Hoofdtelefoon - AKG K 701, DT770 of...?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:07
Sinds een paar maanden zijn de kussens van m'n huidige Sennheiser 485 aardig versleten. Ik kan natuurlijk de huidige kussens vervangen, maar ik denk dat het tijd is voor iets nieuws.

Met de hoofdtelefoon ga ik vooral muziek luisteren (classic rock vooral), maar hij wordt ook voor wat games gebruikt en films. Per dag wordt hij soms voor 4/5 uur achter elkaar gebruikt. Voor nu ga ik hem aansluiten op m'n Macbook Pro of de PC met een Creative X-Fi. Later wordt dat misschien een DAC. Gesloten of open maakt niet heel veel uit, beide hebben voordelen en nadelen.

Mijn budget is ongeveer 200 euro (mag iets meer zijn, mocht dat een groot verschil opleveren). Zelf had ik al een paar hoofdtelefoons gevonden:

AKG K 701
Ik neig op dit moment vooral naar deze koptelefoon. Hij schijnt een heel gedetailleerd geluid te geven, volgens een aantal reviews het helderste geluid in deze prijscategorie. Hij is open, wat ik mooier vind dan een gesloten hoofdtelefoon. Ik lees in reviews dat hij beter uit de verf komt dan de DT770, maar dat de bas wel iets voller kan (wat ik wel jammer vind).

Beyerdynamic DT770
Deze is dicht, wat een groot verschil is met de rest van de koptelefoons in deze prijscategorie. Hij schijnt een hele volle bas te hebben wat ik persoonlijk wel erg mooi vind. Nadeel is wel dat de midden en hoge tonen een stuk minder goed uit de verf komen.

Zijn er nog andere koptelefoons die ik vergeet? Het is vooral belangrijk dat ik hem lang op kan hebben, en een grote schelp vind ik erg fijn. Hoofdtelefoons zoals Grado vallen daarom al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb geen flauw idee wat jij mooi vindt klinken, je moet eigenlijk zelf gaan luisteren.

Sennheiser HD598 kan ook wel in het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Als je de koptelefoon zonder versterker zult gebruiken valt de K702 af in mijn ogen. Je gaat hier nooit z'n potentie uit kunnen halen, hij zal enorm dun en kil klinken zonder een goede kracht erachter.

Only preach what you know, dus de volgende kan ik toch aanbevelen.

- Je kunt kijken naar de 240 of 270 reeks van AKG. Beiden kunnen zonder versterking gebruikt worden.
- Bij Beyer kun je de DT880 ook eens beluisteren als je kunt. Sommigen prefereren de een boven de ander. 770 is closed, 880 half-open en de 990 is open dacht ik.
- Denon eventueel, de AHD2000 is toch een rock headphone. Comfortabel ook. Bass is niet zooo overdreven als iedereen zegt, maar het midden is wel wat achteruit gestoken. Zou je rond de 200 moeten vinden als je even zoekt.
- Sennheiser, de oudere 595 of de nieuwere 598 (nog niet kunnen beluisteren). Deze hebben een aangenaam direct geluid. Redelijk neutraal, niets super hoogstaand maar totaal niet vermoeiend om naar te luisteren!. Qua comfort staat deze in mijn top 2 nog altijd. Een 'manusje' van alles.

Als de voor de beyers kiest, probeer een 32 ohm premium of manufaktur te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien goed om te weten: de DT770 gaat er binnenkort uit en is voor een goede prijs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:56
idd voor 200 EUR kun je ook makkelijk 2dehands en een AKG K240 of AKG K240DF plus een Sennheiser HD 540 II of een HD 560 Ovation II scoren

en zeg nou zelf, h0e meer zielen ....
Afbeeldingslocatie: http://img179.imageshack.us/img179/4110/k240seriesih2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Niet ieders favoriet, maar ik vind de Grado SR125 ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Thx voor de reacties. Veel gezocht op head-fi.org en daar ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de Denon AH-D2000 een hele mooie koptelefoon is. Die AKG K701 is heel erg gedetailleerd en goed, maar hij heeft een hele goede amp nodig om echt mooi te klinken. Een user op headfi zei ook:
AKG K 701: Great SQ, neutral.
D2000: FUN.

Nu las ik wel dat de D2000 beter klink met een amp. Dan is het misschien wel een idee om een mooie headphone amp te halen voor rond de 100 euro. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer, wel heb ik er een aantal gezien die misschien interessant zijn, maar nogmaals; ik heb hier weinig kaas van gegeten.

FiiO E9 - Samen met de E7 een mooie combinatie (E7 voor een latere upgrade), neutrale en 'simpele' amp.
Little Dot MK II - Buizenversterker, geeft een ander geluid dan een normale versterker. Lijkt me niet heel geschikt voor de D2K.

Iemand enig idee wat een mooie 'instap-amp' is voor onder de 100,-?

EDIT: Ook zoek ik nog een goede shop om de Denon te halen. Op ebay staan ze voor een mooie prijs (net boven de 200), maar als ik rondkijk in NL is het goedkoopste zo'n 300-400 euro (als ze uberhaupt wel te verkrijgen zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door TheJVH op 23-08-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Amp onder de 100 euro, is wat lastig. Dan kom je eerder bij de mobile hoofdtelefoonversterkers. Vanaf een 150 is al wat te vinden (Firestone Audio Cute Beyond bijvoorbeeld).

Ga je iets hoger in budget, dan kan je voor 200 een mooie amp + DAC krijgen van Firestone Audio. Ik heb dat ding ook gehad en het was echt een leuk dingetje met een prima geluid. Je hebt ze tegenwoordig in twee soorten: de Fubar 4 met twee digitale ingangen een line out en een USB aansluiting of de Fubar 3 MKII met een analoge line in en out + USB (net wat je fijner vindt). Gewoon in Nederland te krijgen voor €210.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Ik heb net een Audio Technica ATH-m50s met fiio E7 gekocht. Helaas heb ik weinig vergelijkingsmateriaal, maar het klinkt voor mij ongehoord goed. Lekker veel definitie in mijn geluid ineens. De E7 is op dealextreme voor 60 euro te koop, dus die kon ik niet laten zitten. De koptelefoon zelf was nog zoeken, vanuit de US voor 100 euro, in Nederland niet voor onder de 150 te vinden. Wel een gesloten koptelefoon, maar anders kan ik geen muziek luisteren in bed, met mijn slapende dame naast me...

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Jordy van e schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:39:
Amp onder de 100 euro, is wat lastig. Dan kom je eerder bij de mobile hoofdtelefoonversterkers. Vanaf een 150 is al wat te vinden (Firestone Audio Cute Beyond bijvoorbeeld).

Ga je iets hoger in budget, dan kan je voor 200 een mooie amp + DAC krijgen van Firestone Audio. Ik heb dat ding ook gehad en het was echt een leuk dingetje met een prima geluid. Je hebt ze tegenwoordig in twee soorten: de Fubar 4 met twee digitale ingangen een line out en een USB aansluiting of de Fubar 3 MKII met een analoge line in en out + USB (net wat je fijner vindt). Gewoon in Nederland te krijgen voor €210.
Ik bedoel inderdaad een hoofdtelefoonversterker, een gewone amp is nogal prijzig voor mijn doeleinden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

TheJVH schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:49:
[...]

Ik bedoel inderdaad een hoofdtelefoonversterker, een gewone amp is nogal prijzig voor mijn doeleinden :) .
Ik denk dat Jordy van e doelt op 'mobile'. Dat zijn kleinere amps, meestal met een accu, zodat je ook onderweg je mp3-speler kan versterken. En dan dingen als die fiio of die firestone zijn dan DAC en portable amp. Prima (en meestal best betaalbare) oplossing dus.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs een hoofdtelefoon uitgezocht en had ongeveer dezelfde eisen: comfortabel voor lange luistersessies en muziekgenre: rock (en voor mij ook metal). Enkel moest er bij een 3.5mm plug standaard opzitten.
Ik heb de Denon AH-D2000 gekozen en heb er nog geen moment spijt van gehad. De hoofdtelefoon zit voor mij ongelooflijk comfortabel, ik draag een bril dus dat zorgt voor extra druk maar met de Denon heb ik hier geen last van. Geluidskwaliteit vind ik heel goed. Ik gebruik wel een portable amp (iBasso D10 Cobra) maar de hoofdtelefoon is zeker te gebruiken zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

marrk schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat Jordy van e doelt op 'mobile'. Dat zijn kleinere amps, meestal met een accu, zodat je ook onderweg je mp3-speler kan versterken. En dan dingen als die fiio of die firestone zijn dan DAC en portable amp. Prima (en meestal best betaalbare) oplossing dus.
Inderdaad :) Ik zou een DAC + hoofdtelefoonversterker in een nemen en daarna rustig een upgrade gaan doen (wellicht ben je al helemaal tevreden met het geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Jordy van e schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:07:
[...]

Inderdaad :) Ik zou een DAC + hoofdtelefoonversterker in een nemen en daarna rustig een upgrade gaan doen (wellicht ben je al helemaal tevreden met het geluid)
En in dat geval is de fiio wel een supergoei idee. E7 ben je waarschijnlijk misschien al content mee, maar die kan je ook nog uitbreiden met de E9 naar de E7/E9 combo. En dan heb je voor vrij weinig geld een hele degelijke amp, die ook moeiteloos minder gevoelige koptelefoons aanstuurt.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
foetus_ schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:16:
Als je de koptelefoon zonder versterker zult gebruiken valt de K702 af in mijn ogen. Je gaat hier nooit z'n potentie uit kunnen halen, hij zal enorm dun en kil klinken zonder een goede kracht erachter.
Ik heb hier de AKG K601, welk overigens nauwelijks anders is, en dat gaat prima.
Dus dat klopt niet wat je zegt.
Hij klinkt zeker niet dun en kil!!

Feit is wel dat als je wat harder gaat luisteren, je ook meer vermogen nodig hebt.
Dan zou je nog weleens te kort kunnen komen, gevolg is vervorming.
(hoewel ding trouwens best hogere gevoeligheid heeft)

De meerwaarde van de K701 ontgaat me een beetje, ik heb beiden uitgebreid geluisterd.
Verschillen waren uiterst subtiel te noemen.

Vind ze sowieso beter dan de duurdere Sennheisers

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 23-08-2011 18:16 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hmm, ik hoor op Head-fi toch andere verhalen. Daar geven ze aan dat de K701 (mits goed aangedreven) een reference headphone is, en één van de beste in z'n klasse :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superchanbe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06-2024
koop gewoon AKG K 701 in combinatie met DAC/ headphone amp :)

mijn goedkopere opstelling

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/jzckzo.jpg

mijn duurdere opstelling

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/vgsk0n.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door superchanbe op 23-08-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TheJVH schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:21:
Hmm, ik hoor op Head-fi toch andere verhalen. Daar geven ze aan dat de K701 (mits goed aangedreven) een reference headphone is, en één van de beste in z'n klasse :) .
Nou zo negatief is het ook weer niet hoor ;)
Ze zijn natuurlijk wel verschillend, maar het is ook weer geen verschil van dag en nacht.

Ik heb de mijne destijds hier gekocht, koopje voor 173 euro
http://www.soundwear.nl/akg-k-601-p-264.html

De K701 is in een keer 234 euro euro.
Wat ik enkel probeer duidelijk te maken, is dat men zich dus moet afvragen of het de meerprijs waard is.

Een goeie hoofdtelefoon versterker zou ik met de LME49600 (in combinatie met de LME49720) maken, of (semi)discreet.

Om daar even een indicatie te geven, zoiets hoeft zeker niet honderd(en) euro(s) te kosten.

Ik moet trouwens nog steeds een keer de moed opbrengen om die van mij schoon te maken (lees: wassen in een sopje)

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 23-08-2011 23:16 ]

One World Concepts

• TheJVH
Het is de Denon AH-D2000 geworden. Wat mij overtuigde was wat een aantal members van head-fi zeiden:
"K701 is very clear, neutral, a great headphone. Denon AH-D2000 is FUN."

Als hij binnen is ga ik hem eerst zonder amp beluisteren, en op de reciever die we beneden hebben staan (Denon DRA 585RD). Later haal ik wss nog wel een headphone amp :) .

Overigens op Ebay gekocht voor net iets over 200,- . Goed zoeken doet wonderen :) .
Pagina: 1