1A trekt, mijn 12V koelkast ongeveer hetzelfde. Ik heb er verder geen verstand van maar iets zegt mij dat dit wellicht verband houdt met het hele smeltverhaal.

M.a.w: kabel wordt veel te heet omdat er teveel gevraagd wordt, de zekering is overkill (kan je er net zo goed een spijker tussenzetten :P), het plastic wordt warm, smelt en zorgt ervoor dat de troep niet meer werkt. Voor hetzelfde smelt heel de kabelboom weg of fikt je auto totaal af.

Mijn tip (ondanks ik geen expert ben): Mocht je niet meer de originele zekering vinden: trek een dikke draad met aparte zekering van a: je accu zelf, b: je hoofdzekeringenkast. Spaart je later een hoop ellende.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
Vanaf je accu zelf, dan zet je een constante plus erop en blijft hij constant blazen.
Ik weet niet of Renault de knop zelf gebruikt als 'echte' schakelaar of gewoon een relais bediend.
Wel weet ik dat Renault voor de ventilatie origineel ook 20A gebruikt ;)

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/3112/image501a.jpg
Dit is een kloppend schema, ik rijd zelf ook in een Megane Coupé ;)

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Dank voor alle hints en suggesties :)
Zodra ik iéts meer tijd heb zal ik meer foto's en schema's plaatsen en het allemaal duidelijk maken voor diegene die zich geen goed beeld kunnen vormen :)

Ik kan natuurlijk gewoon een nieuwe zekering plaatsen, alleen het liefst breng ik de volledige bedrading gewoon weer terug naar de originele staat. Er zitten momenteel volgensmij toch helemaal geen accessoires in/op mijn auto die dit nodig hebben, en een brandgevaar in mijn lieve autotje met minder dan 100k op de teller wil ik dit al helemaal niet :o

(het helpt niet dat ik een electrotechnische leek ben :P)

@Xzelicon :w :P

[ Voor 7% gewijzigd door Booster op 24-08-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

meh, hobbybob bedrading is altijd irritant, maargoed, ik zou t lekker laten, anders moet je aan je zekeringkastje gaan zoeken waar die draad anders heen moet.

en 1A voor een 12v koelkast? doe mij dr zo een.. de meeste 12v koelkasten trekken rond de 15A
Pagina: 1