Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-07 10:01
Dag Tweakers,

Vandaag heb ik mijn oude hardware vervangen (mobo, cpu, intern geheugen) door een Asus M5A78L-M/USB3, AMD Athlon II X3 450 en 4Gb kingston DDR3 geheugen. De onderdelen zitten erin, maar iets zit er niet goed. Ik gebruik de onboard videokaart. Als ik de pc aanzet beginnen alle ventilatoren (CPU, PSU) te draaien maar krijg ik geen beeld. "No Input". Bios reset heb ik al gedaan. Als ik een PCI videokaart probeer krijg ik hetzelfde; geen beeld. Ventilator van de kaart draait wel.
Voeding: Antec 550W. HDD: Seagate 160Gb via IDE/PATA verloopstukje naar SATA. Losse gebruikte videokaart: GeForce 8300GS.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Bvd,
Koen

[ Voor 10% gewijzigd door kmsch op 21-08-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 15:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

Wat heb je al geprobeert?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Waarschijnlijk ergens kortsluiting alles uit de kast leggen en alleen een aan/uit switch aansluiten dan opnieuw proberen.
Als het dan nog niet lukt de-assembleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-07 07:43

SupremeRick

Muse Fan

grote kans dat je je moederbord permanent beschdigd hebt en dat ie gewoon stuk is wat gebeurd er als je je ram eruit haalt en dan opstart? piept ie dna?

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
SupremeRick schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 01:15:
grote kans dat je je moederbord permanent beschdigd hebt en dat ie gewoon stuk is wat gebeurd er als je je ram eruit haalt en dan opstart? piept ie dna?
niet pesimistische dingen gaan zeggen voordat er ook maar iets aan de hand is ;)
Er is een mogelijkheid maar het is bijna altijd iets anders moederborden en printplaten zijn redelijk taai (tenzij ze goedkope china solder hebben)
Geloof het of niet ik heb een maand geleden een stukje pcb voor een adc poort afgezaagd en uitgeschoten in de buitenste rand van de printplaat en die kaart doet het nogsteeds _/-\o_ (en iedereen maar zeggen dat apple onbetrauwbare hardware gebruikt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-07 07:43

SupremeRick

Muse Fan

maarten12100 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 01:18:
[...]

niet pesimistische dingen gaan zeggen voordat er ook maar iets aan de hand is ;)
Er is een mogelijkheid maar het is bijna altijd iets anders moederborden en printplaten zijn redelijk taai (tenzij ze goedkope china solder hebben)
Geloof het of niet ik heb een maand geleden een stukje pcb voor een adc poort afgezaagd en uitgeschoten in de buitenste rand van de printplaat en die kaart doet het nogsteeds _/-\o_ (en iedereen maar zeggen dat apple onbetrauwbare hardware gebruikt ;) )
ja dat is een heel ander verhaal. maar dit is wel typisch, alles begint te draaien maar je krijgt geen beeld. en een pci-e kaart doet het ook niet.

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
SupremeRick schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 01:21:
[...]

ja dat is een heel ander verhaal. maar dit is wel typisch, alles begint te draaien maar je krijgt geen beeld. en een pci-e kaart doet het ook niet.
ik heb het zelf gehad op een am3 asrock bordje en als ik afsloot met de voeing en dan de kast kantelde en opnieuw starte deed hij het weer.
het bleek bij mij een op draad te zijn van een LED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Heb zonet alles eruitgehaald en het los geprobeerd op een niet-geleidende doek; precies hetzelfde. Geprobeerd met/zonder HDD, met 1 reepje RAM en met 2, het maakt niets uit. Hier een filmpje zodat jullie kunnen zien hoe we het geprobeerd hebben:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=d9nu3Hmfle4]

Starten gaat prima, alle ventilatoren draaien, HDD slaat aan. Maar geen beeld :(

[ Voor 22% gewijzigd door kmsch op 21-08-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:24
heb je de optie om een ander kabel te gebruiken naar de monitor als test .
kabels kunnen ook voor problemen zorgen , of ander systeem pakken om kabel problemen uit te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
@Diamond_DogG, heb voor de interne videokaart de DVI en VGA kabel geprobeerd. Bij de externe ook allebei. Verder deed de monitor (met deze kabels) het gisteren nog gewoon, dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Heb je al een andere monitor gebruikt om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-08 14:51
Monitors hebben vaak keuze tussen digital/dvi en/of vga. Dus op de monitor kijken of je dit kunt omzetten, of op auto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb je na installatie van je nieuwe hardware ook windows opnieuw geinstalleerd?
Zit er ook een speakertje op je mobo aangesloten, zodat je eventuele foutblieps kunt horen?

[ Voor 37% gewijzigd door Jerdek op 21-08-2011 13:36 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
@stardusk & jan99999 Ik heb een andere monitor gebruikt, deze kreeg ook geen signaal door. Beide monitoren werken wel als ik ze op mijn laptop aansluit.
@Jerdek, ik krijg niet eens beeld; ik kan niet in de bios. Daarom kan ik Windows niet herinstalleren. Er zit geen speakertje op mijn moederbord (heb nog geen piep gehoord, ook niet toen ik het testte zonder geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Meestal is dat speakertje los bijgeleverd bij je nieuwe moederboard. Die moet je in het zelfde blokje aansluiten ergens waar je ook je powerknop aansluit...beeps kunnen je iig enig uitsluitsel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yassir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-10-2020
Reset CMOS via jumper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
@Jerdek bij het moederbord werden alleen 2 SATA kabeltjes geleverd, 1 cdrom en wat boekjes, verder niks.
@Yassir Bios reset heb ik meerdere keren geprobeerd. 1x via het boekje (jumpertje omzetten) en 2x het batterijtje losgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Vreemd probleem, jammer dat je geen speakertje hebt, kon je iig foutbeeps horen.
Denk dat je morgen kontakt moet opnemen met je leverancier, misschien dat die hem kunnen testen voor je, anders RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Absoluut, erg gek probleem. Zal eens vragen of ik het mobo kan ruilen morgen, volgens mij is het gewoon defect. Kan het de CPU eigenlijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
die staat wel in de CPU supported list http://www.asus.com/Mothe..._AM3Plus/M5A78LUSB3/#CPUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-08 07:35

M2M

medicijnman

CPU-s zijn over het algemeen taaier dan moederborden. Maar de enige manier om er achter te komen welk onderdeel defect is is door ze allemaal apart en individueel te testen. Te beginnen bij je moederbord. Als je een alternatieve processor hebt zou dat moeten lukken, zo niet gewoon teruggaan naar de winkel. Als je de hardware online gekocht hebt een RMA aanvragen en duidelijk aangeven wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt.

Eventueel een linkje erbij naar dit topic. Je hebt gewoon recht op een werkend product en zolang je niet moedwillig of door onkunde schade veroorzaakt hebt aan de hardware heb je gewoon garantie.

Dat wil dus zeggen dat je bijvoorbeeld niet je moederbord in de kast geschroefd hebt zonder afstandsbusjes ;).

wat kun je in de tussentijd nog meer doen:
- Voeding testen, pc aan en met een multimeter de voltages meten. Afwijkingen van meer dan 5% is niet goed. 12V en 5V zijn de belangrijkste.

- Overige onderdelen in bestaande pc stoppen. Beetje lullig als je je moederbord RMA stuurt en je er later achter komt dat die je harde schijf meegenomen heeft.

- biosbatterij er helemaal uit trekken en pc aanslingeren zonder biosbatterij. PC wel even een rusttijd van 10 minuten geven nadat je de batterij verwijdert hebt. Eventueel de bios reset jumper omzetten om de condensator leeg te laten lopen.

[ Voor 28% gewijzigd door M2M op 21-08-2011 14:58 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Je zou je cpu kunnen uitsluiten, door ff je oude mobo weer aan te sluiten.
oh, zie net in je inventaris dat dat niet gaat lukken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Jerdek op 21-08-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
@Jerdek, die processor past niet in mijn 954 socket moederbord hoor Dat ;)
en @M2M, 2 jaar geleden heb ik met een vriend een nieuwe pc voor hem in elkaar gezet, zonder de afstandsbusjes te gebruiken... We merken dat er iets fout was toen we de computer voor de eerste keer aanzetten en ik een schok kreeg; de metalen behuizing van de kast stond onder stroom :P De schade bedroeg 110 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
had al ge-edit...
En een spannende bouw doe je idd maar 1x 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Spint je HDD wel op? Klinkt als mobo (kortsluiting/stuk), kabels vergeten of een brakke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
HDD spint inderdaad op, je hoort hem duidelijk op gang komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
je processor wel goed gemonteerd(driehoekje bij driehoekje)

edit1:
kan haast niet fout, maar om alles uit te sluiten...8)

[ Voor 35% gewijzigd door Jerdek op 21-08-2011 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Uiteraard. Wil je een processor er verkeerd induwen heb je wel een hamer nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met een hamer past alles! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
dan morgen naar je leverancier...een beetje pcboer kan hem zo testen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Zit wel goed, heb alles bij Databyte gehaald. Zal wel goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Net via de telefoon contact gehad met Databyte. Ze zeggen dat, omdat het moederbord van Asus is, het moederbord terug moet naar de fabrikant. Zij controleren of het dan werkelijk defect is en sturen een nieuwe. Ze weten niet hoe lang het kan duren. Ik wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:53
Bljft de koeler van de CPU op volle snelheid draaien, of valt deze na korte tijd terug in snelheid? Verder zit de speaker zelden bij het moederbord meegeleverd, maar bij de kast. Je kan mogelijk de speaker uit een oude kast halen (zijn nog steeds hetzelfde sinds AT kasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
succes dan koeny, ff geduld hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Aragnut schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:18:
Bljft de koeler van de CPU op volle snelheid draaien, of valt deze na korte tijd terug in snelheid? Verder zit de speaker zelden bij het moederbord meegeleverd, maar bij de kast. Je kan mogelijk de speaker uit een oude kast halen (zijn nog steeds hetzelfde sinds AT kasten).
Ah, er zit wel een speaker in de kast ja. Alleen bij moderne kasten zijn alle PowerOn en Reset draadjes gewoon in "paren" vastgemaakt. Bij mij zitten alle stekkertjes van PowerOn en Reset en licht enzo in 1 voetje geprikt. Dit voetje past niet goed in het moederbord. Als ik hem op een bepaalde manier erinstop kan ik alleen de PowerOn gebruiken, de rest sowieso niet. Ik kan ooit nog eens deze draadjes loshalen en ze in paartjes vastmaken, heb ik ook gelijk geluid :P Zal toch eens kijken of ik niet ergens een of ander speakertje heb ofzo.

en Jerdek, inderdaad. Ik breng het ding vanmiddag terug. Ben benieuwd hoe lang het duurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
als je op je RMA moet wachten, heb je tijd zat om dat blokkie ff los te maken toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toch lijkt het me stug dat je een defect mobo hebt gekregen, zo groot is die kans niet. Het zou lullig zijn dat je nu weken wacht en dan hoort dat je mobo nog werkt. Jouw probleem klinkt echt als kortsluiting of defecte voeding. Ik zou dus zeker een voeding testen en de andere stappen uit de troubleshooter doornemen alvorens je weken wacht. Tenzij je natuurlijk zelf kortsluiting hebt gemaakt.

Overigens zou ik opsturen naar Asus niet accepteren. Als je bord nieuw was dan is het RMA, oftewel direct bij winkel omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
XeNeRgY; heb 2 verschillende voedingen gebruikt, geen verschil. De eerste was een van Antec (550W) en die heeft altijd in mijn systeem gedraaid. Daarna nog even een Sweex 300W geprobeerd, precies hetzelfde. Ik zal eens kijken of direct ruilen niet te regelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Zojuist bij Databyte langsgeweest. Ze hebben het moederbord direct getest en kwamen tot dezelfde conclusie als wij: defect. Ze konden hetzelfde exemplaar binnen een paar dagen leveren, maar ik ben ongeduldig en heb voor een ander mobo gekozen :) Die was iets goedkoper, maar het verschil in prijs met het andere moederbord heb ik teruggekregen. Prima geregeld.
Tweakers bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Dat is netjes, dus je kunt meteen weer gaan opbouwen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Hij is bezig met installeren :) Het unlocken van de 4e core was trouwens niet erg lastig. Zodra het splash-screen van het BIOS tevoorschijn komt staat er dat je op 4 moet drukken om de 4e core te unlocken. Dus dan doe je dat. En nu is het een Quadcore xD
Ik heb hem teruggezet naar Triplecore; hij was niet stabiel. Crashte bij slaapstand etc.

[ Voor 16% gewijzigd door kmsch op 26-08-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
asusboardje nu weer dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Jerdek op 22-08-2011 23:47 ]

Pagina: 1