voeding wil geen stroom geven na kortsluiting/overbelasting

Pagina: 1
Acties:

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Hoewel ik niet weet wat er gebeurd is belde een vriend mij net over dat zijn computer het niet meer deed nadat er een stop was uitgeslagen.
Helaas had hij de voeding aangesloten op een ongeaard stopcontact (ja hoe krijgen mensen het in deze tijd nog voor elkaar :?

Ik heb hem aan de telefoon even verteld wat hij moet doen stekker eruit aan knop indrukken 2/5 minuten wachten. (nadat de bios batterij verwijderd is voor het geval dat)
Batterij bios er terug in stroomstekker er terug in zorgen dat de schakelaar goed staat.
En dan opnieuw de de aan uit knop gebruiken.

De voeding heeft overvoltage overpower(surge) en natuurlijk short-circuit beveiliging dus het lijkt me zelf als er ergens iets mis zou gaan dat hij zichzelf gewoon meteen afsluit. (en dat hij nadat je hem 2 mins losmaakt en weer vastmaakt het weer zou doen)

Ik kan op dit moment moeilijk naar hem toe want hij woont in Bergen op Zoom

onderdelen:
wenslijst: Rob pc

• maarten12100
verkeerde topic hij moet in het topic overigehardware...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-12 23:50

M2M

medicijnman

Hoewel een geaard stopcontact beter is, je computer gewoon te werken in een niet-geaard stopcontact. Waarom het niet meer werkt is mij ook een raadsel, maar een goede voeding (en dat is het wel) heeft adequate beveiliging tegen stroomuitval en doorgeslagen stoppen.

Bij blikseminslag kan het echter een ander verhaal zijn. Een voor een dingen testen is het advies, of eventueel opzoeken hoe je je voeding aan kan krijgen terwijl hij niet ingeplugd zit in je moederbord. Dan kun je in ieder geval testen of je voeding nog werkt. Fannetje er aan, multimeter er op en twee pinnetjes verbinden. Laat 'm niet te lang aan staan, een voeding zonder iets van load is ook niet zo goed geloof ik.

-_-

• maarten12100
M2M schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:24:
Hoewel een geaard stopcontact beter is, je computer gewoon te werken in een niet-geaard stopcontact. Waarom het niet meer werkt is mij ook een raadsel, maar een goede voeding (en dat is het wel) heeft adequate beveiliging tegen stroomuitval en doorgeslagen stoppen.

Bij blikseminslag kan het echter een ander verhaal zijn. Een voor een dingen testen is het advies, of eventueel opzoeken hoe je je voeding aan kan krijgen terwijl hij niet ingeplugd zit in je moederbord. Dan kun je in ieder geval testen of je voeding nog werkt. Fannetje er aan, multimeter er op en twee pinnetjes verbinden. Laat 'm niet te lang aan staan, een voeding zonder iets van load is ook niet zo goed geloof ik.
Vanaf mijn bureau 150km van de computer vandaan gaat het me niet lukken om dat te doen.
Meestal als zoiets gebeurd is er iets stoms aan de hand dat zodra ik er ben in 10 minuten is opgelost.
Het maakt allemaal niet heel erg veel uit want de voeding is nog geen week oud en heeft 2 jaar van de webwinkel en 3 jaar van de leverancier (met een beetje ongeluk smeert die me een 600w of 700w model aan :/ )

Verwijderd

Een voeding testen kan eigenlijk iedereen. Enige wat nodig is, is dat alle kabels die naar apparaten gaan, er uit zijn (in geval dat de voeding een powersurge geeft bij testen). Sluit er wel een fan of oude hd op aan, zodat er wat belasting is. Nu is het een kwestie van het groene draad (op de 20/24 pins atx aansluiting) en een zwarte draad met elkaar te verbinden (paperclip of stukje stroomdraad). Als de voeding echt kapot is, zal er niets gebeuren. Dit is slechts een basistest, het wil nog niet zeggen dat de voeding het ook zal doen met volledige belasting, maar je weet waar je het moet zoeken.

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-12 19:06
mijn ervaringen zijn altijd dat hij het gewoon doet heb een oudere Woning met ongeaarde stokcontacten
maar bij elke stroom uitval deed de pc , en voeding het gewoon ,

mocht hij het nu niet meer doen denk ik dat je voeding toch meer te lijden heeft gehad , ongeacht of het een goed merk is of duur was .
verder kom je dan wel op een snelle controle uit die KeDeShCh beschrijft

wat je ook zou kunnen proberen maar weet niet of het wat uithaalt is stroomkabel er af en dan een paar x de aan en uit knop indrukken zo verbruikt hij alle restjes spanningen die voor eventuele problemen kunnen zorgen

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Aan een geaard stopcontact hoeft het niet te liggen: al meer dan 30 jaar computer ik tegenwoordig, en nog nooit heb ik een huis gehad met randaarde.

Ik denk dat de reden dat de stop eruitgegaan is de voeding zelf is: deze heeft wellicht intern sluiting gemaakt. En daardoor is de stop eruitgeslagen.

Dit betekend dus dat nadat er een nieuwe stop in is gegaan, de voeding niets meer doet; deze is immers stuk.

• maarten12100
Reepje schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:42:
Aan een geaard stopcontact hoeft het niet te liggen: al meer dan 30 jaar computer ik tegenwoordig, en nog nooit heb ik een huis gehad met randaarde.

Ik denk dat de reden dat de stop eruitgegaan is de voeding zelf is: deze heeft wellicht intern sluiting gemaakt. En daardoor is de stop eruitgeslagen.

Dit betekend dus dat nadat er een nieuwe stop in is gegaan, de voeding niets meer doet; deze is immers stuk.
ik stuur nadat ik er zelf ben geweest naar ocz even een mailtje/Rma aanvraag nadat ik heb gekeken of het via salland moet.
Pagina: 1